lørdag 26. september 2009

MALAYSIA

Naa har vi forlatt Thailand, og er i en liten by helt nord i Malaysia, som heter Kota Bharu. Her skal vi bare overnatte i natt foer vi reiser videre. Vi har nesten akkurat kommet fram, og endelig fatt spist litt! Foer dette maaltidet var det ca 20 timer siden forrige, saa ganske sulten. Vi har reiset i 28 timer naa, og sovet paa nattog. De siste dagene pa Koh Tao var vi paa snorkletur, det var kjempfint!! :) Ellers er det jo regntid her, saa det har regnet en del, og vi har bare slappet litt av og spilt kort osv..
Her om dagen hadde vi besoek av en Gekko paa rommet vaart, vi har konkludert med at den har vaert der noen dager, for mari syntes hun saa den noen dager tidligere, men vi fant den ikke igjen da, saa vi tenkte at enten saa hun en skygge ellers saa hun syner.... Saa Mari ble jop egentlig ganske gl;ad naar hun fant ut at hun ikke saa syner.. Vi maatte hente en Thaimann for aa jage den ut, det var ikke bare bare.. Det endte med at den maatte boete med livet. Og da kan du tro Thaimannen vra stolt som hadde reddet to jomfruer i noed.. :)
Imorgen tidlig kl aatte reiser vi til en oey ved den Malaysiske oestkysten som heter Pulau Perhentian Kecil. Det blir veldig spennende og se hvordan det er, skulle visst vaere veldig fint og et veldig bra backpacker sted. Ingen minibank og ingen biler!! saa det lover bra. Men mest sannsynlig heller ingen internett da... Tenker litt paa aa ta dykkerlappen der, hvis vi faar tid til det... Staar i boka her at det er ett av verdens fineste steder aa dykke (men det staar det om alle steder...) Ellers er det vel ikke saa mye nytt. Veldig varmt og klam luft. Regner litt innimellom. Det er masse mygg her, og jeg har faatt sykt masse myggstikk, som kloer!!!
Naa skal vi ut og sjekke ut livet paa Night Market tror jeg...
Haaper dere har det bra! :)

torsdag 24. september 2009

POSTKORT?

Hvis dere vi ha postkort, og jeg itte har adressa deres, saa maa dere skrive den her!
Saa goey aa hoere fra dere, og faa noen kommentarer:) Fortell meg hvordan dere har det der hjemme..... Skjer det noe nytt?

tirsdag 22. september 2009

KOH TAO

Koh Tao er en oey i den Thailandske gulfen, paa soer-oest kysten. Koh betyr oey, og Tao betyr skilpadde. Skilpaddeoeya, fordi den stikker opp av havet som en skilpadde. Den er 21 kvadratkilometer og hr 5000 innbyggere + alle trusistene, som det er mange av her, og det baerer oeya preg av...
Naa er det 2 dagen vi er her. igaar brukte vi dagen paa aa utforske og se litt hva som finnes her, og selvfoelgelig bada i havet. Vannet her er saa utrolig varmt! det er nesten som boblebad, ikke saa veldig forfriskende, men heldigvis kan vi sitte i restauranten paa hotellet og chille. Skikkelig backpacker stemning og veldig god mat! Nydelig solnedgang igaar, som det er bilde av nederst paa siden. Iag har vi gaat fjelltur over paa den andre siden av oeya, og skilpadda er hoey og bratt... vi gikk og gikk og svetta og svetta, kikka paa kartet og visste ikke helt hvor vi var... Men etter 3 timer kom vi fram og da var det 20 min til den siste taxien hjem gikk.. men vi fikk oss da en gaatur i varmen! :) og vi rakk en smoothie... :)
Hittil har Thailand vist seg fra sin stressende side ved Bangkok, og den avslappende side ved Koh Tao.. Thailenderne er kjempesoete og hyggelige, og de fleste snakker engelsk, men litt vanskelig aa forstaa.. de sier saally (sorry) og falang (farang= tursiter og hvite folk). Maten her er saaaa god og alt er sykt billig! blir overraska hver gang! Vi tok forresten tuk-tuk taxi hjem til hosteller i Bangkok for 10 Baht (1, 76 nok - altsaa 90 oere per pers....) Middagen ligger paa ca 20 kr!
Naa skal vi sjekke litt vaer melding og se hvor og naar ferden gaar videre...
Imorgen blir det heldag paa baat med snorkling :) Naa skal vi spise og kanskje drikke en oel!
Vi bor kjempekoslig her i en bungalow og med den finste restauranten eller chillout omraade hvis du vil...

Det var nok for denne gang!

søndag 20. september 2009

BANGKOK!

ja, naa sitter jeg og svetter og svetter! det er sykt varmt!men det er jo bare godt! :) snart skal vi ta bussen videre sydover i Thailand, til koh Tao en oey i den thailandske gulfen. Vi har vaert i Bangkok noen dagre naa! og det er an fantastisk by, paa sin maate... masser av folk og liv og leven hele tiden.. Idag har vi spist god mat og faatt 1 times thaimassage! skal si det var godt!! vi har ogsaa vaert paa Chatuchak marked, kjempestort og der finnes alt mulig, til en billig peng! jeg fikk kjoept meg noen smaating, bl.a pyntepute trekk (hva skal jeg med det?) Det er jo regntid her naa, og det begynte aa sprutregne naar vi var der, saa skal se det ble oversvoemmelse paa markedet, smaa gater under presseninger og blikktak, med vann opp til anklene! litt av en opplevelse. maa stikke! bussen gaar!

torsdag 17. september 2009

Ankomst Bangkok!

Vi er framme og har det bra! :)
hostellet vi bor paa er greit, og koster 30 kr natta! :) vi bor paa rom med tre norske (faktisk) jenter fra tynset..
Fantastisk flytur. God mat og jeg sov noenlunde godt, men det beste av alt: alle hadde sin egen skjerm hvor vi kunne se MASSE forskjellige filmer og hore MASSE forskjellig musikk, digg!!:)

Idag har vi gaatt litt rundt i byen og kjoert litt tuk-tuk. Vi har spist kjempegod mat, og gaat en tur i handlegata Khao San (fra the beach) Naa skal vi snart legge oss!

skriver mere neste gang!

onsdag 16. september 2009

READY TO GO! Heia Maria!

Ja, nå sitter jeg her og det er en halvtime til avreise og jeg skal ut i den store vide verden!

Det føles faktisk helt uvirkelig og jeg skjønner ikke helt at nå skjer det. Det er som å være midt i en drøm og at jeg snart kommer til å våkne.. men jeg gleder meg veldig! Og er ganske spent på hva som venter der ute… Om ett døgn (eller noe sånt) så er jeg i Bangkok, og når varmen slår imot en stakkar nordmann er jeg sikker på at jeg skjønner at det er virkelig….. (ja det var minusgrader i natt..brrrr)

Tusen takk til slettmoen familien m/venner (dere vet hvem dere er…) for en superhyg kveld i går! Jeg er fortsatt fed-up på ost, kjeks og ingefær te… Tusen takk til alle som har ønska meg god tur!
Og til alle som er bekymra:
Jeg LOVER å:
Passe meg for alle skumle typer, itte rote meg bort i noe tull, itte miste det ene bankkortet mitt, itte miste det andre bankkortet mitt, itte miste det tredje bankkortet mitt, itte glømme att tinga mine i asia når jeg skal til australia, itte få svinenfluensa, itte ta bussen i feilretning midt i bangkok, itte glemme passet, itte miste sikkerthetskortet til nettbanken, itte drukne, itte gå meg vill, itte komme for sent til flyet, itte rote bort passet mitt, itte dette ut tå køyesenga, itte miste mari, itte snuble i en diger vasslok med all bagasjen min og itte miste kamera i havet…
MEN dere kjenner meg: en eller flere av de tingene kommer mest sannsynlig til å skje.. så nå er det bare og satse penger på hva som kommer til å skje…først..
Heldigvis har jeg Mari som passer på meg! :)

- og med det vil jeg si hadetbra til alle sammen, pass på dere sjøl! – nå skal jeg gå og pakke ferdig….

Det er forresten meldt 29 grader, mørk sky og 7 mm med regn i Bangkok i morgen, så det kan jo bli spennende…

Heia Maria! Alle sammen må huske og se på x- factor og maria i kveld kl 20.00. Det er jeg faktisk ganske lei meg for at jeg går glipp av! GO MARIA!

torsdag 3. september 2009

Å glede seg

Marit teller dagene, og Marit har telt til tretten!
Tretten dagen igjen!

Marit gleder seg til Mari og Marit står på gardermoen og er spente og klare for avreise.
Marit gleder seg egentlig ennå mer til vi er framme i Bangkok, om FJORTEN dager.
Marit gleder seg til det neste halve året,
og til masse spennende opplevelser.
Marit gleder seg til å møte nye mennesker
Marit gleder seg til å se nye kulturer
Marit gleder seg til sol og varme
Marit gleder seg til elefanter og apekatter
Marit gleder seg til surfing
Marit gleder seg til fest og moro
Marit gleder seg til solneddgang.. og soloppgang
Marit gleder seg til å sende postkort
Marit gleder seg til surfing
Marit gleder seg til regn
Marit gleder seg til kokosnøtter!
Marit gleder seg til fjellturer
Marit gleder seg til å smake på ny øl
Marit gleder seg til å leve primitivt
Marit gleder seg til seilturer
Marit gleder seg til asiatisk mat
Marit gleder seg til å sovne sammen med Mari hver natt
Marit gleder seg til fersk presset juice
Marit gleder seg til morsomme lyder
Marit gleder seg til koselige hosteller
Marit gleder seg til å være på en øy
Marit gleder seg til saltvann
Marit gleder seg til kortspill og venting
Marit gleder seg til å si hei på nye språk
Marit gleder seg til å fylle opp reisesekken sin
..den skal være full av opplevelser!

..men først gleder Marit seg til Jens kommer på besøk til Trysil
Også gleder Marit seg til å møte Hanna!! :)