torsdag 22. april 2010

Luang Prabang

Vi har desvaerre forlatt det vakre landet Laos, til fordel for Filippinene.. Det var noen fantastisk fine siste dager i den fineste byen ever, Luang Prabang! Det var ogsaa her vi feiret nyttaar, men den feiringen maatte jo ende en gang, den ogsaa, desvaerre! Dagen etter den store dagen hadde vi en stille og rolig dag hvor vi ikke gjorde noenting,men samtidig fikk gjort masse smaating og bare slappa av og chilla! Vi sov lenge, spiste frokost, fikk sendt kort, bytta boeker, bestilt elefantridning og trekking tur. Vi spilte minst ti omganger Yatzy, og bare satt paa cafe og drakk cola :) Goett med en slekken slapp dag naar det skjer saa mye hele tiden :) Paa kvelden var vi paa Night Marked og shoppa! De stenger av hovedgata og alle setter opp sine boder, og har smaa lyspaerer som lyser opp! Kjempekoslig! - ogsaa saa billig der er... Litt av morroa er aa prute paa det man skal kjoepe, i starten gaar det tregt, men etterhver kommer man inn i det, goey:) Billig er det jo uansett! Vi shoppa litt for mye, ihvertfall Line, saa vi maatte sende pakke hjem naar vi kom til Bangkok igjen :) Det var en fin kveld :)

Neste dag sto vi opp tidlig fordi vi skulle paa elefant ridning. Kl sju var vi oppe, og gikk for aa spise frokost.. Vi har undra oss over at alt stenger saa tidlig, cafeer og utesteder stenger ved ti- elleve tiden.. Men naar vi var oppe kl sju, saa skjeonte vi hvorfor.. gatene var fulle av mennesker, det krydde av mennesker overalt, lokale som forberedte seg til dagen.. dro paa morgen marked for aa f.eks handle inn mat til boden sin.. :) De saa alle sammen freshe og fine ut, tror ikke de syntes at kl sju var spesielt tidlig.. Men det syntes vi!

Vi kom paa kontoret hvor vi skulle moete opp og trodde vi skulle paa tur sammen med en hel gruppe... men det var visst bare oss, to guider og en indier fra Singapore. Det var egentlig veldig koslig, vi ble godt kjent med guidene, to gutter paa 22 aar, som det er helt haaploest aa huske navnene paa.. De fortalte om livet i Luang Prabang, hvordan de levde og om historien til byen. Det er veldig spennende og hoere, spesielt ettersom det er saa annerledes enn vaart liv i Norge. Vi astartet turen med aa sykle opp til elefantcampen. Jeg snakka en del med inderen fra Singapore, som fortalte han hadde leopt maraton flere ganger, men han ble hengende etter og hadde problemer med aa foelge oss oppover bakkene... Line mistet kjedet sitt, men det var heldigvis bare 100 meter igjen.. :)
Vi gledet oss veldig til aa se elefanter og aa ri paa de. Men for aa vaere helt aerlig var det litt skuffende, det saa ikke ut som elefantene hadde det saerlig godt, de var tynne og saa triste ut. de hadde ikke stor plass aa boltre seg paa, og elefant passeren snakket ikke saerlig pent til dem.. Men det var jo alikevel veldig goey aa ri paa de! Vi satt paa en kongestol paa ryggen, mens elefantpasseren satt foran paa hodet. Det fikk vi ogsaa proeve.. :) Det er helt utrolig vhor godt elefanten klarer aa manoevrere seg selv paa smale stier i bratte oppoverbakker og nedoverbakker.. Vi foelte oss litt utrygge i starten men fant fort ut av at elefanten vet hva han drev med... :) Naar vi hadde gaatt en runde, blant annet over en sjoe, med vann opp til foettene vaare, avsluttet vi turen med aa mate elefantene med bananer. Vi moette guidene igjen og spiste lunsj! Saa ventet det beste paa hele turen: Kayakking nedover Nam Song elva tilbake til Luang Prabang, medstreoms! Goett! Vi ble plassert i samme kayakk, det ble de to guidene ogsaa, mens den stakkars inderen som aldri hadde proevde det foer (og heller ikke var saerlig god) satt alene.. Han ble hele tiden hengende etter og satte seg fast opp til flere ganger.. Guidene bare satt og lo og saa paa.. Det var ganske komisk aa se paa, saa Line og jeg maatte ogsaa le litt.. :) Vi var et perfelt team og det gikk som smurt, selv i de stoerste strykene (som var veldig smaa....)
Det var en soendag og siste dagen av Pi May ferien. Derfor saa vi mange unger paa veien ned, rundt hver sving var det en flokk med unger som som lekte seg, fisket og badet i elva. Vi moette ogsaa mange voksne, de fleste jobba ved elva bl.annet med fiske, men ogsaa noen av de hadde fri og saa ut til aa kose seg :)
Alle sammen var kjempehyggelige, smilte og hilste paa oss :) Kjempekoslig!
Vi avsluttet turen med en dukkert sammen med de lokale paa "badeplassen" deres :)
En fin dag :) Vi var veldig slitne etter mye aktivitet paa en dag og sovna tidlig!
Vi skulle tross alt opp igjen til samme tid dagen etter!

Det hoerer forresten med til historien at marit traakket i elefantbaesj! Digg!

Opp igjen.. Nok en dag med arangert tur, denne gang trekking til et vannfall med mange smaa groenne dammer. Kouang Si heter det. Denne gangen var det visst bare line. meg og to guider. Det viste seg at den ene var samme som igaar, saa vi ble glade og han ble glad :) Vi gikk gjennom masse fint landskap, tett skog og saa masse fine sommerfugler. Turen tok nesten fire timer, an lang tur, men godt aa roere paa seg :) Vi kom fram, og det var helt sykt vakkert, kjempefint groent vann og masse frodig natur rundt!! Det er noe av den fineste naturen jeg har sett! Vi spiste lunsj, fikk svoemt litt rundt ogsaa var det tid for bilder. Marit maatte selvfoelgeligskli vannkanten, og havne paa ryggen (med sekken paa) i vannet! Heldigvis gikk det bra med kamera (noen ganger skal man jo ha flaks ogsaa..) Badde guiden og Line fikk seg en god latter! haha Jeg ogsaa forsaavidt.. Jeg tok bilde midt i fallet uten at det var meningen , saa vi har dokumentasjon..haha

Nok en lang og hard dag, saa vi var slitne! MEN dette var jo siste dagen, saa vi maatte hanlde inn det siste paa Night Markedet og ta en siste Beerlao! (verdens beste oel!)

Saa var siste dag i Laung Prabang unnagjort!! Trist, men nye eventyr venter oss saa vi er klare! :)
Vi hadde en dag i Bangkok hvor det er masse demonstrasjoner, men vi saa ingenting. hadde bare et par timer saa vi holdt oss i Khao San sammen med turistene. Sendte pakke hjem, hanldet litt, horte paa trubadur som spilte kjaere kjente sanger og drakk noen oel!
Det ble visst litt for mange, og igaar var en veldig hard resiedag til Manila! Spesielt for Line, men det gikk bra og vi kom fram!
Naa er vi klare for aa utforske Filippinene! :)

Laos har vaert et helt ufattelig fin land aa reise i, bade med tanke paa naturen, historien og aktivitene. Men det som har satt seg igjen som det beste er menneskene. Aldri har jeg moett gladere og hyggelige mennesker. Spesielt med tanke paa levevilkaarene og hvor mange turister som unnvaderer landet! Vi har blitt kjent med noen herlige mennesker, som alltid kommer til aa huskes!
Takk til Laos, for verdens fineste ferie!

4 kommentarer:

  1. Hallo, ja dere har det bare bra forstår jeg.
    Synes jeg har lest dette om verdens fineste sted og natur noen ganger før, he he.
    Ingenting nytt frå heme.
    Klem fra mamsen

    SvarSlett
  2. Hei, litt av noen fine turer detta ja. Hørtes veldig spennende ut :) Her inne hos meg skjer det litt for tiden;-)
    Klem fra pappa
    ps: gleder meg til å ha dere vel hjemme igjen

    SvarSlett
  3. det er rigtig dejligt at følge med Marit min, lidt langt men go underholdning=) elefantlort....stk.stk.stk..

    SvarSlett
  4. halla halla!!

    Takk for trivelig lesning bra at dere har det trivelig på tur å koser dere!
    selv har jeg akuartt kommet hjem fra en awesome tur til hemsedal!!
    bra vær,bratte bakker å godt øl!
    ellers er det vel ikke noe nytt å melde fra verdens metropolen trysil!
    kos dekk videre så ses vi plutselig!
    koz&klamz hilsen muzze morrello

    ps.send kort!

    SvarSlett