torsdag 26. november 2009

PARADIS!

Ja, folkens... vi er i paradis, rett og slett! Koh Phi Phi! Det er helt fantastisk herlig!!! jeg haaper dere sitter hemme og er skikkelig misunnelige paa oss naa, for det hr dere all grunn til... Desverre saa kan paradis ogsaa slaa sprekker, vi skal hjem om en time! skulle gjerne vaert her lenger... og med hjem saa mener jeg Bangkok, hvis noen lurte paa det! Vi blir der et par dager, ogsaa venter en ny del av reisen, vi skal til Australia! - og ikke minst JENS kommer! du kan tro jeg gleder meg! Yaaaho:) det er bare et par dager han reiser naa, er nok ganske saa spent der han sitter hjemme i Sydhavnen naa.... eller hva?

Ja, Koh Phi Phi, hva skal jeg si.Jeg bare gjentar meg selv: det er fantastisk! AQlt du trenger er her hvite strender, turkis hav, blaa himmel og sol. Uteliv og oel, dans paa stranda og reggea konserter! Maten er heller ikke saa verst (les: veldig god!) Det er fullt av tatoveringssjapper og rocka thai gutter! :)
vi har stort sett kosa oss paa stranda om dagen.. Paa kvelden har det vaert annahver dag med oel og true blood (vampyr serie hanna har kjopt her, ganske saa kul...) vi har sett en sesong! Vi har gaatt opp til view point et par ganger, det er 200 meter over havet og masse trapper, en liten trimtur for aa si det saann... beloenningen er en flott solnedgang! :) - ogsaa har vi vaert paa baattur eller snorkletur om du vil. var paa The beach oeya blant annet.. Den er flott! (skjoenner ikke de som sier den ikke er...) ogsaa var vi paa noen flere strender.. og bada og snorkla (som jo som tidligere nevnt er min nye yndlingssport..) ikke like fint her som Koh Tao og Perhentian men... Det ble ikke dykkekurs likevel vi foelte mest for avslapping... :) naa har avslappingsuka gaatt, og stress og mas (og morro) venter i Bangkok!

Seee you!
skjer det noe hemme eller? julebord har jeg skjoent er in for tiden?
jeg savner jens og jeg savner knekkebroed med ridderost!

jeg har det saa bra att det skulle ikke vaert lov (saa vet dere det...)

onsdag 18. november 2009

Bangkok again!

jadda! vi sitter i bangkok med hangovers! var en arti kveld igaar, vi moette andrew igjen, som vi var med i vietnam! det var hyggelig! - og vi dro opp i en hoey taarn og drakk EN drink, fordi det var sykt dyrt (fortsatt billigere enn i norge, men....)og utiskten var fantastisk! vi satt i 59 etasje, paa taket og saa utover hele bangkok! syyyykt! folk der var sa fine i klaerne, og litt for rike for oss, og personale var saa sykt professonelle og hoeflige! vi foelte oss litt malplasserte! men det var dresscode, saa vi hadde naan noenlunde anstendide klaer! andrew maatte kjeope bukser paa marked, for han hadde bare shorts! han kjeopte de billigste han fant, skikkelig jentebukser, men han kom inn.. hehe
veldig morsom opplevelse!

ellers fikk vi en time med thaimassage idag! du kan dro det var godt! Mmmmmm :) litt vondt, men helt fantastisk! :) vi skulle egentlig inn i et tempel hadde dratt med oss masse klaer (man maa dekke seg til) aa sko! og det var SYKT varmt, men naar vi kom dit var det for dyrt saa vi dro igjen (tok massage istedet, godt valg!)
her i bangkok er det saa sykt varmt, det er saa fuktig i luften og man blir svett bare man tar et steg utenfor doera! takk gud for aircondition!

ikveld stikker vi til krabi, 17 timer med buss! ogsaa er vi in heaven!
jeg og hanna (hanna har kommet forresten) skal ta dykkekurs tror vi:) det blir goey! mari har allerede saa vi skal dykke alle sammen! Yeeea!
vi savner andrew luke og miles ganske masse! men vi klarer oss...
hanna er forresten super! :)

snakkes!

søndag 15. november 2009

Hanoi Rocks!

Naa sitter jeg i Sapa. Sapa et lite omraade helt nord i vietnam, en natt med nattog fra Hanoi. Vi kan faktisk gaa til den kinesiske grensen fra her, det har vi tenkt aa gjoere senere idag. Vi er paa en utflukt regissert av hostellet vi bor paa. Her er det masse risaakre og fin natur og vi har gaatt trekking i to dager. Vaert litt uheldige med vaeret ettersom det har vaert kaldt deto dagene vi har vaert her. Det har vaert godt og varmt naar vi har gaatt, men saa fort man sitter stille blir man kald. Landskapet her er veeldig fint, men som sagt var ikke vaer gudene paa vaar side, saa vi fikk ikke sett all den fine utsikten vi kunne ha sett. Vi har akkurat kommet tilbake til byen hvor vi skal reise videre fra, og venter paa bussen til togstasjonen.
Tross vaer og kulde har det vaert to veldig fine dager! Selve trekkingen var litt kortere og lettere enn jeg og Mari hadde forestilt oss, men vi har gaatt musskritt og kosa oss :) Det er sju av oss som gaar sammen, og ikke alle er like spreke. Vi har ogsaa sett mange mindre spreke turister i alle slags former for klaer og ikke minst skotoey... Som mari sa (etter aa ha tenkt seg noeye om for ikke aa vaere negativ, nar ei dame foran oss sinka farten betraktelig) Hun er ikke akkurat en fjellgeit... Foerste dagen gikk vi 19 km og idag har vi gaatt 10 km :)
Vi har gaatt opp og ned, mellom risaakre, i gjoerme, over gyngende hengebruer og gjennom koselige smaa landsbyer. De som bor her har veldig spesielle lokale klaer og syr alt selv. De er veldig fine, men ogsaa morsomme. Guiden vaar paa turen er ei morsom jente, som har laert seg BRA engelsk bare ved aa snakke med turistene. Alltid blir og med en morsom kommentar paa lur. Det varmer naar man er kald. Hun har tre unger, den eldste er syv aar gammel og hun er hjemme og passer paa smaasoskene og lager mar mens mor er paa jobb to dager i strekk. Hun hadde masse morsomme historier og vi laerte masse om lokalbefolkningen og om vietnam. Hun fortalte bla om farfaren hennes som er 91 aar, og fortsatt paa leting etter kaereste (kona er doed..) og hver gang hun gaar paa markedet sier han: ta med en kjeaerste til meg. men hun kommer nok aldri til aa finne noen... hehe Hun har ogsaa fortalt om unge vietnamesiske jenter ned i 13- 14 aars alderen som forsvinner, fordi kinesisiske menn kommer og kidnapper jentene og selger de som koner til andre kinesiske menn. Soesteren til mannen hennes har akkurat forsvunnet...

Inatt har vi vaert paa hoestay, altsaa bodd hjemme hos noen av de lokale, midt ute i oedemarken. Det var veldig koslig. Damene og jentene i huset var ute paa skole og jobbe hele dagen, og lagde mat til oss og vaska opp etterpaa... Mens far i huset hadde besoek av en kompis og drakk risvin. Sann er det i mange familier her i Vietnam. Under middagen (som var veldig god!) Kom han med to flasker risvin han insisterte paa at vi skulle drikke opp, det var ikke annet aa gjeore enn aa skaale med naar far i huset insisterte (og det smakte ikke akkurat godt..) Vi satt og skavla, drakk litt oel, spilte litt poker og til slutt la oss til aa sove under de varme dynene... (det var ikke akkurat isolasjon i huset..) I morges vaaknet vi av en zoologisk hage utenfor... det var katter som sloss, hunder som bjeffet, duer som kurret paa taket, griser og gjesser som snakket i det fjerne, hanen som gol og ikke minst ungene som leop runndt aa lekte.. Noen syntes det var hakket irriterende, men jeg er uenig. Det var sjarm!
Det har vaert to spennende og innholdsrike, hvor vi har faatt nok soevn og mosjon! - og man blir alltid varm igjen... :)

Hanoi! Hanoi er hovedstaden i Vietnam og ligger opp nord. Det er en celdig koslig og fin by, men masse folk. Det bor narmere 90.000 mennesker i Vietnam,og naar man gaar rundt i gatene her skjeonner man hvor mange av de kommer fra :) Her er masse folk og liv og roere, hele doegnet. Hanoi har veldig god Pho, som er en slags nuddelsuppe, og de har spesielle omraader hvor du sitter ute paa plastik stoler og kikker paa trafikken der oelen koster 1 krone :) Det var nok om mat!
Ettersom vi droppa Laos har vi hatt god tid i byen, chilla mest rundt! -og ikke minst saa bor vi paa dorm og har blitt sosiale ( tidligere har vi bodd paa dobbeltrom nesten hver natt!)Det er et veldig bra og sosialt hostel, med grilling og masse bra utfluker.. Vi har faatt venner!! hehe Andrew, Luke og Miles tre morsomme karer fra england, de har vi hengt med det meste av tiden. Vi dro ogsaa paa utflukt sammen med de, til HALONG BAY! -og det var helt fantastisk!

Halong Bay er et omraade med masse oeyer og fin natur (igjen!)
Vi dro ut med baat og utfluken var i tre dager. og det var ikke hvilken som helst slags baat, det var en FIIIN baat! Vi var tilsammen naermere tredve personer paa baater. kort fortalt vi bade i havet, og jeg hoppa fra baaten (det var skummelt, jeg er jo ikke saa glad i vann) dro paa kajakktur inn i grotter og om kvelden var det selvoelgelig god mat, og etterpa fest! Festen varte hele natten lang, skal ikke gaa inn paa detaljer her, men morro var det :)

Neste dag dro vi ut til en oede oey! Mens de fleste baater drar ut paa en oey med resort hoteller osv, saa dro vi som en samlet gjeng fra hostellet ut paa en oey og sov i smaa hytter uten vegger. Mye mer eksotisk og morsomt spoer du meg! Der hadde de bordtennisbort, freesbee, volleyball bane og de som ville kunne dra ut paa vannski, wakeboard eller tubing. (det var desvaerre litt for dyrt for oss..) Men vi kosa oss med volleyball og annen aktivitet, og naar vi ble slitne kunne vi legge oss i hengekoeyene og lese beoker. Kan livet bli bedre?? Neppe!
jeg synes ihvertfall det var som aa komme til himmelen!
Om kvelden var det igjen duket for god mat og sosiale sammenkomster rundt oelen! (selv om vi allerede hadde starte ute paa volleyball banen....)
Vi var verdens beste gjeng som tilslutt ble sittende igjen oss fem (Andrew, Luke, Miles, en guide Mark, ei jente som het Kat og Mari og jeg..) Vi spilte drikkeleker og kosa oss! Vi laerte mange drikkeleker bla Fuck you! den skal vi spille naar jeg kommer hjem...
Ogsaa slokna vi...
Dagen etter var det opp igjen, paa baater og hjem igjen.. da var vi litt slitne!

Det var en helt fantastisk tur og veldig morro!
Det var to ting som var litt bajs.

Jeg mista kamera mitt, men hold dere fast, det var ikke min skyld! Guiden vaar (egentlig litt av en klovn) hadde med en drybag, naar vi var ute paa kajakktur, hvos vi kunne legge kameraene vaare og greier i, den glemte han igjen et sted vi stoppet paa, de dro ut igjen for aa finne den, men den var borte.. Saa han mistet kameraene til halve resiefoelge (ja, jeg gjentar klovn!) Det var kjipt, spess med alt forsikringstyret og saann, men heldigvis hadde jeg akkurat brent inn bildene paa dvd.

Den andre tingen er at Miles, som hadde vaert paa tubing i Vang Vieng traakaa paa en spiker, det var litt over en uke siden, og han har bare gaatt rundt paa foten, fordi han ikke hadde budsjett til aa reise til doktoren.. Alle sammen har jo seff sagt til han at han maa paa sykehuset, men nei.. det ordner seg sier han. Etter Halong bay turen hvor han fikk streng beskjed om aa gaa til doktoren av en av de lokale guttene, saa fikk vi overtalt han til aa ta seg en tur til legen. Han er nitten aar og reiser alene, saa vi fire foelte jo vi maatte ta oss litt av han.. saa vi ble med. Kort fortalt kunne det ha vaert livsfarlig hvis han ikke hadde kommet, pluss att han hadde maatte amputere beinet. saa han fikk drypp og de matte skjeare bort huden med infeksjon. Vi fikk komme inn paa tur og se. - og vi fikk kjaerlighet paa pinne.. :) Han fikk medisiner han skulle ta flere ganger daglig og maatte komme igjen om en uke. (-og ingen alkohol selvfoelglelig..) Det ble litt for dyrt for han, men som han selv saa, saa lenge han betalte for aa beholde livet var det greit.. Naa faar vi haape han foelger legenes raad, med medisin, bandasje og alkohol. (naa reiser alle vi fire fra han saa han maa klare seg paa egenhaand...)
Det endte ihvertfall godt og vi fikk en morsom opplevelse paa sykehuset!

Naa reiser vi snart tilbake til Hanoi, og har en dag igjen der, foer vi flyr til Bangkok for og moete Hanna! Det blir goey! :) Da blir det to uker med sol og bad, foer vi reiser til Australia og JENS kommer! Jaaahoo! :)

Det har vaert mye meg og Mari paa turen, saa det vaer goey aa moete masse nye folk og henge med! Vi faar snakka masse engelsk, og jeg som ikke er saa god, laerer noe nytt for hver dag! Noen ganger tar jeg meg selv i aa tenke og skrive paa engelsk...
Det blir vel enna mer av det i Australia!

Da takker jeg for oppmersomheten! imponerende hvis dere har lest alt.. dere sier at dere liker lange innlegg, men hva med de som aldri naar slutten? hehe

Vi har det ihvertfall super bra!! - og den seneste uka i Hanoi, med alt som har fulgt med har vaert noe av det beste hittil paa reisen! :)

Thank you Andrew, Luke and Miles!

søndag 8. november 2009

CUC PHUONG NATIONAL PARK

Som jeg lovte dere forrige gang skal jeg skrive litt om da vi var i den vakre national parken.. Jippi! - og jeg skal proeve aa ikke skrive altfor lang denne gangen.. :)

Vi kjoerte motorsykkel fra Ninh Binh og til Cuc Phuong med to gamle ringrever.. De snakket ikke saa mye engelsk, men de var hyggelige. Litt for hyggelige skulle det vise seg..

Men ihvertfall.. Mopedturen (for det var det det var, ingen motorsykkel...) var en opplevelse i seg selv. Vi kjoerte ut paa landet og det var saa mye fin natur, og vi fikk se litt av hvordan de lever.. Det var masse soete smaa hus og forskjellige dyr.. Mange aakre hvor folk jobba. Redskapene de bruker er ikke akkurat som hjemme, men ligger 50 aar tilbake i tid, aa det blir jo saa mye tyngre og tar mye lengre tid. Det foeltes som en liten tidsreise. - ogsaa saa idyllisk og flott som det er!! og der satt vi paa mopeden og suste avgaarde med vind i haaret og foelte oss lykkelige! (for dere som er litt observante saa har jeg jo skrevet foer at alle bruker hjelm her, ogsaa vi. saa det med vind i haaret er en sannhet med modifikasjoner, med det oedelegger jo det idylliske bilde dere danner dere inne i hodet naar jeg skriver at jeg hadde en altfor stor lyseROSA hjelm....) saa la oss si vind i haaret og at vi foelte oss lykkelige!

vi kom fram til nationalparken hvor vi skulle sove i en hytte langt inne i skogen midt i parken. hytta var uten varmt vann og med stroem bare et par timer om kvelden. det var veldig koslig, og vi fikk et lite rom med hver vaar seng og myggnetting (les: himmelseng..)

Foer vi innstalerte oss gikk vi en tur paa ca 7 km, det tok litt over to timer, og var en veldig spennende tur. vi saa ingen spennende dyr, men vi saa et tusen aar gammelt tre og en hule. Ja, en HULE, langt inne i skogen.. Vi tok fram lommelykta for aa utforske hula. Den var stooor, hoeyt i taket og et par hundre meter lang.. det var litt skummelt men mest spennende. - og jeg har jo lest og sett itt for mye krim, saa jeg haapet jo selvfoelgelig paa aa finne en skatt eller et lik eller noe lignende, men vi fant ingenting. Spennende var det uansett! Det som var litt skummelt var jo hvis lommelykta plutselig skulle streike, da kunne vi fort faatt problemer.. Ingen visste jo at vi var der, og vi visste jo ikke veien ut, ikke var det helt uproblematisk aa gaa rundt heller.. Men det gikk fint og vi kom oss helskinna ut.. En veldig spennende opplevelse :) Ellers var det godt aa faa en ordentlig gaatur med FRISK luft (det er det jo ikke altfor mye av inne i byene..)

Etter at vi kom "hjem" spiste vi nuddelsuppe og la oss under dyna, det var jo litt kjoelig, nei ikke kjoelig, friskt vil jeg kalle det.. - og leste bok og kosa oss. Jeg tok en liten joggeutr, men den ble ikke saa lang, for det ble fort moerkt inne i den tetteste skogen, og jeg hadde ikke lyst til aa gaa meg bort.
Saa spiste vi nuddelsuppe til kveldsmat.

Dagen etter gikk vi ogsaa en liten tur, til et gammelt tre. der saa vi en stor edderkopp, og hadde en lite fotosession - ogsaa vi holdt paa aa gaa oss vill langt inne i jungelen der, saa vi fant ut at det var best aa snu.
Etterpaa var vi i ett rescue center for aper, som folk prover aa smugle ut eller er skada. der har de apene en liten stund og prover aa venne de til aa kunne leve fritt i skogen. det tar ca to aar, og de fleste apene kommer ut igjen :)
De var morsomme! -og det er saa sykt hvor like mennesker og aper er, fascinerende aa se.

Ny motorsykkeltur hjem (jeg mener mopedtur..) med ENNAA finere landskap! Det var en helt fantastisk tur, med saaa mye fint aa se. Jorder og fjell og vann og folk og dyr og aakre you name it.
-og naa er det paa tide og fortelle om han mopedfyrn (paa ca 50 aar eller noe) som syntes mari var saa pen, og stroek ho paa haret, og ville kysse og massere.. haha men da satte mari ned foten og sa stopp!

Vi besoekte forresten en til hule paa veien hjem. Der bodde det mennesker for 7500 aar siden! :) Mari saa en doed flaggermus og det var det!

Jeg er ikke saa god til aa formidle foelelser, men det var tre spesifikke foelelser jeg fikk paa disse dagene i nationalparken.

Foelelse nr 1. Vi kom, det var straalende sol og lufta var frisk og god. Det laa en lite koselig hus like ved der vi skulle bo. Det var saa fint og koselig der. Bestemor og Bestefar paa landet folelse. Deilig og avslappende!

Foelelse nr 2. Vi hadde vaert i aktivitet hele dagen, var slitne og dusja i iskaldt vann. Naa laa inne i "hytta" under dyna som var varm og god og hoerte paa alle lydene utenfor. Speider hyttetyr foelelse. Gode minner!

Foelelse nr 3. Vi vaakna tidlig om morgenen og var uthvilte, lufta var kjeolig, men sola varma gjennom ruta. Fuglene kvitra utenfor og vi hadde fri. Norsk (tidlig) sommer morgen. En herlig foelelse!


Vi er i Hanoi naa, en kul by! - som rocker! og vi har blitt sosiale!!

vent i spenning paa neste kapittel...

Forresten mamma, er det som vanlig hjemme naar du og kristian skal paa gudstjeneste??
- og Pappa, det blir nok noen ekstra kilo a drassa med hjem hehe

lørdag 7. november 2009

Fantastiske Vietnam!

Vietnam er et fantastisk land som vi trives kjempegodt i!! Saa for aa fa bedre tid her og rekke alt det vi har lyst til aa rekke, er det med trist sinn jeg maa meddele att vi dropper Laos! (i tillegg til at det koster en del penger, er ganske omstendig aa komme seg dit og at det er lang reisetid ti og fra.. (saa da blir det enna en tur paa meg igjen i naermeste framtid, for Laos skal jeg til.. snart! ) Saa naa har vi litt over en uke igjen i Vietnam, foer vi flyr ned til nagkok igjen for aa moete Hanna og nyte strandlivet i Thailand! :)

Jeg har skrevet om trafikken i Vietnam foer, men den er ikke saa ille som det kan virke som ved foerste oyekast! det er system paa hele greia vettu, og tuta er det viktigste redkapet man har, i tillegg til rattet, seff! Heldigvis er det paabudt med hjelm her! - det har vi ihvertfall regnet ut naar alle kjoerer rundt med saanne nye kule retrohjelmer!

Vi var i Hue, det var en fin liten by! hvor vi var itt uheldige med vaeret og litt mageondt gjorde at vi bl. a gikk glipp av en baattur.. - MEN vi fikk gaatt litt rundt og sett paa markedet der, som var et helt sinnsykt kult marked, annerledes enn de andre vi har sett.. Her var det foerst og framst ikke turist ting, men ting og saker som de lokale trenger (dvs alt mulig..) og selvfoelgelig masse spennende mat! (det er ikke maate paa hva man spiser i disse landene...)

Vi gikk ogsaa glipp av en fantastisk Halloween feiring!! - jeg var frisk, men Mari var sengeliggende.. saa jeg tok meg en liten tur alene og fikk sett de lokale som hadde kledd seg ut og hadde fest og lagde masse show og morro! :) det var veldig goey, spesielt ettersom jeg ikke deltok, saa kunne jeg staa paa siden og vaere flue paa veggen:) - og det er jo ikke ofte jeg er naar det er fest!

Den lokale maten i Vietnam er ikke like god som ellers i Soeroest Asia, det er ikke like mye godt krydder og den er litt kjedelig! Men tilgjengjeld har de mange andre vireklig gode restauranter med bla. a italiensk, fransk og indisk mat! Mmmm... Vi har spist verdens beste, og da mener jeg VERDENS BESTE sjokoladepudding!! - den var himmelsk!! ..og det var et oeyblikk der vi trodde vi var i himmelen..( men kom for den paa jorda naar den kom opp igjen dagen etter...) Vi spiste ogsaa paa en indisk restaurant hvor de hadde sinnsykt god mat! det maa vaare den beste indiske maten vi har faatt! - i tillegg fikk vi Chai Te, og det var virkelig noe va det beste jeg har drukket, om ikke det beste! Det var saa godt att vi maatte gaa tilbake dagen etter mens vi venta paa bussen.. Vi drakk Chai Te, spiste Naan broed og spilte backgammon... Kan livet bli bedre? Og som om ikke det er nok, saa spiste vi paa en italiensk restaurant med fantastisk gode baguetter og ost! - og verdens beste Salat, med alt mulig godt i! Mmmm... (begynner snart aa gaa tom for adjektiver....)
Saa, selvom den vietnamesiske maten er litt kjedelig, saa mangler det ikke paa kulinariske opplevelser... (Mari har forresten ogsaa spist de beste vaarrullene hun har smakt og det er ikke faa ganger hun har spist det...)
Nok mat! Haaper dere ikke sitter og er sultne naar dere leser dette... og hvis ikke dere er, saa haaper jeg dere blir...

Saa tok vi en laaaang nattbusstur til Ninh Binh en liten og ikke altfor fin by.. Det var en sove buss emd ligge seter! deilig! - helt til vi stoppa, og vi stoppa litt for lenge.. hva skjer? Jo, vi maatte bytte buss, og ikke til en tom buss, nei til en stappfull buss, saa det var bare og sette seg ned paa gulvet! - heldigvis hadde ikke vi saa langt igjen, noen skulle kjeore flere timer lenger enn oss.. Men det var ikke mye soevn vi fikk etter det (dvs ingenting) Det var ihvertfall avtion nok aa sitte aa foelge med paa veien. Jeg var var vitne til de mest skumle forbikjoeringene du kan tenke deg.. (vel nesten ihvertfall..) Saa kom vi fram kl fem om natta, og visste ikke ehlt hvor vi var eller hvor vi skulle, og ikke hadde vi kart.. Vi hadde bare et navn paa ett hotell vi ville bo paa.. Det pleier alltid aa sta masse irriterende fyrer som kaster oss naar vi gaar av bussen. Det var en kar som sto der, og han lurte jo selvfoelgelig paa om vi ville paa paa hans hotell... Vi sa, nei vi har et hotell, som vi pleier. Men han ga seg ikke. Javel, faa se paa kartet ditt da! - og for en lykke! Det var jo det hotellet vi ville bo paa... Da var mannen ikke fullt saa irriterende lenger! :) Det var hundre meter aa gaa, og vi sovna ganske saa fort...

Vi har leid sykler her i Ninh Binh og sykla ut til Tam Coc, ca 7 km. Der dro vi paa baattur og kjorte gjennom grotter og saa masse fjell og vann og fin natur. Det var oss to og ei dame som rodde med bena i baaten vaar.. Hun fikk overbevist meg til aa kjeoepe et broderi av ho (hva skal jeg med det?) ..og ho skravla og skravla, laerte oss masse vietnamesiske ord vi IKKE kommer til aa huske. og visste oss masse fjellgeiter som gikk oppe i de bratte fjellene, de gikk omtrent 90 grader rett ned, men de vandra rundt som ingenting. Utrolig! Fjellgeit er visst en av spesialitetene her.. syns jeg ser en mann som leoper rundt og skal fange fjellgeiter i fjellveggen (ha ha) lykke til sier jeg bare! Saa var vi framme igjen og dama var saa blid og fortsatte og prate, ogsaa sier ho tib tib, og vi hermer som viu hadde gjort tib tib, men ho ga seg ikke: tib tib.. ogsaa skjeonte vi det, ho ville ha tips! - men ettersom vi allerede hadde kjeot en brus og en kjekspakke (i tillegg til aa ha betalt for turen) sa synes vi at vi hadde gjort vaart.. Men nei, ho ville ha tib, 10.000 dong (3 kroner...) jaja, okei da, du faar smaapengene vaare, 7000 dong og to bananer. Da lo ho hoeyt og var fornoeyd! :) - og vi sykla hjem..

De har kuer med pukkler her, som de kjoerer rundt med! altsaa, istedet for hest og kjerre saa har de kuer med pukkel og kjerre. Det ville Marit ha bilde av, ho dro fram kamera og da smila foereren og sa streng til kua si, foto foto.. saa jeg fikk ikke bare en smilene sjafoer, men ogsaa en smilene ku paa bilde!

Jeg hadde en liten episode her naar jeg skulle ta ut penger... Jeg og Mari sto i minibanken og skulle ta ut penger, vi tok ut og begynte og telle og veksle litt med hverandre. det var i orden, og vi begynte aa ga dit vi naa skulle... saa kom det en mann loepende og ropte etter oss.. Hva var det han ville...? Jo, han hadde bankkortet mitt!! det hadde jeg visst glemt igjen i automaten! For en snill mann og for en lykke! Litt hell skal man ha.. Men det viser jo ogsaa hvor aerlige og snille folk er her! :) - og til dere som tror jeg ikke har rota bort noen ting saa har jeg altsaa rota bort kodebrikka til nettbanken min, et kart over bangkok og agatha christie boka mi.. men jeg synes egentlig ikke det er saa vaerst jeg.... :)

Jeg hadde egentlig tenkt aa fortelle dere om at vi akkurat har vaert i en nationalpark og gaat litt turer og sett masse natur, men naa begynner dette aa bli ganske langt saa jeg faar ta det neste gang.... :) Haaper dere holder ut de lange innelggene mine, men naar jeg foerst starter saa klarer jeg ikke stoppe..

Naa skal vi pakke snippsekken og reise til Hanoi! (heldigvis bare to timer med buss!!)

Hei og haa Roger! - og Ka jeg skal definitivt hjelpe deg aa male! jeg gleder meg allerede! :) Ragnhild jeg trenger adressa di! Foreldre, dere er vaare trofaste foelgere! -og vi har ikke hoert noe om flom, det er ihvertfall ikke flom her! Ingen fare! :)

Takk for oss! :)

mandag 2. november 2009

Nha Trang og Hoi An

Vi har vaert i to fantastiske byer her i Vietnam. Nha Trang og Hoi An! Baade Mari og jeg forelsket oss i disse byene, spesielt Nha Trang! En passe stor strandby, med alt man kan oenske seg! Vi var som tidligere nevnt ute en dag og paa stranda og kosa oss dagen etter! Noe av det som var saa deilig med Nha Trang er rensligheten, stranda var fri for soeppel og det var ordna til en fin park og var saa koslig! - og rent og pent det er luksus her... :)
Vi leide oss sykler for en dag og sykla ut til et lite spa omraade ca fem km utenfor byen, selvfoelgelig ble det litt proeving og feiling,men vi fant fram til slutt, saare i rompa etter de harde sykkelsetene :) Vi klarte fint og manoevrere oss gjennom den vaerste trafikken foer vi kom ut paa en humpete og svingete vei, og langt der ute i ingenmannsland laa himmelen! Kort fortalt vi fikk gjoermebading (med sunne mineraler) litt soling (saa det skulle stoerkne paa kroppen for saa aa dusje det av igjen..) , mineralvannspray paa hele kroppen, mineralvannsbad i smaa steinbasseng og etterpaa kunne vi bade i bassengene som var der, varmt eller kaldt! - for 25 kr!! Vi foelte oss sunne og deilige etterpaa og fulle av sunne mineraler... :) vi sykla hjem og hađe gjoerme i oerene de neste dagene... :) Vi fant en butikk hvor de hadde SYKT masse musikk saa vi fylte opp ipod, med masse nytt! - og vi har kjeopt oss hoeytaler saa vi kan hoere musikk og ha disco paa rommet!

Om kvelden spiste vi paa et sted da hadde gratis strawberry daquary paa mandager, den smakte ikke godt!- det gjorde derimot maten!

Saa til hoeydepunktet VINPEARL OEYA! Vi betalte for taubane ut til en oey, som egentlig var den forlystelsespark! karuseller, vi tok en men den var helt forferdelig (vi hang bare opp og ned hele tiden...) saa vi droppa flere karuseller... Men vi fant en stor spillehall, med alle slags spill! - og alt var gratis (formel 1, motorsykkel, dansegreier, kaste baller og treffe noe, spille fotball, maskiner med kortspill, - og ikke minst Airhockey!!!) Vi maatte jo selvsagt proeve alt, det koster jo penger ellers... De hadde simulator, og det hadde Mari aldri proevd foer, saa det var suksess! De hadde underwaterworld, som jeg hadde lest om paa forhaand at skulle vaere veldig bra! vi kom inn og der var det to STORE akvarier med litt kjedelige fisker... - var dette alt? Nei, det var det ikke, det var jammen med 20 akvarier til med ALL slags fisk! - ogsaa gikk man inn i en tunell, da var det haier, skilpadder, rokker, flyndrer osv overalt! Vi moette ogsaa noen vi snakka med i Malaysia, men som hadde vaert i Kina og reist en helt annen vei...Morsomt! :)
Saa til hoeydeounktet, vi hadde selvsagt ikke tenkt paa aa ta med bikini, saa det gikk vi glipp av, megabadeland, med alle slags vannsklier osv, litt bedroevet gikk vi rundt og saa paa alt vi gikk glipp av! Saa dro vi hjem, og tok taubanen hjem i solnedgangen (som vi ikke saa saa mye av..)

Saa var det med tungt sinn vi skulle forlate Nha Trang og reise med nattbuss til Hoi An. Helvetesturen blir den kaldt, men det gikk fint vi sov oss gjennom hele turen og kom fram, morgnenen etter, utvilte! Vi tok det forste og beste hotellet, ho pekte paa kartet hvor vi var, midt i gryta! jepp tenkte vil, men nei, det laa ikke midt i gryta far aa si det saann... Heldigvis hadde de gratis sykkelutleie, det benyttet vi oss av! - og sykla rùndt i byen som var saa koselig og liten, og vi sykla ut paa landsbygda, det var koslig! Hoi An er kjent for alle sine skreddere, som syr deg alt du vil ha,det gadd ikke jeg og mari, vi skulle jo ikke vaere der saa lenge heller... Men jeg fant noen som kunne reparere veska mi, og som kunne sy en spesialsydd silkalakenpose til jens:) litt stoerre og litt dyerêre enn de andre man faar kjoept der, men kun det beste til den beste, er det ikke saann? Vi spiste lunsj til 5 kr ( og da snakker vi nudler, boennespirer, svinekjeott, saus og masse urter - Hoi Ans spesialitet..) billig og verdt hver krone! :)
Vi var rundt paa markedet, hvor de solgt masse turist greier, silke og all den rare maten de spiser, og hele hoener, i bittesmaa bur (det skal jo vaere ferskt...) Det var goey! :)

dagen etter sykla vi til stranda som laa ca 5 km unna sentrum! vi kosa oss, leste bok og bada! - og handla bikini som vi ikke hadde nok penger til, saa ho foreslo at vi skulle komme tilbake dagen etter og betale resten(yeah, right!) jeg tror begge parter var fornoyde uansett! :)

Om kveldene leide vi dvd spiller og saa masse greys! :)
Dagen etter vaakna jeg kl sju om morgenen uthvilt, og da var det litt litt kaldt og overskyet, perfekt for en joggetur! for en fantastisk maate og starte dagen paa! - ogsaa de beste baguettene hittil paa turen med ost og et fruktfat til frokost! Mmmmm.....

Saa var det dags og reise videre! En kort busstur paa 4 timer til Hue, hvor vi er naa.... :)
Fortsettelse foelger...

Takk Ragnhild, Mamma og Elisabeth for oppdateringer! Jeg blir saa glad! Toveiskommunikasjon er den beste kommuniksjonen!! :)

dette tok evighêtr fordi det ẻ et môngtâstatur!!!!