mandag 4. oktober 2010

VI LEVER!

Sorry folks!
Blikke no blogskriving.. tenkte bare jeg sku blogge det!
Bortsett fra det, saa har vi det seff som plommen i egget, og kanskje enda bedre! :)Henger paa Ko Chang.. Her har vi vaert en stund, og blir her sikkert litt til! Ekke saa mye aa fortelle! Vi gjoer ikke saa mye, bare chiller, drikker oel, ligger i hengekoeya og leser! - rett og slett bare nyte livet! :) Vi har forresten vaert paa ett par utflukter! Leid scootere aa cruisa rundt! Det er LIVET!!
Vi moeter som alltid masse hyggelige folk! Baade lokale og turister, en riktig saa fin blanding!
Haaper dere der hjemme er en liten smule misunnelige!
Hvis dere vil ha postkort maa jeg faa adresse til de jeg ikke har adressen til... :)

Love fra Line og Marit

fredag 28. mai 2010

siste dag!

ja, da var dagen kommet hvor Line Krogh og Marit mobergs fantastiske reise var ved veis ende! og trist er det! vi vil ikke hjem, vi vil ha mere paradis og mere reise! Men saann er livet, og naar vi foerst faktisk skal hjem, saa gleder vi oss jo til aa se venner, familie og seff jens igjen! Det er sommer, sol, konfirmation, mye moro og masse jobbing som venter! Naar vi foerst kommer hjem, skal det nok bli godt aa ta fatt paa hverdagslivet igjen! Naa er det bare saa fjernt, og vi savner Puraran, familien der og alle de flotte folka vi moette! det var en veldig trist avskjed! - men vi skal tilbake dit :)

Siden sist har vi ikke gjort saa mye mer, enn aa daltatt i det daglige livet paa puraran! Som jo bestaar av hengekoeyer, yatzy, volleyball, surfing, drikke oel og bade! - og selvfoelgelig spise masse god mat! Masse fersk fisk, friske groennsaker og nyplukka frukt. - og selvfoelgelig fersk kokosnoett! Vi har faatt smakt paa flere av havets deelikatteser (helt fersk oesters og blekksprut grilla paa bal) Vi har vaert med paa fisk og skjellfanging med spyd og dykkebriller :)

Naa er det siste dag her i Bangkok, hvor shopping staar paa programmet! Vi har et par ting paa lista vi skal kjoepe med oss hjem! Ikveld tar vi fly fra bangkok, mellomlander i Istanbul ogsaa lander vi paa gerdermoen kl 11.15 imorgen. Line har blitt lovet velkomst og skyss hjem... Jeg stikker til oslo og blir det noen dager foer jens kommer :) Saa blir det en uke i Trysil med konfirmation!

Takk for oss!
Hilsen fra Line og marit som er litt triste....

fredag 14. mai 2010

Puraran Paradis

For dere som lurer saa er vi altsaa i live, vi lever, og vi lever i beste velgaaende! Det er lenge siden jeg har faatt skrevet paa bloggen! grunnen er rett og slett at vi ikke har hatt tilgang til nett! Vi har vaert paa samme sted i ti dager naa, og vi bare chiller og slapper av i Paradis! Vi er paa en ganske stor oey som heter Qatanduanes, og i en liten "village" Puraran! her bor vi paa en liten strand resort, i en bambus hytte for oss selv! hengekoeye paa verandaen og hav utsikt! Ahh... Det er saa og si ingen turister her og vi er igrunn de eneste! det er verdens soeteste familie som driver resorten. ettersom det naa er sommerferie her, er hele slekta paa besoek. Det er far i huset, og hans aatte barn med unger! Saa det er fullt hus! Men det er kjempetrivlig! vi bruker tiden paa aa slappe av (saa som ligge i hengekoeya, lese boeker, bade, sole oss...) Vi spiller masse spill og volleyball med ungene. - og igaar var vi ute og surfa! det ga mersmak, ogsaa for Line, som aldri har proevd foer! Saa det blir nok en tur utti vannet idag ogsaa! :)
Etter at vi kom hit har vi baade faatt tatt del i valget her i Filippinene, som for foerste ganger elektronisk, det blir spennende aa faa hoere resultatet. Vi har vaert med paa Fiesta, som skjer en gang i aaret! Foerste dagen er det disco, og da mener jeg disco. det skal danses og gutten byr opp jentene til dans! Morro:) dagen etter lager alle i villagen mat, ogsaa besoeker man hverandre. Og vi har faatt vaert med paa familiebursdag!
Vi har blitt saa glade i denne store og deilige familin, og vi foeler vi har blitt en del av den! :) Vi vil ikke reise herfra... -og det skal vi heller ikke! Vi har bestemt oss for aa vaere litt lenger, akkurat hvor mye lenger vet vi ikke helt, da vi i dette oeyeblikk mailer fram og tilbake med kilroy. Men ca 1- 2 uker!
Herlig!! :)
Vi vet ikke helt om vi har raad, men shit au, det er naa vi har muligheten! Saa faar vi heller ta regnskapet naar vi kommer hjem! Det er saa godt aa vaere implsive og spomtane og virkelig foele at vi lever livet!

Idag maatte vi komme oss paa nettet, pga av flybilletten.. Saa da tok rett og slett familien vanen og ble med! Saa vi er paa familietur :)

Vi har til og med begynt aa foelge med paa en Filipinsk tv-serie, hvor de snakker filipinsk! Men ettersom de overspiller ganske saa mye skjoenner vi ganske mye....

Foer vi kom hit, etter det andre innlegget var vi paa et sted som het sorsogon. Der shoppa vi og snorkla med haier! Ja, snorkla med haier! - og for dere som kjenner Line, saa vet dere vhor redd hun er for haier (Lillian kan vel ogsaa kjenne seg igjen paa den...) Det er ikke hvilken som helst hai, neida, det er en hvalhai! Verdens stoerste hai! Men selvfoelgelig ikke farlig. De vi saa var svaere beist paa ca 6 meter! Diiigre! Line var toeff og hadde verdens beste opplevelse! Hun hadde jo trossa sin stoerste frykt! det var kjempegoey! :)

Naa avslutter jeg for denne gang, saa blir det vel forhaapentligvis ikke saa lenge til neste gang!
Ang kort forresten, saa er det litt vanskelig, ettersom det ikke er postkontor her, og vi ikke har sett et eneste postkort! (faktisk!) Men skal se hva vi faar gjort naar vi reiser herfra!

Kos dere paa 16. og 17. Mai! ( vi er litt leie oss for att vi ikke faar vaert med men bare litt!) Haaper dere faar det goey! Hva er planene?

Masse klemmer fra Line og Marit!

fredag 30. april 2010

Hello Philippines!

Det var lenge siden sist! Hvor skal jeg starte! Det har skjedd saa mye... Jeg faar bare starte der det slutta sist! Vi hadde kommet oss til Manila, en altfor stor by med altfor mange mennesker! Vi var der i to netter og gjorde igrunn ikke annet enn aa sitte paa starbucks og spise gode sandwicher og drikke mango frappe! Vi var slitne etter reisinga, line var litt smaasyk og vi haddemange inntrykk som skulle fordoeyes, saa det var godt med et par avslappende dager! :)

Vi tok saa nattbussen til Naga, en universitetsby soer-oest for Manila. Der brukte vi en dag paa utflukt til hot springs! som av navnet er naturlige varmebassenger hvor vi kunne bade! vannet var kjempe godt og mykt, det var digg!! :) Vi ble kjent med en gjeng som var paa familieutlukt, alle var med. Mann, svigermor, svigerinne med mann og diverse barn! De spiste mat og koste seg, og selvfoelgelig delte de godene med oss :) saa vi spiste lunsj og kosa oss med dem. Etterpaa kjoerte de oss hjem til hostellet og vi fikk hjelp til hvordan vi skulel komme oss videre til neste stoppested! veldig hyggelige, snille og ikke minst nysgjerrige folk.

Her paa Filippinene, ihvertfall det omraadet vi befinner oss naa, er ikke turismen spesielt utbredt (ennaa!) Vi moeter ikke mange turister, det er en del asiatere, men det er ikke mange europeere vi har sett! -Det gjoer at vi faar ekstra masse oppmerksomhet hele tiden, baade paa godt og vondt! men absolut mest paa godt! Folk er nysgjerrige og lurer paa hvem vi er, hvor vi kommer fra og hva i all verden vi gjoer her... Vi faar alltid hjelp hvis vi lurer paa noe, og de er alltid opptatte av at vi skal ha det ebst mulig. De reiser seg fra benkene saann at vi faar sitte, vi faar de beste plassene paa bussen, og sjaafeoren kjoerer oss alltid dit vi skal selv om det egentlig ikke er en del av ruten!
Naar det kommer til transport merker man ogsaa at turismen ikke er saerlig utbredt, det er veldig traelet aa komme seg fra A til B. Det tar ofte veeldig lang tid og det er veldig mye venting, noen ganger er det ogsaa rett og slett vanskelig aa finne ut av hvilket framkomstmiddel vi skal med og hvor vi skal.. Vi har da funnet ut av det til slutt, men vi hadde ikke klart det uten hjelp fra de lokale! Det at det er vanskelig gir bare ekstra utfordringer som det er ekstra goey aa finne ut av :)
Team Line Moell og Kill Bill klarer det!

De har mange forskjellige framkomst midler her, selvfoelgelig buss og mini van. Men det som skiller seg ut her er Jeepneys og Tricycle. Jeepneys er en blanding mellom busser og Jeeper som amerikanerne etterlot etter 2. verdenskrig (tror jeg) og da fant de ut at de var fine aa bruke til offentlig transport. De har siden bygget nye, men alle er like de gamle modellene, bare at de er sprayet og malet i alle slags farger. Jeepneyene har en mer eller mindre fast rute, og drar naar den er (over)full! noen ganger maa du vente i et kvarter og noen ganger i en time.
Tricycle er en moped eller sykkel med en liten sidevogn som har baade tak og vegger. Det humper alltid masse naar du sitter paa! Goett for rompa!

Vi tok en overfylt mini van med oedelagt air com fra Naga til en by som heter Sabang. Paa bussen moette vi ei dame som halp oss med alt vi trengte hjelp til og var kjempesoet! Hun fikk sjaafoeren til aa kjoere oss til kaia saa vi kunne ta baat videre til Caramoan Peninsula, som var neste stop. Det er en liten halvoey med masse frodig og groenn natur og selvfoelgelig masse strender. Paa baaten ble vi igjen kjent med noen nysgjerrige sjeler.

Favorittspoersmaalene til de vi moeter: Hvor kommer du fra? Hva heter du? Hvorfor er du her? Er du gift? Neivel, er du singel? Neivel, har du kjaereste? Aaja, men du er ikke gift? Nei? men da er du singel.... Hvor lenge skal dere vaere her? Hvilken spraak prater dere i Norge? Norwegian, er det det samme som tysk? neivel, fransk?
-ogsaa lurer de alltid paa "Where are the rest?" Det er bare oss. "but, where are the others?" det er bare oss to.. "er det bare dere to?" ja "reiser dere alene?" ja "wow. you are brave!" de skjeonner ikke helt at vi bare er to smaa jenter som reiser alene i den farlige verdenen....

Vi kom til Caramoan, hvor vi var en dag paa oeyhopping og en dag paa stranda. - og hva skal jeg si? ett ord er nok: PARADIS! mere er det ikke aa si! - okei da, oss to, alene, paa en oede oey, ingen tursister, palmer, hvit strand, turkisblaatt hav... okei, dere skjoenner tegninga?
ikke? okei, forestill deg en oede oey paa et bilde, akkurat saan er det! (bare at du er med paa bilde) - og bildet er ikke juksa med!!
Line og jeg reiste sammen med paret som drev hotellet vi bodde paa, de ville ha en fridag og lurte paa om det var greit at de ble med. Seff! - og de var kjempesoete!
Fortalte masse om oeyene og viste oss locations hvor de hadde filma Survivor Frankrike (typ Robinsons) Mens vi var der spilte Israel inn survivor, saa det var flere steder vi ikke fikk komme for de drev og filma. kult!
Dagen etter oeyhoppingen var vi paa stranda, der var det masse lokale smaabaater og speedbaater som kjoerte litt fram og tilbake ettersom de drev og filma rett utafor der. Vi gikk til enden og fant en spot hvor vi var helt alene, bada sola og kosa oss! Vi spiste kjempegod fisk til lunsj og hilste paa litt av filmteamet som hadde lunsjpause. Ett ettermiddagsbad til ogsaa dro vi hjem. Denne gangen var det ikke en tricycle som skulle kjoere oss hjem, men en moped. jaja, tre paa en moped. Koslig det! Vind i haaret og kjekass bak styret! :)

Vi spiste et par ganger paa en liten restaurant, med nysgjerrig betjening. Vi ble spurt ut om alt og preovde aa svare saa godt vi kunne. Han ene som jobba der er den mest feminine gutten jeg har sett noen gang.. De spurte oss, " What do you think, boy or girl?" Shit hva svarer man da, tenkepause. " Begge deler!" ropte vi i kor med han! Saa det var vi enige om. Puh! 30% av alle guttene her er mer feminine enn meg.. Saa de er overalt, og det er ogsaa de hyggeligste! :)

Vi har forlatt det fine fine (og litt for dyre) hotellet vi bodde paa, og det fine paret som vi har lovet aa holde kontakt med! :) - og reist til Sorsogon! Mer om det senere... Naa er line i gang med kabal paa dataen ved siden av, saa jeg faar vel gi meg for denne gang!

Takk for meg og for att du gadd aa lese alt!

Muzze: kort er sendt! :) - noen flere som vil ha kort??

torsdag 22. april 2010

Luang Prabang

Vi har desvaerre forlatt det vakre landet Laos, til fordel for Filippinene.. Det var noen fantastisk fine siste dager i den fineste byen ever, Luang Prabang! Det var ogsaa her vi feiret nyttaar, men den feiringen maatte jo ende en gang, den ogsaa, desvaerre! Dagen etter den store dagen hadde vi en stille og rolig dag hvor vi ikke gjorde noenting,men samtidig fikk gjort masse smaating og bare slappa av og chilla! Vi sov lenge, spiste frokost, fikk sendt kort, bytta boeker, bestilt elefantridning og trekking tur. Vi spilte minst ti omganger Yatzy, og bare satt paa cafe og drakk cola :) Goett med en slekken slapp dag naar det skjer saa mye hele tiden :) Paa kvelden var vi paa Night Marked og shoppa! De stenger av hovedgata og alle setter opp sine boder, og har smaa lyspaerer som lyser opp! Kjempekoslig! - ogsaa saa billig der er... Litt av morroa er aa prute paa det man skal kjoepe, i starten gaar det tregt, men etterhver kommer man inn i det, goey:) Billig er det jo uansett! Vi shoppa litt for mye, ihvertfall Line, saa vi maatte sende pakke hjem naar vi kom til Bangkok igjen :) Det var en fin kveld :)

Neste dag sto vi opp tidlig fordi vi skulle paa elefant ridning. Kl sju var vi oppe, og gikk for aa spise frokost.. Vi har undra oss over at alt stenger saa tidlig, cafeer og utesteder stenger ved ti- elleve tiden.. Men naar vi var oppe kl sju, saa skjeonte vi hvorfor.. gatene var fulle av mennesker, det krydde av mennesker overalt, lokale som forberedte seg til dagen.. dro paa morgen marked for aa f.eks handle inn mat til boden sin.. :) De saa alle sammen freshe og fine ut, tror ikke de syntes at kl sju var spesielt tidlig.. Men det syntes vi!

Vi kom paa kontoret hvor vi skulle moete opp og trodde vi skulle paa tur sammen med en hel gruppe... men det var visst bare oss, to guider og en indier fra Singapore. Det var egentlig veldig koslig, vi ble godt kjent med guidene, to gutter paa 22 aar, som det er helt haaploest aa huske navnene paa.. De fortalte om livet i Luang Prabang, hvordan de levde og om historien til byen. Det er veldig spennende og hoere, spesielt ettersom det er saa annerledes enn vaart liv i Norge. Vi astartet turen med aa sykle opp til elefantcampen. Jeg snakka en del med inderen fra Singapore, som fortalte han hadde leopt maraton flere ganger, men han ble hengende etter og hadde problemer med aa foelge oss oppover bakkene... Line mistet kjedet sitt, men det var heldigvis bare 100 meter igjen.. :)
Vi gledet oss veldig til aa se elefanter og aa ri paa de. Men for aa vaere helt aerlig var det litt skuffende, det saa ikke ut som elefantene hadde det saerlig godt, de var tynne og saa triste ut. de hadde ikke stor plass aa boltre seg paa, og elefant passeren snakket ikke saerlig pent til dem.. Men det var jo alikevel veldig goey aa ri paa de! Vi satt paa en kongestol paa ryggen, mens elefantpasseren satt foran paa hodet. Det fikk vi ogsaa proeve.. :) Det er helt utrolig vhor godt elefanten klarer aa manoevrere seg selv paa smale stier i bratte oppoverbakker og nedoverbakker.. Vi foelte oss litt utrygge i starten men fant fort ut av at elefanten vet hva han drev med... :) Naar vi hadde gaatt en runde, blant annet over en sjoe, med vann opp til foettene vaare, avsluttet vi turen med aa mate elefantene med bananer. Vi moette guidene igjen og spiste lunsj! Saa ventet det beste paa hele turen: Kayakking nedover Nam Song elva tilbake til Luang Prabang, medstreoms! Goett! Vi ble plassert i samme kayakk, det ble de to guidene ogsaa, mens den stakkars inderen som aldri hadde proevde det foer (og heller ikke var saerlig god) satt alene.. Han ble hele tiden hengende etter og satte seg fast opp til flere ganger.. Guidene bare satt og lo og saa paa.. Det var ganske komisk aa se paa, saa Line og jeg maatte ogsaa le litt.. :) Vi var et perfelt team og det gikk som smurt, selv i de stoerste strykene (som var veldig smaa....)
Det var en soendag og siste dagen av Pi May ferien. Derfor saa vi mange unger paa veien ned, rundt hver sving var det en flokk med unger som som lekte seg, fisket og badet i elva. Vi moette ogsaa mange voksne, de fleste jobba ved elva bl.annet med fiske, men ogsaa noen av de hadde fri og saa ut til aa kose seg :)
Alle sammen var kjempehyggelige, smilte og hilste paa oss :) Kjempekoslig!
Vi avsluttet turen med en dukkert sammen med de lokale paa "badeplassen" deres :)
En fin dag :) Vi var veldig slitne etter mye aktivitet paa en dag og sovna tidlig!
Vi skulle tross alt opp igjen til samme tid dagen etter!

Det hoerer forresten med til historien at marit traakket i elefantbaesj! Digg!

Opp igjen.. Nok en dag med arangert tur, denne gang trekking til et vannfall med mange smaa groenne dammer. Kouang Si heter det. Denne gangen var det visst bare line. meg og to guider. Det viste seg at den ene var samme som igaar, saa vi ble glade og han ble glad :) Vi gikk gjennom masse fint landskap, tett skog og saa masse fine sommerfugler. Turen tok nesten fire timer, an lang tur, men godt aa roere paa seg :) Vi kom fram, og det var helt sykt vakkert, kjempefint groent vann og masse frodig natur rundt!! Det er noe av den fineste naturen jeg har sett! Vi spiste lunsj, fikk svoemt litt rundt ogsaa var det tid for bilder. Marit maatte selvfoelgeligskli vannkanten, og havne paa ryggen (med sekken paa) i vannet! Heldigvis gikk det bra med kamera (noen ganger skal man jo ha flaks ogsaa..) Badde guiden og Line fikk seg en god latter! haha Jeg ogsaa forsaavidt.. Jeg tok bilde midt i fallet uten at det var meningen , saa vi har dokumentasjon..haha

Nok en lang og hard dag, saa vi var slitne! MEN dette var jo siste dagen, saa vi maatte hanlde inn det siste paa Night Markedet og ta en siste Beerlao! (verdens beste oel!)

Saa var siste dag i Laung Prabang unnagjort!! Trist, men nye eventyr venter oss saa vi er klare! :)
Vi hadde en dag i Bangkok hvor det er masse demonstrasjoner, men vi saa ingenting. hadde bare et par timer saa vi holdt oss i Khao San sammen med turistene. Sendte pakke hjem, hanldet litt, horte paa trubadur som spilte kjaere kjente sanger og drakk noen oel!
Det ble visst litt for mange, og igaar var en veldig hard resiedag til Manila! Spesielt for Line, men det gikk bra og vi kom fram!
Naa er vi klare for aa utforske Filippinene! :)

Laos har vaert et helt ufattelig fin land aa reise i, bade med tanke paa naturen, historien og aktivitene. Men det som har satt seg igjen som det beste er menneskene. Aldri har jeg moett gladere og hyggelige mennesker. Spesielt med tanke paa levevilkaarene og hvor mange turister som unnvaderer landet! Vi har blitt kjent med noen herlige mennesker, som alltid kommer til aa huskes!
Takk til Laos, for verdens fineste ferie!

fredag 16. april 2010

Sabaidee Pi May Lao

Godt Lao nyttaar folkens!

Her er det blitt herrens aar 2553 (Strengt tatt er det vel faktisk ikke herrens aar da men....) og det skal feires! - og hvilken feiring! Det er musikk, dans, beerlao og ikke minst vannkrig! Festen varer i tre dager, og mange har tyvstartet og feiret i mnage dager allerede! vi har kommet oss til Luang Prabang, som er siste stoppestedet foer vi drar tilbake til Bangkok!

Vi sov lenge i morges, vaakna og skulle staa opp og spise frokost.. Det vi helt hadde glemt var at det var Pi Mai (nyttaar) -og vi hadde paa oss klaer og kamera, boeker, penger osv i veskene, ikke saa smart! Det tok ikke lang tid foer vi ble vaate! Mens vi satt og spiste kom det et diiigert opptog forbi med masse kostymer, monker, miss lao og en enkelt ambulanse. Toget var kjempelangt, og med masse folk! - og alle var klissvaate! Noe helt annet et 17. mai tog paa Oestby, for aa si det saann!

Vi fant ut at det var litt morsommere aa vaere med paa festlighetene enn aa staa og se paa og vaere redd for aa bli vaat!:) Kamera og penger oakkes ned i vanntette poser (jeg kunne jo ikke dy meg, maate jo ha med kamera! -og det gikk bra!) Paa med bikini og badeshorts!! Vi var klare for vannkrig! Selv om selve opptoget var ferdig saa kjeorte alle rundt i smaa biler med lasteplan bak. de var stappfulle av folk som dansa, drakk oel og spruta vann! De som ikke kjoerte rundt sto paa fortauet og hadde fest! Alle, store som smaa, hadde vannpistoler, boetter med vann og det saom vaerre er! Noen hadde til og med potetmel og vannfarger, saa alle var pynta med alle slags farger! Ogsaa vi!! Man dynker hverandre med vann og sier sabaidee Pi Mai Lao! Da har vi hilst hverandre godt nyttaar!

Vi er kjempeheldige som er her akkurat naa, og faar sett de feire denne hoeytiden! - Alle de lokale er saa glade, smiler og ler! Det danses i gatene og musikken kan hoeres overalt.. Baade vestlige popsanger og mer den lokale typen, som ikke alltid er like pent..synes vi..
Ingen sure miner selvom man blir vaat, det er en selvfoelge! Men man ser en og turist som ikke helt har faatt med seg hva som skjer og ikke ser helt foernoeyde ut! (kanskje ogsaa forstaaelig hvis de f.eks har kamera i veska!)

Men vi var fornoeyde! Det var morro!! Vi satte oss ned etterhvert, spiste litt og drakk en beerlao! - og da kom regnet! Det er toerketid, men regnet fosset ned likevel! Da tok det meste av festen slutt, selv om noen sto igjen i regnet og fortsatte med vannkrig! Det var litt synd at det skulle regne akkurat idag, men samtidig var det nok en etterlengtet skur, med tanke paa at det er toerke!

Vi dro hjem for aa dusje av oss all fargen, malingen og gjoerma! -Men naar vi kom hjem var det selvfoelgelig tomt for vann! (ikke saa rart kanskje) ikke fikk vi vasket klaer heller! saa vi gaar rundt farverike og moekkete! :)


Vi kom fra Vang Vieng igaar. Der var vi i to dager, hvor den ene dagen besto av Tubing nedover Nam Song (en elv) Det var Line, meg og fire gutter fra england! Foerst var det tubing inni en grotte. Saa fikk vi se en hule med noe buddha greier og en monk i, hvor alle ba til buddha fordi det er nyttaar. -ogssa var det tubing!! Det var supergoey! Vi fikk en stooor badering og tuba nedover elva. Det vil si bare ligge der og slappe av mens vi stopper paa en og annen bar paa veien ned :) Der drikekr vi oel, hoerer musikk og koser oss! Snakk om aa leve livet! Line og jeg proevde ogsaa en huske hvor du staar hoeyt oppe i et taarn, du henger i armene og blir sendt nedover og tilslutt hopper du i vannet! (vet ikke hva det heter) men morro var det! - og litt skummelt!
Et sted paa veien var det selvfoelgelig ogsaa nyttaar feiring, masse laofolk som staar i elva med alle klaerne paa og spruter paa hverandre og paa oss :)
Vi hadde en guide som passa paa oss og tubene vaare! Han var kjempehyggelig og flink! Tubing kan anbefales paa det sterkeste!!
Paa kvelden spiste vi middag med guttene.. De var litt morsomme og litt rare!

Naa skal vi spise litt og se om det fortsatt er liv i folket eller om de er kjee etter dagens strabaser!

Hvordan gaar det hjemem? Er vaaren paa vei? Kos dere med Trysilsmellen!

Takk for oss!
Sabaidee Pi Mai Lao!

mandag 12. april 2010

Bangkok og Vientiane

Hallo i luken!
vi er framme i varme varme stroek og vi har hatt en perfekt start paa ferien! Vi kom fram til Bangkok paa torsdag, og hadde to dager der, foer vi tok nattbuss til Vientiane i Laos.
Vi bodde, mest av praktiske aarsaker paa samme hostel som hanna, mari og jeg bodde paa. Det er billig, har kjempegod mat, kan organisere bussturer og ligger kjempesentralt. De har pusset opp siden sist, og det har blitt kjempefint :) Det var godt aa vaere tilbake i gamle trakter. Samme hyggelige folka, samme gode og til tider vonde lukten av storby og mennesker! Vi kom fram om eftan, med litt jetlag og veldig slitne etter turen saa vi gjorde ikke saa mye den foerste dagen, men vi gikk litt rundt i Khao San, backpacker og handlegata! Vi shoppa littegrann og satte oss ned og tok en oel og saa paa menneskelivet! Vi gikk hjem ganske tidlig og var troette saa vi la oss klokka ti. Jeg sov til aatte om morgenen og Line sov til halv tolv paa dagen, altsaa i 14 timer!! Slaa den! Vi sjekka ut og spiste en deilig frokost (eller lunsj kan man jo ogsaa kalle det..) Saa var det voksing paa timeplanen! Vooooondt, alstaa jeg synes det er helt forferdelig, det vondeste jeg vet om! Lovet meg selv naar jeg laa der at dette gjoer jeg aldri igjen! Line er toeff og synes det er bare barnemat! Men vi har deilig myke og haarfrie legger :) Litt mere shopping og vandring i Bangkoks gater foer bussturen til Vientiane ventet oss..

Turen tok ca 20 timer, med kolonnekjoering i flere timer, masse stress med pass og visum ved grensa, dyrt vart det aa! - og sinnsykt varmt! Men det gikk greit..
Ogsaa kom etterhvert bussen noenlunde fram, men det er aldri noen info aa faa av dissa som ordner med turen.. - og vi visste jo itte hoessen det saa ut dit vi skulle. Saa vi visste jo ikke at vi skulle taa.. Men vi skjoente det akkurat i siste liten foer den begynte aa kjeore ettersom alle de andre paa bussen skulle til Vang Vieng og det skulle jo itte vi.. Saa vi rakk akkurat aa hoppe taa.. sitat Line Krogh: "Spennende aat Krogh detta, leve litt paa kanten..."

Vi var kjempe svultine og kjempekjee... og det foerste vi moeter paa i Vientiane er "skandanavian bakery" med verdens beste bagel, med fresh salat og kjempegod salami! Mmmm akkurat det vi trngte! - og det selger snus..
Vi fant et enkelt med fint guesthouse hvor vi har sovet i to netter naa. Vi har det litt luksus, med vifte OG air-con, eget bad og store sneger! Men det kan vi ta oss raad til synes vi. Det er helt utrolig varmt og toert her, saa det hadde nok itte vaert saa mye soevn om natta uten air-con! :)

Vientiane er hovedstaden i Laos! - men det ligner overhodet ikke paa en storby (hvilket det jo heller ikke er....) Det bor 320.000 mennesker her, og ligger rett ved Mekong elva! Vi hadde hoert paa forhaand at det itte var noen saerlig fin by, og det er det heller itte! ingen fryd for oeyet, men vi har hatt det kjempegoey! Foerste dagen gikk vi en liten gaatur og saa paa templer og templer og ennaa mere tenmmpler, etter fem templer foeler du at du har sett nok! - og det var saa varmt og vi var svultine, saa vi gikk og spiste god mat! - og drakk en oel, hell to, hell ti! Vi satt og skravle og tulla og kosa oss :) Etterhvert ble vi kjent med to italienske gutter, ei spansk jente og en gutt fra Wales, Mark, som vi har hengt med siden! Han har akkurat flyttet hit for noen dager siden, og skal bo her og jobbe som engelsk laerer i to aar! Det hoeres velsig spennende ut! Han har bodd flere aar i Thailand og undervist der, saa han snakkes flytende Thai! Alle her i Laos skjoenner Thai, saa det gir oss visse fordeler. (les: billigere tuk-tuk turer og at vi blir kjent med lokalbefolkningen!) Igaar var vi ute en liten (stor?) tur paa byen med han og s\dissa rare men morsomme gutta fra Italia! Vi var paa et kjempekoslig sted langt utti huttaheita! - og de venta og venta paa at vi skulle bli feridge med oelen vaar, saa det kunne stenge og gaa hjem og legge seg... Det fikk de, men ikke vi! Vi gikk videre til et sted som ogsaa straks skulle stenge! - men de ville vaere med saa vi kjoepte oel aat dem og dem var med oss resten av kvelden! Kjempe soete, smaa og hyggelige Lao gutter! - da alt hadde stengt visste de raad, og tok oss med til en lokal noodle-shop hvor vi fikk kjeope oel og henge! - og smake paa verdens sterkeste nuddelsuppe, og tisse i ei boette paa gulvet... det var hyggelig, og vi prata masse med de lokale, og det er jo saa mye mer spennende enn aa bare henge med andre backpackere! - og de er jo saa takknemlige og heoflige og skjeonne!!! Verdens kveld :)

Vi har ogsaa hatt tid til litt luksus. Bodyscrub! Fantastisk deilig, og vi har verdens fineste hud naa :) Bare vi blir brune naa, saa er alt tipp topp! Det er saa varmt ute at vi orker itte aa vaere ute midt paa dagen, da hanger vi paa hotellrommet og leser boeker, er paa nettet eller bare sover lenge.. :) Goett!
Vi aat paa em kjempefin fransk restaurant, hvor vi feolte oss litt malplasserte. To svette upynta backpackere som itte kan etikette! Altfor dyrt ble det ogsaa... 340.000 kip (typ flere hundre kroner) Men vi fikk forrett, hovedrett og dessert! De italienske gutta fikk hakslepp, og synes nok vi er noen rikmannsdoettre... Naa blir det nudler og ris mange dager framover. Vi har ennaa itte laert oss hvor mye kipen er verdt, paa tide kanskje? Man kan baade bruke kip, dollar og det thailandske bahten, og vi har begge baade danske og norske bankkort! Saa det er litt aa sette seg inn i...
Line har vaert littegrann sjuk (les: magen, do, skjoenner tegninga?) saa vi utsatte turen videre til imorgen! (og vi sov over check-out...)

Idag staar ingenting paa timeplanen! Bare at vi skal henge litt med Mark ikveld! (men ingen oel!) Vi har igjen vaert paa Skandanavien Bakery og itti skandinavisk baguetter! Neste gang blir det Lao mat!

Takk for naa! - og Happy Lao New Year! :)
Det er nemlig New Year her, i tre dager! Saa det er vi glad for att vi faar oppleve..
Vi har allerede faatt en liten smakebit, tradisjonen er aa hilse hvaeranbdre godt nyttaar, mens man dynker hverandre med vattn! Turister intet unntak.. Vi ble vaate for aa si det saann.. saa dagene framover gjelder det aa ikke ha ting som ikke kan blir vaate i veska... :)

Folk her er kjempe hyggelige, og ikke like paatrengende som f.eks i thailand! tuk- tuk sjafoerer tar et nei for et nei. ingen roper etter deg paa gata, men hilser pent! Det er godt!

Takk for naa! Serioest!