Ja, vi er trygt framme i Australia! Vi koser oss masse i Melbourne! Naa regner det, men vi har hatt sol. Man merker godt at det er litt kaldere her... men sommeren kommer snikende, saa det kan bare bli varmere! :) Ps: det er supert aa endelig ha jens her :)
Foer jeg skriver noe mer om Australia, saa har jeg lyst til aa avslutte Asia ved aa skrive en liten oppsumering om hva jeg husker best og hvordan jeg har opplevd de forskjellige stedene! - og til dere som selv skal ut og resie kan jo dette vaere en fin guide :)
Vi har vaert i:
Thailand: Bangkok, Koh Tao og Koh Phi Phi.
Koh Phi Phi var jo helt supert, Koh Tao var nesten like supert! Begge steder er veldig turist og backapackerpreget! Bangkok har jo blitt vaart nye hjem, og etter aa ha vendt seg til byen er den tross alle menneskene og mas og kjas veldig sjarmerende. Khao San Road er jo backpacker heaven! Det er varmt og klamt og fuktig der, og man er svett konstant. Thailand har nok den beste maten og thailenderne er morsomme naar de snakker engelsk. De beste strendene er uten tvil i Thailand.
Malaysia: Perhentian Island, en liten sjarmerende oey, hvor turistene ennaa ikke har overtatt hele oeya (bare litt av den...)Snorkling her var fantastisk! :) (nok det beste stedet vi har snorkla). Cameron Highlands, her var det gaatur i skogen med fin natur og frisk luft! Vi bodde paa Fathers guesthouse med kjempetrivlige damer i resepsjonen. verdens beste curry hadde de forresten her. Malaysisk curry er den beste! Kuala Lumpur er nok den kuleste storbyen! Masse fine bygninger, og vi gjorde veldig mye morsomt der! Malaysia hadde veldig mye god indisk mat. I Malaysia er de jo muslimske og det var veldig spennende og se det muslimske samfunnet fra en annen side enn paa tv.. Jeg synes de har mange fine verdier, (som kommer litt i bakgrunnen av alt annet..) Malaysia hadde den daarligste toalettstandard med staa do, uten papir..
Singapore! Bydelen Little India var superkoslig.. vi bodde paa Inn Crowd et kjempekult hostel! og vi tok G-Max! som er noe av det raaeste jeg har gjort i hele mitt liv! (vi satt inne i en ball som ble skutt hoeyt opp i vaeret- adrenalinkick!!)Singapore var veldig dyrt, men en supercool by med vestlig preg og alle slags type mennesker side om side. Det er rent og pent aa det setter man etterhvert veldig stor pris paa..
Kambodsja: Her var vi i Phnom Penh en hovedstad som ikke ligner paa en hovedstad, den er veldig liten, uten hoeye bygninger. Det som sitter igjen her er jo selvfoelgelig The Killing Fields! vi var i Siem Reap, og der er jo her Angkor Wat ligger. - desverre hadde vi litt for mange dager der saa ble litt lei templer, men det var jo veldig goey aa se, og imponerende!! 1 dag er nok!
Tilslutt var vi i Sihanoukville en liten badeby, men desverre var jeg syk her saa var for det meste sengeliggende og leste boeker! Ellers er Kambodsja et veldig spennende land, uten altfor mye turister (ennaa..) Skulle gjerne vaert der litt lengre for aa oppleve mer av det..
Vietnam var det landet vi var absolut lengst i og det landet vi likte best (kanskje det har en sammenheng..) vi reiste opp langs hele kysten
Startet i Ho Chi Minh (Saigon) veldig kul by, men stor og altfor masse trafikk og mennesker! vi fant en veldig koslig cafe, ellers dro vi ganske fort videre. Vi var i Nha Trang, Hoi An og Hue. Alle sammen smaa koslige byer! Nha Trang var veldig spennende og masse aa gjoere! Vi leide litt sykler og kosa oss paa cafe! i tillegg til at de hadde veldig ren og fin strand :) Alle stedene er typisk backpacker steder men har alikevel masse sjarm og serpreg!
Vi dro til Ninh Binh og Cuc Puong Nationalpark - masse fin natur og frisk luft - og mosjon! -Ogsaa til slutt Hanoi, hoeydepunktet! Baattur i Halong Bay, Gaatur i Sapa og masse morro med Andrew, Luke og Miles! Her kosa vi oss virkelig! Cafe, oel, barbeque og shopping!:) ja, det var toppen! Hanoi Backpackershostel er stedet aa bo!
Asia generelt har jeg opplevd som veldig trygt aa reise i og alle menneskene er hjelpsomme og hyggelige! det er super billig, vi har virkelig ikke spart paa noe... maten er god og naturen er fin! de fleste byene har masse sjarm og er spennende! :) jeg har ogsaa funnet ut at asiatiske gutter faktisk er ganske kjekke! - men de har alle lange negler og det er ikke saa sjarmerende! Oelen smaker godt! Tiger er det beste, og Chang!
Vi har for det meste bodd paa dobbeltrom og hatt ganske luksus, mere hotell enn hostel.. men dvs ogsaa si at vi ikke har vaert saa sosiale! men saa lenge vi trives i hverandres selskap saa er ikke det noe problem.. :)
Palmer er fantastiske planter, og de er saa fine og se paa, og ta bilder av! Eksotisk! jeg har forelsket meg i sommerfugler! baade pga av Mengele Zoo boka og at vi har vaert i sommerfugl parker og sett MANGE virkelig fine sommerfugler ute i naturen! (jeg visste ikke at det fantes saa mange fine sommerfugler..)
Det er veldig masse soeppel og forurensing rundt omkring.. overalt kaster folk soeppel paa gata og det virker ikke som de faar med seg at det foergaar en klimekonferanse i Hopenhagen for aa si det saann... Doene er heller ikke av beste sort, og de blir jo ganske hyppig brukt av meg.. heldigvis er jeg ikke fin paa det.. men dopapir hadde vaert greit.. Maten er som dere sikkert allerede har skjoent, veldig god! Man venter ikke lenge paa maten naar man har bestil den, det gaar veldig fort, MEN man faar aldri maten samtidig... Naar den andre faar maten er den ene ferdig, det slaar aldri feil.
Det er saa spennende at det er annerledes og det fascinerer meg veldig! Jeg skal definitivt tilbake! :)
Ellers er det vel ikke saa mye mer aa si annet enn at det er fantastisk!!
backpacking i Soer Oest Asia anbefales paa det sterkeste!
Hvis dere har hoert om Bjoern Gustavson har dere nok ogsaa hoert om Benjamin, og da har dere nok ogsaa hoert uttrykket 5 av 5 toasters... hvis dere ikke har sjekk det ut paa youtube. Uansett naar en ting er supert saa faar det 5 av 5 toasters, vi har laget vaar egen versjon; 5 AV 5 COASTERS! Det er kun det beste av det beste som faar 5 av 5 coasters.. Her er min 5 av 5 coasters liste: (altsaa det vi har opplevd som det beste paa turen hittil)
- Bading paa Koh Tao
- Grillspyd paa Koh tao
- Little india i Singapore
- G- Max i singapore
- Hummusfrokost med tilbehoer paa Au pare i Ho Chi MInh
- Curry paa Fathers Guesthouse
- Tanker og fascinasjon rundt og etter The Killing Fields
- Sjokolademousse paa Little Italy i Hue
- Rotibroed
- Dagen den 4 oktober i Kuala Lumpur (Menara Tower, Chinatown, Masjid Negara, Islamic Museum of art, Sommerfuglpark)
- Baattur i Halong Bay + Castaway Island
- Andrew, Luke, Miles, Mari og meg :)
- BBQ Hamburger paa Hanoi Backpacker Hostel
- Shopping av billige ting i Vietnam
- Alt som har med Koh Phi Phi aa gjoere!
- Grillspyd paa Hat Ton Sai i Krabi
- Hvitleokskylling paa The Pirate House Koh Phi Phi
- Banyan Tree/ Vertigo (taarnet) i Bangkok
- Khao San Road i Bangkok
- Thaimassage
- Aa gaa paa markeder!
- Mengele Zoo av Gert Nygaarshaug (bok altsaa..)
tror ikke jeg har glemt noe..
Dette ble jo en liten gjentagelsse av ting dere allerede har lest! - men naa er jeg ihvertfall ferdig med Asia, og neste gang dere leser handler det om Australia!
hvordan gaar julestria hjemme?
tusen takk for alle hyggelige hilsener! :):) det er saa superkos aa hoere hvordan det gaar med dere og hva dere driver med!
Det er saa godt aa se Jens igjen og vi fire koser oss masse :)
tirsdag 8. desember 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar