Hallo folkens! paa tide aa skrive blog igjen.. :)
Vi kom til vietnam for noen dager siden og har vaert i Saigon/Ho Chi Minc City..der ble vi ikke saa lenge, det var en fin by, men ikke saa mye aa finne paa, og vi begynner aa faa daarlig tid hvis vi skal rekke alt, saa naa er vi i Nha Trang. En liten by med laaaaangt strand og hav saa langt du kan se (det er ikke saa langt men...) Vi har ikke vaert saa heldige med vaeret hittil i Vietnam, det er overskyet og regner en del.. overksyet var jo ganske digg naar vi var i Ho Chi Minh, for ellers er det jo altfor varmt! - men her ved havet er det litt graatt og kjedelig.. vi sto opp ganske sent idag (vi var ute og drakk litt oel igaar....) saa det var ti minutter med sol, saa ble det overskyet, som mari sa, "hvis vi hadde statt opp med fuglene hadde vi faatt mange timer med sol" - men det faar bli en annen gang...
Oel igaar ja! vi var paa en ganske kul bar, som ogsaa har masse massage og spa og greier, og som har en kampanje MOT prostitusjon og har en skole for gatebarn osv... hva er vel bedre enn aa stoette en god sak samtidig som man drikker oel?? Plutselig begynte de aa spille masse dansk musikk (sys bjerre, nik & jay og kim larsen) saa da fant vi ut at her var det noe muffens.. ogsaa fant vi ut at baren var full av danske jenter, etter et par oel, drista vi oss til aa bryte opp selskapet og sette oss ned! de visste seg at de studerte her.. Vi hang litt med de! - ogsaa moette vi en nordmann som studerer her. saa dette er stedet for aa studere virker det som! :)
Det var hyggelig! - saa kom han nordmannen med fire drinker han hadde kjeopt til oss, og de var ikke saerlig gode, han sa han kjopte de i mangel paa noe annet aa kjeoepe.. (hva skjedde med oel??) - vi ville ikke ha, saa han satt der alene med drinkene sine og taarer i oyenene (fordi det var sterkt og vondt) og preovde og drikke opp alt sammen... etter en runde med spying og litt mer taarer var det emste borte... haha holder meg til oelen jeg:)
Jeg har vaert litt sjuk, men er frisk igjen naa, hadde feber en dag og vondt i magen og hodet og bare laa inne, det var kjedelig!! - men fikk ihvertfall lest masse beoker! Vi bruker mye tid paa aa lese, men det er vi jo veldig glade i begge to :)
I Ho Chi Minh var det marked og masse fine ting og tang, og da kunne jo ikke Berit Smerit dy seg, det ble en shopperunde gitt! - men naar men faar 5 sesonger av greys for under hundrelappen saa skal man ikke klage.. det er jo saa billig her, og hvis shopping ER dagens aktivitet blir det som regel innenfor budsjettet (som etter litt utskeielser i singapore blan annet) har maattet strammes inn... :) (jeg fikk heldigvis spart litt inn paa budjsettet naar jeg var syk, saa noe godt kom det ut av det... )
Vi har forandret reiseplanene litt, for aa kunne rekke alt ute aa stresse for mye, Vi dropper Filippinene ( saa kan jeg ta meg en tur dit igjen en gang i nearmeste framtid :) og heller reiser litt lenger i enten Vietnam og Loas eller til Phuket/Krabi/Koh Phi Phi i Thailand. - og fordi det blir saa kort tid paa Pilippinene... Hanna kommer om tre uker ca, og vi skal moete henne i Bangkok! og to uker senere reiser vi videre til Sydney (og da kommer jens, yahoooo!!!) Tiden gaar altfor fort!! - og jeg glad for at jeg skal reise i 5 mnd, den forste mnd har gaatt sykt fort!!
Hvordan staar det til der hjemme? - Enten det er Osetby, Slettmovegen, flytting i Korsbergsveien, Trondheim, Oslo, Elverum, Koeben eller Volda! Jeg vil vite hvordan det gaar med dere og hva som skjer? Come om folkens..... :) Her maa jeg gi mine to fantastiske foreldre et klapp paa skuldrene, de er flinke!! :)
Det var det for denne gang! vender snart tilbake med juicy news... haha vi faar seee...
Kyss klapp og klem fra Nha Trang!
De kjeorer forresten som tullinger her, og det aa krysse gata er et prosjekt i seg selv, det er bare aa gaa og haaper paa at mopede har sett deg saa de kan svinge unna.... hehe :) litt action maa det jo vaere!
mandag 26. oktober 2009
tirsdag 20. oktober 2009
Hurra for Pappa!
Hurra for Papsen som blir 51 aar idag! :)
Har du hatt en fin feiring? Faatt noen gaver?
Tenker paa deg og haaper du koser deg paa bursdagen!
Klem fra Kambodsja!
Har du hatt en fin feiring? Faatt noen gaver?
Tenker paa deg og haaper du koser deg paa bursdagen!
Klem fra Kambodsja!
lørdag 17. oktober 2009
KAMBODSJA
Naa er det bilder paa facebook, det er vel tredje eller fjerdne dagen jeg proever aa legge ut! endelig er det lykkes! yahoo! tagg og kommantarer kan jo ta enda litt tid...
Har skjeont at det er noen foreldre som har vaer litt bekymra, men det er ingenting aa vaere bekymra for, selv om det gaar noen dager mellom hvert innlegg!
Vi har vaert i Siem Reap, altsaa Angkor Wat! Det var fint og flott og mange fantastiske byggverk som ble bygget for 1000 ar siden! Imponerende! ... men etter tre dagerm ed templer, saa har man sett nok stein.. Vi hadde n soet liten gutt som kjeorte oss rundt i tuk tuken sin og floertet med alle damene, som gikk rundt og solgt ting til turistene, mens han venta paa oss, eller han sov i en hengekoeye han fant seg.... han lurte paa om vi skulle vaere med aa drikke oel siste dagen, men da skulle vi (u)heldigvis videre den kvelden...
Vi har drukket litt oel paa Angkor What? Bar (- og ja, kult navn paa en bar) der moette vi lit folk, og det ble litt sent, saa da var det litt slitsomt aa se paa templer i varmen dagen etter (for noen...)
En av de siste dagene i Phnom Penh var vi paa matlagningskurs og laerte aa lage Kambodsjans mat, og det var goey! Vi laerte masse nytt og mye god mat! saa bare vent til jeg kommer hjem og skal lage mat til dere :)
Naa har vi kommet til Sihanoukville, etter en natt paa noe vi trodde skulle vaere en luksusbuss, det var ihvertfall det vi betalte for, men som var et vark av en buss og som hadde lyset paa og spilte Kambodsjansk (eller Khmer som det egentlig heter) musikk HELE NATTA! Vi sov ikke saa mye..
Men her er det fint, og det er sol strand (litt for mye sol kanskje, da noen har blitt en liten smule for mye solbrent) og det har vi savna! saa det var godt! Vi har akkurat spist god mat! (selvom maten i Kambodsja ikke er like god som den har vaert de andre landene)
Vi liker Kambodsja veldig veldig godt! -overranskendegodt!! Men saa er det alle de som skal selge og hver gang du gaar forbi "tuk tuk lady" "water lady, to for one""you need postcards lady""something to eat lady" "moto lady" som er litt irriternde, og med en enda mer irriterende stemme som de gjoer til! Da var det ganske goey naar det var en som sa " tuk tuk sir... no lady"haha
Bortsett fra det, som er litt irriterende noen ganger, saa er folk her utrolig hyggelige, de smiler og er glade, og veldig hoeflige!! Det er veldig lite turistpreg over landet (selvom vi naa har vaert paa det strorste turiststedet her, Angkor Wat. De lever veldig gameldags, og vi har faatt kjeort en del rundt paa smaa landeveier og i smaa landsbyer og sett og det er veldig fascinerende!
Vi har bl a sett Floating Village, som er en by de flytter til naar det er regntid (som det er naa) hvor husene taar paa kjempelange stolper, saann at vannet ikke naar opp (for det er bare i regntiden det er vann der) morsomt aa see! det kjeorer baat mellom husene og til skola osv. De lever av fiske, saa naar vannet forsvinner flytter de igjen...
Naa skal vi paa Blackmoon party! Det blir sikkert goey! - og imorgen skal vi gjoere ingenting!! Vi har brukt litt for mange penger de siste dagene, saa naa er det sparebluss og strandliv... :)
Seeeees :)
Har skjeont at det er noen foreldre som har vaer litt bekymra, men det er ingenting aa vaere bekymra for, selv om det gaar noen dager mellom hvert innlegg!
Vi har vaert i Siem Reap, altsaa Angkor Wat! Det var fint og flott og mange fantastiske byggverk som ble bygget for 1000 ar siden! Imponerende! ... men etter tre dagerm ed templer, saa har man sett nok stein.. Vi hadde n soet liten gutt som kjeorte oss rundt i tuk tuken sin og floertet med alle damene, som gikk rundt og solgt ting til turistene, mens han venta paa oss, eller han sov i en hengekoeye han fant seg.... han lurte paa om vi skulle vaere med aa drikke oel siste dagen, men da skulle vi (u)heldigvis videre den kvelden...
Vi har drukket litt oel paa Angkor What? Bar (- og ja, kult navn paa en bar) der moette vi lit folk, og det ble litt sent, saa da var det litt slitsomt aa se paa templer i varmen dagen etter (for noen...)
En av de siste dagene i Phnom Penh var vi paa matlagningskurs og laerte aa lage Kambodsjans mat, og det var goey! Vi laerte masse nytt og mye god mat! saa bare vent til jeg kommer hjem og skal lage mat til dere :)
Naa har vi kommet til Sihanoukville, etter en natt paa noe vi trodde skulle vaere en luksusbuss, det var ihvertfall det vi betalte for, men som var et vark av en buss og som hadde lyset paa og spilte Kambodsjansk (eller Khmer som det egentlig heter) musikk HELE NATTA! Vi sov ikke saa mye..
Men her er det fint, og det er sol strand (litt for mye sol kanskje, da noen har blitt en liten smule for mye solbrent) og det har vi savna! saa det var godt! Vi har akkurat spist god mat! (selvom maten i Kambodsja ikke er like god som den har vaert de andre landene)
Vi liker Kambodsja veldig veldig godt! -overranskendegodt!! Men saa er det alle de som skal selge og hver gang du gaar forbi "tuk tuk lady" "water lady, to for one""you need postcards lady""something to eat lady" "moto lady" som er litt irriternde, og med en enda mer irriterende stemme som de gjoer til! Da var det ganske goey naar det var en som sa " tuk tuk sir... no lady"haha
Bortsett fra det, som er litt irriterende noen ganger, saa er folk her utrolig hyggelige, de smiler og er glade, og veldig hoeflige!! Det er veldig lite turistpreg over landet (selvom vi naa har vaert paa det strorste turiststedet her, Angkor Wat. De lever veldig gameldags, og vi har faatt kjeort en del rundt paa smaa landeveier og i smaa landsbyer og sett og det er veldig fascinerende!
Vi har bl a sett Floating Village, som er en by de flytter til naar det er regntid (som det er naa) hvor husene taar paa kjempelange stolper, saann at vannet ikke naar opp (for det er bare i regntiden det er vann der) morsomt aa see! det kjeorer baat mellom husene og til skola osv. De lever av fiske, saa naar vannet forsvinner flytter de igjen...
Naa skal vi paa Blackmoon party! Det blir sikkert goey! - og imorgen skal vi gjoere ingenting!! Vi har brukt litt for mange penger de siste dagene, saa naa er det sparebluss og strandliv... :)
Seeeees :)
søndag 11. oktober 2009
KILLING FIELDS
Vi er i Kambodsja, i hovedstaden Phnom Penh. Idag har vi vaert og sett The Killing Fields.
The Killing Fields er massegraver rundt om i Kambodjsa hvor mennesker ble drept og torturert under Kommunist regimet Roede Khmer i 1975- 1979. Antallet av mennesker som ble drept denne perioden varierer veldig det blir sagt alt fra 1,5 til 3,3 millioner, av totalt 8 millioner mennesker som bodde i Kambodja!! - og det er mange!!
Kommunist partiet Roede Khmer satte etter vietnamkrigen (hvor Kambodja var det landet det falt mest bomber) igang et prosjekt "aar null" hvor de skulle skape en kommunist stat som bygdepaa de gamle Khmer tradisjonene, et jordbrukssamfunn. Alle som var utdannet eller hadde forbindelse med den tidligere regjeringen eller utenlandske regjeringer ble drept. Foerst ble de torturert, og senere drept. Lederen av kommunist partiet var Pol Pot (som Paal Pot Pamparius fra Turboneger har tatt navner sitt fra, tror jeg).
Vi har vaert og sett "skola" hvor 20.000 mennesker ble holft fanget og torturert paa alle mulige slags maater. Senere ble de kjoert til massegravene hvor de ble drept. For aa spare ammunisjon, ble mange drept ved at de brukte bambus blader, som fungerte som sag. mange doede ogsaa av slag mot hode. Hele familien ble sendt dit og de ble tvunget til aase paa at resten av familien ble torturert. Smaa babyer ble holdt i bena og slaatt mot traer mens moedrene maatte se paa.
Vi var ute paa, doedsmarkene, som det heter paa norsk. Her fikk vi en guide som fortalt om hele familen hans som ble drept, mor, soster, tanter og onkler. Han var med aa oppdaget massegravene og han fortalte at det lukta ganske saa vondt. "Terrible" og "sad" sa han hele tiden! - og dette er jobben hans gaa rundt og vise fram hvor og hvordan familien hans og alle andre ble drept.
De har et monument staaende med hundrevis av hodeskaller av ofrene liggende i. Det laa masse klaer, tenner og benbiter etter ofrene liggende rundt paa bakken. En av massegravene var det bare ofre uten hode.
Det var ganske trist og tankevekkende og gaa rundt der, og se paa all elendigeheten og bilder av ofrene og det etterlattes fortellinger. Backpacker livet er ikke bare fryd og gammen, det er interessant aa se, men man blir ogsaa veldig trist. Jeg synes ogsaa det er en viktig del av det, og det gjoer at visetter mer pris paa reisen og det vi har hjemme. Det er faktisk ikke mange aarene siden det skjedde. - og rart at vi ikke har hoert om eller laert noe om det paa skolen. Det de gjorde her i Kambodjsa er vaerre enn det Hitler og nazistene gjorde under 2. verdenskrig.
Det er bare to aar siden de ansvarlige ble stilt for retten og doemt. Noen rettsaker paagaar fortsatt.
Kambodjsa har desvaerre en trist historie. Med borgerkriger, vietnamkrigen og massemordene. Men endelig kan de faa fred. Det kommer flere og flere tursiter til landet, og de fleste lever av turismen. de har akkurat funnet olje, saa naar de faar utvinning for det, kan de bygge opp landet igjen. Folk vi moeter og ser er glade og smiler og leker og det virker som de har det bra! :)
Det var masse fakta! - haaper det ikke ble for kjedelig! men jeg synes det er viktig at det blir fortalt og at man vet hva som skjer rundt om i verden, som er ganske annerledes enn Norge.
Det er laget en bristisk spillefilm og massedrapene., som heter The Killing Fields, den skal visstnok vaere veldig bra, og jeg gleder meg til aa se den ikveld!
Phnom Penh er en veldig annerledes by enn Kuala Lumpur og Singapore, som vi kommer fra. Her er det faa hoeye bygninger og det er veldig lite vestlig preg over byen. Den er veldig soeplete og uren, men sjarmerende. Innimellom lukter det Roksilde! Familien er veldig viktig i dette lander og vi ser hele tiden hele familier! Enten de leker eller jobber er de alltid sammen. Det er fint aa se. Det er ogsaa veldig mange barn som gaar rundt og selger og tigger, for foreldrene sine, og man klarer jo ikke aa si nei til de....
Vi bor paa et kongerom!! Stort bad og to stoore senger!! deilig :)
Det var masse, litt for mye? Takk for meg!
Hvordan gaar det hjemme i kulden?
The Killing Fields er massegraver rundt om i Kambodjsa hvor mennesker ble drept og torturert under Kommunist regimet Roede Khmer i 1975- 1979. Antallet av mennesker som ble drept denne perioden varierer veldig det blir sagt alt fra 1,5 til 3,3 millioner, av totalt 8 millioner mennesker som bodde i Kambodja!! - og det er mange!!
Kommunist partiet Roede Khmer satte etter vietnamkrigen (hvor Kambodja var det landet det falt mest bomber) igang et prosjekt "aar null" hvor de skulle skape en kommunist stat som bygdepaa de gamle Khmer tradisjonene, et jordbrukssamfunn. Alle som var utdannet eller hadde forbindelse med den tidligere regjeringen eller utenlandske regjeringer ble drept. Foerst ble de torturert, og senere drept. Lederen av kommunist partiet var Pol Pot (som Paal Pot Pamparius fra Turboneger har tatt navner sitt fra, tror jeg).
Vi har vaert og sett "skola" hvor 20.000 mennesker ble holft fanget og torturert paa alle mulige slags maater. Senere ble de kjoert til massegravene hvor de ble drept. For aa spare ammunisjon, ble mange drept ved at de brukte bambus blader, som fungerte som sag. mange doede ogsaa av slag mot hode. Hele familien ble sendt dit og de ble tvunget til aase paa at resten av familien ble torturert. Smaa babyer ble holdt i bena og slaatt mot traer mens moedrene maatte se paa.
Vi var ute paa, doedsmarkene, som det heter paa norsk. Her fikk vi en guide som fortalt om hele familen hans som ble drept, mor, soster, tanter og onkler. Han var med aa oppdaget massegravene og han fortalte at det lukta ganske saa vondt. "Terrible" og "sad" sa han hele tiden! - og dette er jobben hans gaa rundt og vise fram hvor og hvordan familien hans og alle andre ble drept.
De har et monument staaende med hundrevis av hodeskaller av ofrene liggende i. Det laa masse klaer, tenner og benbiter etter ofrene liggende rundt paa bakken. En av massegravene var det bare ofre uten hode.
Det var ganske trist og tankevekkende og gaa rundt der, og se paa all elendigeheten og bilder av ofrene og det etterlattes fortellinger. Backpacker livet er ikke bare fryd og gammen, det er interessant aa se, men man blir ogsaa veldig trist. Jeg synes ogsaa det er en viktig del av det, og det gjoer at visetter mer pris paa reisen og det vi har hjemme. Det er faktisk ikke mange aarene siden det skjedde. - og rart at vi ikke har hoert om eller laert noe om det paa skolen. Det de gjorde her i Kambodjsa er vaerre enn det Hitler og nazistene gjorde under 2. verdenskrig.
Det er bare to aar siden de ansvarlige ble stilt for retten og doemt. Noen rettsaker paagaar fortsatt.
Kambodjsa har desvaerre en trist historie. Med borgerkriger, vietnamkrigen og massemordene. Men endelig kan de faa fred. Det kommer flere og flere tursiter til landet, og de fleste lever av turismen. de har akkurat funnet olje, saa naar de faar utvinning for det, kan de bygge opp landet igjen. Folk vi moeter og ser er glade og smiler og leker og det virker som de har det bra! :)
Det var masse fakta! - haaper det ikke ble for kjedelig! men jeg synes det er viktig at det blir fortalt og at man vet hva som skjer rundt om i verden, som er ganske annerledes enn Norge.
Det er laget en bristisk spillefilm og massedrapene., som heter The Killing Fields, den skal visstnok vaere veldig bra, og jeg gleder meg til aa se den ikveld!
Phnom Penh er en veldig annerledes by enn Kuala Lumpur og Singapore, som vi kommer fra. Her er det faa hoeye bygninger og det er veldig lite vestlig preg over byen. Den er veldig soeplete og uren, men sjarmerende. Innimellom lukter det Roksilde! Familien er veldig viktig i dette lander og vi ser hele tiden hele familier! Enten de leker eller jobber er de alltid sammen. Det er fint aa se. Det er ogsaa veldig mange barn som gaar rundt og selger og tigger, for foreldrene sine, og man klarer jo ikke aa si nei til de....
Vi bor paa et kongerom!! Stort bad og to stoore senger!! deilig :)
Det var masse, litt for mye? Takk for meg!
Hvordan gaar det hjemme i kulden?
torsdag 8. oktober 2009
MENGELE ZOO
Vi har forresten begge to lest en syykt bra bok, den heter Mengele Zoo av Gert Nygaardshaug! Den synes jeg alle burde lese! Vi har akkurat funnet ut at det er en toer, saa vi gleder oss til aa lese den! :)
SINGAPORE!
Vi har reist soerover og kommet til Singapore! Her er det fiint! Det er slutten av andre dagen vaar her naa, og reiser imorgen natt! Vi har vaert litt slitne etter masse storby og gaaing og gaaing i Kuala Lumpur, saa var har slappa litt av.. menvi har da faatt sett en del ting for det! Naa har vi akkurat kommet hjem fra Night Safari i Singapore Zoo, det var veldig arti! Kjoerte rundt i en tram og saa dyrene som gikk rundt og ante fred og ingen fare! veldig kos naar det var moerkt og masse lys rundt omkring! vi saa alle slags dyr, leopard, loeve, sjiraff, moskus, aper og verdens stoerste rotte som var giga!! etter det var det show, med dyr som gjorde masse morsomt, blant annet resirkulerte flasker..og midt i showet stoppa ho dama opp og sa at det var et lite problem, det var et dyr som hadde blitt borte... dyrepasserne gikk rundt og lette og noen ble helt hysteriske naar de trodde at det var et loest dyr i naerheten av de... det endte med at det laa en to- tre meter langt slange i en boks som noen satt paa, saa folk begynte aa loepe og skrike...haha det var jo seff en del av showet... noen jeg og mari skjeonte ganske fort, og vi var jo heller ikke redd slangen.. hehe Igaar var vi ute paa byen, betalte litt for inngang ogsaa gratis drikke fram til tolv! Liveband som spilte, og verdens kjekkeste asiater som bartender, kan det bli bedre? Ja, naar de spilte Kings of leon gikk Mari amokk og vi erobret danskegulvet.. nok om det! vi kom helskinnet hjem!
Igaar var vi ogsaa en tur paa Sentosa Island, som ligger rett uttafor Singapore, det var ikke helt det store, men vi kjorte saan kjelke nedover, problemet var bare att det var saa tett med folk, og det sto masse skilt hele tiden "slow down" og "caution" saa det var ikke akkurat nok action for oss! Idag har jeg sendt en stor pakke hjem, mest julegaver til family og litt shopping til meg selv... :)
Vi nyter hver dag og koser oss kjempemasse!! det er saa herlig aa vaere ute i verden og se og oppleve saa masse nytt! - ogsaa var det veldig godt aa komme til singapore en tur, er ganske vestlig her, godt med sitte (istedet for staa) do og dopapir paa doene. Naa bor vi paa et helt fantastisk sted i "Little India" her er det syykt koslig! det er en eller annen indisk festival her naa, saa masse folk og boder med alt mulig! nesten som aa vaere i India (bortsett fra at jeg aldri har vaert der...) Vi har begge to tatt henna tatovering!:) det ble fint!
Vi spiser fortsatt masse fantastisk mat!! - vi elsker det!
Naa skal jeg proeve aa legge ut bilder paa face, saa faar vi se vhordan det gaar! :)
Igaar var vi ogsaa en tur paa Sentosa Island, som ligger rett uttafor Singapore, det var ikke helt det store, men vi kjorte saan kjelke nedover, problemet var bare att det var saa tett med folk, og det sto masse skilt hele tiden "slow down" og "caution" saa det var ikke akkurat nok action for oss! Idag har jeg sendt en stor pakke hjem, mest julegaver til family og litt shopping til meg selv... :)
Vi nyter hver dag og koser oss kjempemasse!! det er saa herlig aa vaere ute i verden og se og oppleve saa masse nytt! - ogsaa var det veldig godt aa komme til singapore en tur, er ganske vestlig her, godt med sitte (istedet for staa) do og dopapir paa doene. Naa bor vi paa et helt fantastisk sted i "Little India" her er det syykt koslig! det er en eller annen indisk festival her naa, saa masse folk og boder med alt mulig! nesten som aa vaere i India (bortsett fra at jeg aldri har vaert der...) Vi har begge to tatt henna tatovering!:) det ble fint!
Vi spiser fortsatt masse fantastisk mat!! - vi elsker det!
Naa skal jeg proeve aa legge ut bilder paa face, saa faar vi se vhordan det gaar! :)
mandag 5. oktober 2009
KUALA LUMPUR!
Naa er vi i Kuala Lumpur! Her er det fantastisk! En flott by med masse god atmosfaere som har alt! :) Jeg stortrives her! Vi har vaert her noen dager naa, og har sett en masse foeler vi! Night Market i Little India og gaat rundt og spist verdens beste mat i Chinatown, hvor vi ogsaa bor! Rett over gata hat vi Reggea bar, og ja den liker vi! Vi har vaert i en stor moske og Islamic Museum of Art, minatyrbygninger av de viktigste moskeene i verden! Vi har gaatt litt rundt og sett og naa er vi paa et kjeopesenter for aa handle litt, her har de ogsaa berg og dalbane, joohoo, vi gleder oss til aa proeve! Igaar kveld var vi oppe i Menara Tower, en av verdens hoeyeste bygninger! Vi var der om kvelden og hadde kjmpefin utsikt, bl.a over Petronas Tower, som vi skal opp i imorgen!
Naa maa vi paa do!
Har lagt ut noen flere bilder, nederst paa siden! Vet ikke helt hvordan jeg faar bilder innimellom teksten saa hvis noen vet, rop ut!
See you later alligator!
Naa maa vi paa do!
Har lagt ut noen flere bilder, nederst paa siden! Vet ikke helt hvordan jeg faar bilder innimellom teksten saa hvis noen vet, rop ut!
See you later alligator!
torsdag 1. oktober 2009
CAMERON HIGHLANDS
Ja, hva har skjedd siden sist. Vi har vaert paa Perhentian Islands som ligger nord-east i Malaysia, der var det ganske saa fint. Ikke overbebodd av turister ennaa, men det blir den i loepet av et par aar. Vi kosa oss paa den kritthvite finkornet stranda og bada i det varme turkise havet! haha :) Slappa av og lest masse!
Vi var paa snorkleur igjen! - og vi elsker snorkling begge to! Selv om vi bare for noen dager siden var paa snorkletur paa Koh tao, saa var det helt fantastisk og helt annerledes enn der.. Livet under havet er jo saa forskjellig rundt omkring! Her saa vi blant annet skilpadder, og hai (!) ikke stoerre enn en meter, men det var en hai, en vegetarhai, men det var fortsatt en hai! kult! og vi saa masse morsomme fisker og fine koraller, som var saa hoeye at5 du kunne svoemme mellom dem... det vi ogsaa fant ut er att naar fiskene spiser paa korallene saa hoeres det ut som de spiser corn flakes, saa man kan alltid hoere naar det er en stor fisk i nearheten, for da kommer det hoey corn flakes lyd! :) Bagdelen med snorkling er jo att du er ute paa havet hele dagen uten klaer, saa man kan fort bli solbrent..... jeg klarte meg denne gangen, fordi jeg hadde t-skjorte, men da glemte jeg og smoere armene, saa ble solbrent der... det er alltid noe! mari har faatt masse brunfarge, men jeg er fortsatt en hvit nordmann... Jeg sier som grekeren sa naar jeg og camilla var i syden sammen (og dere kjenner jo camilla): "Did you came the same day?" "But why...?"
Vi moette to kjempetrvilige svenske jenter paa snorkleturen saa de hang vi litt med! Drakk kjempedyr oel og kosa oss :) Innimellom er det altfor varmt!!! ..men heldigvis kommer det noen skurer, det er jo tross alt regntid!
Vi gikk en liten tur til en annen strand paa oeya, for aa se paa solnedgang og spise! Fiiint!
Det var masse sol og strand, naa har vi forflyttet oss litt vest og soer i landet, til Cameron Highlands! (og her er det by the way ingen jordskjelv....) her er det deilig og kaldt!! det er ett omraade med masse plantasjer av alle slag! idag var vi paa guida tur med Francis... vi saa verdens stoerste blomst, som bare blomstrer en gang i hele sitt liv som verdens stoerste blomst, og for en lykke vi var der foerste dagen, og da har den attpaatil finest farge... Goey aa se, og det var det! vi fikk da en liten gaatur og en frisk dukkert inne i skogen. Vi besokte en landby med opprinnelsesfolket her, og blaaste med saan greie.... hehe Vi var paa det hoeyste punktet i hele camerin highlands, masse taake, saa det var ikke saa mye aa se... Tilslutt var vi i en moseskog, der det er mose i hele skogen, og han viste oss masse forskjellige planter som man bruker som legemidler, men som snart doer ut, fordi de oedelegger skogen og skal rive og bygge.... det er veldig synd!
Vi bor paa ett kjempekoslig sted, Fathers Gesthouse. Vi valgte det billigste, saa vi bor paa dorm med 12 sengeplasser, men til gjengjeld koster det 10 RM (altsaa 17 kr) natta per pers..
Vi spiser saa sykt mye god mat her i asia!! Det beste hittil er uten tvil den Malaysiske karrien. den smaker annerledes enn vanlig karri. Og ellers masse godt krydder og masse gode suaser. Savner IKKE norsk mat og ikke kjeottbollene til mamma ennaa (sorry mamma, det er sant...)
Hoerer att det snoer i trysil!? og det savner jeg ihvertfall ikke!!
Ogsa hoerer jeg rykter om at brosjan har skutt tre elger, det er jammen itte daarlig!grattis med det! :)
Naar det gjelder jordskjelv, saa maa vi innroemme at vi ikke har fulgt saa godt med! saa vi hadde da ikke hoert om noe jordskjelv foer igaar... - og da har det jo tydligvis itte vaert her vi er.. Skal kanskje sjekke litt mer i framtida!? :) Vi var nok heldige som var her vi var :)
det er veldig traelet aa legge ut bilder, er ikke alle steder de har usb lett tilgjengelig,... men fisker noe en gang snart! ..jeg mener jo selvfoelgelig fikse og ikke fiske!
Hvis dere har lyst paa ennaa mere reisestoff, saa kan dere sjekke ut mari sin reisedagbok (som paa befaling av andre maatte skrive dagbok selv om hun ikke hadde tenkt det...) Det er www.resdagboken.se soek paa hermansen.
Takk for denne gang! Hilsen Berit og Bodil!
Vi var paa snorkleur igjen! - og vi elsker snorkling begge to! Selv om vi bare for noen dager siden var paa snorkletur paa Koh tao, saa var det helt fantastisk og helt annerledes enn der.. Livet under havet er jo saa forskjellig rundt omkring! Her saa vi blant annet skilpadder, og hai (!) ikke stoerre enn en meter, men det var en hai, en vegetarhai, men det var fortsatt en hai! kult! og vi saa masse morsomme fisker og fine koraller, som var saa hoeye at5 du kunne svoemme mellom dem... det vi ogsaa fant ut er att naar fiskene spiser paa korallene saa hoeres det ut som de spiser corn flakes, saa man kan alltid hoere naar det er en stor fisk i nearheten, for da kommer det hoey corn flakes lyd! :) Bagdelen med snorkling er jo att du er ute paa havet hele dagen uten klaer, saa man kan fort bli solbrent..... jeg klarte meg denne gangen, fordi jeg hadde t-skjorte, men da glemte jeg og smoere armene, saa ble solbrent der... det er alltid noe! mari har faatt masse brunfarge, men jeg er fortsatt en hvit nordmann... Jeg sier som grekeren sa naar jeg og camilla var i syden sammen (og dere kjenner jo camilla): "Did you came the same day?" "But why...?"
Vi moette to kjempetrvilige svenske jenter paa snorkleturen saa de hang vi litt med! Drakk kjempedyr oel og kosa oss :) Innimellom er det altfor varmt!!! ..men heldigvis kommer det noen skurer, det er jo tross alt regntid!
Vi gikk en liten tur til en annen strand paa oeya, for aa se paa solnedgang og spise! Fiiint!
Det var masse sol og strand, naa har vi forflyttet oss litt vest og soer i landet, til Cameron Highlands! (og her er det by the way ingen jordskjelv....) her er det deilig og kaldt!! det er ett omraade med masse plantasjer av alle slag! idag var vi paa guida tur med Francis... vi saa verdens stoerste blomst, som bare blomstrer en gang i hele sitt liv som verdens stoerste blomst, og for en lykke vi var der foerste dagen, og da har den attpaatil finest farge... Goey aa se, og det var det! vi fikk da en liten gaatur og en frisk dukkert inne i skogen. Vi besokte en landby med opprinnelsesfolket her, og blaaste med saan greie.... hehe Vi var paa det hoeyste punktet i hele camerin highlands, masse taake, saa det var ikke saa mye aa se... Tilslutt var vi i en moseskog, der det er mose i hele skogen, og han viste oss masse forskjellige planter som man bruker som legemidler, men som snart doer ut, fordi de oedelegger skogen og skal rive og bygge.... det er veldig synd!
Vi bor paa ett kjempekoslig sted, Fathers Gesthouse. Vi valgte det billigste, saa vi bor paa dorm med 12 sengeplasser, men til gjengjeld koster det 10 RM (altsaa 17 kr) natta per pers..
Vi spiser saa sykt mye god mat her i asia!! Det beste hittil er uten tvil den Malaysiske karrien. den smaker annerledes enn vanlig karri. Og ellers masse godt krydder og masse gode suaser. Savner IKKE norsk mat og ikke kjeottbollene til mamma ennaa (sorry mamma, det er sant...)
Hoerer att det snoer i trysil!? og det savner jeg ihvertfall ikke!!
Ogsa hoerer jeg rykter om at brosjan har skutt tre elger, det er jammen itte daarlig!grattis med det! :)
Naar det gjelder jordskjelv, saa maa vi innroemme at vi ikke har fulgt saa godt med! saa vi hadde da ikke hoert om noe jordskjelv foer igaar... - og da har det jo tydligvis itte vaert her vi er.. Skal kanskje sjekke litt mer i framtida!? :) Vi var nok heldige som var her vi var :)
det er veldig traelet aa legge ut bilder, er ikke alle steder de har usb lett tilgjengelig,... men fisker noe en gang snart! ..jeg mener jo selvfoelgelig fikse og ikke fiske!
Hvis dere har lyst paa ennaa mere reisestoff, saa kan dere sjekke ut mari sin reisedagbok (som paa befaling av andre maatte skrive dagbok selv om hun ikke hadde tenkt det...) Det er www.resdagboken.se soek paa hermansen.
Takk for denne gang! Hilsen Berit og Bodil!
Abonner på:
Innlegg (Atom)