onsdag 30. desember 2009

Romjulsdroem!

Vi er i Brisbane!
Da var julestria over for vaar del, naa gjenstaar bare nyttaarsstria! - og det visste seg og skulle bli litt mere styr enn julestria for aa si det saan! etter en litt mislykka (les: dyr) taxitur for aa hente billetter, paa et billettkontor som var stengt, saa maa vi vaere der grytidlig (les: grytidlig paa kvelden) imorgen for aa hente billettene! det kan fort bli problematisk med tanke paa alkoholen.. det er ikke lov til aa drikke paa gata, ikke lov til aa ta med seg alkohol paa taxibaaten (de sjekker bager, 500 nok i bot!!!) bottleshoppene er stengt, og det er sikkert svindyrt inne der.. MEN vi finner en loesning!
Du lurer paa hva vi skal sier du?
Jo her er planene for nyttaarsaften:
Foerst skal vi staa opp tidlig og kjoere karuseller i Dreamworld! (igaar var vi i waterworld, mer om det siden) grunnen til at vi skal dit imorgen er at vi tok toget en time i feil retning idag (!!!) saa det ble litt for sent og litt for lite tid der idag! Men vi gleder oss jo, og det blir sikkert superkult! :)
saa er det aa komme seg hjem, dusje, spise mat (tror det blir sushi) foer vi maa dra ut tidlig for aa hente billettene (og sannsynligvis drikke litt alkohol) vi skal paa CAT POWER konsert!!! yee! vi var litt i tvil om konsert til kvart over tolv paa nyttaarsaften var det store, men etter litt diskutering fant vi ut av at det var det, ettersom vi ikke vet helt hva vi ellers skal gjoere, og ingen av oss higer etter aa se raketter! vi faar satse paa at hun laget et godt nyttaarsshow og vi har hoert hun er veldig bra live! :) saa skal vi kanskje paa privatfest med noen som mari og hanna moette paa forrige tur! eller noe anna.... goey blir det nok! :)

Det var planene...

Vi forlot Byron bay, som var en kjempefin og hyggelig by, 2. juledag! - og vi dro til Surfers Paradise! som ikke var helt det store! Det skal sier at vi har vaert litt uheldige med vaeret der, for hoeydepunktet er jo saaklart stranda og surfingen! Boelgene var for store og stroemningene for sterke saa det ble det ikke noe av! Selve byen var ikke saa fin og hadde ikke sjarm (bare masse hoeye hoteller og resorter, kun bygget for turister) MEN til gjengjeld var det masse action fylte ting aa gjoere! Vi spilte Minigolf (ja, jeg sa at det var action!) bada i poolen ved bassenget, bada i havet en gang (for MYE action desverre...) Mari og jens tok en kul karusellting, Vomatron! den kuleste karusellen jens hart tatt noen gang! den var ganske dyr, men jeg angrer meg litt for at jeg ikke tok den! Vi var paa shopping, kikka paa fine bilder paa veggene paa Hard Rock Cafe, drakk oel saaklart! Og til slutt, saa bestilte vi oss to dagers pass til Dreamworld (som vi skal til imorgen) og WhiteWaterWorld som vi var igaar, foer vi dro til Brisbane. Det var superkult!:) sinnsyke vannsklier av alle slag!! Baade sklier sojm vi kunne ta alene, to og to, og alle fire sammen! vi skrek og mora oss! :) Desverre var det masse regn, saa vi ble litt kalde, men vi ble fort varme igjen! Det VAR actionfylt! :)
- og helt klart hoeydepunktet paa oppholdet i Surfers Paradise!
Hostellet vi bodde paa svarte heller ikke paa forventningene.. det sto det skulle vaere partyhostel! - og det skal jeg love for at det var (men desverre ikke den dagen vi bestemte oss for aa dra ut, for da var det helt doedt!) Det var party, musikk, rop og skrik hele natten.. litt party er greit assaa, men naar klokka er fem om morgenen og folk skriker av full hals og folk har full fest i bassenget rett utenfor doera, da er det nesten litt for mye.. hehe Rommet var ikke vaska nar vi kom og typene som jobba der var litt tvilsomme paa hver sin maate!

Vi er glade for at vi har kommet oss til Brisbane paa et kjempefint hostel! :) Rommene er forholdsvis rene og pene (vi bor paa 8-mannsdorm) personalet og hyggelige, de har bar og billig mat, basseng og tennisbane! :) Jeg og jens har spilt tennis idag! det var goey :) - og jeg var ganske flink!
Vi har ogsaa vaert i en park, der de har bygget basseng med strand! morro :)
- ogsaa har vi jo som sagt vaert paa to mislykka turer, "til badelandet" og til det stengte billettkontoret!
Vi ser frem til morgendagen! :)

Hvilke planer har dere for nyttarsaften? - og hvordan har romjula vaert?
Tusen takk for alle hilsener! Baade paa mail, facebook og her :) det er kjempehyggelig og jeg setter veldig stor pris paa det! :)
Johooo

torsdag 24. desember 2009

GOD JUL!

Jeg vil bare faa oenske alle sammen en kjempegod jul og kos dere masse paa julaften og resten av jula! jeg merker at jeg savner dere naar jeg tenker paa jul hjemme og ser alle juleting paa facebook osv... Men bortsett fra det saa tenker vi ikke saa mye paa at det er jul.. selvom det er julaften idag! det er veldig lite julepynt, juleting og julesanger her! det virker som om de ikke helt har faatt med seg at det er julaften... men det er ganske greit egentlig! (det er nok av det hjemme...)
Vi skal feire med god mat og godt drikke, og littegrann gaver :)
igaar var det storhandling til middagen. And, med poteter, groennsaker, surkaal (!!), brun saus, stuffing, svisker og epler! Mmmm... - og nei, jeg er ikke kokken! Jens og Mari er hovedkokker, hanna staar for stuffing.. og jeg staar for groennsakskutting og oppvask.. hehe Det blir spennende og se hvordan det blir! :) Imorges spiste vi fersk breod, eggeroere og laks! Mmm...

Tidligere idsag ringte jeg hjem til familien og det var veldig koslig!! litt trist aa ikke vaere hjemme.. men vi har det jo saa bra her atte! Desverre tok ikke pappa tlf saa jeg proever igjen senere... :)

Jeg fikk julegaven min fra jentene allerede imorges, frisoertime!! Jippiii!! saa jeg er korthaaret!! aldri hatt saa kort haar foer.. ganske saa fornoeyd! men uvant.. :)
Jens benytter foerste del av julaften paa aa dra ut og surfe! Han har leid surfebrett for en hel uke.. Han er faktisk blitt ganske saa god! Jeg og Marit leide ogsaa surfbrett for et par dager! Goey er det :)
Igaar var vi paa dagstur til Nimbin, en hippieby, litt som Christiania! Det var morsomt! Naa skal jeg hjem og se hvordan det gaar med stuffingen, ogsaa skal jeg ut og fa jens til aa hjelpe meg med aa velge julekjole.. Sort eller blomstete.. klarer ikke bestemme meg!
Jeg vil hoere alt om hvordan dere har hatt det, hvordan dere har hatt det og ikke minst hva dere har faatt i julegave???
hoerer det er kaldt hjemme fortsatt! Jens snakka med forelsdrene istad og de var i sommerhuset i ho (i vestjylland) der var det 20 cm med snoe!! De var superhappy og hadde laget snoemann! det er ikke akkurat ofte de har hvit jul!

Det var alt for idag! God jul og alt som heorer med!!
Tenker paa dere der hjemme!! :)

Vi har forresten EN julesang paa ipoden.. All i want for christmas is you! gjett om vi blir lei.. hehe

lørdag 19. desember 2009

Surfin Sydney to Byron Bay

Yess, folkens! da var vi surfestjerner alle sammen :)
vi har vireklig kosa oss paa surfecamp sammen med masse kule folk og cruisa rundt paa store og smaa boelger! mest smaa... hehe :)
Baade jens og mari er jo helt frels i surfing! hanna var skeptisk fra starten, men ble med ettersom alle vi andre ville! - og ho fikk det til og kosa seg! Personlig synes jeg jo det er supergoey! jeg er jo egentlig ikke saa glad i vann, og spesielt ikke aa vaere under vann.. MEN det glemmer jeg helt der ute med surfebrettet i henda, under bena eller hvor det naa enn er... Vi surfa jo en del i Brasil, saa vi viste hva vi gikk til og vi hadde jo proevd det foer, saa det var ikke de helt store utfordringene.... helt til vi kom litt utenfor skummet.. da ble det fort vaerre! - men vi fikk det til og det er jo saa goey! enten aa kose seg inne paa skummet, eller bli kjempeglad naar du faar til EN god beolge litt lenger ut.. Vi hadde tilsammen sju timer, paa ca to timer hver fordelt paa fem dager. -og gud saa hardt det er! god trening er det ingen tvil om at man faar, og naar det i tillegg er fest hver kveld er det ikke saa rart vi er slitne idag, og halvedelen av oss snoerrete og halvsyke!

Det var surfebiten, men det er jo egentlig bare halve greia, andre halvdelen er det sosiale! og vi har faatt mange nye venner! Vi ble en liten skandinavisk gjeng som hang sammen.. Hanna, Mari, Jens og meg. Matilda og Jennie fra sverige og et norsk par Alexandra og Thomas! vi drakk oel, vin og kosa oss masse naar vi ikke surfa! Desverre har alle fire reist hjem idag, men vi rakk en fest igaar og frokost i leiligheta vaar imorges foer de dro videre... :) Jennie reiser snart hjem, saa da skal Matilda reise alene, og vi er samtidig i New Zealand, saa hun skal mest sannsynlig joine oss i campingbilen der, morro :)
Ellers var det masse tyskere og nederlendere med paa turen. nederlenderne roeyka masse, snakker tullespraak (det hoeres sann ut!) og han ene gutten hadde skinnHAANDveske.. ikke helt vaare typer.. Noen av dem var veldig hyggelige da! Jens har faatt seg en veldig god venn, Nils fra nederland.. som han er ute og surfer med! Jens har akkurat leid surfebrett for en uke, saa helt lei surfing er vi ikke. Jens sier boelgene er her veldig bra, saa blir vel en tur paa oss andre senere ogsa.. foerst skal alle skrubbsaarene fra campen faa gro litt!

Surfelivet er noe foer seg selv, de lever virkelig livet surfeguttene som instruerer oss! Have fun, look cool er livsmottoet, og de gjoer virkelig alt de kan for aa leve etter det, og de lykkes! Hele livet handler om surfing og de gjoer jo ikke annet. Det er ingenting av stress og mas, det betyr jo heller ingen planlegging... noe som for oss kan vaere litt vanskelig aa forholde seg til innimellom... Guttene er kjekke, kule, solbrune og med langt haar, akkurat saann som man forestiller seg dem.. Heldigvis ikke helt mine typer.. Jeg var glad jeg hadde jens der, det er en surfegutt av min type! :) (-ja for han har blitt en surfegutt..) Den kjekkeste av surfeguttene (synes jeg da....) var en liten Balineser som ikke ligna paa en surfegutt, men mere som en rockestjerne med kul haarsveis! Surfelivet virker chill, men ikke helt min stil! Men morsomt aa se hvordan det er og hvordan de lever da.. - og surfinga er jo goey!! :)

For de som ikke har faatt det med seg, saa er vi altsaa i Byron Bay, hvor vi har leid en leilighet! En overraskende fin leilighet, riktignok bare ett rom, men vi hadde ingen store forventninger! - og en mega stor balkong, med solnedgangmulighet, tror vi... Her skal vi bo en uke. Feire jul og kose oss! Vi har pakka ut sekkene vaare og faatt det inn i skap, paa foerste gang paa tre mnd, digg! :) godt aa skulle vaere en stund paa samme sted. Faa litt ro i sjelen:)
Vi har snakka masse om julemat og hva vi skal spise. Konklusjoenen ble and med MASSE godt tilbehoer, men det spoers hvordan det blir, naar det ikke er plass til en and i komfyren og det bare er to kokeplater, og kun den ene funker naar vi har komfyren paa. Vi maa nok begynne den 22 hvis vi skal bli ferdige.. :) blir spent aa se hva det blir til. Vi har begynt aa planlegge litt julegaver til hvernadre og skal proeve aa fa til en liten julekveld!

Hvordan gaar det hjemme med julestri og mas? eller er det bare kos?
Hoerer det er kaldt ute?
Her er det heldigvis ikke mye julestemning, for da hadde jeg nok savner jul og hjemme.. men man merker jo ikke noe saerlig til at det er jul her, saa for oss er det hvilken som helst tid paa aaret.. - og her i Australia er det jo sommerferie naa!
Det er fortsatt bare fryd og gammen og vare fire som reiser sammen. Vi har det morsomt og koser oss i hverandres selskap!

Dere maa alle sammen ha en riktig riktig god jul!
Jeg har posta noen julekort, men desverre er noen av dem uten frimerker.. saa hvis dere ikke faar julekort i aar saa er det derfor!

Jeg har forresten kjoept meg ett lomo kamera, Diana F+. Har tatt ut en film, saa spent paa aa se hvordan det blir..

søndag 13. desember 2009

Partybus og Surfecamp

inatt var vi paa partybus! wooooop en buss som kjoerer rundt med tredve fulle folk! yeah! -og jeg og hanna holdt paa aa tisse paa oss noe saa gaeli! aldri vaert med paa noe vaerre! de kunne ikke stoppe bussen og slippe oss av for det var politi der... men det gikk bra til slutt! hanna var helt paa graaten stakkar! busssjaafoeren maatte loepe med oss til naermeste do naar vi kom fram! det har aldri vaert bedre aa gaa paa do! hahaha ellers var det morro! vi var rundt paa litt utesteder og fikk gratis oel osv jeg og jens ble plukka ut til aa vaere med paa konkurranse, men vi tapte.. og var skikkelig daarlige! hehe

Imorgen blir det surfecamp! woooohoo vi gleder oss kjempemasse!!! det kloer i fingrene! yess!! jens og mari har jo tjuvstarta litt... :) vi gleder oss til surf og party i fem dager! :)

Vi har moett Luke fra Hanoi igjen, det var kos! vi skal moete han igjen etterpaa.. hyggelig! vi var ute paa saanne fancy utesteder og paa kasino og greier! morro! og han har DEN leiligheta midt paa Bondi beach med utsikt over havet..litt misunnelig paa den gitt!

snakkes!! - naa skal vi gaa og se operahuset i solnedgang og spise sushi! og paa museum! :) er litt sliten idag....

torsdag 10. desember 2009

Melbourne & Sydney!

Yess, folkens!endelig litt Australia update!! det er en stund siden vi ankom og for et flott foersteinntrykk! :)
Vi har vaert her i 11 dager naa, 6 dager i Melbourne og resten i Sydney!

Vi startet i sydeney, kom tidlig med flyet, timene hadde flyttet paa seg og vi sov ingenting den natta.. vi fikk ikke sjekket inn og sovna paa sofaen i oppholdsrommet! det var et par dejlige timer med soevn, hanna kom ogsaa med et annet fly etterhvert.. og vi gikk paa oppdagelsesferd i sydney! Vi fant den botaniske hagen og operahuset! sol og blaa himmel, det var fint :) saa spiste vi masse god sushi, og endelig var det dags til aa plukke opp jens paa flyplassen.. flyet var forsinket, jeg visste ikke hvilket fly han kom med, eller hvor han skulle mellomlande, saa det var litt stress en liten stund. Men plutselig saa kom han :) det var veldig koslig aa se han igjen og vi hadde masse spennende aa fortelle begge to :) saa var det natt igjen og en ny dag med botanisk hage og operahus ventet oss.. jens skulle jo se det han ogsaa! - og det var like fint, om ikke ennaa finere! med operahuset, broen, havna, straalende sol og glitrende hav... det ble masse fine bilder! saa litt avslapping i parken foer vi dro med nattbussen til Melbourne.. :)

-og Melbourne er en superkul by! vi bodde i St Kilda, en hipp bydel rett ved stranda! vi brukte tiden paa aa shoppe, gaa paa stranda, gaa paa cafe, se kino (paranormal activity...), drikk oel, masse oel! vi gikk mye rundt og var paa galleri med masse bilder av Jeff Buckley! :) - og han er jo ganske saa kjekk saa det var ikke dumt. Vi spiste lunsj paa en cafe vi tror hadde en michelin stjerne! Riktignok fra 1981 eller noe, men den hang da der, og god mat var det! :)

Det er goey aa vaere fire pers paa tur og vi nyter hvernadres selskap og har masse moro:)Det er jo saa sosialt i forhold til aa vaere bare to.. -og perfekt, saa kan vi kjoere masse taxi! :) For min del er det jo ekstra godt aa ha jens her :)

Australia hittil virker jo knall! noe helt annet enn asia, men begge deler er supre paa sine maater! Her er rent og pent. Alt du trenger finner du faktisk i butikken! Lufta er frisk og toerr (ikke klam og varm som i asia) det blaaser litt kjoelig og er friskt :) De er veldig opptatt av aa unnskylde seg for alt! -og det er jo ikke vi skandinavier saa vant med.. men jeg synes det er en god ting!
Vi ser veldig fram til surfekurs, fest og morro og aa moere nye mennesker hele tiden. Folk her er saa hoeflige og hyggelige.. paa stranda bugner det av surfehunks, og det er jko perfekt for Mari.. haha :)

Naa er vi jo som sagt i Sydney igjen og bor paa Bondi Beach. Vaeret har ikke vaert helt paa vaar side, men idag er det straalende sol og vi skal paa stranda og sole og bade. Mari og Jens har vaert ute aa surfa et par ganger.. personlig droeyer jeg den litt, det har vaert veldig hoeye boelger og iskaldt vann! Men paa mandag er det jo surfekurs og da bilr det nok surfing :) Ellers har de en superfin "Coastal Walk" som gaar langs stranda. Vi har gaat tur, vaert paa joggetur og besoekt andre strender bortover.. :) Vi har vaert ute og drukket oel med noen danske gutter vi moette! godt for jens.... blir nok jenter og norsk paa denne turen tror jeg.. :)
Idag er jens og mari paa kajakktur, mens jeg og hanna sitter inne og sliter med pc og bilder! puh! - men naa begynner det aa ordne seg, saa vi gidder ikke sitte inne stort lenger...

Jula begynner saa smaat og komme hit ogsaa.. julepynt og nisser er saert sammen med palmer sol og hav! ikke helt den store foerjulsfoelelsen.. -men vi gleder oss masse og har allerede begynt aa planlegge litt gaver og julemiddag! :)

Nei, naa tror jeg at jeg stikker paa stranda! -og blir litt brun.. (yeah right!)

Kos dere hjemme med snoe og jullys og eksamener og det som vaerre er! :)

Baade Mari, Jens, Hanna og jeg har lagt ut bilder paa face naa... saa det er bare aa boltre seg!

tirsdag 8. desember 2009

ASIA oppsumering!

Ja, vi er trygt framme i Australia! Vi koser oss masse i Melbourne! Naa regner det, men vi har hatt sol. Man merker godt at det er litt kaldere her... men sommeren kommer snikende, saa det kan bare bli varmere! :) Ps: det er supert aa endelig ha jens her :)

Foer jeg skriver noe mer om Australia, saa har jeg lyst til aa avslutte Asia ved aa skrive en liten oppsumering om hva jeg husker best og hvordan jeg har opplevd de forskjellige stedene! - og til dere som selv skal ut og resie kan jo dette vaere en fin guide :)
Vi har vaert i:

Thailand: Bangkok, Koh Tao og Koh Phi Phi.
Koh Phi Phi var jo helt supert, Koh Tao var nesten like supert! Begge steder er veldig turist og backapackerpreget! Bangkok har jo blitt vaart nye hjem, og etter aa ha vendt seg til byen er den tross alle menneskene og mas og kjas veldig sjarmerende. Khao San Road er jo backpacker heaven! Det er varmt og klamt og fuktig der, og man er svett konstant. Thailand har nok den beste maten og thailenderne er morsomme naar de snakker engelsk. De beste strendene er uten tvil i Thailand.

Malaysia: Perhentian Island, en liten sjarmerende oey, hvor turistene ennaa ikke har overtatt hele oeya (bare litt av den...)Snorkling her var fantastisk! :) (nok det beste stedet vi har snorkla). Cameron Highlands, her var det gaatur i skogen med fin natur og frisk luft! Vi bodde paa Fathers guesthouse med kjempetrivlige damer i resepsjonen. verdens beste curry hadde de forresten her. Malaysisk curry er den beste! Kuala Lumpur er nok den kuleste storbyen! Masse fine bygninger, og vi gjorde veldig mye morsomt der! Malaysia hadde veldig mye god indisk mat. I Malaysia er de jo muslimske og det var veldig spennende og se det muslimske samfunnet fra en annen side enn paa tv.. Jeg synes de har mange fine verdier, (som kommer litt i bakgrunnen av alt annet..) Malaysia hadde den daarligste toalettstandard med staa do, uten papir..

Singapore! Bydelen Little India var superkoslig.. vi bodde paa Inn Crowd et kjempekult hostel! og vi tok G-Max! som er noe av det raaeste jeg har gjort i hele mitt liv! (vi satt inne i en ball som ble skutt hoeyt opp i vaeret- adrenalinkick!!)Singapore var veldig dyrt, men en supercool by med vestlig preg og alle slags type mennesker side om side. Det er rent og pent aa det setter man etterhvert veldig stor pris paa..

Kambodsja: Her var vi i Phnom Penh en hovedstad som ikke ligner paa en hovedstad, den er veldig liten, uten hoeye bygninger. Det som sitter igjen her er jo selvfoelgelig The Killing Fields! vi var i Siem Reap, og der er jo her Angkor Wat ligger. - desverre hadde vi litt for mange dager der saa ble litt lei templer, men det var jo veldig goey aa se, og imponerende!! 1 dag er nok!
Tilslutt var vi i Sihanoukville en liten badeby, men desverre var jeg syk her saa var for det meste sengeliggende og leste boeker! Ellers er Kambodsja et veldig spennende land, uten altfor mye turister (ennaa..) Skulle gjerne vaert der litt lengre for aa oppleve mer av det..

Vietnam var det landet vi var absolut lengst i og det landet vi likte best (kanskje det har en sammenheng..) vi reiste opp langs hele kysten
Startet i Ho Chi Minh (Saigon) veldig kul by, men stor og altfor masse trafikk og mennesker! vi fant en veldig koslig cafe, ellers dro vi ganske fort videre. Vi var i Nha Trang, Hoi An og Hue. Alle sammen smaa koslige byer! Nha Trang var veldig spennende og masse aa gjoere! Vi leide litt sykler og kosa oss paa cafe! i tillegg til at de hadde veldig ren og fin strand :) Alle stedene er typisk backpacker steder men har alikevel masse sjarm og serpreg!
Vi dro til Ninh Binh og Cuc Puong Nationalpark - masse fin natur og frisk luft - og mosjon! -Ogsaa til slutt Hanoi, hoeydepunktet! Baattur i Halong Bay, Gaatur i Sapa og masse morro med Andrew, Luke og Miles! Her kosa vi oss virkelig! Cafe, oel, barbeque og shopping!:) ja, det var toppen! Hanoi Backpackershostel er stedet aa bo!


Asia generelt har jeg opplevd som veldig trygt aa reise i og alle menneskene er hjelpsomme og hyggelige! det er super billig, vi har virkelig ikke spart paa noe... maten er god og naturen er fin! de fleste byene har masse sjarm og er spennende! :) jeg har ogsaa funnet ut at asiatiske gutter faktisk er ganske kjekke! - men de har alle lange negler og det er ikke saa sjarmerende! Oelen smaker godt! Tiger er det beste, og Chang!
Vi har for det meste bodd paa dobbeltrom og hatt ganske luksus, mere hotell enn hostel.. men dvs ogsaa si at vi ikke har vaert saa sosiale! men saa lenge vi trives i hverandres selskap saa er ikke det noe problem.. :)
Palmer er fantastiske planter, og de er saa fine og se paa, og ta bilder av! Eksotisk! jeg har forelsket meg i sommerfugler! baade pga av Mengele Zoo boka og at vi har vaert i sommerfugl parker og sett MANGE virkelig fine sommerfugler ute i naturen! (jeg visste ikke at det fantes saa mange fine sommerfugler..)
Det er veldig masse soeppel og forurensing rundt omkring.. overalt kaster folk soeppel paa gata og det virker ikke som de faar med seg at det foergaar en klimekonferanse i Hopenhagen for aa si det saann... Doene er heller ikke av beste sort, og de blir jo ganske hyppig brukt av meg.. heldigvis er jeg ikke fin paa det.. men dopapir hadde vaert greit.. Maten er som dere sikkert allerede har skjoent, veldig god! Man venter ikke lenge paa maten naar man har bestil den, det gaar veldig fort, MEN man faar aldri maten samtidig... Naar den andre faar maten er den ene ferdig, det slaar aldri feil.
Det er saa spennende at det er annerledes og det fascinerer meg veldig! Jeg skal definitivt tilbake! :)
Ellers er det vel ikke saa mye mer aa si annet enn at det er fantastisk!!
backpacking i Soer Oest Asia anbefales paa det sterkeste!


Hvis dere har hoert om Bjoern Gustavson har dere nok ogsaa hoert om Benjamin, og da har dere nok ogsaa hoert uttrykket 5 av 5 toasters... hvis dere ikke har sjekk det ut paa youtube. Uansett naar en ting er supert saa faar det 5 av 5 toasters, vi har laget vaar egen versjon; 5 AV 5 COASTERS! Det er kun det beste av det beste som faar 5 av 5 coasters.. Her er min 5 av 5 coasters liste: (altsaa det vi har opplevd som det beste paa turen hittil)

- Bading paa Koh Tao
- Grillspyd paa Koh tao
- Little india i Singapore
- G- Max i singapore
- Hummusfrokost med tilbehoer paa Au pare i Ho Chi MInh
- Curry paa Fathers Guesthouse
- Tanker og fascinasjon rundt og etter The Killing Fields
- Sjokolademousse paa Little Italy i Hue
- Rotibroed
- Dagen den 4 oktober i Kuala Lumpur (Menara Tower, Chinatown, Masjid Negara, Islamic Museum of art, Sommerfuglpark)
- Baattur i Halong Bay + Castaway Island
- Andrew, Luke, Miles, Mari og meg :)
- BBQ Hamburger paa Hanoi Backpacker Hostel
- Shopping av billige ting i Vietnam
- Alt som har med Koh Phi Phi aa gjoere!
- Grillspyd paa Hat Ton Sai i Krabi
- Hvitleokskylling paa The Pirate House Koh Phi Phi
- Banyan Tree/ Vertigo (taarnet) i Bangkok
- Khao San Road i Bangkok
- Thaimassage
- Aa gaa paa markeder!
- Mengele Zoo av Gert Nygaarshaug (bok altsaa..)

tror ikke jeg har glemt noe..

Dette ble jo en liten gjentagelsse av ting dere allerede har lest! - men naa er jeg ihvertfall ferdig med Asia, og neste gang dere leser handler det om Australia!

hvordan gaar julestria hjemme?
tusen takk for alle hyggelige hilsener! :):) det er saa superkos aa hoere hvordan det gaar med dere og hva dere driver med!
Det er saa godt aa se Jens igjen og vi fire koser oss masse :)

tirsdag 1. desember 2009

Siste dag i Asia

ja, folkens! naa er det siste dag i asia og det er bare et par timer til vi reiser til Australia! litt glad og litt trist! egentlig mest trist og forlate dette fantastiske kontinentet!! - men jeg gleder meg til aa se jens, og jeg er sikker paa at det blir supert i australia! - men ja, som sagt asia har vaert saa fantastisk!! :) jeg skal ihvertfall tilbake hit, det er helt sikkert!! gjerne saa fort som mulig.. :)

De siste dagene i Bangkok har vi virkelig nytt til tusen! - baade naar det gjelder opplevelser og penger, for aa si det saan! det har jo vaert siste mulighetene med luksus... foer det blir sparebluss deluxe i australia!
vi har:
-spist paa cabbage & condoms, ganske kult sted men det var jo en restaurant, saa det var litt dyrt.. god mat, men veldig lite mat! hanna bestilte fisk med groennsakker, veldig god, men groennsakene var et kaalblad, saa vi var ikke helt fornoyde.. de hadde dukker som var laget av kondomer og masse kondomer til pynt.. de drev en kampanje mot hiv/aids, saa det var jo veldig bra... men som sagt litt skuffende mat
-tatt olje massage! igjen... digg!! hva mer kan jeg si! vi begynner aa bli litt bortskjemte paa massagen her.. thaimassage er fantastisk! - men naa var jo dette siste gang... paa lenge ihvertfall!
- hanna og jeg har kjoept kamera! og vi er saa forneoyde begge to! nesten like, sony! dritbra og hanna sitt er super laekkert! - mens mitt er LITT bedre (liker jeg aa tro) de er ihvertfall fancy og best i test! Yee, saa naa blir det foto foto foto framover!
-mari har kjoept seg nintendo dc! kuuuuult!
-vi var oppe i det hoeye og dyre taarnet igjen! - og vi spiste ! serrioest! vi spiste for 1700 norske kroner!!!!! (sykt) - hvor mye er ikke det i thailand liksom! wohoo vi var dronninger der vi satt! ble varta opp og maten var helt fantastisk! insane god!! aldrismakt sas fin og god mat!
biff med masse digg tilbehoer! aaa, og mari og hanna drakk roedvin og sprudlevann (og jeg drakk oel) det var i 69 etasje paa rooftoppen, utsikt over hele bangkok! - og ja, det var sykt assaa! - og ganske saa mye luksus! :) vi maatte jo nyte at det var siste dagene med billig... hehe dresscode som tidligere nevnt, ingen gallakjole men vi kom inn! hehe :) det var goey! minne for livet!
-vi var paa kino, saa a christmas carol, i 3D, kult! :) litt julestemning ble deet ogsaa... :) morro
-vi drakk dyr oel paa hard rock cafe! med liveband fullt av snaalinger.. vi kosa oss med vaare nye kameraer :)

naa loeper tiden fra meg! maa stikke!
sees i australia lissom!!!
- og jens kommer! yeeeeee :)