jassaa! dekk sitt aa glor?
Vi har leid bobil for fem pers! trangt, intimt og koslig! :)
Vi cruiser rundt og proever aa oppleve litt av new zealand! har ikke saa god tid, men vi faar med det vi far med!
Foerst kom vi til Auckland! Hanna hadde bursdag, og vi bodde paa et kjempekoslig hostel, eller det var vel mere en kro.. vi hadde en egen liten leilighet med verdens deiligste senger! (og det er luksus!!!) Hanna fikk sang (forferdelig morgensang, som vi avslutta etter et par strofer..) kake, froskost og gave paa senga! Gavekort paa spabehandling! (ja vi snakker liuksus!) Samme dag moette vi jonas, en kompis av jens som har avert i nz noen mnd! Vi dro ut paa en oey utenfor Auckland, hvor vi var et par netter! Vi var paa vinsmaking paa en vingaard:) Ellers har vi bada i poolen, spilt kort, drukket oel, lest boeker og blitt nekta aa kjeope alkohol fordi vi ikke hadde med pass! (ja, vi ser ut som 17- aaringer alle mann, kunne dama bak kassa bekrefte...)Det er veldig strengt her, saa vi har laert!
Etter et par koslige, avslappende og morsomme dager sammen med jonas tok vi flyet ned paa sydoeya, til Christchurch! - og det er her eventyret starter!
Vi moette Matilda fra surfecampen, og naa henger vi som sagt rundt i bobil, alle fem! Det er litt uvant aa kjeore en saa stor bil, den er jo strengt tatt like stor som en minibuss! + at her kjoerer de paa andre siden av veien! Men det har da gaatt bra hittil! :) For noen dager siden campa vi ved havet i haap om aa se pingviner som kommer opp om kvelden.. vi satt inne i bilen (for det er KALDT her..) og spilt kort mens vi proevde aa kikke etter de... men ingen pingviner aa se! Til slutt ga vi opp... - og som ganske normalt saa maa marit ut paa do etter to oel! - men hva er det for en merkelig flokk fugler, tenkte marit og gikk bak bilen for aa prikk prikk prikk... - hun kom tilbake til bilen igjen, fugleflokken var der ennaa, og naa hadde hun faktisk tid til aa tenke litt.. gaar ikke de fulgene litt rart? er de ikke litt store? DET ER JO PINGVINER!!! Jenter, og gutter, det er pingviner her! og slik var historien om jens, hanna, mari, matilda og marit som saa pingviner! de guloeyde pingvinene, ikke stoerre enn en 30 cm, men veldig soete!! :)
Igaar var vi paa en whisky fabrikk! Noen av oss maatte jo selvfoelgelig proevesmake! Jens og Hanna tok seg av den biten, alt fra farge, smak, varighet osv skulle kategoriseres... det ble noen super til alle.. selv om ikke alle syntes det var like godt!! Etterpaa dro vi paa en ostefabrikk.. der kjeopte vi kjempegod ost, til ost kjeks og vin! :) koslig :)
Naa har vi akkurat spist frokost, og planen for dagen er sjokoladefabrikk (hva skjer med fabrikker....!?) og (u)heldigvis er det regn vind og kaldt i dag, men det betyr bare perfekt forhold for albatrossene/hvalrosser vi skal se idag! det blir spennende!
Vaeret her er kjeolig! Det er kaldt, veldig kaldt.. vi har maatte kjeope oss varme klaer.. skulle liksom vaere sommer her, men det ser vi ikke saa mye til.. Faar satse paa at det kommer :) Det er veldig hyggelig og annerledes aa kjeore bil enn aa sitte paa nattbuss eller fly! Vi faar sett masse fin natur! Istarten var det jorder, aakre, sauer og flatt, som aa vaere i Jylland! Naa har vi kommet ut paa kysten, og det kunne likesaagodt vaere i Norge! Veldig fint er det ihvertfall :)
Naa er det bare en mnd til jens og jeg skal hjem igjen.. blandede foelelser.. :)
Sees snart!
Er det noe nytt som skjer i Skandinava?
Naa er jo hele skandinavia paa tur! Mari, Hanna og jeg representerer Norge! Jens representerer Danmark og Matilda representerer Sverige! :)
torsdag 21. januar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
spennande fabrikker å ennå mar spennande dyr, sounds FUN!! :D
SvarSletteg har fått besøk av ei vennina idag, så ska me sammen me andreas såm e her å et par fra klassen på hyttetur te ..... TRYSIL :D eg glede meg!!! blir første turen min i trysil iår :D
nytt den siste mnd dåkkas, glae i deg! eg glede meg ivertfall te du komme jem :)
Ja mamsen følger med deg hele tida:)
SvarSlettVær så snill å kjøre pent.
Bra med litt kulde så dere ikke får sjokk når dere kommer hjem.
Ellers ittno nye store ting å melde.
God tur videre.
klem fra mamsen
Kult med pingviner:) Dere må kjøre pent da...
SvarSlettIkke så mye spennende som skjer her, har gått litt på ski:)
God tur videre, klem pappa