Sorry folks!
Blikke no blogskriving.. tenkte bare jeg sku blogge det!
Bortsett fra det, saa har vi det seff som plommen i egget, og kanskje enda bedre! :)Henger paa Ko Chang.. Her har vi vaert en stund, og blir her sikkert litt til! Ekke saa mye aa fortelle! Vi gjoer ikke saa mye, bare chiller, drikker oel, ligger i hengekoeya og leser! - rett og slett bare nyte livet! :) Vi har forresten vaert paa ett par utflukter! Leid scootere aa cruisa rundt! Det er LIVET!!
Vi moeter som alltid masse hyggelige folk! Baade lokale og turister, en riktig saa fin blanding!
Haaper dere der hjemme er en liten smule misunnelige!
Hvis dere vil ha postkort maa jeg faa adresse til de jeg ikke har adressen til... :)
Love fra Line og Marit
mandag 4. oktober 2010
fredag 28. mai 2010
siste dag!
ja, da var dagen kommet hvor Line Krogh og Marit mobergs fantastiske reise var ved veis ende! og trist er det! vi vil ikke hjem, vi vil ha mere paradis og mere reise! Men saann er livet, og naar vi foerst faktisk skal hjem, saa gleder vi oss jo til aa se venner, familie og seff jens igjen! Det er sommer, sol, konfirmation, mye moro og masse jobbing som venter! Naar vi foerst kommer hjem, skal det nok bli godt aa ta fatt paa hverdagslivet igjen! Naa er det bare saa fjernt, og vi savner Puraran, familien der og alle de flotte folka vi moette! det var en veldig trist avskjed! - men vi skal tilbake dit :)
Siden sist har vi ikke gjort saa mye mer, enn aa daltatt i det daglige livet paa puraran! Som jo bestaar av hengekoeyer, yatzy, volleyball, surfing, drikke oel og bade! - og selvfoelgelig spise masse god mat! Masse fersk fisk, friske groennsaker og nyplukka frukt. - og selvfoelgelig fersk kokosnoett! Vi har faatt smakt paa flere av havets deelikatteser (helt fersk oesters og blekksprut grilla paa bal) Vi har vaert med paa fisk og skjellfanging med spyd og dykkebriller :)
Naa er det siste dag her i Bangkok, hvor shopping staar paa programmet! Vi har et par ting paa lista vi skal kjoepe med oss hjem! Ikveld tar vi fly fra bangkok, mellomlander i Istanbul ogsaa lander vi paa gerdermoen kl 11.15 imorgen. Line har blitt lovet velkomst og skyss hjem... Jeg stikker til oslo og blir det noen dager foer jens kommer :) Saa blir det en uke i Trysil med konfirmation!
Takk for oss!
Hilsen fra Line og marit som er litt triste....
Siden sist har vi ikke gjort saa mye mer, enn aa daltatt i det daglige livet paa puraran! Som jo bestaar av hengekoeyer, yatzy, volleyball, surfing, drikke oel og bade! - og selvfoelgelig spise masse god mat! Masse fersk fisk, friske groennsaker og nyplukka frukt. - og selvfoelgelig fersk kokosnoett! Vi har faatt smakt paa flere av havets deelikatteser (helt fersk oesters og blekksprut grilla paa bal) Vi har vaert med paa fisk og skjellfanging med spyd og dykkebriller :)
Naa er det siste dag her i Bangkok, hvor shopping staar paa programmet! Vi har et par ting paa lista vi skal kjoepe med oss hjem! Ikveld tar vi fly fra bangkok, mellomlander i Istanbul ogsaa lander vi paa gerdermoen kl 11.15 imorgen. Line har blitt lovet velkomst og skyss hjem... Jeg stikker til oslo og blir det noen dager foer jens kommer :) Saa blir det en uke i Trysil med konfirmation!
Takk for oss!
Hilsen fra Line og marit som er litt triste....
fredag 14. mai 2010
Puraran Paradis
For dere som lurer saa er vi altsaa i live, vi lever, og vi lever i beste velgaaende! Det er lenge siden jeg har faatt skrevet paa bloggen! grunnen er rett og slett at vi ikke har hatt tilgang til nett! Vi har vaert paa samme sted i ti dager naa, og vi bare chiller og slapper av i Paradis! Vi er paa en ganske stor oey som heter Qatanduanes, og i en liten "village" Puraran! her bor vi paa en liten strand resort, i en bambus hytte for oss selv! hengekoeye paa verandaen og hav utsikt! Ahh... Det er saa og si ingen turister her og vi er igrunn de eneste! det er verdens soeteste familie som driver resorten. ettersom det naa er sommerferie her, er hele slekta paa besoek. Det er far i huset, og hans aatte barn med unger! Saa det er fullt hus! Men det er kjempetrivlig! vi bruker tiden paa aa slappe av (saa som ligge i hengekoeya, lese boeker, bade, sole oss...) Vi spiller masse spill og volleyball med ungene. - og igaar var vi ute og surfa! det ga mersmak, ogsaa for Line, som aldri har proevd foer! Saa det blir nok en tur utti vannet idag ogsaa! :)
Etter at vi kom hit har vi baade faatt tatt del i valget her i Filippinene, som for foerste ganger elektronisk, det blir spennende aa faa hoere resultatet. Vi har vaert med paa Fiesta, som skjer en gang i aaret! Foerste dagen er det disco, og da mener jeg disco. det skal danses og gutten byr opp jentene til dans! Morro:) dagen etter lager alle i villagen mat, ogsaa besoeker man hverandre. Og vi har faatt vaert med paa familiebursdag!
Vi har blitt saa glade i denne store og deilige familin, og vi foeler vi har blitt en del av den! :) Vi vil ikke reise herfra... -og det skal vi heller ikke! Vi har bestemt oss for aa vaere litt lenger, akkurat hvor mye lenger vet vi ikke helt, da vi i dette oeyeblikk mailer fram og tilbake med kilroy. Men ca 1- 2 uker!
Herlig!! :)
Vi vet ikke helt om vi har raad, men shit au, det er naa vi har muligheten! Saa faar vi heller ta regnskapet naar vi kommer hjem! Det er saa godt aa vaere implsive og spomtane og virkelig foele at vi lever livet!
Idag maatte vi komme oss paa nettet, pga av flybilletten.. Saa da tok rett og slett familien vanen og ble med! Saa vi er paa familietur :)
Vi har til og med begynt aa foelge med paa en Filipinsk tv-serie, hvor de snakker filipinsk! Men ettersom de overspiller ganske saa mye skjoenner vi ganske mye....
Foer vi kom hit, etter det andre innlegget var vi paa et sted som het sorsogon. Der shoppa vi og snorkla med haier! Ja, snorkla med haier! - og for dere som kjenner Line, saa vet dere vhor redd hun er for haier (Lillian kan vel ogsaa kjenne seg igjen paa den...) Det er ikke hvilken som helst hai, neida, det er en hvalhai! Verdens stoerste hai! Men selvfoelgelig ikke farlig. De vi saa var svaere beist paa ca 6 meter! Diiigre! Line var toeff og hadde verdens beste opplevelse! Hun hadde jo trossa sin stoerste frykt! det var kjempegoey! :)
Naa avslutter jeg for denne gang, saa blir det vel forhaapentligvis ikke saa lenge til neste gang!
Ang kort forresten, saa er det litt vanskelig, ettersom det ikke er postkontor her, og vi ikke har sett et eneste postkort! (faktisk!) Men skal se hva vi faar gjort naar vi reiser herfra!
Kos dere paa 16. og 17. Mai! ( vi er litt leie oss for att vi ikke faar vaert med men bare litt!) Haaper dere faar det goey! Hva er planene?
Masse klemmer fra Line og Marit!
Etter at vi kom hit har vi baade faatt tatt del i valget her i Filippinene, som for foerste ganger elektronisk, det blir spennende aa faa hoere resultatet. Vi har vaert med paa Fiesta, som skjer en gang i aaret! Foerste dagen er det disco, og da mener jeg disco. det skal danses og gutten byr opp jentene til dans! Morro:) dagen etter lager alle i villagen mat, ogsaa besoeker man hverandre. Og vi har faatt vaert med paa familiebursdag!
Vi har blitt saa glade i denne store og deilige familin, og vi foeler vi har blitt en del av den! :) Vi vil ikke reise herfra... -og det skal vi heller ikke! Vi har bestemt oss for aa vaere litt lenger, akkurat hvor mye lenger vet vi ikke helt, da vi i dette oeyeblikk mailer fram og tilbake med kilroy. Men ca 1- 2 uker!
Herlig!! :)
Vi vet ikke helt om vi har raad, men shit au, det er naa vi har muligheten! Saa faar vi heller ta regnskapet naar vi kommer hjem! Det er saa godt aa vaere implsive og spomtane og virkelig foele at vi lever livet!
Idag maatte vi komme oss paa nettet, pga av flybilletten.. Saa da tok rett og slett familien vanen og ble med! Saa vi er paa familietur :)
Vi har til og med begynt aa foelge med paa en Filipinsk tv-serie, hvor de snakker filipinsk! Men ettersom de overspiller ganske saa mye skjoenner vi ganske mye....
Foer vi kom hit, etter det andre innlegget var vi paa et sted som het sorsogon. Der shoppa vi og snorkla med haier! Ja, snorkla med haier! - og for dere som kjenner Line, saa vet dere vhor redd hun er for haier (Lillian kan vel ogsaa kjenne seg igjen paa den...) Det er ikke hvilken som helst hai, neida, det er en hvalhai! Verdens stoerste hai! Men selvfoelgelig ikke farlig. De vi saa var svaere beist paa ca 6 meter! Diiigre! Line var toeff og hadde verdens beste opplevelse! Hun hadde jo trossa sin stoerste frykt! det var kjempegoey! :)
Naa avslutter jeg for denne gang, saa blir det vel forhaapentligvis ikke saa lenge til neste gang!
Ang kort forresten, saa er det litt vanskelig, ettersom det ikke er postkontor her, og vi ikke har sett et eneste postkort! (faktisk!) Men skal se hva vi faar gjort naar vi reiser herfra!
Kos dere paa 16. og 17. Mai! ( vi er litt leie oss for att vi ikke faar vaert med men bare litt!) Haaper dere faar det goey! Hva er planene?
Masse klemmer fra Line og Marit!
fredag 30. april 2010
Hello Philippines!
Det var lenge siden sist! Hvor skal jeg starte! Det har skjedd saa mye... Jeg faar bare starte der det slutta sist! Vi hadde kommet oss til Manila, en altfor stor by med altfor mange mennesker! Vi var der i to netter og gjorde igrunn ikke annet enn aa sitte paa starbucks og spise gode sandwicher og drikke mango frappe! Vi var slitne etter reisinga, line var litt smaasyk og vi haddemange inntrykk som skulle fordoeyes, saa det var godt med et par avslappende dager! :)
Vi tok saa nattbussen til Naga, en universitetsby soer-oest for Manila. Der brukte vi en dag paa utflukt til hot springs! som av navnet er naturlige varmebassenger hvor vi kunne bade! vannet var kjempe godt og mykt, det var digg!! :) Vi ble kjent med en gjeng som var paa familieutlukt, alle var med. Mann, svigermor, svigerinne med mann og diverse barn! De spiste mat og koste seg, og selvfoelgelig delte de godene med oss :) saa vi spiste lunsj og kosa oss med dem. Etterpaa kjoerte de oss hjem til hostellet og vi fikk hjelp til hvordan vi skulel komme oss videre til neste stoppested! veldig hyggelige, snille og ikke minst nysgjerrige folk.
Her paa Filippinene, ihvertfall det omraadet vi befinner oss naa, er ikke turismen spesielt utbredt (ennaa!) Vi moeter ikke mange turister, det er en del asiatere, men det er ikke mange europeere vi har sett! -Det gjoer at vi faar ekstra masse oppmerksomhet hele tiden, baade paa godt og vondt! men absolut mest paa godt! Folk er nysgjerrige og lurer paa hvem vi er, hvor vi kommer fra og hva i all verden vi gjoer her... Vi faar alltid hjelp hvis vi lurer paa noe, og de er alltid opptatte av at vi skal ha det ebst mulig. De reiser seg fra benkene saann at vi faar sitte, vi faar de beste plassene paa bussen, og sjaafeoren kjoerer oss alltid dit vi skal selv om det egentlig ikke er en del av ruten!
Naar det kommer til transport merker man ogsaa at turismen ikke er saerlig utbredt, det er veldig traelet aa komme seg fra A til B. Det tar ofte veeldig lang tid og det er veldig mye venting, noen ganger er det ogsaa rett og slett vanskelig aa finne ut av hvilket framkomstmiddel vi skal med og hvor vi skal.. Vi har da funnet ut av det til slutt, men vi hadde ikke klart det uten hjelp fra de lokale! Det at det er vanskelig gir bare ekstra utfordringer som det er ekstra goey aa finne ut av :)
Team Line Moell og Kill Bill klarer det!
De har mange forskjellige framkomst midler her, selvfoelgelig buss og mini van. Men det som skiller seg ut her er Jeepneys og Tricycle. Jeepneys er en blanding mellom busser og Jeeper som amerikanerne etterlot etter 2. verdenskrig (tror jeg) og da fant de ut at de var fine aa bruke til offentlig transport. De har siden bygget nye, men alle er like de gamle modellene, bare at de er sprayet og malet i alle slags farger. Jeepneyene har en mer eller mindre fast rute, og drar naar den er (over)full! noen ganger maa du vente i et kvarter og noen ganger i en time.
Tricycle er en moped eller sykkel med en liten sidevogn som har baade tak og vegger. Det humper alltid masse naar du sitter paa! Goett for rompa!
Vi tok en overfylt mini van med oedelagt air com fra Naga til en by som heter Sabang. Paa bussen moette vi ei dame som halp oss med alt vi trengte hjelp til og var kjempesoet! Hun fikk sjaafoeren til aa kjoere oss til kaia saa vi kunne ta baat videre til Caramoan Peninsula, som var neste stop. Det er en liten halvoey med masse frodig og groenn natur og selvfoelgelig masse strender. Paa baaten ble vi igjen kjent med noen nysgjerrige sjeler.
Favorittspoersmaalene til de vi moeter: Hvor kommer du fra? Hva heter du? Hvorfor er du her? Er du gift? Neivel, er du singel? Neivel, har du kjaereste? Aaja, men du er ikke gift? Nei? men da er du singel.... Hvor lenge skal dere vaere her? Hvilken spraak prater dere i Norge? Norwegian, er det det samme som tysk? neivel, fransk?
-ogsaa lurer de alltid paa "Where are the rest?" Det er bare oss. "but, where are the others?" det er bare oss to.. "er det bare dere to?" ja "reiser dere alene?" ja "wow. you are brave!" de skjeonner ikke helt at vi bare er to smaa jenter som reiser alene i den farlige verdenen....
Vi kom til Caramoan, hvor vi var en dag paa oeyhopping og en dag paa stranda. - og hva skal jeg si? ett ord er nok: PARADIS! mere er det ikke aa si! - okei da, oss to, alene, paa en oede oey, ingen tursister, palmer, hvit strand, turkisblaatt hav... okei, dere skjoenner tegninga?
ikke? okei, forestill deg en oede oey paa et bilde, akkurat saan er det! (bare at du er med paa bilde) - og bildet er ikke juksa med!!
Line og jeg reiste sammen med paret som drev hotellet vi bodde paa, de ville ha en fridag og lurte paa om det var greit at de ble med. Seff! - og de var kjempesoete!
Fortalte masse om oeyene og viste oss locations hvor de hadde filma Survivor Frankrike (typ Robinsons) Mens vi var der spilte Israel inn survivor, saa det var flere steder vi ikke fikk komme for de drev og filma. kult!
Dagen etter oeyhoppingen var vi paa stranda, der var det masse lokale smaabaater og speedbaater som kjoerte litt fram og tilbake ettersom de drev og filma rett utafor der. Vi gikk til enden og fant en spot hvor vi var helt alene, bada sola og kosa oss! Vi spiste kjempegod fisk til lunsj og hilste paa litt av filmteamet som hadde lunsjpause. Ett ettermiddagsbad til ogsaa dro vi hjem. Denne gangen var det ikke en tricycle som skulle kjoere oss hjem, men en moped. jaja, tre paa en moped. Koslig det! Vind i haaret og kjekass bak styret! :)
Vi spiste et par ganger paa en liten restaurant, med nysgjerrig betjening. Vi ble spurt ut om alt og preovde aa svare saa godt vi kunne. Han ene som jobba der er den mest feminine gutten jeg har sett noen gang.. De spurte oss, " What do you think, boy or girl?" Shit hva svarer man da, tenkepause. " Begge deler!" ropte vi i kor med han! Saa det var vi enige om. Puh! 30% av alle guttene her er mer feminine enn meg.. Saa de er overalt, og det er ogsaa de hyggeligste! :)
Vi har forlatt det fine fine (og litt for dyre) hotellet vi bodde paa, og det fine paret som vi har lovet aa holde kontakt med! :) - og reist til Sorsogon! Mer om det senere... Naa er line i gang med kabal paa dataen ved siden av, saa jeg faar vel gi meg for denne gang!
Takk for meg og for att du gadd aa lese alt!
Muzze: kort er sendt! :) - noen flere som vil ha kort??
Vi tok saa nattbussen til Naga, en universitetsby soer-oest for Manila. Der brukte vi en dag paa utflukt til hot springs! som av navnet er naturlige varmebassenger hvor vi kunne bade! vannet var kjempe godt og mykt, det var digg!! :) Vi ble kjent med en gjeng som var paa familieutlukt, alle var med. Mann, svigermor, svigerinne med mann og diverse barn! De spiste mat og koste seg, og selvfoelgelig delte de godene med oss :) saa vi spiste lunsj og kosa oss med dem. Etterpaa kjoerte de oss hjem til hostellet og vi fikk hjelp til hvordan vi skulel komme oss videre til neste stoppested! veldig hyggelige, snille og ikke minst nysgjerrige folk.
Her paa Filippinene, ihvertfall det omraadet vi befinner oss naa, er ikke turismen spesielt utbredt (ennaa!) Vi moeter ikke mange turister, det er en del asiatere, men det er ikke mange europeere vi har sett! -Det gjoer at vi faar ekstra masse oppmerksomhet hele tiden, baade paa godt og vondt! men absolut mest paa godt! Folk er nysgjerrige og lurer paa hvem vi er, hvor vi kommer fra og hva i all verden vi gjoer her... Vi faar alltid hjelp hvis vi lurer paa noe, og de er alltid opptatte av at vi skal ha det ebst mulig. De reiser seg fra benkene saann at vi faar sitte, vi faar de beste plassene paa bussen, og sjaafeoren kjoerer oss alltid dit vi skal selv om det egentlig ikke er en del av ruten!
Naar det kommer til transport merker man ogsaa at turismen ikke er saerlig utbredt, det er veldig traelet aa komme seg fra A til B. Det tar ofte veeldig lang tid og det er veldig mye venting, noen ganger er det ogsaa rett og slett vanskelig aa finne ut av hvilket framkomstmiddel vi skal med og hvor vi skal.. Vi har da funnet ut av det til slutt, men vi hadde ikke klart det uten hjelp fra de lokale! Det at det er vanskelig gir bare ekstra utfordringer som det er ekstra goey aa finne ut av :)
Team Line Moell og Kill Bill klarer det!
De har mange forskjellige framkomst midler her, selvfoelgelig buss og mini van. Men det som skiller seg ut her er Jeepneys og Tricycle. Jeepneys er en blanding mellom busser og Jeeper som amerikanerne etterlot etter 2. verdenskrig (tror jeg) og da fant de ut at de var fine aa bruke til offentlig transport. De har siden bygget nye, men alle er like de gamle modellene, bare at de er sprayet og malet i alle slags farger. Jeepneyene har en mer eller mindre fast rute, og drar naar den er (over)full! noen ganger maa du vente i et kvarter og noen ganger i en time.
Tricycle er en moped eller sykkel med en liten sidevogn som har baade tak og vegger. Det humper alltid masse naar du sitter paa! Goett for rompa!
Vi tok en overfylt mini van med oedelagt air com fra Naga til en by som heter Sabang. Paa bussen moette vi ei dame som halp oss med alt vi trengte hjelp til og var kjempesoet! Hun fikk sjaafoeren til aa kjoere oss til kaia saa vi kunne ta baat videre til Caramoan Peninsula, som var neste stop. Det er en liten halvoey med masse frodig og groenn natur og selvfoelgelig masse strender. Paa baaten ble vi igjen kjent med noen nysgjerrige sjeler.
Favorittspoersmaalene til de vi moeter: Hvor kommer du fra? Hva heter du? Hvorfor er du her? Er du gift? Neivel, er du singel? Neivel, har du kjaereste? Aaja, men du er ikke gift? Nei? men da er du singel.... Hvor lenge skal dere vaere her? Hvilken spraak prater dere i Norge? Norwegian, er det det samme som tysk? neivel, fransk?
-ogsaa lurer de alltid paa "Where are the rest?" Det er bare oss. "but, where are the others?" det er bare oss to.. "er det bare dere to?" ja "reiser dere alene?" ja "wow. you are brave!" de skjeonner ikke helt at vi bare er to smaa jenter som reiser alene i den farlige verdenen....
Vi kom til Caramoan, hvor vi var en dag paa oeyhopping og en dag paa stranda. - og hva skal jeg si? ett ord er nok: PARADIS! mere er det ikke aa si! - okei da, oss to, alene, paa en oede oey, ingen tursister, palmer, hvit strand, turkisblaatt hav... okei, dere skjoenner tegninga?
ikke? okei, forestill deg en oede oey paa et bilde, akkurat saan er det! (bare at du er med paa bilde) - og bildet er ikke juksa med!!
Line og jeg reiste sammen med paret som drev hotellet vi bodde paa, de ville ha en fridag og lurte paa om det var greit at de ble med. Seff! - og de var kjempesoete!
Fortalte masse om oeyene og viste oss locations hvor de hadde filma Survivor Frankrike (typ Robinsons) Mens vi var der spilte Israel inn survivor, saa det var flere steder vi ikke fikk komme for de drev og filma. kult!
Dagen etter oeyhoppingen var vi paa stranda, der var det masse lokale smaabaater og speedbaater som kjoerte litt fram og tilbake ettersom de drev og filma rett utafor der. Vi gikk til enden og fant en spot hvor vi var helt alene, bada sola og kosa oss! Vi spiste kjempegod fisk til lunsj og hilste paa litt av filmteamet som hadde lunsjpause. Ett ettermiddagsbad til ogsaa dro vi hjem. Denne gangen var det ikke en tricycle som skulle kjoere oss hjem, men en moped. jaja, tre paa en moped. Koslig det! Vind i haaret og kjekass bak styret! :)
Vi spiste et par ganger paa en liten restaurant, med nysgjerrig betjening. Vi ble spurt ut om alt og preovde aa svare saa godt vi kunne. Han ene som jobba der er den mest feminine gutten jeg har sett noen gang.. De spurte oss, " What do you think, boy or girl?" Shit hva svarer man da, tenkepause. " Begge deler!" ropte vi i kor med han! Saa det var vi enige om. Puh! 30% av alle guttene her er mer feminine enn meg.. Saa de er overalt, og det er ogsaa de hyggeligste! :)
Vi har forlatt det fine fine (og litt for dyre) hotellet vi bodde paa, og det fine paret som vi har lovet aa holde kontakt med! :) - og reist til Sorsogon! Mer om det senere... Naa er line i gang med kabal paa dataen ved siden av, saa jeg faar vel gi meg for denne gang!
Takk for meg og for att du gadd aa lese alt!
Muzze: kort er sendt! :) - noen flere som vil ha kort??
torsdag 22. april 2010
Luang Prabang
Vi har desvaerre forlatt det vakre landet Laos, til fordel for Filippinene.. Det var noen fantastisk fine siste dager i den fineste byen ever, Luang Prabang! Det var ogsaa her vi feiret nyttaar, men den feiringen maatte jo ende en gang, den ogsaa, desvaerre! Dagen etter den store dagen hadde vi en stille og rolig dag hvor vi ikke gjorde noenting,men samtidig fikk gjort masse smaating og bare slappa av og chilla! Vi sov lenge, spiste frokost, fikk sendt kort, bytta boeker, bestilt elefantridning og trekking tur. Vi spilte minst ti omganger Yatzy, og bare satt paa cafe og drakk cola :) Goett med en slekken slapp dag naar det skjer saa mye hele tiden :) Paa kvelden var vi paa Night Marked og shoppa! De stenger av hovedgata og alle setter opp sine boder, og har smaa lyspaerer som lyser opp! Kjempekoslig! - ogsaa saa billig der er... Litt av morroa er aa prute paa det man skal kjoepe, i starten gaar det tregt, men etterhver kommer man inn i det, goey:) Billig er det jo uansett! Vi shoppa litt for mye, ihvertfall Line, saa vi maatte sende pakke hjem naar vi kom til Bangkok igjen :) Det var en fin kveld :)
Neste dag sto vi opp tidlig fordi vi skulle paa elefant ridning. Kl sju var vi oppe, og gikk for aa spise frokost.. Vi har undra oss over at alt stenger saa tidlig, cafeer og utesteder stenger ved ti- elleve tiden.. Men naar vi var oppe kl sju, saa skjeonte vi hvorfor.. gatene var fulle av mennesker, det krydde av mennesker overalt, lokale som forberedte seg til dagen.. dro paa morgen marked for aa f.eks handle inn mat til boden sin.. :) De saa alle sammen freshe og fine ut, tror ikke de syntes at kl sju var spesielt tidlig.. Men det syntes vi!
Vi kom paa kontoret hvor vi skulle moete opp og trodde vi skulle paa tur sammen med en hel gruppe... men det var visst bare oss, to guider og en indier fra Singapore. Det var egentlig veldig koslig, vi ble godt kjent med guidene, to gutter paa 22 aar, som det er helt haaploest aa huske navnene paa.. De fortalte om livet i Luang Prabang, hvordan de levde og om historien til byen. Det er veldig spennende og hoere, spesielt ettersom det er saa annerledes enn vaart liv i Norge. Vi astartet turen med aa sykle opp til elefantcampen. Jeg snakka en del med inderen fra Singapore, som fortalte han hadde leopt maraton flere ganger, men han ble hengende etter og hadde problemer med aa foelge oss oppover bakkene... Line mistet kjedet sitt, men det var heldigvis bare 100 meter igjen.. :)
Vi gledet oss veldig til aa se elefanter og aa ri paa de. Men for aa vaere helt aerlig var det litt skuffende, det saa ikke ut som elefantene hadde det saerlig godt, de var tynne og saa triste ut. de hadde ikke stor plass aa boltre seg paa, og elefant passeren snakket ikke saerlig pent til dem.. Men det var jo alikevel veldig goey aa ri paa de! Vi satt paa en kongestol paa ryggen, mens elefantpasseren satt foran paa hodet. Det fikk vi ogsaa proeve.. :) Det er helt utrolig vhor godt elefanten klarer aa manoevrere seg selv paa smale stier i bratte oppoverbakker og nedoverbakker.. Vi foelte oss litt utrygge i starten men fant fort ut av at elefanten vet hva han drev med... :) Naar vi hadde gaatt en runde, blant annet over en sjoe, med vann opp til foettene vaare, avsluttet vi turen med aa mate elefantene med bananer. Vi moette guidene igjen og spiste lunsj! Saa ventet det beste paa hele turen: Kayakking nedover Nam Song elva tilbake til Luang Prabang, medstreoms! Goett! Vi ble plassert i samme kayakk, det ble de to guidene ogsaa, mens den stakkars inderen som aldri hadde proevde det foer (og heller ikke var saerlig god) satt alene.. Han ble hele tiden hengende etter og satte seg fast opp til flere ganger.. Guidene bare satt og lo og saa paa.. Det var ganske komisk aa se paa, saa Line og jeg maatte ogsaa le litt.. :) Vi var et perfelt team og det gikk som smurt, selv i de stoerste strykene (som var veldig smaa....)
Det var en soendag og siste dagen av Pi May ferien. Derfor saa vi mange unger paa veien ned, rundt hver sving var det en flokk med unger som som lekte seg, fisket og badet i elva. Vi moette ogsaa mange voksne, de fleste jobba ved elva bl.annet med fiske, men ogsaa noen av de hadde fri og saa ut til aa kose seg :)
Alle sammen var kjempehyggelige, smilte og hilste paa oss :) Kjempekoslig!
Vi avsluttet turen med en dukkert sammen med de lokale paa "badeplassen" deres :)
En fin dag :) Vi var veldig slitne etter mye aktivitet paa en dag og sovna tidlig!
Vi skulle tross alt opp igjen til samme tid dagen etter!
Det hoerer forresten med til historien at marit traakket i elefantbaesj! Digg!
Opp igjen.. Nok en dag med arangert tur, denne gang trekking til et vannfall med mange smaa groenne dammer. Kouang Si heter det. Denne gangen var det visst bare line. meg og to guider. Det viste seg at den ene var samme som igaar, saa vi ble glade og han ble glad :) Vi gikk gjennom masse fint landskap, tett skog og saa masse fine sommerfugler. Turen tok nesten fire timer, an lang tur, men godt aa roere paa seg :) Vi kom fram, og det var helt sykt vakkert, kjempefint groent vann og masse frodig natur rundt!! Det er noe av den fineste naturen jeg har sett! Vi spiste lunsj, fikk svoemt litt rundt ogsaa var det tid for bilder. Marit maatte selvfoelgeligskli vannkanten, og havne paa ryggen (med sekken paa) i vannet! Heldigvis gikk det bra med kamera (noen ganger skal man jo ha flaks ogsaa..) Badde guiden og Line fikk seg en god latter! haha Jeg ogsaa forsaavidt.. Jeg tok bilde midt i fallet uten at det var meningen , saa vi har dokumentasjon..haha
Nok en lang og hard dag, saa vi var slitne! MEN dette var jo siste dagen, saa vi maatte hanlde inn det siste paa Night Markedet og ta en siste Beerlao! (verdens beste oel!)
Saa var siste dag i Laung Prabang unnagjort!! Trist, men nye eventyr venter oss saa vi er klare! :)
Vi hadde en dag i Bangkok hvor det er masse demonstrasjoner, men vi saa ingenting. hadde bare et par timer saa vi holdt oss i Khao San sammen med turistene. Sendte pakke hjem, hanldet litt, horte paa trubadur som spilte kjaere kjente sanger og drakk noen oel!
Det ble visst litt for mange, og igaar var en veldig hard resiedag til Manila! Spesielt for Line, men det gikk bra og vi kom fram!
Naa er vi klare for aa utforske Filippinene! :)
Laos har vaert et helt ufattelig fin land aa reise i, bade med tanke paa naturen, historien og aktivitene. Men det som har satt seg igjen som det beste er menneskene. Aldri har jeg moett gladere og hyggelige mennesker. Spesielt med tanke paa levevilkaarene og hvor mange turister som unnvaderer landet! Vi har blitt kjent med noen herlige mennesker, som alltid kommer til aa huskes!
Takk til Laos, for verdens fineste ferie!
Neste dag sto vi opp tidlig fordi vi skulle paa elefant ridning. Kl sju var vi oppe, og gikk for aa spise frokost.. Vi har undra oss over at alt stenger saa tidlig, cafeer og utesteder stenger ved ti- elleve tiden.. Men naar vi var oppe kl sju, saa skjeonte vi hvorfor.. gatene var fulle av mennesker, det krydde av mennesker overalt, lokale som forberedte seg til dagen.. dro paa morgen marked for aa f.eks handle inn mat til boden sin.. :) De saa alle sammen freshe og fine ut, tror ikke de syntes at kl sju var spesielt tidlig.. Men det syntes vi!
Vi kom paa kontoret hvor vi skulle moete opp og trodde vi skulle paa tur sammen med en hel gruppe... men det var visst bare oss, to guider og en indier fra Singapore. Det var egentlig veldig koslig, vi ble godt kjent med guidene, to gutter paa 22 aar, som det er helt haaploest aa huske navnene paa.. De fortalte om livet i Luang Prabang, hvordan de levde og om historien til byen. Det er veldig spennende og hoere, spesielt ettersom det er saa annerledes enn vaart liv i Norge. Vi astartet turen med aa sykle opp til elefantcampen. Jeg snakka en del med inderen fra Singapore, som fortalte han hadde leopt maraton flere ganger, men han ble hengende etter og hadde problemer med aa foelge oss oppover bakkene... Line mistet kjedet sitt, men det var heldigvis bare 100 meter igjen.. :)
Vi gledet oss veldig til aa se elefanter og aa ri paa de. Men for aa vaere helt aerlig var det litt skuffende, det saa ikke ut som elefantene hadde det saerlig godt, de var tynne og saa triste ut. de hadde ikke stor plass aa boltre seg paa, og elefant passeren snakket ikke saerlig pent til dem.. Men det var jo alikevel veldig goey aa ri paa de! Vi satt paa en kongestol paa ryggen, mens elefantpasseren satt foran paa hodet. Det fikk vi ogsaa proeve.. :) Det er helt utrolig vhor godt elefanten klarer aa manoevrere seg selv paa smale stier i bratte oppoverbakker og nedoverbakker.. Vi foelte oss litt utrygge i starten men fant fort ut av at elefanten vet hva han drev med... :) Naar vi hadde gaatt en runde, blant annet over en sjoe, med vann opp til foettene vaare, avsluttet vi turen med aa mate elefantene med bananer. Vi moette guidene igjen og spiste lunsj! Saa ventet det beste paa hele turen: Kayakking nedover Nam Song elva tilbake til Luang Prabang, medstreoms! Goett! Vi ble plassert i samme kayakk, det ble de to guidene ogsaa, mens den stakkars inderen som aldri hadde proevde det foer (og heller ikke var saerlig god) satt alene.. Han ble hele tiden hengende etter og satte seg fast opp til flere ganger.. Guidene bare satt og lo og saa paa.. Det var ganske komisk aa se paa, saa Line og jeg maatte ogsaa le litt.. :) Vi var et perfelt team og det gikk som smurt, selv i de stoerste strykene (som var veldig smaa....)
Det var en soendag og siste dagen av Pi May ferien. Derfor saa vi mange unger paa veien ned, rundt hver sving var det en flokk med unger som som lekte seg, fisket og badet i elva. Vi moette ogsaa mange voksne, de fleste jobba ved elva bl.annet med fiske, men ogsaa noen av de hadde fri og saa ut til aa kose seg :)
Alle sammen var kjempehyggelige, smilte og hilste paa oss :) Kjempekoslig!
Vi avsluttet turen med en dukkert sammen med de lokale paa "badeplassen" deres :)
En fin dag :) Vi var veldig slitne etter mye aktivitet paa en dag og sovna tidlig!
Vi skulle tross alt opp igjen til samme tid dagen etter!
Det hoerer forresten med til historien at marit traakket i elefantbaesj! Digg!
Opp igjen.. Nok en dag med arangert tur, denne gang trekking til et vannfall med mange smaa groenne dammer. Kouang Si heter det. Denne gangen var det visst bare line. meg og to guider. Det viste seg at den ene var samme som igaar, saa vi ble glade og han ble glad :) Vi gikk gjennom masse fint landskap, tett skog og saa masse fine sommerfugler. Turen tok nesten fire timer, an lang tur, men godt aa roere paa seg :) Vi kom fram, og det var helt sykt vakkert, kjempefint groent vann og masse frodig natur rundt!! Det er noe av den fineste naturen jeg har sett! Vi spiste lunsj, fikk svoemt litt rundt ogsaa var det tid for bilder. Marit maatte selvfoelgeligskli vannkanten, og havne paa ryggen (med sekken paa) i vannet! Heldigvis gikk det bra med kamera (noen ganger skal man jo ha flaks ogsaa..) Badde guiden og Line fikk seg en god latter! haha Jeg ogsaa forsaavidt.. Jeg tok bilde midt i fallet uten at det var meningen , saa vi har dokumentasjon..haha
Nok en lang og hard dag, saa vi var slitne! MEN dette var jo siste dagen, saa vi maatte hanlde inn det siste paa Night Markedet og ta en siste Beerlao! (verdens beste oel!)
Saa var siste dag i Laung Prabang unnagjort!! Trist, men nye eventyr venter oss saa vi er klare! :)
Vi hadde en dag i Bangkok hvor det er masse demonstrasjoner, men vi saa ingenting. hadde bare et par timer saa vi holdt oss i Khao San sammen med turistene. Sendte pakke hjem, hanldet litt, horte paa trubadur som spilte kjaere kjente sanger og drakk noen oel!
Det ble visst litt for mange, og igaar var en veldig hard resiedag til Manila! Spesielt for Line, men det gikk bra og vi kom fram!
Naa er vi klare for aa utforske Filippinene! :)
Laos har vaert et helt ufattelig fin land aa reise i, bade med tanke paa naturen, historien og aktivitene. Men det som har satt seg igjen som det beste er menneskene. Aldri har jeg moett gladere og hyggelige mennesker. Spesielt med tanke paa levevilkaarene og hvor mange turister som unnvaderer landet! Vi har blitt kjent med noen herlige mennesker, som alltid kommer til aa huskes!
Takk til Laos, for verdens fineste ferie!
fredag 16. april 2010
Sabaidee Pi May Lao
Godt Lao nyttaar folkens!
Her er det blitt herrens aar 2553 (Strengt tatt er det vel faktisk ikke herrens aar da men....) og det skal feires! - og hvilken feiring! Det er musikk, dans, beerlao og ikke minst vannkrig! Festen varer i tre dager, og mange har tyvstartet og feiret i mnage dager allerede! vi har kommet oss til Luang Prabang, som er siste stoppestedet foer vi drar tilbake til Bangkok!
Vi sov lenge i morges, vaakna og skulle staa opp og spise frokost.. Det vi helt hadde glemt var at det var Pi Mai (nyttaar) -og vi hadde paa oss klaer og kamera, boeker, penger osv i veskene, ikke saa smart! Det tok ikke lang tid foer vi ble vaate! Mens vi satt og spiste kom det et diiigert opptog forbi med masse kostymer, monker, miss lao og en enkelt ambulanse. Toget var kjempelangt, og med masse folk! - og alle var klissvaate! Noe helt annet et 17. mai tog paa Oestby, for aa si det saann!
Vi fant ut at det var litt morsommere aa vaere med paa festlighetene enn aa staa og se paa og vaere redd for aa bli vaat!:) Kamera og penger oakkes ned i vanntette poser (jeg kunne jo ikke dy meg, maate jo ha med kamera! -og det gikk bra!) Paa med bikini og badeshorts!! Vi var klare for vannkrig! Selv om selve opptoget var ferdig saa kjeorte alle rundt i smaa biler med lasteplan bak. de var stappfulle av folk som dansa, drakk oel og spruta vann! De som ikke kjoerte rundt sto paa fortauet og hadde fest! Alle, store som smaa, hadde vannpistoler, boetter med vann og det saom vaerre er! Noen hadde til og med potetmel og vannfarger, saa alle var pynta med alle slags farger! Ogsaa vi!! Man dynker hverandre med vann og sier sabaidee Pi Mai Lao! Da har vi hilst hverandre godt nyttaar!
Vi er kjempeheldige som er her akkurat naa, og faar sett de feire denne hoeytiden! - Alle de lokale er saa glade, smiler og ler! Det danses i gatene og musikken kan hoeres overalt.. Baade vestlige popsanger og mer den lokale typen, som ikke alltid er like pent..synes vi..
Ingen sure miner selvom man blir vaat, det er en selvfoelge! Men man ser en og turist som ikke helt har faatt med seg hva som skjer og ikke ser helt foernoeyde ut! (kanskje ogsaa forstaaelig hvis de f.eks har kamera i veska!)
Men vi var fornoeyde! Det var morro!! Vi satte oss ned etterhvert, spiste litt og drakk en beerlao! - og da kom regnet! Det er toerketid, men regnet fosset ned likevel! Da tok det meste av festen slutt, selv om noen sto igjen i regnet og fortsatte med vannkrig! Det var litt synd at det skulle regne akkurat idag, men samtidig var det nok en etterlengtet skur, med tanke paa at det er toerke!
Vi dro hjem for aa dusje av oss all fargen, malingen og gjoerma! -Men naar vi kom hjem var det selvfoelgelig tomt for vann! (ikke saa rart kanskje) ikke fikk vi vasket klaer heller! saa vi gaar rundt farverike og moekkete! :)
Vi kom fra Vang Vieng igaar. Der var vi i to dager, hvor den ene dagen besto av Tubing nedover Nam Song (en elv) Det var Line, meg og fire gutter fra england! Foerst var det tubing inni en grotte. Saa fikk vi se en hule med noe buddha greier og en monk i, hvor alle ba til buddha fordi det er nyttaar. -ogssa var det tubing!! Det var supergoey! Vi fikk en stooor badering og tuba nedover elva. Det vil si bare ligge der og slappe av mens vi stopper paa en og annen bar paa veien ned :) Der drikekr vi oel, hoerer musikk og koser oss! Snakk om aa leve livet! Line og jeg proevde ogsaa en huske hvor du staar hoeyt oppe i et taarn, du henger i armene og blir sendt nedover og tilslutt hopper du i vannet! (vet ikke hva det heter) men morro var det! - og litt skummelt!
Et sted paa veien var det selvfoelgelig ogsaa nyttaar feiring, masse laofolk som staar i elva med alle klaerne paa og spruter paa hverandre og paa oss :)
Vi hadde en guide som passa paa oss og tubene vaare! Han var kjempehyggelig og flink! Tubing kan anbefales paa det sterkeste!!
Paa kvelden spiste vi middag med guttene.. De var litt morsomme og litt rare!
Naa skal vi spise litt og se om det fortsatt er liv i folket eller om de er kjee etter dagens strabaser!
Hvordan gaar det hjemem? Er vaaren paa vei? Kos dere med Trysilsmellen!
Takk for oss!
Sabaidee Pi Mai Lao!
Her er det blitt herrens aar 2553 (Strengt tatt er det vel faktisk ikke herrens aar da men....) og det skal feires! - og hvilken feiring! Det er musikk, dans, beerlao og ikke minst vannkrig! Festen varer i tre dager, og mange har tyvstartet og feiret i mnage dager allerede! vi har kommet oss til Luang Prabang, som er siste stoppestedet foer vi drar tilbake til Bangkok!
Vi sov lenge i morges, vaakna og skulle staa opp og spise frokost.. Det vi helt hadde glemt var at det var Pi Mai (nyttaar) -og vi hadde paa oss klaer og kamera, boeker, penger osv i veskene, ikke saa smart! Det tok ikke lang tid foer vi ble vaate! Mens vi satt og spiste kom det et diiigert opptog forbi med masse kostymer, monker, miss lao og en enkelt ambulanse. Toget var kjempelangt, og med masse folk! - og alle var klissvaate! Noe helt annet et 17. mai tog paa Oestby, for aa si det saann!
Vi fant ut at det var litt morsommere aa vaere med paa festlighetene enn aa staa og se paa og vaere redd for aa bli vaat!:) Kamera og penger oakkes ned i vanntette poser (jeg kunne jo ikke dy meg, maate jo ha med kamera! -og det gikk bra!) Paa med bikini og badeshorts!! Vi var klare for vannkrig! Selv om selve opptoget var ferdig saa kjeorte alle rundt i smaa biler med lasteplan bak. de var stappfulle av folk som dansa, drakk oel og spruta vann! De som ikke kjoerte rundt sto paa fortauet og hadde fest! Alle, store som smaa, hadde vannpistoler, boetter med vann og det saom vaerre er! Noen hadde til og med potetmel og vannfarger, saa alle var pynta med alle slags farger! Ogsaa vi!! Man dynker hverandre med vann og sier sabaidee Pi Mai Lao! Da har vi hilst hverandre godt nyttaar!
Vi er kjempeheldige som er her akkurat naa, og faar sett de feire denne hoeytiden! - Alle de lokale er saa glade, smiler og ler! Det danses i gatene og musikken kan hoeres overalt.. Baade vestlige popsanger og mer den lokale typen, som ikke alltid er like pent..synes vi..
Ingen sure miner selvom man blir vaat, det er en selvfoelge! Men man ser en og turist som ikke helt har faatt med seg hva som skjer og ikke ser helt foernoeyde ut! (kanskje ogsaa forstaaelig hvis de f.eks har kamera i veska!)
Men vi var fornoeyde! Det var morro!! Vi satte oss ned etterhvert, spiste litt og drakk en beerlao! - og da kom regnet! Det er toerketid, men regnet fosset ned likevel! Da tok det meste av festen slutt, selv om noen sto igjen i regnet og fortsatte med vannkrig! Det var litt synd at det skulle regne akkurat idag, men samtidig var det nok en etterlengtet skur, med tanke paa at det er toerke!
Vi dro hjem for aa dusje av oss all fargen, malingen og gjoerma! -Men naar vi kom hjem var det selvfoelgelig tomt for vann! (ikke saa rart kanskje) ikke fikk vi vasket klaer heller! saa vi gaar rundt farverike og moekkete! :)
Vi kom fra Vang Vieng igaar. Der var vi i to dager, hvor den ene dagen besto av Tubing nedover Nam Song (en elv) Det var Line, meg og fire gutter fra england! Foerst var det tubing inni en grotte. Saa fikk vi se en hule med noe buddha greier og en monk i, hvor alle ba til buddha fordi det er nyttaar. -ogssa var det tubing!! Det var supergoey! Vi fikk en stooor badering og tuba nedover elva. Det vil si bare ligge der og slappe av mens vi stopper paa en og annen bar paa veien ned :) Der drikekr vi oel, hoerer musikk og koser oss! Snakk om aa leve livet! Line og jeg proevde ogsaa en huske hvor du staar hoeyt oppe i et taarn, du henger i armene og blir sendt nedover og tilslutt hopper du i vannet! (vet ikke hva det heter) men morro var det! - og litt skummelt!
Et sted paa veien var det selvfoelgelig ogsaa nyttaar feiring, masse laofolk som staar i elva med alle klaerne paa og spruter paa hverandre og paa oss :)
Vi hadde en guide som passa paa oss og tubene vaare! Han var kjempehyggelig og flink! Tubing kan anbefales paa det sterkeste!!
Paa kvelden spiste vi middag med guttene.. De var litt morsomme og litt rare!
Naa skal vi spise litt og se om det fortsatt er liv i folket eller om de er kjee etter dagens strabaser!
Hvordan gaar det hjemem? Er vaaren paa vei? Kos dere med Trysilsmellen!
Takk for oss!
Sabaidee Pi Mai Lao!
mandag 12. april 2010
Bangkok og Vientiane
Hallo i luken!
vi er framme i varme varme stroek og vi har hatt en perfekt start paa ferien! Vi kom fram til Bangkok paa torsdag, og hadde to dager der, foer vi tok nattbuss til Vientiane i Laos.
Vi bodde, mest av praktiske aarsaker paa samme hostel som hanna, mari og jeg bodde paa. Det er billig, har kjempegod mat, kan organisere bussturer og ligger kjempesentralt. De har pusset opp siden sist, og det har blitt kjempefint :) Det var godt aa vaere tilbake i gamle trakter. Samme hyggelige folka, samme gode og til tider vonde lukten av storby og mennesker! Vi kom fram om eftan, med litt jetlag og veldig slitne etter turen saa vi gjorde ikke saa mye den foerste dagen, men vi gikk litt rundt i Khao San, backpacker og handlegata! Vi shoppa littegrann og satte oss ned og tok en oel og saa paa menneskelivet! Vi gikk hjem ganske tidlig og var troette saa vi la oss klokka ti. Jeg sov til aatte om morgenen og Line sov til halv tolv paa dagen, altsaa i 14 timer!! Slaa den! Vi sjekka ut og spiste en deilig frokost (eller lunsj kan man jo ogsaa kalle det..) Saa var det voksing paa timeplanen! Vooooondt, alstaa jeg synes det er helt forferdelig, det vondeste jeg vet om! Lovet meg selv naar jeg laa der at dette gjoer jeg aldri igjen! Line er toeff og synes det er bare barnemat! Men vi har deilig myke og haarfrie legger :) Litt mere shopping og vandring i Bangkoks gater foer bussturen til Vientiane ventet oss..
Turen tok ca 20 timer, med kolonnekjoering i flere timer, masse stress med pass og visum ved grensa, dyrt vart det aa! - og sinnsykt varmt! Men det gikk greit..
Ogsaa kom etterhvert bussen noenlunde fram, men det er aldri noen info aa faa av dissa som ordner med turen.. - og vi visste jo itte hoessen det saa ut dit vi skulle. Saa vi visste jo ikke at vi skulle taa.. Men vi skjoente det akkurat i siste liten foer den begynte aa kjeore ettersom alle de andre paa bussen skulle til Vang Vieng og det skulle jo itte vi.. Saa vi rakk akkurat aa hoppe taa.. sitat Line Krogh: "Spennende aat Krogh detta, leve litt paa kanten..."
Vi var kjempe svultine og kjempekjee... og det foerste vi moeter paa i Vientiane er "skandanavian bakery" med verdens beste bagel, med fresh salat og kjempegod salami! Mmmm akkurat det vi trngte! - og det selger snus..
Vi fant et enkelt med fint guesthouse hvor vi har sovet i to netter naa. Vi har det litt luksus, med vifte OG air-con, eget bad og store sneger! Men det kan vi ta oss raad til synes vi. Det er helt utrolig varmt og toert her, saa det hadde nok itte vaert saa mye soevn om natta uten air-con! :)
Vientiane er hovedstaden i Laos! - men det ligner overhodet ikke paa en storby (hvilket det jo heller ikke er....) Det bor 320.000 mennesker her, og ligger rett ved Mekong elva! Vi hadde hoert paa forhaand at det itte var noen saerlig fin by, og det er det heller itte! ingen fryd for oeyet, men vi har hatt det kjempegoey! Foerste dagen gikk vi en liten gaatur og saa paa templer og templer og ennaa mere tenmmpler, etter fem templer foeler du at du har sett nok! - og det var saa varmt og vi var svultine, saa vi gikk og spiste god mat! - og drakk en oel, hell to, hell ti! Vi satt og skravle og tulla og kosa oss :) Etterhvert ble vi kjent med to italienske gutter, ei spansk jente og en gutt fra Wales, Mark, som vi har hengt med siden! Han har akkurat flyttet hit for noen dager siden, og skal bo her og jobbe som engelsk laerer i to aar! Det hoeres velsig spennende ut! Han har bodd flere aar i Thailand og undervist der, saa han snakkes flytende Thai! Alle her i Laos skjoenner Thai, saa det gir oss visse fordeler. (les: billigere tuk-tuk turer og at vi blir kjent med lokalbefolkningen!) Igaar var vi ute en liten (stor?) tur paa byen med han og s\dissa rare men morsomme gutta fra Italia! Vi var paa et kjempekoslig sted langt utti huttaheita! - og de venta og venta paa at vi skulle bli feridge med oelen vaar, saa det kunne stenge og gaa hjem og legge seg... Det fikk de, men ikke vi! Vi gikk videre til et sted som ogsaa straks skulle stenge! - men de ville vaere med saa vi kjoepte oel aat dem og dem var med oss resten av kvelden! Kjempe soete, smaa og hyggelige Lao gutter! - da alt hadde stengt visste de raad, og tok oss med til en lokal noodle-shop hvor vi fikk kjeope oel og henge! - og smake paa verdens sterkeste nuddelsuppe, og tisse i ei boette paa gulvet... det var hyggelig, og vi prata masse med de lokale, og det er jo saa mye mer spennende enn aa bare henge med andre backpackere! - og de er jo saa takknemlige og heoflige og skjeonne!!! Verdens kveld :)
Vi har ogsaa hatt tid til litt luksus. Bodyscrub! Fantastisk deilig, og vi har verdens fineste hud naa :) Bare vi blir brune naa, saa er alt tipp topp! Det er saa varmt ute at vi orker itte aa vaere ute midt paa dagen, da hanger vi paa hotellrommet og leser boeker, er paa nettet eller bare sover lenge.. :) Goett!
Vi aat paa em kjempefin fransk restaurant, hvor vi feolte oss litt malplasserte. To svette upynta backpackere som itte kan etikette! Altfor dyrt ble det ogsaa... 340.000 kip (typ flere hundre kroner) Men vi fikk forrett, hovedrett og dessert! De italienske gutta fikk hakslepp, og synes nok vi er noen rikmannsdoettre... Naa blir det nudler og ris mange dager framover. Vi har ennaa itte laert oss hvor mye kipen er verdt, paa tide kanskje? Man kan baade bruke kip, dollar og det thailandske bahten, og vi har begge baade danske og norske bankkort! Saa det er litt aa sette seg inn i...
Line har vaert littegrann sjuk (les: magen, do, skjoenner tegninga?) saa vi utsatte turen videre til imorgen! (og vi sov over check-out...)
Idag staar ingenting paa timeplanen! Bare at vi skal henge litt med Mark ikveld! (men ingen oel!) Vi har igjen vaert paa Skandanavien Bakery og itti skandinavisk baguetter! Neste gang blir det Lao mat!
Takk for naa! - og Happy Lao New Year! :)
Det er nemlig New Year her, i tre dager! Saa det er vi glad for att vi faar oppleve..
Vi har allerede faatt en liten smakebit, tradisjonen er aa hilse hvaeranbdre godt nyttaar, mens man dynker hverandre med vattn! Turister intet unntak.. Vi ble vaate for aa si det saann.. saa dagene framover gjelder det aa ikke ha ting som ikke kan blir vaate i veska... :)
Folk her er kjempe hyggelige, og ikke like paatrengende som f.eks i thailand! tuk- tuk sjafoerer tar et nei for et nei. ingen roper etter deg paa gata, men hilser pent! Det er godt!
Takk for naa! Serioest!
vi er framme i varme varme stroek og vi har hatt en perfekt start paa ferien! Vi kom fram til Bangkok paa torsdag, og hadde to dager der, foer vi tok nattbuss til Vientiane i Laos.
Vi bodde, mest av praktiske aarsaker paa samme hostel som hanna, mari og jeg bodde paa. Det er billig, har kjempegod mat, kan organisere bussturer og ligger kjempesentralt. De har pusset opp siden sist, og det har blitt kjempefint :) Det var godt aa vaere tilbake i gamle trakter. Samme hyggelige folka, samme gode og til tider vonde lukten av storby og mennesker! Vi kom fram om eftan, med litt jetlag og veldig slitne etter turen saa vi gjorde ikke saa mye den foerste dagen, men vi gikk litt rundt i Khao San, backpacker og handlegata! Vi shoppa littegrann og satte oss ned og tok en oel og saa paa menneskelivet! Vi gikk hjem ganske tidlig og var troette saa vi la oss klokka ti. Jeg sov til aatte om morgenen og Line sov til halv tolv paa dagen, altsaa i 14 timer!! Slaa den! Vi sjekka ut og spiste en deilig frokost (eller lunsj kan man jo ogsaa kalle det..) Saa var det voksing paa timeplanen! Vooooondt, alstaa jeg synes det er helt forferdelig, det vondeste jeg vet om! Lovet meg selv naar jeg laa der at dette gjoer jeg aldri igjen! Line er toeff og synes det er bare barnemat! Men vi har deilig myke og haarfrie legger :) Litt mere shopping og vandring i Bangkoks gater foer bussturen til Vientiane ventet oss..
Turen tok ca 20 timer, med kolonnekjoering i flere timer, masse stress med pass og visum ved grensa, dyrt vart det aa! - og sinnsykt varmt! Men det gikk greit..
Ogsaa kom etterhvert bussen noenlunde fram, men det er aldri noen info aa faa av dissa som ordner med turen.. - og vi visste jo itte hoessen det saa ut dit vi skulle. Saa vi visste jo ikke at vi skulle taa.. Men vi skjoente det akkurat i siste liten foer den begynte aa kjeore ettersom alle de andre paa bussen skulle til Vang Vieng og det skulle jo itte vi.. Saa vi rakk akkurat aa hoppe taa.. sitat Line Krogh: "Spennende aat Krogh detta, leve litt paa kanten..."
Vi var kjempe svultine og kjempekjee... og det foerste vi moeter paa i Vientiane er "skandanavian bakery" med verdens beste bagel, med fresh salat og kjempegod salami! Mmmm akkurat det vi trngte! - og det selger snus..
Vi fant et enkelt med fint guesthouse hvor vi har sovet i to netter naa. Vi har det litt luksus, med vifte OG air-con, eget bad og store sneger! Men det kan vi ta oss raad til synes vi. Det er helt utrolig varmt og toert her, saa det hadde nok itte vaert saa mye soevn om natta uten air-con! :)
Vientiane er hovedstaden i Laos! - men det ligner overhodet ikke paa en storby (hvilket det jo heller ikke er....) Det bor 320.000 mennesker her, og ligger rett ved Mekong elva! Vi hadde hoert paa forhaand at det itte var noen saerlig fin by, og det er det heller itte! ingen fryd for oeyet, men vi har hatt det kjempegoey! Foerste dagen gikk vi en liten gaatur og saa paa templer og templer og ennaa mere tenmmpler, etter fem templer foeler du at du har sett nok! - og det var saa varmt og vi var svultine, saa vi gikk og spiste god mat! - og drakk en oel, hell to, hell ti! Vi satt og skravle og tulla og kosa oss :) Etterhvert ble vi kjent med to italienske gutter, ei spansk jente og en gutt fra Wales, Mark, som vi har hengt med siden! Han har akkurat flyttet hit for noen dager siden, og skal bo her og jobbe som engelsk laerer i to aar! Det hoeres velsig spennende ut! Han har bodd flere aar i Thailand og undervist der, saa han snakkes flytende Thai! Alle her i Laos skjoenner Thai, saa det gir oss visse fordeler. (les: billigere tuk-tuk turer og at vi blir kjent med lokalbefolkningen!) Igaar var vi ute en liten (stor?) tur paa byen med han og s\dissa rare men morsomme gutta fra Italia! Vi var paa et kjempekoslig sted langt utti huttaheita! - og de venta og venta paa at vi skulle bli feridge med oelen vaar, saa det kunne stenge og gaa hjem og legge seg... Det fikk de, men ikke vi! Vi gikk videre til et sted som ogsaa straks skulle stenge! - men de ville vaere med saa vi kjoepte oel aat dem og dem var med oss resten av kvelden! Kjempe soete, smaa og hyggelige Lao gutter! - da alt hadde stengt visste de raad, og tok oss med til en lokal noodle-shop hvor vi fikk kjeope oel og henge! - og smake paa verdens sterkeste nuddelsuppe, og tisse i ei boette paa gulvet... det var hyggelig, og vi prata masse med de lokale, og det er jo saa mye mer spennende enn aa bare henge med andre backpackere! - og de er jo saa takknemlige og heoflige og skjeonne!!! Verdens kveld :)
Vi har ogsaa hatt tid til litt luksus. Bodyscrub! Fantastisk deilig, og vi har verdens fineste hud naa :) Bare vi blir brune naa, saa er alt tipp topp! Det er saa varmt ute at vi orker itte aa vaere ute midt paa dagen, da hanger vi paa hotellrommet og leser boeker, er paa nettet eller bare sover lenge.. :) Goett!
Vi aat paa em kjempefin fransk restaurant, hvor vi feolte oss litt malplasserte. To svette upynta backpackere som itte kan etikette! Altfor dyrt ble det ogsaa... 340.000 kip (typ flere hundre kroner) Men vi fikk forrett, hovedrett og dessert! De italienske gutta fikk hakslepp, og synes nok vi er noen rikmannsdoettre... Naa blir det nudler og ris mange dager framover. Vi har ennaa itte laert oss hvor mye kipen er verdt, paa tide kanskje? Man kan baade bruke kip, dollar og det thailandske bahten, og vi har begge baade danske og norske bankkort! Saa det er litt aa sette seg inn i...
Line har vaert littegrann sjuk (les: magen, do, skjoenner tegninga?) saa vi utsatte turen videre til imorgen! (og vi sov over check-out...)
Idag staar ingenting paa timeplanen! Bare at vi skal henge litt med Mark ikveld! (men ingen oel!) Vi har igjen vaert paa Skandanavien Bakery og itti skandinavisk baguetter! Neste gang blir det Lao mat!
Takk for naa! - og Happy Lao New Year! :)
Det er nemlig New Year her, i tre dager! Saa det er vi glad for att vi faar oppleve..
Vi har allerede faatt en liten smakebit, tradisjonen er aa hilse hvaeranbdre godt nyttaar, mens man dynker hverandre med vattn! Turister intet unntak.. Vi ble vaate for aa si det saann.. saa dagene framover gjelder det aa ikke ha ting som ikke kan blir vaate i veska... :)
Folk her er kjempe hyggelige, og ikke like paatrengende som f.eks i thailand! tuk- tuk sjafoerer tar et nei for et nei. ingen roper etter deg paa gata, men hilser pent! Det er godt!
Takk for naa! Serioest!
søndag 4. april 2010
1 dag igjen
Etter forrige tur ble ikke reiselysten helt temmet, reiselysten har aldri vært større! Det ble en litt kjedelig avslutning på forrige tur.. Derfor skal jeg nå ut på en liten tur, igjen! Skattepenger, feriepenger og ferie på kiwi har gjort det mulig!
Line har gledelig meldt seg frivillig til å bli med! :) JIPPI!!!
I morgen skjer det, vi drar på tur! Line Møll og Kill Bill reser, og Søll Bøll lytt bli heme og passe på huset og hølde reda på det som skjer i Tryssil!
Etter noen harde dager er påska omsider over, og geburs/innflytningsfest igår vel (?) overstått. Line vart hele 22 år igår, og er stor jente! :)
Hun ble feiret med god mat, gode venner og godt drikke! Lenge leve Line!
Idag gjenstår litt ordnings, før vi klare for avreise imorgen kl 15.15 eller 15.45 vi er ikke helt sikre. Ferden går da til Bangkok, hvor vi skal henge i kortest mulig tid, før vi vender snuten mot Laos! :)
Vi gleder oss kjempemasse.........
Line: "Jeee, johoo! jeg gleder meg"
Muzze: "Lykke tell, og god tur! - send kort forresten"
Sølvi: "Det er da mye kulere å værra her da. God tur"
Vi kjem hemmat om litt over en måned! - og rekk akkurat 17. mai feiring i Tryssil!
Sees i Bangkok lissom!
Line har gledelig meldt seg frivillig til å bli med! :) JIPPI!!!
I morgen skjer det, vi drar på tur! Line Møll og Kill Bill reser, og Søll Bøll lytt bli heme og passe på huset og hølde reda på det som skjer i Tryssil!
Etter noen harde dager er påska omsider over, og geburs/innflytningsfest igår vel (?) overstått. Line vart hele 22 år igår, og er stor jente! :)
Hun ble feiret med god mat, gode venner og godt drikke! Lenge leve Line!
Idag gjenstår litt ordnings, før vi klare for avreise imorgen kl 15.15 eller 15.45 vi er ikke helt sikre. Ferden går da til Bangkok, hvor vi skal henge i kortest mulig tid, før vi vender snuten mot Laos! :)
Vi gleder oss kjempemasse.........
Line: "Jeee, johoo! jeg gleder meg"
Muzze: "Lykke tell, og god tur! - send kort forresten"
Sølvi: "Det er da mye kulere å værra her da. God tur"
Vi kjem hemmat om litt over en måned! - og rekk akkurat 17. mai feiring i Tryssil!
Sees i Bangkok lissom!
fredag 12. februar 2010
Tipptoppblindtarmopp!
Naa kommer jeg rett fra kontroll besoek paa sykehuset og jeg er nesten frisk og rask og klar for hjemreise! :)
Jeg er fortsatt sliten, har litt smerter og tar masse piller.. men jeg er frisk nok til aa shoppe, spise ute, ligge paa siden naar jeg sover og ikke minst frisk nok til aa fly! Saann det ser ut, med mindre det blir noen forandringer (noe som er lite sannsynlig) saa flyr vi fra Wellington til Auckland imorgen, der blir vi i to netter foer vi starter den lange flyreisen hjem til Norge og Trysil. Vi lander paa Gardermoen den 16. feb kl 20.00.
For de av dere som er litt oppservante saa er hjem reisen fire dager tidligere enn den egentlig skulle, og det er jo som dere sikkert skjoenner fordi jeg ikke har vaert istand til aa fly foer naa. Vi skulle jo egentlig vaert i USA i 13 dager, men ettersom det ikke var igjen mye tid der, og at vi ikke helt visste hvilken form jeg var i, saa bestemte vi oss for aa dra rett hjem fra New Zealand.
Lit synd at viu gaar glipp av USA, men saann ble det, ogsaa faar vi heller glede oss til vi skal dit senere en gang! For det skal vi!!
Jens har tatt godt vare paa meg og orndet alt for meg mens jeg har vaert paa sykehuset eller ligget paa hotellet og vaert for sliten til aa gjoere noe som helst. Han har snakket med legene, med forsikringsselkapet, med kilroy og med de der hjemme! Hele sykehusoppholdet og dagene etter det hadde ikke vaert det samme uten han... :) Han har kjoept med god mat til meg, holdt meg med selskap naar jeg har kjedet meg og troestet meg naar jeg har vaert lei meg! Hva skulle man gjort uten Jens?
Naa bor vi paa hotell midt i sentrum! Det er en deilig fornadring fra backpacker hostellene, soesielt med tanke paa at de har veldig gode sneger og roomservice! (noe som var godt aa ha de foerste dagene...) Vi koser oss med boeker, sudoku, film og dagbok skriving. De siste dagene har jeg vaert frisk nok til aa ga rundt, saa vi har shoppa litt og spist baade lunsj og middag ute! :) Vi var nede i restauranten paa hotellet (firestjerners!!) for aa spise middag her en dag. All bagasjen vaar er i auvkland, saa de eneste klaerene jeg hadde var det jeg hadde paa meg naar jeg dro paa sykehuset. - og der kom vi inn i den fine restauranten med joggebukse og hawaiianas. Vi fikk noen stygge blikk av de fine damene som satt der, og foelte oss ikke helt hjemme... Dagen etter dro vi ut, saa jeg fik kjeopt meg noen litt mer anstendige klaer... :)
Saann situasjonen er naa, saa gleder vi oss veldig masse til aa komme hjem begge to! Det begynner aa bil litt kjedelig aa bare vaere her og vente paa aa faaa fly hjem.(spesielt for jens, som er ganske rastloes om dagen!!) Det skal bli godt aa komme hjem til familie og venner, og vinter og OL og sin egen seng! :)
Men foer vi flyr hjem har vi en liten ting til paa skjema. Paa soendag, i Auckland, har jens booket seg fallskjermhopp! (desverre faar jeg jo ikke vaert med poaa det) Men det blir spennende og goey! :) - og kanskje litt skummelt...
Vi sees snart alle sammen om ikke saa lenge! :)
-og takk til jens for det forrige innlegget! :)
Jeg er fortsatt sliten, har litt smerter og tar masse piller.. men jeg er frisk nok til aa shoppe, spise ute, ligge paa siden naar jeg sover og ikke minst frisk nok til aa fly! Saann det ser ut, med mindre det blir noen forandringer (noe som er lite sannsynlig) saa flyr vi fra Wellington til Auckland imorgen, der blir vi i to netter foer vi starter den lange flyreisen hjem til Norge og Trysil. Vi lander paa Gardermoen den 16. feb kl 20.00.
For de av dere som er litt oppservante saa er hjem reisen fire dager tidligere enn den egentlig skulle, og det er jo som dere sikkert skjoenner fordi jeg ikke har vaert istand til aa fly foer naa. Vi skulle jo egentlig vaert i USA i 13 dager, men ettersom det ikke var igjen mye tid der, og at vi ikke helt visste hvilken form jeg var i, saa bestemte vi oss for aa dra rett hjem fra New Zealand.
Lit synd at viu gaar glipp av USA, men saann ble det, ogsaa faar vi heller glede oss til vi skal dit senere en gang! For det skal vi!!
Jens har tatt godt vare paa meg og orndet alt for meg mens jeg har vaert paa sykehuset eller ligget paa hotellet og vaert for sliten til aa gjoere noe som helst. Han har snakket med legene, med forsikringsselkapet, med kilroy og med de der hjemme! Hele sykehusoppholdet og dagene etter det hadde ikke vaert det samme uten han... :) Han har kjoept med god mat til meg, holdt meg med selskap naar jeg har kjedet meg og troestet meg naar jeg har vaert lei meg! Hva skulle man gjort uten Jens?
Naa bor vi paa hotell midt i sentrum! Det er en deilig fornadring fra backpacker hostellene, soesielt med tanke paa at de har veldig gode sneger og roomservice! (noe som var godt aa ha de foerste dagene...) Vi koser oss med boeker, sudoku, film og dagbok skriving. De siste dagene har jeg vaert frisk nok til aa ga rundt, saa vi har shoppa litt og spist baade lunsj og middag ute! :) Vi var nede i restauranten paa hotellet (firestjerners!!) for aa spise middag her en dag. All bagasjen vaar er i auvkland, saa de eneste klaerene jeg hadde var det jeg hadde paa meg naar jeg dro paa sykehuset. - og der kom vi inn i den fine restauranten med joggebukse og hawaiianas. Vi fikk noen stygge blikk av de fine damene som satt der, og foelte oss ikke helt hjemme... Dagen etter dro vi ut, saa jeg fik kjeopt meg noen litt mer anstendige klaer... :)
Saann situasjonen er naa, saa gleder vi oss veldig masse til aa komme hjem begge to! Det begynner aa bil litt kjedelig aa bare vaere her og vente paa aa faaa fly hjem.(spesielt for jens, som er ganske rastloes om dagen!!) Det skal bli godt aa komme hjem til familie og venner, og vinter og OL og sin egen seng! :)
Men foer vi flyr hjem har vi en liten ting til paa skjema. Paa soendag, i Auckland, har jens booket seg fallskjermhopp! (desverre faar jeg jo ikke vaert med poaa det) Men det blir spennende og goey! :) - og kanskje litt skummelt...
Vi sees snart alle sammen om ikke saa lenge! :)
-og takk til jens for det forrige innlegget! :)
fredag 5. februar 2010
Stadig i Wellington, NZ....
Hej alle i soede venner, familiemedlemmer og fans af Marits Rejseblog! Inden jeg fortsaetter vil jeg give mig selv til kende; Jeg hedder Jens Bak og har overtaget tjansen med lidt skriveri paa marits blog i denne lidt specielle andledning. Hvis i undre jer over hvorfor Marit ikke har skrevet i nogen tid nu, er det altsaa ikke fodi hun ikke vil skrive mere, men fordi hun er forhindret i at komme til en computer lige pt.( Jeg haaber i kan forstaa mit danske-skrivesprog alle i dejlige mennesker nordpaa=) )Marit og jeg har faaet en noget kedelig aendring i vores ellers helt fantastiske rejse, vi er nemlig strandet lidt her i Wellington, naermere betegnet Wellington Sygehus. Marit, den ellers saa sunde og staerke jente=), maatte koeres paa sygehus for 5 dage siden, med hvad der viste sig at vaere en meget betaendt blindtarm. Hun fik bare pludselig ondt i maven og efter et par pernodiler, og stadig ondt i maven, koerte vi paa skadestuen. Her blev hun undersoegt og oppereret morgenen efter. Nu ligger hun paa plejeafdelingen og kommer sig til kraefter igen. Hun har det efter omstaendighedderne godt, men er meget afkraeftet og stadig oem i maven efter opperationen. Det gaar bedre med hende dag for dag, og laegerne siger hun sandsynligvis bliver udskrevet om nogle faa dage. Jeg bor paa et hostel her i byen, men er sammen med min elskede marit det meste af dagen paa sygehuset. Her spiller vi kort, laeser boeger og snakker en masse om..oehh ja alt muligt! De sidte 2 dage har vi ogsaa vaeret ude og gaa en tur med Marit i koerestol og solbriller...-hun ser ret kull ud! Hospitalet er meget fint, og alle laeger og sygeplegere er meget venlige og dyktige. Marit er lidt traet af maden, men det er der vist ikke noget at sige til, har smagt paa den, den er ikke saa spaendende...Jeg sniger lidt forskellige "go-mads-ting" ind til hende naar jeg har mulilghedden=)
De andre 3 jenter(Mari, Hanna og Matilda) vi rejste med er taget videre nordpaa, og rammer Aukland i morgen hvor de afleverer vores store campervan som har vaeret vores hjem her NZ. De skal alle sammen flyve fra Aukland paa soendag, det skulle vi jo egentlig ogsaa men det er vi jo blevet forhindret i=( Angaaende vores USA-tur saa ved vi ikke rigtig hvad der kommer til at ske endnu. Jeg tror maaske det ender med at vi udsaetter turen til en anden gang, fordi Marit uanset hvad ikke vil vaere i stand til den lange flyvetur foer om minimum en uges tid.- Og selvom hun maasske bliver flyveklar lidt tidligere end forventet vil der stadig gaa mange dage foer hun er helt ved sine kraefter igen. Jeg snakker stadig med Killroy og vores forsikringsselvskab og ved derfor ikke helt hvad det ender med endnu.
Jeg er sikker paa at jeg skal hilse en helt masse masse fra Marit som ligger og sover trygt i sin hvide seng nu...
Aller kaerligst,
Jens.
Ps. - Jeg lover at jeg passer paa hende med livet mit =)
De andre 3 jenter(Mari, Hanna og Matilda) vi rejste med er taget videre nordpaa, og rammer Aukland i morgen hvor de afleverer vores store campervan som har vaeret vores hjem her NZ. De skal alle sammen flyve fra Aukland paa soendag, det skulle vi jo egentlig ogsaa men det er vi jo blevet forhindret i=( Angaaende vores USA-tur saa ved vi ikke rigtig hvad der kommer til at ske endnu. Jeg tror maaske det ender med at vi udsaetter turen til en anden gang, fordi Marit uanset hvad ikke vil vaere i stand til den lange flyvetur foer om minimum en uges tid.- Og selvom hun maasske bliver flyveklar lidt tidligere end forventet vil der stadig gaa mange dage foer hun er helt ved sine kraefter igen. Jeg snakker stadig med Killroy og vores forsikringsselvskab og ved derfor ikke helt hvad det ender med endnu.
Jeg er sikker paa at jeg skal hilse en helt masse masse fra Marit som ligger og sover trygt i sin hvide seng nu...
Aller kaerligst,
Jens.
Ps. - Jeg lover at jeg passer paa hende med livet mit =)
tirsdag 26. januar 2010
Ekstremsport i Queenstown!
Yess! Vi er i Queenstown, en fantastisk fin by i New Z med verdens fineste natur! Sjoe og fjell og fjorder! :)Atmosfaeren er god, og byen er veldig liten og hyggelig! en av de fineste stedene jeg har besoekt paa denne reisen! Vi har vaert her i tre netter! - og vi har vaert med paa masse actionfylte greier! Foerst tok vi gondolbane opp til et lite berg, 400 meter over Queenstown, med fantastisk utsikt! Dette er noe av det flotteste jeg har sett! Vi kjeorte Luge ned, som er gokart i nedover bakke.. naermest! det gikk ganske fort og var veldig goey! :) Etterpaa fikk jens den gode ideen om aa hoppe i strikk (bungyjaump) noe vi hadde planlagt dagen etter.. men han klarete ikke aa vente, saa han tok et lite oppvarmingshopp paa 47 m! det var kick! - tilog med aa se paa var spennende og skummelt! saa gikk ferden videre til booking av morgendagens herligheter! Bungyjump! Vi var veldig nervoese og lurte litt paa hva vi egentlig hadde begitt oss ut paa.. men vi gleda oss! her er litt fakta: hoppet er 143m hoeyt! (og det er ganske hoeyt naar du kikker ned) Du har fritt fall i 8,5 sek!! Hoeyeste bungy i Nz! Det var sykt goey! men ikke saa skummelt som man skulle tro naar du foerst hadde hoppa! da var det bare aa nyyyte! Det vaerste var naar du sto der og venta paa og hoppe! da hoppa hjertet dobbelt saa fort som normalt! Det kan oppsummeres med et ord: SYYYKT! (og GOEY) Baade Mari, Jens og jeg hoppa bungy!
I tillegg til bungy tok vi swingen som rett og slett er en megastor huske! du blir sluppet ned, og har 70 meter fritt fall... foer du begynner aa huske! det var faktisk ennaa morsommere enn bungy! Matilda og Mari gjorde det sammen, og Jens og jeg sammen! det var morro!:) Vi proevde forlengs, baklengs og paa hodet! Det var adrenalinkick det!!!! Det ligger litt bilder paa face, hvis noen ikke har sett men vil se... Detta ga jaggu mersmak!! :)
Ellers har Jens og jeg vaert ute og spilt discgolf i en kjempefin hage her i Queenstown! Vi har kjoept oss discer og vaert ute og spilt tilsammen fire ganger, altsa 4 x 18 huller! Jeg har virkelig faatt smaken paa discgolf og synes det er kjempegoey! man merker jo ogsaa at man blir flinkerenaar man spiller litt, og da er det jo saaklart ennaa goeyere! Jeg har lova Jens og spille en turnering i vaar, saa da maa jeg vel bare trene litt... Det har ihvertfall vaert kjempegoey!! -og vaeret har vaert mye bedre, sol og perfekt varme, folk rundt i parken er hyggelige og blide, og lurer paa hva det er for en merkelig sport vi driver med....
Vi har saavidt bada, men vannet er iskaldt! - og da mener jeg iskaldt! saas elvom vaeret har blitt bedre og vi9 ikke fryser saa er det ingen badeferie vi er paa... men forfriskende er det! - og vi har litt begrenset tiilgang paa dusj, saa vi maa bruke alle muligheter vi har til aa skylle av oss litt!
Med tanke paa bilen, saa nyter vi aa cruise rundt som vi vil, og bare ta hver dag som den kommer!! Vi kan stoppe hvor vi vil og naar vi vil, og det er super deilig frihet aa ha, som gir en helt annen dimensjon paa reisingen i forhold til buss! :) desverre er det ikke lov aa campe hvor du vil, eller ute i naturen.. - og vi som ikke har raad til aa bo paa campingplass maa proeve aa gjemme bort (den lille bilen vaar...) det gaar greit naar vi er langt uti oedemarka (som vi har vaert innimellom..) men her inne i byen er det vaerre! vi ahr faat beskjed om at politiet er ute og patruljerer og camper du faar du bot! - en natt her sto vi parkert ulovlig paa en parkeringsplass, satt i bilen og tok noen oel foer vi skulle ut og var lit nervoese, ettersom vi visste at politiet kjoerte rundt... plutselig roper Hermansen "dukk dukk politi" vi dukker, blaaser ut lysene og hoerer at en bil stopper utenfor... Det var fem nervoese skandinavier med dunkene hjerter som sto paa huk inne i bilen.. det maa ha sett ganske dumt ut.. spesielt med tanke paa at politiet skulle laase et vaskeri, - ogsaa stikke igjen! PUH! da kunne vi puste letta ut! litt flaks skal man ha!! :)
Igaar var vi paa cruise i Milford Sounds! New Z stoerste fjord! det var fint, men vi har liksom sett det foer! Jeg vil nok paasta (uten egentlig aa ha sett det) at det er finere i Norge! Men det er jo uansett koslig aa se fin natur, spise frokost og vaere paaa baat! :) Hoeydeounktet var at vi saa seler. Det var veldig goey, og de er noen merkelige skapninger..
Ellers er det jo Australien Open, og hadde er verdens stoerste Tennis fan, saa vi har funnet oss en stambar som viser tennis paa storskjerm, der har vi sittet 3 av 4 kvelder og sett tennis! Det begynner aa nearme seg finale naa, saa det er spennende! - ogvhis noen skulle lure saa er det altsaa Federer vi heier paa! :)
Jeg har laert veldig mye tennis de siste dagene, og jo mer man kan om det og jo mer man foelger med, jo goeyere blir det:)
Tennis og Discgolf, mine to nye favorittsporter ( i tillegg til dykking og snorkling saaklart... )
Naa er det tre uker til jeg er hjemme!
I tillegg til bungy tok vi swingen som rett og slett er en megastor huske! du blir sluppet ned, og har 70 meter fritt fall... foer du begynner aa huske! det var faktisk ennaa morsommere enn bungy! Matilda og Mari gjorde det sammen, og Jens og jeg sammen! det var morro!:) Vi proevde forlengs, baklengs og paa hodet! Det var adrenalinkick det!!!! Det ligger litt bilder paa face, hvis noen ikke har sett men vil se... Detta ga jaggu mersmak!! :)
Ellers har Jens og jeg vaert ute og spilt discgolf i en kjempefin hage her i Queenstown! Vi har kjoept oss discer og vaert ute og spilt tilsammen fire ganger, altsa 4 x 18 huller! Jeg har virkelig faatt smaken paa discgolf og synes det er kjempegoey! man merker jo ogsaa at man blir flinkerenaar man spiller litt, og da er det jo saaklart ennaa goeyere! Jeg har lova Jens og spille en turnering i vaar, saa da maa jeg vel bare trene litt... Det har ihvertfall vaert kjempegoey!! -og vaeret har vaert mye bedre, sol og perfekt varme, folk rundt i parken er hyggelige og blide, og lurer paa hva det er for en merkelig sport vi driver med....
Vi har saavidt bada, men vannet er iskaldt! - og da mener jeg iskaldt! saas elvom vaeret har blitt bedre og vi9 ikke fryser saa er det ingen badeferie vi er paa... men forfriskende er det! - og vi har litt begrenset tiilgang paa dusj, saa vi maa bruke alle muligheter vi har til aa skylle av oss litt!
Med tanke paa bilen, saa nyter vi aa cruise rundt som vi vil, og bare ta hver dag som den kommer!! Vi kan stoppe hvor vi vil og naar vi vil, og det er super deilig frihet aa ha, som gir en helt annen dimensjon paa reisingen i forhold til buss! :) desverre er det ikke lov aa campe hvor du vil, eller ute i naturen.. - og vi som ikke har raad til aa bo paa campingplass maa proeve aa gjemme bort (den lille bilen vaar...) det gaar greit naar vi er langt uti oedemarka (som vi har vaert innimellom..) men her inne i byen er det vaerre! vi ahr faat beskjed om at politiet er ute og patruljerer og camper du faar du bot! - en natt her sto vi parkert ulovlig paa en parkeringsplass, satt i bilen og tok noen oel foer vi skulle ut og var lit nervoese, ettersom vi visste at politiet kjoerte rundt... plutselig roper Hermansen "dukk dukk politi" vi dukker, blaaser ut lysene og hoerer at en bil stopper utenfor... Det var fem nervoese skandinavier med dunkene hjerter som sto paa huk inne i bilen.. det maa ha sett ganske dumt ut.. spesielt med tanke paa at politiet skulle laase et vaskeri, - ogsaa stikke igjen! PUH! da kunne vi puste letta ut! litt flaks skal man ha!! :)
Igaar var vi paa cruise i Milford Sounds! New Z stoerste fjord! det var fint, men vi har liksom sett det foer! Jeg vil nok paasta (uten egentlig aa ha sett det) at det er finere i Norge! Men det er jo uansett koslig aa se fin natur, spise frokost og vaere paaa baat! :) Hoeydeounktet var at vi saa seler. Det var veldig goey, og de er noen merkelige skapninger..
Ellers er det jo Australien Open, og hadde er verdens stoerste Tennis fan, saa vi har funnet oss en stambar som viser tennis paa storskjerm, der har vi sittet 3 av 4 kvelder og sett tennis! Det begynner aa nearme seg finale naa, saa det er spennende! - ogvhis noen skulle lure saa er det altsaa Federer vi heier paa! :)
Jeg har laert veldig mye tennis de siste dagene, og jo mer man kan om det og jo mer man foelger med, jo goeyere blir det:)
Tennis og Discgolf, mine to nye favorittsporter ( i tillegg til dykking og snorkling saaklart... )
Naa er det tre uker til jeg er hjemme!
torsdag 21. januar 2010
NEW ZEALAND!
jassaa! dekk sitt aa glor?
Vi har leid bobil for fem pers! trangt, intimt og koslig! :)
Vi cruiser rundt og proever aa oppleve litt av new zealand! har ikke saa god tid, men vi faar med det vi far med!
Foerst kom vi til Auckland! Hanna hadde bursdag, og vi bodde paa et kjempekoslig hostel, eller det var vel mere en kro.. vi hadde en egen liten leilighet med verdens deiligste senger! (og det er luksus!!!) Hanna fikk sang (forferdelig morgensang, som vi avslutta etter et par strofer..) kake, froskost og gave paa senga! Gavekort paa spabehandling! (ja vi snakker liuksus!) Samme dag moette vi jonas, en kompis av jens som har avert i nz noen mnd! Vi dro ut paa en oey utenfor Auckland, hvor vi var et par netter! Vi var paa vinsmaking paa en vingaard:) Ellers har vi bada i poolen, spilt kort, drukket oel, lest boeker og blitt nekta aa kjeope alkohol fordi vi ikke hadde med pass! (ja, vi ser ut som 17- aaringer alle mann, kunne dama bak kassa bekrefte...)Det er veldig strengt her, saa vi har laert!
Etter et par koslige, avslappende og morsomme dager sammen med jonas tok vi flyet ned paa sydoeya, til Christchurch! - og det er her eventyret starter!
Vi moette Matilda fra surfecampen, og naa henger vi som sagt rundt i bobil, alle fem! Det er litt uvant aa kjeore en saa stor bil, den er jo strengt tatt like stor som en minibuss! + at her kjoerer de paa andre siden av veien! Men det har da gaatt bra hittil! :) For noen dager siden campa vi ved havet i haap om aa se pingviner som kommer opp om kvelden.. vi satt inne i bilen (for det er KALDT her..) og spilt kort mens vi proevde aa kikke etter de... men ingen pingviner aa se! Til slutt ga vi opp... - og som ganske normalt saa maa marit ut paa do etter to oel! - men hva er det for en merkelig flokk fugler, tenkte marit og gikk bak bilen for aa prikk prikk prikk... - hun kom tilbake til bilen igjen, fugleflokken var der ennaa, og naa hadde hun faktisk tid til aa tenke litt.. gaar ikke de fulgene litt rart? er de ikke litt store? DET ER JO PINGVINER!!! Jenter, og gutter, det er pingviner her! og slik var historien om jens, hanna, mari, matilda og marit som saa pingviner! de guloeyde pingvinene, ikke stoerre enn en 30 cm, men veldig soete!! :)
Igaar var vi paa en whisky fabrikk! Noen av oss maatte jo selvfoelgelig proevesmake! Jens og Hanna tok seg av den biten, alt fra farge, smak, varighet osv skulle kategoriseres... det ble noen super til alle.. selv om ikke alle syntes det var like godt!! Etterpaa dro vi paa en ostefabrikk.. der kjeopte vi kjempegod ost, til ost kjeks og vin! :) koslig :)
Naa har vi akkurat spist frokost, og planen for dagen er sjokoladefabrikk (hva skjer med fabrikker....!?) og (u)heldigvis er det regn vind og kaldt i dag, men det betyr bare perfekt forhold for albatrossene/hvalrosser vi skal se idag! det blir spennende!
Vaeret her er kjeolig! Det er kaldt, veldig kaldt.. vi har maatte kjeope oss varme klaer.. skulle liksom vaere sommer her, men det ser vi ikke saa mye til.. Faar satse paa at det kommer :) Det er veldig hyggelig og annerledes aa kjeore bil enn aa sitte paa nattbuss eller fly! Vi faar sett masse fin natur! Istarten var det jorder, aakre, sauer og flatt, som aa vaere i Jylland! Naa har vi kommet ut paa kysten, og det kunne likesaagodt vaere i Norge! Veldig fint er det ihvertfall :)
Naa er det bare en mnd til jens og jeg skal hjem igjen.. blandede foelelser.. :)
Sees snart!
Er det noe nytt som skjer i Skandinava?
Naa er jo hele skandinavia paa tur! Mari, Hanna og jeg representerer Norge! Jens representerer Danmark og Matilda representerer Sverige! :)
Vi har leid bobil for fem pers! trangt, intimt og koslig! :)
Vi cruiser rundt og proever aa oppleve litt av new zealand! har ikke saa god tid, men vi faar med det vi far med!
Foerst kom vi til Auckland! Hanna hadde bursdag, og vi bodde paa et kjempekoslig hostel, eller det var vel mere en kro.. vi hadde en egen liten leilighet med verdens deiligste senger! (og det er luksus!!!) Hanna fikk sang (forferdelig morgensang, som vi avslutta etter et par strofer..) kake, froskost og gave paa senga! Gavekort paa spabehandling! (ja vi snakker liuksus!) Samme dag moette vi jonas, en kompis av jens som har avert i nz noen mnd! Vi dro ut paa en oey utenfor Auckland, hvor vi var et par netter! Vi var paa vinsmaking paa en vingaard:) Ellers har vi bada i poolen, spilt kort, drukket oel, lest boeker og blitt nekta aa kjeope alkohol fordi vi ikke hadde med pass! (ja, vi ser ut som 17- aaringer alle mann, kunne dama bak kassa bekrefte...)Det er veldig strengt her, saa vi har laert!
Etter et par koslige, avslappende og morsomme dager sammen med jonas tok vi flyet ned paa sydoeya, til Christchurch! - og det er her eventyret starter!
Vi moette Matilda fra surfecampen, og naa henger vi som sagt rundt i bobil, alle fem! Det er litt uvant aa kjeore en saa stor bil, den er jo strengt tatt like stor som en minibuss! + at her kjoerer de paa andre siden av veien! Men det har da gaatt bra hittil! :) For noen dager siden campa vi ved havet i haap om aa se pingviner som kommer opp om kvelden.. vi satt inne i bilen (for det er KALDT her..) og spilt kort mens vi proevde aa kikke etter de... men ingen pingviner aa se! Til slutt ga vi opp... - og som ganske normalt saa maa marit ut paa do etter to oel! - men hva er det for en merkelig flokk fugler, tenkte marit og gikk bak bilen for aa prikk prikk prikk... - hun kom tilbake til bilen igjen, fugleflokken var der ennaa, og naa hadde hun faktisk tid til aa tenke litt.. gaar ikke de fulgene litt rart? er de ikke litt store? DET ER JO PINGVINER!!! Jenter, og gutter, det er pingviner her! og slik var historien om jens, hanna, mari, matilda og marit som saa pingviner! de guloeyde pingvinene, ikke stoerre enn en 30 cm, men veldig soete!! :)
Igaar var vi paa en whisky fabrikk! Noen av oss maatte jo selvfoelgelig proevesmake! Jens og Hanna tok seg av den biten, alt fra farge, smak, varighet osv skulle kategoriseres... det ble noen super til alle.. selv om ikke alle syntes det var like godt!! Etterpaa dro vi paa en ostefabrikk.. der kjeopte vi kjempegod ost, til ost kjeks og vin! :) koslig :)
Naa har vi akkurat spist frokost, og planen for dagen er sjokoladefabrikk (hva skjer med fabrikker....!?) og (u)heldigvis er det regn vind og kaldt i dag, men det betyr bare perfekt forhold for albatrossene/hvalrosser vi skal se idag! det blir spennende!
Vaeret her er kjeolig! Det er kaldt, veldig kaldt.. vi har maatte kjeope oss varme klaer.. skulle liksom vaere sommer her, men det ser vi ikke saa mye til.. Faar satse paa at det kommer :) Det er veldig hyggelig og annerledes aa kjeore bil enn aa sitte paa nattbuss eller fly! Vi faar sett masse fin natur! Istarten var det jorder, aakre, sauer og flatt, som aa vaere i Jylland! Naa har vi kommet ut paa kysten, og det kunne likesaagodt vaere i Norge! Veldig fint er det ihvertfall :)
Naa er det bare en mnd til jens og jeg skal hjem igjen.. blandede foelelser.. :)
Sees snart!
Er det noe nytt som skjer i Skandinava?
Naa er jo hele skandinavia paa tur! Mari, Hanna og jeg representerer Norge! Jens representerer Danmark og Matilda representerer Sverige! :)
torsdag 14. januar 2010
Farvel Australia
Jepp, da var det siste dagen i Australia, om et doegn er vi i New Zealand! selvom det blir trist aa ta farvel med dette fantastiske kontinentet saa gleder vi oss veldig til aa se og oppleve New Zealand!
Den siste tiden har vi opplevd saa sinnsykt mye og det har gaatt i ett! for aa reke alt maatte vi sette opp en timeplan hvor det ikke var saerlig mye plass til pusterom, og vi har nytt det! men naa skal det bli godt aa ikke ha noen planer... noen har vi jo men.. :)
Etter fraser dro vi til town of 1770/Agnes Water! der var vi i tre netter, paa restitusjonsopphold! relaxing, chilling, avslapping! -ogsaa saa idyllisk som det var der! masse fin natur og skog rundt hostellet, som hadde et kjempehyggelig oppholdsrom med basseng, dart, pool, bordtennis, sofa, tv/dvd, fint kjoekken, grillfasaliteter osv.. Hostellet ligger 2-3 km utenfor sentrum, men hadde free shuttle bus! selve byen er kjempeliten, med et par butikker og en kjempefin strand! det nordligste surfestedet, hvis du kommer lengre nord er det masse hai og brannmaneter. saa det ble en dag paa stranda med surfebrettet og body board! :) Vi bodde ogsaa sammen med noen fra surfecampen og fra fraser turen :)
vi fant en bruktbutikk med mye morro, jeg fant noen kassetter jeg gleder meg til aa hoere paa i bilen min. ikke saa goey aa drasse rundt paa... men naa er det jo heller ikke saa lenge igjen!
det var godt med litt avslapping og ingen stress noen dager, for aa hente oss inn igjen etter det tette programmet :)
Vi har vaert paa seiltur i Whitsunday Islands, Great Barrier Reef! tre dager og to netter paa sjoen, det var veldig goey! Baaten vi var paa var en dykkebaat! saa vi var ute i vannet og baade dykka og snorkla og fikk sett masse spennende fisker og dyr, bl. a skilpadde, nemofisker, rokker osv..
Vi likte crewet paa baaten veldig bra! dykkeinstruktoerene var veldig flinke! til og med jeg som ikke liker meg under vann, og egentlig ikke hadde tenkt aa dykke, synes det var veldig goey og endte opp med fire dykk! "Mammaen" vaar var alltid paa godt humor, og passet godt paa oss. Laget mat, vekne oss om morgenen og hjalp oss med alt vi trenge hjelp til, i tillegg var hun fotograf og tok veldig mange morsomme og bra bilder! - og kapteinen da, styrte skuta med stoedig haand! litt kjekk var'n aa!
Gjengen vi seilte med var hyggelige, men ettersom vi var fem (Luke var ogsaa med!) saa holdt vi oss ganske mye for oss selv! Vi hadde nok med hvaernadre, dykkinga og aa holde oss friske! Vi hadde kjoept inn tonnevis med oel, som vi desverre ikke fikk drukket opp! man var saa slitne etter all dykkinga og vi skulle opp tidlig hver dag! saa det drasser vi med oss videre!! gjett om det er tungt! (JA) vi skal jo fly imorgen, saa det vil si at vi maa drikke opp alt i dag!! vi skal moete tyskerne fra fraser, saa haaper de vil hjelpe oss litt... :) det var litt mye boelger ute paa havet en periode der! Noen av oss ble litt halv daarlige (inkl. meg selv..) men vi hadde kjoept med masse sjoesyke tabletter som vi knaska og aat! saa det gikk bra med alle mann! :) Alt i alt var det en kjempefin opplevelse, baade dykkinga og det aa vaere paa sjoen! Vi er alle sammen storfornoeyde! :)
Vi hadde en halv dag i Airlie Beach som vi brukte paa aa henge ved lagunen (igjen en baeutiful lagune, men deilig varmt vann og gress aa ligge paa..) Vi plaska rundt der hele dagen, foer vi gikk savidt innom og saa hadet til de andre som skulle drikke sammen, mens vi skulle ta nattbussen :(
En hard natt senere var vi kommet til Cairns, hvor det som dagt blir oeldrikking!
Saa imorgen reiser vi til New Zealand! Spennende!!! :)
Det har akkurat gaat opp for meg at jeg har nesten bare n mnd igjen aa reise!! det er helt sjukt!! tida gaar saa sykt fort! jeg har reist i fire mnd, det foeles som to! Det er veldig trist aa tenke paa at jeg skal hjem snart! selvfoelgelig blir det hyggelig aa se alle dere igjen... men jeg skulle gjerne reist noen mnd lenger....
naa er det bare tre uker i new zealand, og nesten to uker i usa igjen... :(
Reising er livet dere!!
Vi nyter virkelig hver dag, selv om det (desverre) blir hverdag dette ogsaa!
Tenker masse paa dere alle der hjemme!
Fortell meg hva som skjer??
Naa skal jeg ta meg en oel, og haape paa at det blir tomt!
Skaal!
Den siste tiden har vi opplevd saa sinnsykt mye og det har gaatt i ett! for aa reke alt maatte vi sette opp en timeplan hvor det ikke var saerlig mye plass til pusterom, og vi har nytt det! men naa skal det bli godt aa ikke ha noen planer... noen har vi jo men.. :)
Etter fraser dro vi til town of 1770/Agnes Water! der var vi i tre netter, paa restitusjonsopphold! relaxing, chilling, avslapping! -ogsaa saa idyllisk som det var der! masse fin natur og skog rundt hostellet, som hadde et kjempehyggelig oppholdsrom med basseng, dart, pool, bordtennis, sofa, tv/dvd, fint kjoekken, grillfasaliteter osv.. Hostellet ligger 2-3 km utenfor sentrum, men hadde free shuttle bus! selve byen er kjempeliten, med et par butikker og en kjempefin strand! det nordligste surfestedet, hvis du kommer lengre nord er det masse hai og brannmaneter. saa det ble en dag paa stranda med surfebrettet og body board! :) Vi bodde ogsaa sammen med noen fra surfecampen og fra fraser turen :)
vi fant en bruktbutikk med mye morro, jeg fant noen kassetter jeg gleder meg til aa hoere paa i bilen min. ikke saa goey aa drasse rundt paa... men naa er det jo heller ikke saa lenge igjen!
det var godt med litt avslapping og ingen stress noen dager, for aa hente oss inn igjen etter det tette programmet :)
Vi har vaert paa seiltur i Whitsunday Islands, Great Barrier Reef! tre dager og to netter paa sjoen, det var veldig goey! Baaten vi var paa var en dykkebaat! saa vi var ute i vannet og baade dykka og snorkla og fikk sett masse spennende fisker og dyr, bl. a skilpadde, nemofisker, rokker osv..
Vi likte crewet paa baaten veldig bra! dykkeinstruktoerene var veldig flinke! til og med jeg som ikke liker meg under vann, og egentlig ikke hadde tenkt aa dykke, synes det var veldig goey og endte opp med fire dykk! "Mammaen" vaar var alltid paa godt humor, og passet godt paa oss. Laget mat, vekne oss om morgenen og hjalp oss med alt vi trenge hjelp til, i tillegg var hun fotograf og tok veldig mange morsomme og bra bilder! - og kapteinen da, styrte skuta med stoedig haand! litt kjekk var'n aa!
Gjengen vi seilte med var hyggelige, men ettersom vi var fem (Luke var ogsaa med!) saa holdt vi oss ganske mye for oss selv! Vi hadde nok med hvaernadre, dykkinga og aa holde oss friske! Vi hadde kjoept inn tonnevis med oel, som vi desverre ikke fikk drukket opp! man var saa slitne etter all dykkinga og vi skulle opp tidlig hver dag! saa det drasser vi med oss videre!! gjett om det er tungt! (JA) vi skal jo fly imorgen, saa det vil si at vi maa drikke opp alt i dag!! vi skal moete tyskerne fra fraser, saa haaper de vil hjelpe oss litt... :) det var litt mye boelger ute paa havet en periode der! Noen av oss ble litt halv daarlige (inkl. meg selv..) men vi hadde kjoept med masse sjoesyke tabletter som vi knaska og aat! saa det gikk bra med alle mann! :) Alt i alt var det en kjempefin opplevelse, baade dykkinga og det aa vaere paa sjoen! Vi er alle sammen storfornoeyde! :)
Vi hadde en halv dag i Airlie Beach som vi brukte paa aa henge ved lagunen (igjen en baeutiful lagune, men deilig varmt vann og gress aa ligge paa..) Vi plaska rundt der hele dagen, foer vi gikk savidt innom og saa hadet til de andre som skulle drikke sammen, mens vi skulle ta nattbussen :(
En hard natt senere var vi kommet til Cairns, hvor det som dagt blir oeldrikking!
Saa imorgen reiser vi til New Zealand! Spennende!!! :)
Det har akkurat gaat opp for meg at jeg har nesten bare n mnd igjen aa reise!! det er helt sjukt!! tida gaar saa sykt fort! jeg har reist i fire mnd, det foeles som to! Det er veldig trist aa tenke paa at jeg skal hjem snart! selvfoelgelig blir det hyggelig aa se alle dere igjen... men jeg skulle gjerne reist noen mnd lenger....
naa er det bare tre uker i new zealand, og nesten to uker i usa igjen... :(
Reising er livet dere!!
Vi nyter virkelig hver dag, selv om det (desverre) blir hverdag dette ogsaa!
Tenker masse paa dere alle der hjemme!
Fortell meg hva som skjer??
Naa skal jeg ta meg en oel, og haape paa at det blir tomt!
Skaal!
lørdag 9. januar 2010
Fraser med mere
Vi har vaert rundt omkring, vi har gjort mye moro, jeg orker ikke skrive saa mye!
Tja, hva har skjedd siden sist! jo, nyttaarsaften var cool, konserten var bra! ogsaa skulle vi jo paa privarfest etterpaa, til noen venner av Lee som Hanna og Mari moette paa forrige tur. Det endte med att bare Hanna og jeg dro, for de andre to gikk og la seg. - og for en fest det var! For det foerste var Lee altfor full, saa han kunne vi ikke snakke med. og festen var en Colombiansk nyttaarsfest med bare colombianere, masse rike colombianrere, mistenkelig rike. de spilte tradisjonell colombiansk folkemusikk!! haha ikke helt vaar type musikk! de var veldig hyggelige, men det var jo ikke helt det vi hadde sett for oss! Vi liker og tro at de var medlemmer av den colombianske mafiaen... haha vi ble der ikke saa lenge, gikk heller paa bensinstasjonen og kjeopte potetgull mens vi lette etter taxi!
Vi reiste fra Melbourne til Rainbow Beach! det var egentlig ikke saa mye annet enn en inngangsby til Fraser, som dere faar hoere mere om siden! selv om det var lite, saa var det veldig koslig der! Hostellet var fint, og stranda var fin! Vi laa litt paa stranda og kokte oss, saann at vi kunne bli litt roede! Vi gikk paa en liten gaatur opp til noen sanddyner, hvor det skulle vaere masse farger (derfor det heter Rainbow baech) men jeg saa ingen fine farger, bare sandfarger. Vi provde aa kjoere bodybard i sanda! morro! - og ettersom det begynte aa sprutregne gikk det ekstrafort! :) - og igjen ettersom det begynte aa regne saa gikk vi hjem igjen ganske fort. Det var en tur sammen med flere paa hostellet, og det egentlig ikke meningen det skulle bli noe ettersom det skulle begynne aa regne, men vi gikk likevel. -og tror du ikke det var en franskmann som hadde tatt med seg sin baerbare pc! Baerbar pc paa sanddyne tur naar du vet det kommer til aa regne!! hallo!!? foedt igaar?
Vi var der en natt foer vi dro til Fraser tidlig neste morgen!
Fraser er verdens stoerste sandoey. altsaa en oey full med sand!
Vi var paa self drive trip. Det betyr at du putter ni mennesker som ikke kjenner hverandre, telt, mat og masse alkohol i en jeep, sender med de et kart og haaper de kommer hjem i live. - og att ed har hatt en morsom tur! - og det hadde de!!
det er noe av det morsomste hittil paa turen, om ikke det morsomste. denne turen og baatturen i halong bay! Det tok tre dager og to netter!
Vi var tilsammen to biler, altsaa 17 pers :) Vi havna i den kule bilen, saaklart! den andre bilen var full av merkelige folk, en femi franskmann, en klovn av en belgier, to kjedelige tyske jenter (ei 31 aar gammel jomfru), ei brasliansk skravlete sjefete kjerring, kjaeresten hennes som var sjaafoer, en kosebamse fra brasil, og til slutt to vettuge og morsomme tyskere! uansett hva vi skulle gjoere om det var aa pakke inn i bilen, finne veien, handle oel, organisere maten osv saa var de fedrige en halvtime etter oss... Vi var tre DRITKULE norske jenter en ennaa kulere dansk gutt ogsaa kalt MacGyver (les: oss) tre femi, men MORSOMME tyskere og en svenske fra Skaane!
Etterhvert viste det seg jo at det var ganske greit aa ha en stabil sjafoer, og ei sjefete jente med som kunne organisere! klovnen ble jo bare morsommere og morsommere for hver dag, de kjedelige tyske jentene var igrunn de somla seg sist hver kveld, tyskerne var faktisk de kuleste av alle.. osv man skal aldri skue hunden paa haarene! Vi var rett og slett en fantastisk gjeng, perfekt sammensatt med personligeheter og egenskaper! :) -og gjett om vi kunne feste! det var oel og morro fra morgen til kveld :) vi lagde mat, kjeoerte bil, bada, lekte leker, jaga bort dingoer og ikke minst lo sammen! :) Alle matte selvfoelgelig kjeoere saa det bytta vi pa! Fraser Island er bortsett fra sand, og dn fantastisk fine Lake McKenzie mest kjent for dingoer! Det er et dyr, blanding mellom hund og rev, som er veldig glade i mat! hver gang vi lagde mat, og spesielt paa kvelden naar det var moerkt saa vi ikke kunne se dem, luska de rundt campen... litt skummelt innimellom naar vi skulle paa do alene osv! Vi fikk strenge instrukser gjennom den australske govberment om at de var farlige dyr, vi skulle passe oss, aldri gaa alene, laase inn all mat, ikke loepe og hvis de kom mot deg staa helt stille med hendene i kors over brystet! MEN det foerste de sa paa hostellet etter videoen var, ikke vaer redd! bare jag de bort det skjer ingenting! det gjorde det selvfoelgelig heller ikke.. men det var likevel litt skummelt!
det hoerer ogsaa med til historien at hanna loep alt hun kunne fordi hun maatte paa do, rett inn i verdens stoerste edderkopp nett!! heldigvis satt verdens stoerste (nesten....) edderkopp igjen i nettet.. haha da ble hanna redd! mye reddere enn for dingoene...
Naar vi kom hjem var vi fylt av sand og gode opplevelser!
Detta var morro for unga! :)
nesten som aa vaere paa festival igjen... og gud som jeg gleder meg til roskilde!
hvem er med i aar??? :) Jiiippiiii!!
naa er vi paa restiusjonsopphold i verdens soeteste lille by, og et realxing og deilig hostel! mere om det senere.... :)
Fryser dere fast??
Come on folkens! Update!!
Tja, hva har skjedd siden sist! jo, nyttaarsaften var cool, konserten var bra! ogsaa skulle vi jo paa privarfest etterpaa, til noen venner av Lee som Hanna og Mari moette paa forrige tur. Det endte med att bare Hanna og jeg dro, for de andre to gikk og la seg. - og for en fest det var! For det foerste var Lee altfor full, saa han kunne vi ikke snakke med. og festen var en Colombiansk nyttaarsfest med bare colombianere, masse rike colombianrere, mistenkelig rike. de spilte tradisjonell colombiansk folkemusikk!! haha ikke helt vaar type musikk! de var veldig hyggelige, men det var jo ikke helt det vi hadde sett for oss! Vi liker og tro at de var medlemmer av den colombianske mafiaen... haha vi ble der ikke saa lenge, gikk heller paa bensinstasjonen og kjeopte potetgull mens vi lette etter taxi!
Vi reiste fra Melbourne til Rainbow Beach! det var egentlig ikke saa mye annet enn en inngangsby til Fraser, som dere faar hoere mere om siden! selv om det var lite, saa var det veldig koslig der! Hostellet var fint, og stranda var fin! Vi laa litt paa stranda og kokte oss, saann at vi kunne bli litt roede! Vi gikk paa en liten gaatur opp til noen sanddyner, hvor det skulle vaere masse farger (derfor det heter Rainbow baech) men jeg saa ingen fine farger, bare sandfarger. Vi provde aa kjoere bodybard i sanda! morro! - og ettersom det begynte aa sprutregne gikk det ekstrafort! :) - og igjen ettersom det begynte aa regne saa gikk vi hjem igjen ganske fort. Det var en tur sammen med flere paa hostellet, og det egentlig ikke meningen det skulle bli noe ettersom det skulle begynne aa regne, men vi gikk likevel. -og tror du ikke det var en franskmann som hadde tatt med seg sin baerbare pc! Baerbar pc paa sanddyne tur naar du vet det kommer til aa regne!! hallo!!? foedt igaar?
Vi var der en natt foer vi dro til Fraser tidlig neste morgen!
Fraser er verdens stoerste sandoey. altsaa en oey full med sand!
Vi var paa self drive trip. Det betyr at du putter ni mennesker som ikke kjenner hverandre, telt, mat og masse alkohol i en jeep, sender med de et kart og haaper de kommer hjem i live. - og att ed har hatt en morsom tur! - og det hadde de!!
det er noe av det morsomste hittil paa turen, om ikke det morsomste. denne turen og baatturen i halong bay! Det tok tre dager og to netter!
Vi var tilsammen to biler, altsaa 17 pers :) Vi havna i den kule bilen, saaklart! den andre bilen var full av merkelige folk, en femi franskmann, en klovn av en belgier, to kjedelige tyske jenter (ei 31 aar gammel jomfru), ei brasliansk skravlete sjefete kjerring, kjaeresten hennes som var sjaafoer, en kosebamse fra brasil, og til slutt to vettuge og morsomme tyskere! uansett hva vi skulle gjoere om det var aa pakke inn i bilen, finne veien, handle oel, organisere maten osv saa var de fedrige en halvtime etter oss... Vi var tre DRITKULE norske jenter en ennaa kulere dansk gutt ogsaa kalt MacGyver (les: oss) tre femi, men MORSOMME tyskere og en svenske fra Skaane!
Etterhvert viste det seg jo at det var ganske greit aa ha en stabil sjafoer, og ei sjefete jente med som kunne organisere! klovnen ble jo bare morsommere og morsommere for hver dag, de kjedelige tyske jentene var igrunn de somla seg sist hver kveld, tyskerne var faktisk de kuleste av alle.. osv man skal aldri skue hunden paa haarene! Vi var rett og slett en fantastisk gjeng, perfekt sammensatt med personligeheter og egenskaper! :) -og gjett om vi kunne feste! det var oel og morro fra morgen til kveld :) vi lagde mat, kjeoerte bil, bada, lekte leker, jaga bort dingoer og ikke minst lo sammen! :) Alle matte selvfoelgelig kjeoere saa det bytta vi pa! Fraser Island er bortsett fra sand, og dn fantastisk fine Lake McKenzie mest kjent for dingoer! Det er et dyr, blanding mellom hund og rev, som er veldig glade i mat! hver gang vi lagde mat, og spesielt paa kvelden naar det var moerkt saa vi ikke kunne se dem, luska de rundt campen... litt skummelt innimellom naar vi skulle paa do alene osv! Vi fikk strenge instrukser gjennom den australske govberment om at de var farlige dyr, vi skulle passe oss, aldri gaa alene, laase inn all mat, ikke loepe og hvis de kom mot deg staa helt stille med hendene i kors over brystet! MEN det foerste de sa paa hostellet etter videoen var, ikke vaer redd! bare jag de bort det skjer ingenting! det gjorde det selvfoelgelig heller ikke.. men det var likevel litt skummelt!
det hoerer ogsaa med til historien at hanna loep alt hun kunne fordi hun maatte paa do, rett inn i verdens stoerste edderkopp nett!! heldigvis satt verdens stoerste (nesten....) edderkopp igjen i nettet.. haha da ble hanna redd! mye reddere enn for dingoene...
Naar vi kom hjem var vi fylt av sand og gode opplevelser!
Detta var morro for unga! :)
nesten som aa vaere paa festival igjen... og gud som jeg gleder meg til roskilde!
hvem er med i aar??? :) Jiiippiiii!!
naa er vi paa restiusjonsopphold i verdens soeteste lille by, og et realxing og deilig hostel! mere om det senere.... :)
Fryser dere fast??
Come on folkens! Update!!
Abonner på:
Innlegg (Atom)