onsdag 30. desember 2009

Romjulsdroem!

Vi er i Brisbane!
Da var julestria over for vaar del, naa gjenstaar bare nyttaarsstria! - og det visste seg og skulle bli litt mere styr enn julestria for aa si det saan! etter en litt mislykka (les: dyr) taxitur for aa hente billetter, paa et billettkontor som var stengt, saa maa vi vaere der grytidlig (les: grytidlig paa kvelden) imorgen for aa hente billettene! det kan fort bli problematisk med tanke paa alkoholen.. det er ikke lov til aa drikke paa gata, ikke lov til aa ta med seg alkohol paa taxibaaten (de sjekker bager, 500 nok i bot!!!) bottleshoppene er stengt, og det er sikkert svindyrt inne der.. MEN vi finner en loesning!
Du lurer paa hva vi skal sier du?
Jo her er planene for nyttaarsaften:
Foerst skal vi staa opp tidlig og kjoere karuseller i Dreamworld! (igaar var vi i waterworld, mer om det siden) grunnen til at vi skal dit imorgen er at vi tok toget en time i feil retning idag (!!!) saa det ble litt for sent og litt for lite tid der idag! Men vi gleder oss jo, og det blir sikkert superkult! :)
saa er det aa komme seg hjem, dusje, spise mat (tror det blir sushi) foer vi maa dra ut tidlig for aa hente billettene (og sannsynligvis drikke litt alkohol) vi skal paa CAT POWER konsert!!! yee! vi var litt i tvil om konsert til kvart over tolv paa nyttaarsaften var det store, men etter litt diskutering fant vi ut av at det var det, ettersom vi ikke vet helt hva vi ellers skal gjoere, og ingen av oss higer etter aa se raketter! vi faar satse paa at hun laget et godt nyttaarsshow og vi har hoert hun er veldig bra live! :) saa skal vi kanskje paa privatfest med noen som mari og hanna moette paa forrige tur! eller noe anna.... goey blir det nok! :)

Det var planene...

Vi forlot Byron bay, som var en kjempefin og hyggelig by, 2. juledag! - og vi dro til Surfers Paradise! som ikke var helt det store! Det skal sier at vi har vaert litt uheldige med vaeret der, for hoeydepunktet er jo saaklart stranda og surfingen! Boelgene var for store og stroemningene for sterke saa det ble det ikke noe av! Selve byen var ikke saa fin og hadde ikke sjarm (bare masse hoeye hoteller og resorter, kun bygget for turister) MEN til gjengjeld var det masse action fylte ting aa gjoere! Vi spilte Minigolf (ja, jeg sa at det var action!) bada i poolen ved bassenget, bada i havet en gang (for MYE action desverre...) Mari og jens tok en kul karusellting, Vomatron! den kuleste karusellen jens hart tatt noen gang! den var ganske dyr, men jeg angrer meg litt for at jeg ikke tok den! Vi var paa shopping, kikka paa fine bilder paa veggene paa Hard Rock Cafe, drakk oel saaklart! Og til slutt, saa bestilte vi oss to dagers pass til Dreamworld (som vi skal til imorgen) og WhiteWaterWorld som vi var igaar, foer vi dro til Brisbane. Det var superkult!:) sinnsyke vannsklier av alle slag!! Baade sklier sojm vi kunne ta alene, to og to, og alle fire sammen! vi skrek og mora oss! :) Desverre var det masse regn, saa vi ble litt kalde, men vi ble fort varme igjen! Det VAR actionfylt! :)
- og helt klart hoeydepunktet paa oppholdet i Surfers Paradise!
Hostellet vi bodde paa svarte heller ikke paa forventningene.. det sto det skulle vaere partyhostel! - og det skal jeg love for at det var (men desverre ikke den dagen vi bestemte oss for aa dra ut, for da var det helt doedt!) Det var party, musikk, rop og skrik hele natten.. litt party er greit assaa, men naar klokka er fem om morgenen og folk skriker av full hals og folk har full fest i bassenget rett utenfor doera, da er det nesten litt for mye.. hehe Rommet var ikke vaska nar vi kom og typene som jobba der var litt tvilsomme paa hver sin maate!

Vi er glade for at vi har kommet oss til Brisbane paa et kjempefint hostel! :) Rommene er forholdsvis rene og pene (vi bor paa 8-mannsdorm) personalet og hyggelige, de har bar og billig mat, basseng og tennisbane! :) Jeg og jens har spilt tennis idag! det var goey :) - og jeg var ganske flink!
Vi har ogsaa vaert i en park, der de har bygget basseng med strand! morro :)
- ogsaa har vi jo som sagt vaert paa to mislykka turer, "til badelandet" og til det stengte billettkontoret!
Vi ser frem til morgendagen! :)

Hvilke planer har dere for nyttarsaften? - og hvordan har romjula vaert?
Tusen takk for alle hilsener! Baade paa mail, facebook og her :) det er kjempehyggelig og jeg setter veldig stor pris paa det! :)
Johooo

torsdag 24. desember 2009

GOD JUL!

Jeg vil bare faa oenske alle sammen en kjempegod jul og kos dere masse paa julaften og resten av jula! jeg merker at jeg savner dere naar jeg tenker paa jul hjemme og ser alle juleting paa facebook osv... Men bortsett fra det saa tenker vi ikke saa mye paa at det er jul.. selvom det er julaften idag! det er veldig lite julepynt, juleting og julesanger her! det virker som om de ikke helt har faatt med seg at det er julaften... men det er ganske greit egentlig! (det er nok av det hjemme...)
Vi skal feire med god mat og godt drikke, og littegrann gaver :)
igaar var det storhandling til middagen. And, med poteter, groennsaker, surkaal (!!), brun saus, stuffing, svisker og epler! Mmmm... - og nei, jeg er ikke kokken! Jens og Mari er hovedkokker, hanna staar for stuffing.. og jeg staar for groennsakskutting og oppvask.. hehe Det blir spennende og se hvordan det blir! :) Imorges spiste vi fersk breod, eggeroere og laks! Mmm...

Tidligere idsag ringte jeg hjem til familien og det var veldig koslig!! litt trist aa ikke vaere hjemme.. men vi har det jo saa bra her atte! Desverre tok ikke pappa tlf saa jeg proever igjen senere... :)

Jeg fikk julegaven min fra jentene allerede imorges, frisoertime!! Jippiii!! saa jeg er korthaaret!! aldri hatt saa kort haar foer.. ganske saa fornoeyd! men uvant.. :)
Jens benytter foerste del av julaften paa aa dra ut og surfe! Han har leid surfebrett for en hel uke.. Han er faktisk blitt ganske saa god! Jeg og Marit leide ogsaa surfbrett for et par dager! Goey er det :)
Igaar var vi paa dagstur til Nimbin, en hippieby, litt som Christiania! Det var morsomt! Naa skal jeg hjem og se hvordan det gaar med stuffingen, ogsaa skal jeg ut og fa jens til aa hjelpe meg med aa velge julekjole.. Sort eller blomstete.. klarer ikke bestemme meg!
Jeg vil hoere alt om hvordan dere har hatt det, hvordan dere har hatt det og ikke minst hva dere har faatt i julegave???
hoerer det er kaldt hjemme fortsatt! Jens snakka med forelsdrene istad og de var i sommerhuset i ho (i vestjylland) der var det 20 cm med snoe!! De var superhappy og hadde laget snoemann! det er ikke akkurat ofte de har hvit jul!

Det var alt for idag! God jul og alt som heorer med!!
Tenker paa dere der hjemme!! :)

Vi har forresten EN julesang paa ipoden.. All i want for christmas is you! gjett om vi blir lei.. hehe

lørdag 19. desember 2009

Surfin Sydney to Byron Bay

Yess, folkens! da var vi surfestjerner alle sammen :)
vi har vireklig kosa oss paa surfecamp sammen med masse kule folk og cruisa rundt paa store og smaa boelger! mest smaa... hehe :)
Baade jens og mari er jo helt frels i surfing! hanna var skeptisk fra starten, men ble med ettersom alle vi andre ville! - og ho fikk det til og kosa seg! Personlig synes jeg jo det er supergoey! jeg er jo egentlig ikke saa glad i vann, og spesielt ikke aa vaere under vann.. MEN det glemmer jeg helt der ute med surfebrettet i henda, under bena eller hvor det naa enn er... Vi surfa jo en del i Brasil, saa vi viste hva vi gikk til og vi hadde jo proevd det foer, saa det var ikke de helt store utfordringene.... helt til vi kom litt utenfor skummet.. da ble det fort vaerre! - men vi fikk det til og det er jo saa goey! enten aa kose seg inne paa skummet, eller bli kjempeglad naar du faar til EN god beolge litt lenger ut.. Vi hadde tilsammen sju timer, paa ca to timer hver fordelt paa fem dager. -og gud saa hardt det er! god trening er det ingen tvil om at man faar, og naar det i tillegg er fest hver kveld er det ikke saa rart vi er slitne idag, og halvedelen av oss snoerrete og halvsyke!

Det var surfebiten, men det er jo egentlig bare halve greia, andre halvdelen er det sosiale! og vi har faatt mange nye venner! Vi ble en liten skandinavisk gjeng som hang sammen.. Hanna, Mari, Jens og meg. Matilda og Jennie fra sverige og et norsk par Alexandra og Thomas! vi drakk oel, vin og kosa oss masse naar vi ikke surfa! Desverre har alle fire reist hjem idag, men vi rakk en fest igaar og frokost i leiligheta vaar imorges foer de dro videre... :) Jennie reiser snart hjem, saa da skal Matilda reise alene, og vi er samtidig i New Zealand, saa hun skal mest sannsynlig joine oss i campingbilen der, morro :)
Ellers var det masse tyskere og nederlendere med paa turen. nederlenderne roeyka masse, snakker tullespraak (det hoeres sann ut!) og han ene gutten hadde skinnHAANDveske.. ikke helt vaare typer.. Noen av dem var veldig hyggelige da! Jens har faatt seg en veldig god venn, Nils fra nederland.. som han er ute og surfer med! Jens har akkurat leid surfebrett for en uke, saa helt lei surfing er vi ikke. Jens sier boelgene er her veldig bra, saa blir vel en tur paa oss andre senere ogsa.. foerst skal alle skrubbsaarene fra campen faa gro litt!

Surfelivet er noe foer seg selv, de lever virkelig livet surfeguttene som instruerer oss! Have fun, look cool er livsmottoet, og de gjoer virkelig alt de kan for aa leve etter det, og de lykkes! Hele livet handler om surfing og de gjoer jo ikke annet. Det er ingenting av stress og mas, det betyr jo heller ingen planlegging... noe som for oss kan vaere litt vanskelig aa forholde seg til innimellom... Guttene er kjekke, kule, solbrune og med langt haar, akkurat saann som man forestiller seg dem.. Heldigvis ikke helt mine typer.. Jeg var glad jeg hadde jens der, det er en surfegutt av min type! :) (-ja for han har blitt en surfegutt..) Den kjekkeste av surfeguttene (synes jeg da....) var en liten Balineser som ikke ligna paa en surfegutt, men mere som en rockestjerne med kul haarsveis! Surfelivet virker chill, men ikke helt min stil! Men morsomt aa se hvordan det er og hvordan de lever da.. - og surfinga er jo goey!! :)

For de som ikke har faatt det med seg, saa er vi altsaa i Byron Bay, hvor vi har leid en leilighet! En overraskende fin leilighet, riktignok bare ett rom, men vi hadde ingen store forventninger! - og en mega stor balkong, med solnedgangmulighet, tror vi... Her skal vi bo en uke. Feire jul og kose oss! Vi har pakka ut sekkene vaare og faatt det inn i skap, paa foerste gang paa tre mnd, digg! :) godt aa skulle vaere en stund paa samme sted. Faa litt ro i sjelen:)
Vi har snakka masse om julemat og hva vi skal spise. Konklusjoenen ble and med MASSE godt tilbehoer, men det spoers hvordan det blir, naar det ikke er plass til en and i komfyren og det bare er to kokeplater, og kun den ene funker naar vi har komfyren paa. Vi maa nok begynne den 22 hvis vi skal bli ferdige.. :) blir spent aa se hva det blir til. Vi har begynt aa planlegge litt julegaver til hvernadre og skal proeve aa fa til en liten julekveld!

Hvordan gaar det hjemme med julestri og mas? eller er det bare kos?
Hoerer det er kaldt ute?
Her er det heldigvis ikke mye julestemning, for da hadde jeg nok savner jul og hjemme.. men man merker jo ikke noe saerlig til at det er jul her, saa for oss er det hvilken som helst tid paa aaret.. - og her i Australia er det jo sommerferie naa!
Det er fortsatt bare fryd og gammen og vare fire som reiser sammen. Vi har det morsomt og koser oss i hverandres selskap!

Dere maa alle sammen ha en riktig riktig god jul!
Jeg har posta noen julekort, men desverre er noen av dem uten frimerker.. saa hvis dere ikke faar julekort i aar saa er det derfor!

Jeg har forresten kjoept meg ett lomo kamera, Diana F+. Har tatt ut en film, saa spent paa aa se hvordan det blir..

søndag 13. desember 2009

Partybus og Surfecamp

inatt var vi paa partybus! wooooop en buss som kjoerer rundt med tredve fulle folk! yeah! -og jeg og hanna holdt paa aa tisse paa oss noe saa gaeli! aldri vaert med paa noe vaerre! de kunne ikke stoppe bussen og slippe oss av for det var politi der... men det gikk bra til slutt! hanna var helt paa graaten stakkar! busssjaafoeren maatte loepe med oss til naermeste do naar vi kom fram! det har aldri vaert bedre aa gaa paa do! hahaha ellers var det morro! vi var rundt paa litt utesteder og fikk gratis oel osv jeg og jens ble plukka ut til aa vaere med paa konkurranse, men vi tapte.. og var skikkelig daarlige! hehe

Imorgen blir det surfecamp! woooohoo vi gleder oss kjempemasse!!! det kloer i fingrene! yess!! jens og mari har jo tjuvstarta litt... :) vi gleder oss til surf og party i fem dager! :)

Vi har moett Luke fra Hanoi igjen, det var kos! vi skal moete han igjen etterpaa.. hyggelig! vi var ute paa saanne fancy utesteder og paa kasino og greier! morro! og han har DEN leiligheta midt paa Bondi beach med utsikt over havet..litt misunnelig paa den gitt!

snakkes!! - naa skal vi gaa og se operahuset i solnedgang og spise sushi! og paa museum! :) er litt sliten idag....

torsdag 10. desember 2009

Melbourne & Sydney!

Yess, folkens!endelig litt Australia update!! det er en stund siden vi ankom og for et flott foersteinntrykk! :)
Vi har vaert her i 11 dager naa, 6 dager i Melbourne og resten i Sydney!

Vi startet i sydeney, kom tidlig med flyet, timene hadde flyttet paa seg og vi sov ingenting den natta.. vi fikk ikke sjekket inn og sovna paa sofaen i oppholdsrommet! det var et par dejlige timer med soevn, hanna kom ogsaa med et annet fly etterhvert.. og vi gikk paa oppdagelsesferd i sydney! Vi fant den botaniske hagen og operahuset! sol og blaa himmel, det var fint :) saa spiste vi masse god sushi, og endelig var det dags til aa plukke opp jens paa flyplassen.. flyet var forsinket, jeg visste ikke hvilket fly han kom med, eller hvor han skulle mellomlande, saa det var litt stress en liten stund. Men plutselig saa kom han :) det var veldig koslig aa se han igjen og vi hadde masse spennende aa fortelle begge to :) saa var det natt igjen og en ny dag med botanisk hage og operahus ventet oss.. jens skulle jo se det han ogsaa! - og det var like fint, om ikke ennaa finere! med operahuset, broen, havna, straalende sol og glitrende hav... det ble masse fine bilder! saa litt avslapping i parken foer vi dro med nattbussen til Melbourne.. :)

-og Melbourne er en superkul by! vi bodde i St Kilda, en hipp bydel rett ved stranda! vi brukte tiden paa aa shoppe, gaa paa stranda, gaa paa cafe, se kino (paranormal activity...), drikk oel, masse oel! vi gikk mye rundt og var paa galleri med masse bilder av Jeff Buckley! :) - og han er jo ganske saa kjekk saa det var ikke dumt. Vi spiste lunsj paa en cafe vi tror hadde en michelin stjerne! Riktignok fra 1981 eller noe, men den hang da der, og god mat var det! :)

Det er goey aa vaere fire pers paa tur og vi nyter hvernadres selskap og har masse moro:)Det er jo saa sosialt i forhold til aa vaere bare to.. -og perfekt, saa kan vi kjoere masse taxi! :) For min del er det jo ekstra godt aa ha jens her :)

Australia hittil virker jo knall! noe helt annet enn asia, men begge deler er supre paa sine maater! Her er rent og pent. Alt du trenger finner du faktisk i butikken! Lufta er frisk og toerr (ikke klam og varm som i asia) det blaaser litt kjoelig og er friskt :) De er veldig opptatt av aa unnskylde seg for alt! -og det er jo ikke vi skandinavier saa vant med.. men jeg synes det er en god ting!
Vi ser veldig fram til surfekurs, fest og morro og aa moere nye mennesker hele tiden. Folk her er saa hoeflige og hyggelige.. paa stranda bugner det av surfehunks, og det er jko perfekt for Mari.. haha :)

Naa er vi jo som sagt i Sydney igjen og bor paa Bondi Beach. Vaeret har ikke vaert helt paa vaar side, men idag er det straalende sol og vi skal paa stranda og sole og bade. Mari og Jens har vaert ute aa surfa et par ganger.. personlig droeyer jeg den litt, det har vaert veldig hoeye boelger og iskaldt vann! Men paa mandag er det jo surfekurs og da bilr det nok surfing :) Ellers har de en superfin "Coastal Walk" som gaar langs stranda. Vi har gaat tur, vaert paa joggetur og besoekt andre strender bortover.. :) Vi har vaert ute og drukket oel med noen danske gutter vi moette! godt for jens.... blir nok jenter og norsk paa denne turen tror jeg.. :)
Idag er jens og mari paa kajakktur, mens jeg og hanna sitter inne og sliter med pc og bilder! puh! - men naa begynner det aa ordne seg, saa vi gidder ikke sitte inne stort lenger...

Jula begynner saa smaat og komme hit ogsaa.. julepynt og nisser er saert sammen med palmer sol og hav! ikke helt den store foerjulsfoelelsen.. -men vi gleder oss masse og har allerede begynt aa planlegge litt gaver og julemiddag! :)

Nei, naa tror jeg at jeg stikker paa stranda! -og blir litt brun.. (yeah right!)

Kos dere hjemme med snoe og jullys og eksamener og det som vaerre er! :)

Baade Mari, Jens, Hanna og jeg har lagt ut bilder paa face naa... saa det er bare aa boltre seg!

tirsdag 8. desember 2009

ASIA oppsumering!

Ja, vi er trygt framme i Australia! Vi koser oss masse i Melbourne! Naa regner det, men vi har hatt sol. Man merker godt at det er litt kaldere her... men sommeren kommer snikende, saa det kan bare bli varmere! :) Ps: det er supert aa endelig ha jens her :)

Foer jeg skriver noe mer om Australia, saa har jeg lyst til aa avslutte Asia ved aa skrive en liten oppsumering om hva jeg husker best og hvordan jeg har opplevd de forskjellige stedene! - og til dere som selv skal ut og resie kan jo dette vaere en fin guide :)
Vi har vaert i:

Thailand: Bangkok, Koh Tao og Koh Phi Phi.
Koh Phi Phi var jo helt supert, Koh Tao var nesten like supert! Begge steder er veldig turist og backapackerpreget! Bangkok har jo blitt vaart nye hjem, og etter aa ha vendt seg til byen er den tross alle menneskene og mas og kjas veldig sjarmerende. Khao San Road er jo backpacker heaven! Det er varmt og klamt og fuktig der, og man er svett konstant. Thailand har nok den beste maten og thailenderne er morsomme naar de snakker engelsk. De beste strendene er uten tvil i Thailand.

Malaysia: Perhentian Island, en liten sjarmerende oey, hvor turistene ennaa ikke har overtatt hele oeya (bare litt av den...)Snorkling her var fantastisk! :) (nok det beste stedet vi har snorkla). Cameron Highlands, her var det gaatur i skogen med fin natur og frisk luft! Vi bodde paa Fathers guesthouse med kjempetrivlige damer i resepsjonen. verdens beste curry hadde de forresten her. Malaysisk curry er den beste! Kuala Lumpur er nok den kuleste storbyen! Masse fine bygninger, og vi gjorde veldig mye morsomt der! Malaysia hadde veldig mye god indisk mat. I Malaysia er de jo muslimske og det var veldig spennende og se det muslimske samfunnet fra en annen side enn paa tv.. Jeg synes de har mange fine verdier, (som kommer litt i bakgrunnen av alt annet..) Malaysia hadde den daarligste toalettstandard med staa do, uten papir..

Singapore! Bydelen Little India var superkoslig.. vi bodde paa Inn Crowd et kjempekult hostel! og vi tok G-Max! som er noe av det raaeste jeg har gjort i hele mitt liv! (vi satt inne i en ball som ble skutt hoeyt opp i vaeret- adrenalinkick!!)Singapore var veldig dyrt, men en supercool by med vestlig preg og alle slags type mennesker side om side. Det er rent og pent aa det setter man etterhvert veldig stor pris paa..

Kambodsja: Her var vi i Phnom Penh en hovedstad som ikke ligner paa en hovedstad, den er veldig liten, uten hoeye bygninger. Det som sitter igjen her er jo selvfoelgelig The Killing Fields! vi var i Siem Reap, og der er jo her Angkor Wat ligger. - desverre hadde vi litt for mange dager der saa ble litt lei templer, men det var jo veldig goey aa se, og imponerende!! 1 dag er nok!
Tilslutt var vi i Sihanoukville en liten badeby, men desverre var jeg syk her saa var for det meste sengeliggende og leste boeker! Ellers er Kambodsja et veldig spennende land, uten altfor mye turister (ennaa..) Skulle gjerne vaert der litt lengre for aa oppleve mer av det..

Vietnam var det landet vi var absolut lengst i og det landet vi likte best (kanskje det har en sammenheng..) vi reiste opp langs hele kysten
Startet i Ho Chi Minh (Saigon) veldig kul by, men stor og altfor masse trafikk og mennesker! vi fant en veldig koslig cafe, ellers dro vi ganske fort videre. Vi var i Nha Trang, Hoi An og Hue. Alle sammen smaa koslige byer! Nha Trang var veldig spennende og masse aa gjoere! Vi leide litt sykler og kosa oss paa cafe! i tillegg til at de hadde veldig ren og fin strand :) Alle stedene er typisk backpacker steder men har alikevel masse sjarm og serpreg!
Vi dro til Ninh Binh og Cuc Puong Nationalpark - masse fin natur og frisk luft - og mosjon! -Ogsaa til slutt Hanoi, hoeydepunktet! Baattur i Halong Bay, Gaatur i Sapa og masse morro med Andrew, Luke og Miles! Her kosa vi oss virkelig! Cafe, oel, barbeque og shopping!:) ja, det var toppen! Hanoi Backpackershostel er stedet aa bo!


Asia generelt har jeg opplevd som veldig trygt aa reise i og alle menneskene er hjelpsomme og hyggelige! det er super billig, vi har virkelig ikke spart paa noe... maten er god og naturen er fin! de fleste byene har masse sjarm og er spennende! :) jeg har ogsaa funnet ut at asiatiske gutter faktisk er ganske kjekke! - men de har alle lange negler og det er ikke saa sjarmerende! Oelen smaker godt! Tiger er det beste, og Chang!
Vi har for det meste bodd paa dobbeltrom og hatt ganske luksus, mere hotell enn hostel.. men dvs ogsaa si at vi ikke har vaert saa sosiale! men saa lenge vi trives i hverandres selskap saa er ikke det noe problem.. :)
Palmer er fantastiske planter, og de er saa fine og se paa, og ta bilder av! Eksotisk! jeg har forelsket meg i sommerfugler! baade pga av Mengele Zoo boka og at vi har vaert i sommerfugl parker og sett MANGE virkelig fine sommerfugler ute i naturen! (jeg visste ikke at det fantes saa mange fine sommerfugler..)
Det er veldig masse soeppel og forurensing rundt omkring.. overalt kaster folk soeppel paa gata og det virker ikke som de faar med seg at det foergaar en klimekonferanse i Hopenhagen for aa si det saann... Doene er heller ikke av beste sort, og de blir jo ganske hyppig brukt av meg.. heldigvis er jeg ikke fin paa det.. men dopapir hadde vaert greit.. Maten er som dere sikkert allerede har skjoent, veldig god! Man venter ikke lenge paa maten naar man har bestil den, det gaar veldig fort, MEN man faar aldri maten samtidig... Naar den andre faar maten er den ene ferdig, det slaar aldri feil.
Det er saa spennende at det er annerledes og det fascinerer meg veldig! Jeg skal definitivt tilbake! :)
Ellers er det vel ikke saa mye mer aa si annet enn at det er fantastisk!!
backpacking i Soer Oest Asia anbefales paa det sterkeste!


Hvis dere har hoert om Bjoern Gustavson har dere nok ogsaa hoert om Benjamin, og da har dere nok ogsaa hoert uttrykket 5 av 5 toasters... hvis dere ikke har sjekk det ut paa youtube. Uansett naar en ting er supert saa faar det 5 av 5 toasters, vi har laget vaar egen versjon; 5 AV 5 COASTERS! Det er kun det beste av det beste som faar 5 av 5 coasters.. Her er min 5 av 5 coasters liste: (altsaa det vi har opplevd som det beste paa turen hittil)

- Bading paa Koh Tao
- Grillspyd paa Koh tao
- Little india i Singapore
- G- Max i singapore
- Hummusfrokost med tilbehoer paa Au pare i Ho Chi MInh
- Curry paa Fathers Guesthouse
- Tanker og fascinasjon rundt og etter The Killing Fields
- Sjokolademousse paa Little Italy i Hue
- Rotibroed
- Dagen den 4 oktober i Kuala Lumpur (Menara Tower, Chinatown, Masjid Negara, Islamic Museum of art, Sommerfuglpark)
- Baattur i Halong Bay + Castaway Island
- Andrew, Luke, Miles, Mari og meg :)
- BBQ Hamburger paa Hanoi Backpacker Hostel
- Shopping av billige ting i Vietnam
- Alt som har med Koh Phi Phi aa gjoere!
- Grillspyd paa Hat Ton Sai i Krabi
- Hvitleokskylling paa The Pirate House Koh Phi Phi
- Banyan Tree/ Vertigo (taarnet) i Bangkok
- Khao San Road i Bangkok
- Thaimassage
- Aa gaa paa markeder!
- Mengele Zoo av Gert Nygaarshaug (bok altsaa..)

tror ikke jeg har glemt noe..

Dette ble jo en liten gjentagelsse av ting dere allerede har lest! - men naa er jeg ihvertfall ferdig med Asia, og neste gang dere leser handler det om Australia!

hvordan gaar julestria hjemme?
tusen takk for alle hyggelige hilsener! :):) det er saa superkos aa hoere hvordan det gaar med dere og hva dere driver med!
Det er saa godt aa se Jens igjen og vi fire koser oss masse :)

tirsdag 1. desember 2009

Siste dag i Asia

ja, folkens! naa er det siste dag i asia og det er bare et par timer til vi reiser til Australia! litt glad og litt trist! egentlig mest trist og forlate dette fantastiske kontinentet!! - men jeg gleder meg til aa se jens, og jeg er sikker paa at det blir supert i australia! - men ja, som sagt asia har vaert saa fantastisk!! :) jeg skal ihvertfall tilbake hit, det er helt sikkert!! gjerne saa fort som mulig.. :)

De siste dagene i Bangkok har vi virkelig nytt til tusen! - baade naar det gjelder opplevelser og penger, for aa si det saan! det har jo vaert siste mulighetene med luksus... foer det blir sparebluss deluxe i australia!
vi har:
-spist paa cabbage & condoms, ganske kult sted men det var jo en restaurant, saa det var litt dyrt.. god mat, men veldig lite mat! hanna bestilte fisk med groennsakker, veldig god, men groennsakene var et kaalblad, saa vi var ikke helt fornoyde.. de hadde dukker som var laget av kondomer og masse kondomer til pynt.. de drev en kampanje mot hiv/aids, saa det var jo veldig bra... men som sagt litt skuffende mat
-tatt olje massage! igjen... digg!! hva mer kan jeg si! vi begynner aa bli litt bortskjemte paa massagen her.. thaimassage er fantastisk! - men naa var jo dette siste gang... paa lenge ihvertfall!
- hanna og jeg har kjoept kamera! og vi er saa forneoyde begge to! nesten like, sony! dritbra og hanna sitt er super laekkert! - mens mitt er LITT bedre (liker jeg aa tro) de er ihvertfall fancy og best i test! Yee, saa naa blir det foto foto foto framover!
-mari har kjoept seg nintendo dc! kuuuuult!
-vi var oppe i det hoeye og dyre taarnet igjen! - og vi spiste ! serrioest! vi spiste for 1700 norske kroner!!!!! (sykt) - hvor mye er ikke det i thailand liksom! wohoo vi var dronninger der vi satt! ble varta opp og maten var helt fantastisk! insane god!! aldrismakt sas fin og god mat!
biff med masse digg tilbehoer! aaa, og mari og hanna drakk roedvin og sprudlevann (og jeg drakk oel) det var i 69 etasje paa rooftoppen, utsikt over hele bangkok! - og ja, det var sykt assaa! - og ganske saa mye luksus! :) vi maatte jo nyte at det var siste dagene med billig... hehe dresscode som tidligere nevnt, ingen gallakjole men vi kom inn! hehe :) det var goey! minne for livet!
-vi var paa kino, saa a christmas carol, i 3D, kult! :) litt julestemning ble deet ogsaa... :) morro
-vi drakk dyr oel paa hard rock cafe! med liveband fullt av snaalinger.. vi kosa oss med vaare nye kameraer :)

naa loeper tiden fra meg! maa stikke!
sees i australia lissom!!!
- og jens kommer! yeeeeee :)

torsdag 26. november 2009

PARADIS!

Ja, folkens... vi er i paradis, rett og slett! Koh Phi Phi! Det er helt fantastisk herlig!!! jeg haaper dere sitter hemme og er skikkelig misunnelige paa oss naa, for det hr dere all grunn til... Desverre saa kan paradis ogsaa slaa sprekker, vi skal hjem om en time! skulle gjerne vaert her lenger... og med hjem saa mener jeg Bangkok, hvis noen lurte paa det! Vi blir der et par dager, ogsaa venter en ny del av reisen, vi skal til Australia! - og ikke minst JENS kommer! du kan tro jeg gleder meg! Yaaaho:) det er bare et par dager han reiser naa, er nok ganske saa spent der han sitter hjemme i Sydhavnen naa.... eller hva?

Ja, Koh Phi Phi, hva skal jeg si.Jeg bare gjentar meg selv: det er fantastisk! AQlt du trenger er her hvite strender, turkis hav, blaa himmel og sol. Uteliv og oel, dans paa stranda og reggea konserter! Maten er heller ikke saa verst (les: veldig god!) Det er fullt av tatoveringssjapper og rocka thai gutter! :)
vi har stort sett kosa oss paa stranda om dagen.. Paa kvelden har det vaert annahver dag med oel og true blood (vampyr serie hanna har kjopt her, ganske saa kul...) vi har sett en sesong! Vi har gaatt opp til view point et par ganger, det er 200 meter over havet og masse trapper, en liten trimtur for aa si det saann... beloenningen er en flott solnedgang! :) - ogsaa har vi vaert paa baattur eller snorkletur om du vil. var paa The beach oeya blant annet.. Den er flott! (skjoenner ikke de som sier den ikke er...) ogsaa var vi paa noen flere strender.. og bada og snorkla (som jo som tidligere nevnt er min nye yndlingssport..) ikke like fint her som Koh Tao og Perhentian men... Det ble ikke dykkekurs likevel vi foelte mest for avslapping... :) naa har avslappingsuka gaatt, og stress og mas (og morro) venter i Bangkok!

Seee you!
skjer det noe hemme eller? julebord har jeg skjoent er in for tiden?
jeg savner jens og jeg savner knekkebroed med ridderost!

jeg har det saa bra att det skulle ikke vaert lov (saa vet dere det...)

onsdag 18. november 2009

Bangkok again!

jadda! vi sitter i bangkok med hangovers! var en arti kveld igaar, vi moette andrew igjen, som vi var med i vietnam! det var hyggelig! - og vi dro opp i en hoey taarn og drakk EN drink, fordi det var sykt dyrt (fortsatt billigere enn i norge, men....)og utiskten var fantastisk! vi satt i 59 etasje, paa taket og saa utover hele bangkok! syyyykt! folk der var sa fine i klaerne, og litt for rike for oss, og personale var saa sykt professonelle og hoeflige! vi foelte oss litt malplasserte! men det var dresscode, saa vi hadde naan noenlunde anstendide klaer! andrew maatte kjeope bukser paa marked, for han hadde bare shorts! han kjeopte de billigste han fant, skikkelig jentebukser, men han kom inn.. hehe
veldig morsom opplevelse!

ellers fikk vi en time med thaimassage idag! du kan dro det var godt! Mmmmmm :) litt vondt, men helt fantastisk! :) vi skulle egentlig inn i et tempel hadde dratt med oss masse klaer (man maa dekke seg til) aa sko! og det var SYKT varmt, men naar vi kom dit var det for dyrt saa vi dro igjen (tok massage istedet, godt valg!)
her i bangkok er det saa sykt varmt, det er saa fuktig i luften og man blir svett bare man tar et steg utenfor doera! takk gud for aircondition!

ikveld stikker vi til krabi, 17 timer med buss! ogsaa er vi in heaven!
jeg og hanna (hanna har kommet forresten) skal ta dykkekurs tror vi:) det blir goey! mari har allerede saa vi skal dykke alle sammen! Yeeea!
vi savner andrew luke og miles ganske masse! men vi klarer oss...
hanna er forresten super! :)

snakkes!

søndag 15. november 2009

Hanoi Rocks!

Naa sitter jeg i Sapa. Sapa et lite omraade helt nord i vietnam, en natt med nattog fra Hanoi. Vi kan faktisk gaa til den kinesiske grensen fra her, det har vi tenkt aa gjoere senere idag. Vi er paa en utflukt regissert av hostellet vi bor paa. Her er det masse risaakre og fin natur og vi har gaatt trekking i to dager. Vaert litt uheldige med vaeret ettersom det har vaert kaldt deto dagene vi har vaert her. Det har vaert godt og varmt naar vi har gaatt, men saa fort man sitter stille blir man kald. Landskapet her er veeldig fint, men som sagt var ikke vaer gudene paa vaar side, saa vi fikk ikke sett all den fine utsikten vi kunne ha sett. Vi har akkurat kommet tilbake til byen hvor vi skal reise videre fra, og venter paa bussen til togstasjonen.
Tross vaer og kulde har det vaert to veldig fine dager! Selve trekkingen var litt kortere og lettere enn jeg og Mari hadde forestilt oss, men vi har gaatt musskritt og kosa oss :) Det er sju av oss som gaar sammen, og ikke alle er like spreke. Vi har ogsaa sett mange mindre spreke turister i alle slags former for klaer og ikke minst skotoey... Som mari sa (etter aa ha tenkt seg noeye om for ikke aa vaere negativ, nar ei dame foran oss sinka farten betraktelig) Hun er ikke akkurat en fjellgeit... Foerste dagen gikk vi 19 km og idag har vi gaatt 10 km :)
Vi har gaatt opp og ned, mellom risaakre, i gjoerme, over gyngende hengebruer og gjennom koselige smaa landsbyer. De som bor her har veldig spesielle lokale klaer og syr alt selv. De er veldig fine, men ogsaa morsomme. Guiden vaar paa turen er ei morsom jente, som har laert seg BRA engelsk bare ved aa snakke med turistene. Alltid blir og med en morsom kommentar paa lur. Det varmer naar man er kald. Hun har tre unger, den eldste er syv aar gammel og hun er hjemme og passer paa smaasoskene og lager mar mens mor er paa jobb to dager i strekk. Hun hadde masse morsomme historier og vi laerte masse om lokalbefolkningen og om vietnam. Hun fortalte bla om farfaren hennes som er 91 aar, og fortsatt paa leting etter kaereste (kona er doed..) og hver gang hun gaar paa markedet sier han: ta med en kjeaerste til meg. men hun kommer nok aldri til aa finne noen... hehe Hun har ogsaa fortalt om unge vietnamesiske jenter ned i 13- 14 aars alderen som forsvinner, fordi kinesisiske menn kommer og kidnapper jentene og selger de som koner til andre kinesiske menn. Soesteren til mannen hennes har akkurat forsvunnet...

Inatt har vi vaert paa hoestay, altsaa bodd hjemme hos noen av de lokale, midt ute i oedemarken. Det var veldig koslig. Damene og jentene i huset var ute paa skole og jobbe hele dagen, og lagde mat til oss og vaska opp etterpaa... Mens far i huset hadde besoek av en kompis og drakk risvin. Sann er det i mange familier her i Vietnam. Under middagen (som var veldig god!) Kom han med to flasker risvin han insisterte paa at vi skulle drikke opp, det var ikke annet aa gjeore enn aa skaale med naar far i huset insisterte (og det smakte ikke akkurat godt..) Vi satt og skavla, drakk litt oel, spilte litt poker og til slutt la oss til aa sove under de varme dynene... (det var ikke akkurat isolasjon i huset..) I morges vaaknet vi av en zoologisk hage utenfor... det var katter som sloss, hunder som bjeffet, duer som kurret paa taket, griser og gjesser som snakket i det fjerne, hanen som gol og ikke minst ungene som leop runndt aa lekte.. Noen syntes det var hakket irriterende, men jeg er uenig. Det var sjarm!
Det har vaert to spennende og innholdsrike, hvor vi har faatt nok soevn og mosjon! - og man blir alltid varm igjen... :)

Hanoi! Hanoi er hovedstaden i Vietnam og ligger opp nord. Det er en celdig koslig og fin by, men masse folk. Det bor narmere 90.000 mennesker i Vietnam,og naar man gaar rundt i gatene her skjeonner man hvor mange av de kommer fra :) Her er masse folk og liv og roere, hele doegnet. Hanoi har veldig god Pho, som er en slags nuddelsuppe, og de har spesielle omraader hvor du sitter ute paa plastik stoler og kikker paa trafikken der oelen koster 1 krone :) Det var nok om mat!
Ettersom vi droppa Laos har vi hatt god tid i byen, chilla mest rundt! -og ikke minst saa bor vi paa dorm og har blitt sosiale ( tidligere har vi bodd paa dobbeltrom nesten hver natt!)Det er et veldig bra og sosialt hostel, med grilling og masse bra utfluker.. Vi har faatt venner!! hehe Andrew, Luke og Miles tre morsomme karer fra england, de har vi hengt med det meste av tiden. Vi dro ogsaa paa utflukt sammen med de, til HALONG BAY! -og det var helt fantastisk!

Halong Bay er et omraade med masse oeyer og fin natur (igjen!)
Vi dro ut med baat og utfluken var i tre dager. og det var ikke hvilken som helst slags baat, det var en FIIIN baat! Vi var tilsammen naermere tredve personer paa baater. kort fortalt vi bade i havet, og jeg hoppa fra baaten (det var skummelt, jeg er jo ikke saa glad i vann) dro paa kajakktur inn i grotter og om kvelden var det selvoelgelig god mat, og etterpa fest! Festen varte hele natten lang, skal ikke gaa inn paa detaljer her, men morro var det :)

Neste dag dro vi ut til en oede oey! Mens de fleste baater drar ut paa en oey med resort hoteller osv, saa dro vi som en samlet gjeng fra hostellet ut paa en oey og sov i smaa hytter uten vegger. Mye mer eksotisk og morsomt spoer du meg! Der hadde de bordtennisbort, freesbee, volleyball bane og de som ville kunne dra ut paa vannski, wakeboard eller tubing. (det var desvaerre litt for dyrt for oss..) Men vi kosa oss med volleyball og annen aktivitet, og naar vi ble slitne kunne vi legge oss i hengekoeyene og lese beoker. Kan livet bli bedre?? Neppe!
jeg synes ihvertfall det var som aa komme til himmelen!
Om kvelden var det igjen duket for god mat og sosiale sammenkomster rundt oelen! (selv om vi allerede hadde starte ute paa volleyball banen....)
Vi var verdens beste gjeng som tilslutt ble sittende igjen oss fem (Andrew, Luke, Miles, en guide Mark, ei jente som het Kat og Mari og jeg..) Vi spilte drikkeleker og kosa oss! Vi laerte mange drikkeleker bla Fuck you! den skal vi spille naar jeg kommer hjem...
Ogsaa slokna vi...
Dagen etter var det opp igjen, paa baater og hjem igjen.. da var vi litt slitne!

Det var en helt fantastisk tur og veldig morro!
Det var to ting som var litt bajs.

Jeg mista kamera mitt, men hold dere fast, det var ikke min skyld! Guiden vaar (egentlig litt av en klovn) hadde med en drybag, naar vi var ute paa kajakktur, hvos vi kunne legge kameraene vaare og greier i, den glemte han igjen et sted vi stoppet paa, de dro ut igjen for aa finne den, men den var borte.. Saa han mistet kameraene til halve resiefoelge (ja, jeg gjentar klovn!) Det var kjipt, spess med alt forsikringstyret og saann, men heldigvis hadde jeg akkurat brent inn bildene paa dvd.

Den andre tingen er at Miles, som hadde vaert paa tubing i Vang Vieng traakaa paa en spiker, det var litt over en uke siden, og han har bare gaatt rundt paa foten, fordi han ikke hadde budsjett til aa reise til doktoren.. Alle sammen har jo seff sagt til han at han maa paa sykehuset, men nei.. det ordner seg sier han. Etter Halong bay turen hvor han fikk streng beskjed om aa gaa til doktoren av en av de lokale guttene, saa fikk vi overtalt han til aa ta seg en tur til legen. Han er nitten aar og reiser alene, saa vi fire foelte jo vi maatte ta oss litt av han.. saa vi ble med. Kort fortalt kunne det ha vaert livsfarlig hvis han ikke hadde kommet, pluss att han hadde maatte amputere beinet. saa han fikk drypp og de matte skjeare bort huden med infeksjon. Vi fikk komme inn paa tur og se. - og vi fikk kjaerlighet paa pinne.. :) Han fikk medisiner han skulle ta flere ganger daglig og maatte komme igjen om en uke. (-og ingen alkohol selvfoelglelig..) Det ble litt for dyrt for han, men som han selv saa, saa lenge han betalte for aa beholde livet var det greit.. Naa faar vi haape han foelger legenes raad, med medisin, bandasje og alkohol. (naa reiser alle vi fire fra han saa han maa klare seg paa egenhaand...)
Det endte ihvertfall godt og vi fikk en morsom opplevelse paa sykehuset!

Naa reiser vi snart tilbake til Hanoi, og har en dag igjen der, foer vi flyr til Bangkok for og moete Hanna! Det blir goey! :) Da blir det to uker med sol og bad, foer vi reiser til Australia og JENS kommer! Jaaahoo! :)

Det har vaert mye meg og Mari paa turen, saa det vaer goey aa moete masse nye folk og henge med! Vi faar snakka masse engelsk, og jeg som ikke er saa god, laerer noe nytt for hver dag! Noen ganger tar jeg meg selv i aa tenke og skrive paa engelsk...
Det blir vel enna mer av det i Australia!

Da takker jeg for oppmersomheten! imponerende hvis dere har lest alt.. dere sier at dere liker lange innlegg, men hva med de som aldri naar slutten? hehe

Vi har det ihvertfall super bra!! - og den seneste uka i Hanoi, med alt som har fulgt med har vaert noe av det beste hittil paa reisen! :)

Thank you Andrew, Luke and Miles!

søndag 8. november 2009

CUC PHUONG NATIONAL PARK

Som jeg lovte dere forrige gang skal jeg skrive litt om da vi var i den vakre national parken.. Jippi! - og jeg skal proeve aa ikke skrive altfor lang denne gangen.. :)

Vi kjoerte motorsykkel fra Ninh Binh og til Cuc Phuong med to gamle ringrever.. De snakket ikke saa mye engelsk, men de var hyggelige. Litt for hyggelige skulle det vise seg..

Men ihvertfall.. Mopedturen (for det var det det var, ingen motorsykkel...) var en opplevelse i seg selv. Vi kjoerte ut paa landet og det var saa mye fin natur, og vi fikk se litt av hvordan de lever.. Det var masse soete smaa hus og forskjellige dyr.. Mange aakre hvor folk jobba. Redskapene de bruker er ikke akkurat som hjemme, men ligger 50 aar tilbake i tid, aa det blir jo saa mye tyngre og tar mye lengre tid. Det foeltes som en liten tidsreise. - ogsaa saa idyllisk og flott som det er!! og der satt vi paa mopeden og suste avgaarde med vind i haaret og foelte oss lykkelige! (for dere som er litt observante saa har jeg jo skrevet foer at alle bruker hjelm her, ogsaa vi. saa det med vind i haaret er en sannhet med modifikasjoner, med det oedelegger jo det idylliske bilde dere danner dere inne i hodet naar jeg skriver at jeg hadde en altfor stor lyseROSA hjelm....) saa la oss si vind i haaret og at vi foelte oss lykkelige!

vi kom fram til nationalparken hvor vi skulle sove i en hytte langt inne i skogen midt i parken. hytta var uten varmt vann og med stroem bare et par timer om kvelden. det var veldig koslig, og vi fikk et lite rom med hver vaar seng og myggnetting (les: himmelseng..)

Foer vi innstalerte oss gikk vi en tur paa ca 7 km, det tok litt over to timer, og var en veldig spennende tur. vi saa ingen spennende dyr, men vi saa et tusen aar gammelt tre og en hule. Ja, en HULE, langt inne i skogen.. Vi tok fram lommelykta for aa utforske hula. Den var stooor, hoeyt i taket og et par hundre meter lang.. det var litt skummelt men mest spennende. - og jeg har jo lest og sett itt for mye krim, saa jeg haapet jo selvfoelgelig paa aa finne en skatt eller et lik eller noe lignende, men vi fant ingenting. Spennende var det uansett! Det som var litt skummelt var jo hvis lommelykta plutselig skulle streike, da kunne vi fort faatt problemer.. Ingen visste jo at vi var der, og vi visste jo ikke veien ut, ikke var det helt uproblematisk aa gaa rundt heller.. Men det gikk fint og vi kom oss helskinna ut.. En veldig spennende opplevelse :) Ellers var det godt aa faa en ordentlig gaatur med FRISK luft (det er det jo ikke altfor mye av inne i byene..)

Etter at vi kom "hjem" spiste vi nuddelsuppe og la oss under dyna, det var jo litt kjoelig, nei ikke kjoelig, friskt vil jeg kalle det.. - og leste bok og kosa oss. Jeg tok en liten joggeutr, men den ble ikke saa lang, for det ble fort moerkt inne i den tetteste skogen, og jeg hadde ikke lyst til aa gaa meg bort.
Saa spiste vi nuddelsuppe til kveldsmat.

Dagen etter gikk vi ogsaa en liten tur, til et gammelt tre. der saa vi en stor edderkopp, og hadde en lite fotosession - ogsaa vi holdt paa aa gaa oss vill langt inne i jungelen der, saa vi fant ut at det var best aa snu.
Etterpaa var vi i ett rescue center for aper, som folk prover aa smugle ut eller er skada. der har de apene en liten stund og prover aa venne de til aa kunne leve fritt i skogen. det tar ca to aar, og de fleste apene kommer ut igjen :)
De var morsomme! -og det er saa sykt hvor like mennesker og aper er, fascinerende aa se.

Ny motorsykkeltur hjem (jeg mener mopedtur..) med ENNAA finere landskap! Det var en helt fantastisk tur, med saaa mye fint aa se. Jorder og fjell og vann og folk og dyr og aakre you name it.
-og naa er det paa tide og fortelle om han mopedfyrn (paa ca 50 aar eller noe) som syntes mari var saa pen, og stroek ho paa haret, og ville kysse og massere.. haha men da satte mari ned foten og sa stopp!

Vi besoekte forresten en til hule paa veien hjem. Der bodde det mennesker for 7500 aar siden! :) Mari saa en doed flaggermus og det var det!

Jeg er ikke saa god til aa formidle foelelser, men det var tre spesifikke foelelser jeg fikk paa disse dagene i nationalparken.

Foelelse nr 1. Vi kom, det var straalende sol og lufta var frisk og god. Det laa en lite koselig hus like ved der vi skulle bo. Det var saa fint og koselig der. Bestemor og Bestefar paa landet folelse. Deilig og avslappende!

Foelelse nr 2. Vi hadde vaert i aktivitet hele dagen, var slitne og dusja i iskaldt vann. Naa laa inne i "hytta" under dyna som var varm og god og hoerte paa alle lydene utenfor. Speider hyttetyr foelelse. Gode minner!

Foelelse nr 3. Vi vaakna tidlig om morgenen og var uthvilte, lufta var kjeolig, men sola varma gjennom ruta. Fuglene kvitra utenfor og vi hadde fri. Norsk (tidlig) sommer morgen. En herlig foelelse!


Vi er i Hanoi naa, en kul by! - som rocker! og vi har blitt sosiale!!

vent i spenning paa neste kapittel...

Forresten mamma, er det som vanlig hjemme naar du og kristian skal paa gudstjeneste??
- og Pappa, det blir nok noen ekstra kilo a drassa med hjem hehe

lørdag 7. november 2009

Fantastiske Vietnam!

Vietnam er et fantastisk land som vi trives kjempegodt i!! Saa for aa fa bedre tid her og rekke alt det vi har lyst til aa rekke, er det med trist sinn jeg maa meddele att vi dropper Laos! (i tillegg til at det koster en del penger, er ganske omstendig aa komme seg dit og at det er lang reisetid ti og fra.. (saa da blir det enna en tur paa meg igjen i naermeste framtid, for Laos skal jeg til.. snart! ) Saa naa har vi litt over en uke igjen i Vietnam, foer vi flyr ned til nagkok igjen for aa moete Hanna og nyte strandlivet i Thailand! :)

Jeg har skrevet om trafikken i Vietnam foer, men den er ikke saa ille som det kan virke som ved foerste oyekast! det er system paa hele greia vettu, og tuta er det viktigste redkapet man har, i tillegg til rattet, seff! Heldigvis er det paabudt med hjelm her! - det har vi ihvertfall regnet ut naar alle kjoerer rundt med saanne nye kule retrohjelmer!

Vi var i Hue, det var en fin liten by! hvor vi var itt uheldige med vaeret og litt mageondt gjorde at vi bl. a gikk glipp av en baattur.. - MEN vi fikk gaatt litt rundt og sett paa markedet der, som var et helt sinnsykt kult marked, annerledes enn de andre vi har sett.. Her var det foerst og framst ikke turist ting, men ting og saker som de lokale trenger (dvs alt mulig..) og selvfoelgelig masse spennende mat! (det er ikke maate paa hva man spiser i disse landene...)

Vi gikk ogsaa glipp av en fantastisk Halloween feiring!! - jeg var frisk, men Mari var sengeliggende.. saa jeg tok meg en liten tur alene og fikk sett de lokale som hadde kledd seg ut og hadde fest og lagde masse show og morro! :) det var veldig goey, spesielt ettersom jeg ikke deltok, saa kunne jeg staa paa siden og vaere flue paa veggen:) - og det er jo ikke ofte jeg er naar det er fest!

Den lokale maten i Vietnam er ikke like god som ellers i Soeroest Asia, det er ikke like mye godt krydder og den er litt kjedelig! Men tilgjengjeld har de mange andre vireklig gode restauranter med bla. a italiensk, fransk og indisk mat! Mmmm... Vi har spist verdens beste, og da mener jeg VERDENS BESTE sjokoladepudding!! - den var himmelsk!! ..og det var et oeyblikk der vi trodde vi var i himmelen..( men kom for den paa jorda naar den kom opp igjen dagen etter...) Vi spiste ogsaa paa en indisk restaurant hvor de hadde sinnsykt god mat! det maa vaare den beste indiske maten vi har faatt! - i tillegg fikk vi Chai Te, og det var virkelig noe va det beste jeg har drukket, om ikke det beste! Det var saa godt att vi maatte gaa tilbake dagen etter mens vi venta paa bussen.. Vi drakk Chai Te, spiste Naan broed og spilte backgammon... Kan livet bli bedre? Og som om ikke det er nok, saa spiste vi paa en italiensk restaurant med fantastisk gode baguetter og ost! - og verdens beste Salat, med alt mulig godt i! Mmmm... (begynner snart aa gaa tom for adjektiver....)
Saa, selvom den vietnamesiske maten er litt kjedelig, saa mangler det ikke paa kulinariske opplevelser... (Mari har forresten ogsaa spist de beste vaarrullene hun har smakt og det er ikke faa ganger hun har spist det...)
Nok mat! Haaper dere ikke sitter og er sultne naar dere leser dette... og hvis ikke dere er, saa haaper jeg dere blir...

Saa tok vi en laaaang nattbusstur til Ninh Binh en liten og ikke altfor fin by.. Det var en sove buss emd ligge seter! deilig! - helt til vi stoppa, og vi stoppa litt for lenge.. hva skjer? Jo, vi maatte bytte buss, og ikke til en tom buss, nei til en stappfull buss, saa det var bare og sette seg ned paa gulvet! - heldigvis hadde ikke vi saa langt igjen, noen skulle kjeore flere timer lenger enn oss.. Men det var ikke mye soevn vi fikk etter det (dvs ingenting) Det var ihvertfall avtion nok aa sitte aa foelge med paa veien. Jeg var var vitne til de mest skumle forbikjoeringene du kan tenke deg.. (vel nesten ihvertfall..) Saa kom vi fram kl fem om natta, og visste ikke ehlt hvor vi var eller hvor vi skulle, og ikke hadde vi kart.. Vi hadde bare et navn paa ett hotell vi ville bo paa.. Det pleier alltid aa sta masse irriterende fyrer som kaster oss naar vi gaar av bussen. Det var en kar som sto der, og han lurte jo selvfoelgelig paa om vi ville paa paa hans hotell... Vi sa, nei vi har et hotell, som vi pleier. Men han ga seg ikke. Javel, faa se paa kartet ditt da! - og for en lykke! Det var jo det hotellet vi ville bo paa... Da var mannen ikke fullt saa irriterende lenger! :) Det var hundre meter aa gaa, og vi sovna ganske saa fort...

Vi har leid sykler her i Ninh Binh og sykla ut til Tam Coc, ca 7 km. Der dro vi paa baattur og kjorte gjennom grotter og saa masse fjell og vann og fin natur. Det var oss to og ei dame som rodde med bena i baaten vaar.. Hun fikk overbevist meg til aa kjeoepe et broderi av ho (hva skal jeg med det?) ..og ho skravla og skravla, laerte oss masse vietnamesiske ord vi IKKE kommer til aa huske. og visste oss masse fjellgeiter som gikk oppe i de bratte fjellene, de gikk omtrent 90 grader rett ned, men de vandra rundt som ingenting. Utrolig! Fjellgeit er visst en av spesialitetene her.. syns jeg ser en mann som leoper rundt og skal fange fjellgeiter i fjellveggen (ha ha) lykke til sier jeg bare! Saa var vi framme igjen og dama var saa blid og fortsatte og prate, ogsaa sier ho tib tib, og vi hermer som viu hadde gjort tib tib, men ho ga seg ikke: tib tib.. ogsaa skjeonte vi det, ho ville ha tips! - men ettersom vi allerede hadde kjeot en brus og en kjekspakke (i tillegg til aa ha betalt for turen) sa synes vi at vi hadde gjort vaart.. Men nei, ho ville ha tib, 10.000 dong (3 kroner...) jaja, okei da, du faar smaapengene vaare, 7000 dong og to bananer. Da lo ho hoeyt og var fornoeyd! :) - og vi sykla hjem..

De har kuer med pukkler her, som de kjoerer rundt med! altsaa, istedet for hest og kjerre saa har de kuer med pukkel og kjerre. Det ville Marit ha bilde av, ho dro fram kamera og da smila foereren og sa streng til kua si, foto foto.. saa jeg fikk ikke bare en smilene sjafoer, men ogsaa en smilene ku paa bilde!

Jeg hadde en liten episode her naar jeg skulle ta ut penger... Jeg og Mari sto i minibanken og skulle ta ut penger, vi tok ut og begynte og telle og veksle litt med hverandre. det var i orden, og vi begynte aa ga dit vi naa skulle... saa kom det en mann loepende og ropte etter oss.. Hva var det han ville...? Jo, han hadde bankkortet mitt!! det hadde jeg visst glemt igjen i automaten! For en snill mann og for en lykke! Litt hell skal man ha.. Men det viser jo ogsaa hvor aerlige og snille folk er her! :) - og til dere som tror jeg ikke har rota bort noen ting saa har jeg altsaa rota bort kodebrikka til nettbanken min, et kart over bangkok og agatha christie boka mi.. men jeg synes egentlig ikke det er saa vaerst jeg.... :)

Jeg hadde egentlig tenkt aa fortelle dere om at vi akkurat har vaert i en nationalpark og gaat litt turer og sett masse natur, men naa begynner dette aa bli ganske langt saa jeg faar ta det neste gang.... :) Haaper dere holder ut de lange innelggene mine, men naar jeg foerst starter saa klarer jeg ikke stoppe..

Naa skal vi pakke snippsekken og reise til Hanoi! (heldigvis bare to timer med buss!!)

Hei og haa Roger! - og Ka jeg skal definitivt hjelpe deg aa male! jeg gleder meg allerede! :) Ragnhild jeg trenger adressa di! Foreldre, dere er vaare trofaste foelgere! -og vi har ikke hoert noe om flom, det er ihvertfall ikke flom her! Ingen fare! :)

Takk for oss! :)

mandag 2. november 2009

Nha Trang og Hoi An

Vi har vaert i to fantastiske byer her i Vietnam. Nha Trang og Hoi An! Baade Mari og jeg forelsket oss i disse byene, spesielt Nha Trang! En passe stor strandby, med alt man kan oenske seg! Vi var som tidligere nevnt ute en dag og paa stranda og kosa oss dagen etter! Noe av det som var saa deilig med Nha Trang er rensligheten, stranda var fri for soeppel og det var ordna til en fin park og var saa koslig! - og rent og pent det er luksus her... :)
Vi leide oss sykler for en dag og sykla ut til et lite spa omraade ca fem km utenfor byen, selvfoelgelig ble det litt proeving og feiling,men vi fant fram til slutt, saare i rompa etter de harde sykkelsetene :) Vi klarte fint og manoevrere oss gjennom den vaerste trafikken foer vi kom ut paa en humpete og svingete vei, og langt der ute i ingenmannsland laa himmelen! Kort fortalt vi fikk gjoermebading (med sunne mineraler) litt soling (saa det skulle stoerkne paa kroppen for saa aa dusje det av igjen..) , mineralvannspray paa hele kroppen, mineralvannsbad i smaa steinbasseng og etterpaa kunne vi bade i bassengene som var der, varmt eller kaldt! - for 25 kr!! Vi foelte oss sunne og deilige etterpaa og fulle av sunne mineraler... :) vi sykla hjem og hađe gjoerme i oerene de neste dagene... :) Vi fant en butikk hvor de hadde SYKT masse musikk saa vi fylte opp ipod, med masse nytt! - og vi har kjeopt oss hoeytaler saa vi kan hoere musikk og ha disco paa rommet!

Om kvelden spiste vi paa et sted da hadde gratis strawberry daquary paa mandager, den smakte ikke godt!- det gjorde derimot maten!

Saa til hoeydepunktet VINPEARL OEYA! Vi betalte for taubane ut til en oey, som egentlig var den forlystelsespark! karuseller, vi tok en men den var helt forferdelig (vi hang bare opp og ned hele tiden...) saa vi droppa flere karuseller... Men vi fant en stor spillehall, med alle slags spill! - og alt var gratis (formel 1, motorsykkel, dansegreier, kaste baller og treffe noe, spille fotball, maskiner med kortspill, - og ikke minst Airhockey!!!) Vi maatte jo selvsagt proeve alt, det koster jo penger ellers... De hadde simulator, og det hadde Mari aldri proevd foer, saa det var suksess! De hadde underwaterworld, som jeg hadde lest om paa forhaand at skulle vaere veldig bra! vi kom inn og der var det to STORE akvarier med litt kjedelige fisker... - var dette alt? Nei, det var det ikke, det var jammen med 20 akvarier til med ALL slags fisk! - ogsaa gikk man inn i en tunell, da var det haier, skilpadder, rokker, flyndrer osv overalt! Vi moette ogsaa noen vi snakka med i Malaysia, men som hadde vaert i Kina og reist en helt annen vei...Morsomt! :)
Saa til hoeydeounktet, vi hadde selvsagt ikke tenkt paa aa ta med bikini, saa det gikk vi glipp av, megabadeland, med alle slags vannsklier osv, litt bedroevet gikk vi rundt og saa paa alt vi gikk glipp av! Saa dro vi hjem, og tok taubanen hjem i solnedgangen (som vi ikke saa saa mye av..)

Saa var det med tungt sinn vi skulle forlate Nha Trang og reise med nattbuss til Hoi An. Helvetesturen blir den kaldt, men det gikk fint vi sov oss gjennom hele turen og kom fram, morgnenen etter, utvilte! Vi tok det forste og beste hotellet, ho pekte paa kartet hvor vi var, midt i gryta! jepp tenkte vil, men nei, det laa ikke midt i gryta far aa si det saann... Heldigvis hadde de gratis sykkelutleie, det benyttet vi oss av! - og sykla rùndt i byen som var saa koselig og liten, og vi sykla ut paa landsbygda, det var koslig! Hoi An er kjent for alle sine skreddere, som syr deg alt du vil ha,det gadd ikke jeg og mari, vi skulle jo ikke vaere der saa lenge heller... Men jeg fant noen som kunne reparere veska mi, og som kunne sy en spesialsydd silkalakenpose til jens:) litt stoerre og litt dyerêre enn de andre man faar kjoept der, men kun det beste til den beste, er det ikke saann? Vi spiste lunsj til 5 kr ( og da snakker vi nudler, boennespirer, svinekjeott, saus og masse urter - Hoi Ans spesialitet..) billig og verdt hver krone! :)
Vi var rundt paa markedet, hvor de solgt masse turist greier, silke og all den rare maten de spiser, og hele hoener, i bittesmaa bur (det skal jo vaere ferskt...) Det var goey! :)

dagen etter sykla vi til stranda som laa ca 5 km unna sentrum! vi kosa oss, leste bok og bada! - og handla bikini som vi ikke hadde nok penger til, saa ho foreslo at vi skulle komme tilbake dagen etter og betale resten(yeah, right!) jeg tror begge parter var fornoyde uansett! :)

Om kveldene leide vi dvd spiller og saa masse greys! :)
Dagen etter vaakna jeg kl sju om morgenen uthvilt, og da var det litt litt kaldt og overskyet, perfekt for en joggetur! for en fantastisk maate og starte dagen paa! - ogsaa de beste baguettene hittil paa turen med ost og et fruktfat til frokost! Mmmmm.....

Saa var det dags og reise videre! En kort busstur paa 4 timer til Hue, hvor vi er naa.... :)
Fortsettelse foelger...

Takk Ragnhild, Mamma og Elisabeth for oppdateringer! Jeg blir saa glad! Toveiskommunikasjon er den beste kommuniksjonen!! :)

dette tok evighêtr fordi det ẻ et môngtâstatur!!!!

mandag 26. oktober 2009

VIETNAM

Hallo folkens! paa tide aa skrive blog igjen.. :)

Vi kom til vietnam for noen dager siden og har vaert i Saigon/Ho Chi Minc City..der ble vi ikke saa lenge, det var en fin by, men ikke saa mye aa finne paa, og vi begynner aa faa daarlig tid hvis vi skal rekke alt, saa naa er vi i Nha Trang. En liten by med laaaaangt strand og hav saa langt du kan se (det er ikke saa langt men...) Vi har ikke vaert saa heldige med vaeret hittil i Vietnam, det er overskyet og regner en del.. overksyet var jo ganske digg naar vi var i Ho Chi Minh, for ellers er det jo altfor varmt! - men her ved havet er det litt graatt og kjedelig.. vi sto opp ganske sent idag (vi var ute og drakk litt oel igaar....) saa det var ti minutter med sol, saa ble det overskyet, som mari sa, "hvis vi hadde statt opp med fuglene hadde vi faatt mange timer med sol" - men det faar bli en annen gang...

Oel igaar ja! vi var paa en ganske kul bar, som ogsaa har masse massage og spa og greier, og som har en kampanje MOT prostitusjon og har en skole for gatebarn osv... hva er vel bedre enn aa stoette en god sak samtidig som man drikker oel?? Plutselig begynte de aa spille masse dansk musikk (sys bjerre, nik & jay og kim larsen) saa da fant vi ut at her var det noe muffens.. ogsaa fant vi ut at baren var full av danske jenter, etter et par oel, drista vi oss til aa bryte opp selskapet og sette oss ned! de visste seg at de studerte her.. Vi hang litt med de! - ogsaa moette vi en nordmann som studerer her. saa dette er stedet for aa studere virker det som! :)
Det var hyggelig! - saa kom han nordmannen med fire drinker han hadde kjeopt til oss, og de var ikke saerlig gode, han sa han kjopte de i mangel paa noe annet aa kjeoepe.. (hva skjedde med oel??) - vi ville ikke ha, saa han satt der alene med drinkene sine og taarer i oyenene (fordi det var sterkt og vondt) og preovde og drikke opp alt sammen... etter en runde med spying og litt mer taarer var det emste borte... haha holder meg til oelen jeg:)

Jeg har vaert litt sjuk, men er frisk igjen naa, hadde feber en dag og vondt i magen og hodet og bare laa inne, det var kjedelig!! - men fikk ihvertfall lest masse beoker! Vi bruker mye tid paa aa lese, men det er vi jo veldig glade i begge to :)

I Ho Chi Minh var det marked og masse fine ting og tang, og da kunne jo ikke Berit Smerit dy seg, det ble en shopperunde gitt! - men naar men faar 5 sesonger av greys for under hundrelappen saa skal man ikke klage.. det er jo saa billig her, og hvis shopping ER dagens aktivitet blir det som regel innenfor budsjettet (som etter litt utskeielser i singapore blan annet) har maattet strammes inn... :) (jeg fikk heldigvis spart litt inn paa budjsettet naar jeg var syk, saa noe godt kom det ut av det... )

Vi har forandret reiseplanene litt, for aa kunne rekke alt ute aa stresse for mye, Vi dropper Filippinene ( saa kan jeg ta meg en tur dit igjen en gang i nearmeste framtid :) og heller reiser litt lenger i enten Vietnam og Loas eller til Phuket/Krabi/Koh Phi Phi i Thailand. - og fordi det blir saa kort tid paa Pilippinene... Hanna kommer om tre uker ca, og vi skal moete henne i Bangkok! og to uker senere reiser vi videre til Sydney (og da kommer jens, yahoooo!!!) Tiden gaar altfor fort!! - og jeg glad for at jeg skal reise i 5 mnd, den forste mnd har gaatt sykt fort!!

Hvordan staar det til der hjemme? - Enten det er Osetby, Slettmovegen, flytting i Korsbergsveien, Trondheim, Oslo, Elverum, Koeben eller Volda! Jeg vil vite hvordan det gaar med dere og hva som skjer? Come om folkens..... :) Her maa jeg gi mine to fantastiske foreldre et klapp paa skuldrene, de er flinke!! :)

Det var det for denne gang! vender snart tilbake med juicy news... haha vi faar seee...
Kyss klapp og klem fra Nha Trang!

De kjeorer forresten som tullinger her, og det aa krysse gata er et prosjekt i seg selv, det er bare aa gaa og haaper paa at mopede har sett deg saa de kan svinge unna.... hehe :) litt action maa det jo vaere!

tirsdag 20. oktober 2009

Hurra for Pappa!

Hurra for Papsen som blir 51 aar idag! :)
Har du hatt en fin feiring? Faatt noen gaver?
Tenker paa deg og haaper du koser deg paa bursdagen!
Klem fra Kambodsja!

lørdag 17. oktober 2009

KAMBODSJA

Naa er det bilder paa facebook, det er vel tredje eller fjerdne dagen jeg proever aa legge ut! endelig er det lykkes! yahoo! tagg og kommantarer kan jo ta enda litt tid...

Har skjeont at det er noen foreldre som har vaer litt bekymra, men det er ingenting aa vaere bekymra for, selv om det gaar noen dager mellom hvert innlegg!
Vi har vaert i Siem Reap, altsaa Angkor Wat! Det var fint og flott og mange fantastiske byggverk som ble bygget for 1000 ar siden! Imponerende! ... men etter tre dagerm ed templer, saa har man sett nok stein.. Vi hadde n soet liten gutt som kjeorte oss rundt i tuk tuken sin og floertet med alle damene, som gikk rundt og solgt ting til turistene, mens han venta paa oss, eller han sov i en hengekoeye han fant seg.... han lurte paa om vi skulle vaere med aa drikke oel siste dagen, men da skulle vi (u)heldigvis videre den kvelden...
Vi har drukket litt oel paa Angkor What? Bar (- og ja, kult navn paa en bar) der moette vi lit folk, og det ble litt sent, saa da var det litt slitsomt aa se paa templer i varmen dagen etter (for noen...)

En av de siste dagene i Phnom Penh var vi paa matlagningskurs og laerte aa lage Kambodsjans mat, og det var goey! Vi laerte masse nytt og mye god mat! saa bare vent til jeg kommer hjem og skal lage mat til dere :)

Naa har vi kommet til Sihanoukville, etter en natt paa noe vi trodde skulle vaere en luksusbuss, det var ihvertfall det vi betalte for, men som var et vark av en buss og som hadde lyset paa og spilte Kambodsjansk (eller Khmer som det egentlig heter) musikk HELE NATTA! Vi sov ikke saa mye..

Men her er det fint, og det er sol strand (litt for mye sol kanskje, da noen har blitt en liten smule for mye solbrent) og det har vi savna! saa det var godt! Vi har akkurat spist god mat! (selvom maten i Kambodsja ikke er like god som den har vaert de andre landene)

Vi liker Kambodsja veldig veldig godt! -overranskendegodt!! Men saa er det alle de som skal selge og hver gang du gaar forbi "tuk tuk lady" "water lady, to for one""you need postcards lady""something to eat lady" "moto lady" som er litt irriternde, og med en enda mer irriterende stemme som de gjoer til! Da var det ganske goey naar det var en som sa " tuk tuk sir... no lady"haha
Bortsett fra det, som er litt irriterende noen ganger, saa er folk her utrolig hyggelige, de smiler og er glade, og veldig hoeflige!! Det er veldig lite turistpreg over landet (selvom vi naa har vaert paa det strorste turiststedet her, Angkor Wat. De lever veldig gameldags, og vi har faatt kjeort en del rundt paa smaa landeveier og i smaa landsbyer og sett og det er veldig fascinerende!
Vi har bl a sett Floating Village, som er en by de flytter til naar det er regntid (som det er naa) hvor husene taar paa kjempelange stolper, saann at vannet ikke naar opp (for det er bare i regntiden det er vann der) morsomt aa see! det kjeorer baat mellom husene og til skola osv. De lever av fiske, saa naar vannet forsvinner flytter de igjen...

Naa skal vi paa Blackmoon party! Det blir sikkert goey! - og imorgen skal vi gjoere ingenting!! Vi har brukt litt for mange penger de siste dagene, saa naa er det sparebluss og strandliv... :)

Seeeees :)

søndag 11. oktober 2009

KILLING FIELDS

Vi er i Kambodsja, i hovedstaden Phnom Penh. Idag har vi vaert og sett The Killing Fields.

The Killing Fields er massegraver rundt om i Kambodjsa hvor mennesker ble drept og torturert under Kommunist regimet Roede Khmer i 1975- 1979. Antallet av mennesker som ble drept denne perioden varierer veldig det blir sagt alt fra 1,5 til 3,3 millioner, av totalt 8 millioner mennesker som bodde i Kambodja!! - og det er mange!!
Kommunist partiet Roede Khmer satte etter vietnamkrigen (hvor Kambodja var det landet det falt mest bomber) igang et prosjekt "aar null" hvor de skulle skape en kommunist stat som bygdepaa de gamle Khmer tradisjonene, et jordbrukssamfunn. Alle som var utdannet eller hadde forbindelse med den tidligere regjeringen eller utenlandske regjeringer ble drept. Foerst ble de torturert, og senere drept. Lederen av kommunist partiet var Pol Pot (som Paal Pot Pamparius fra Turboneger har tatt navner sitt fra, tror jeg).

Vi har vaert og sett "skola" hvor 20.000 mennesker ble holft fanget og torturert paa alle mulige slags maater. Senere ble de kjoert til massegravene hvor de ble drept. For aa spare ammunisjon, ble mange drept ved at de brukte bambus blader, som fungerte som sag. mange doede ogsaa av slag mot hode. Hele familien ble sendt dit og de ble tvunget til aase paa at resten av familien ble torturert. Smaa babyer ble holdt i bena og slaatt mot traer mens moedrene maatte se paa.

Vi var ute paa, doedsmarkene, som det heter paa norsk. Her fikk vi en guide som fortalt om hele familen hans som ble drept, mor, soster, tanter og onkler. Han var med aa oppdaget massegravene og han fortalte at det lukta ganske saa vondt. "Terrible" og "sad" sa han hele tiden! - og dette er jobben hans gaa rundt og vise fram hvor og hvordan familien hans og alle andre ble drept.

De har et monument staaende med hundrevis av hodeskaller av ofrene liggende i. Det laa masse klaer, tenner og benbiter etter ofrene liggende rundt paa bakken. En av massegravene var det bare ofre uten hode.


Det var ganske trist og tankevekkende og gaa rundt der, og se paa all elendigeheten og bilder av ofrene og det etterlattes fortellinger. Backpacker livet er ikke bare fryd og gammen, det er interessant aa se, men man blir ogsaa veldig trist. Jeg synes ogsaa det er en viktig del av det, og det gjoer at visetter mer pris paa reisen og det vi har hjemme. Det er faktisk ikke mange aarene siden det skjedde. - og rart at vi ikke har hoert om eller laert noe om det paa skolen. Det de gjorde her i Kambodjsa er vaerre enn det Hitler og nazistene gjorde under 2. verdenskrig.
Det er bare to aar siden de ansvarlige ble stilt for retten og doemt. Noen rettsaker paagaar fortsatt.
Kambodjsa har desvaerre en trist historie. Med borgerkriger, vietnamkrigen og massemordene. Men endelig kan de faa fred. Det kommer flere og flere tursiter til landet, og de fleste lever av turismen. de har akkurat funnet olje, saa naar de faar utvinning for det, kan de bygge opp landet igjen. Folk vi moeter og ser er glade og smiler og leker og det virker som de har det bra! :)

Det var masse fakta! - haaper det ikke ble for kjedelig! men jeg synes det er viktig at det blir fortalt og at man vet hva som skjer rundt om i verden, som er ganske annerledes enn Norge.
Det er laget en bristisk spillefilm og massedrapene., som heter The Killing Fields, den skal visstnok vaere veldig bra, og jeg gleder meg til aa se den ikveld!

Phnom Penh er en veldig annerledes by enn Kuala Lumpur og Singapore, som vi kommer fra. Her er det faa hoeye bygninger og det er veldig lite vestlig preg over byen. Den er veldig soeplete og uren, men sjarmerende. Innimellom lukter det Roksilde! Familien er veldig viktig i dette lander og vi ser hele tiden hele familier! Enten de leker eller jobber er de alltid sammen. Det er fint aa se. Det er ogsaa veldig mange barn som gaar rundt og selger og tigger, for foreldrene sine, og man klarer jo ikke aa si nei til de....

Vi bor paa et kongerom!! Stort bad og to stoore senger!! deilig :)

Det var masse, litt for mye? Takk for meg!
Hvordan gaar det hjemme i kulden?

torsdag 8. oktober 2009

MENGELE ZOO

Vi har forresten begge to lest en syykt bra bok, den heter Mengele Zoo av Gert Nygaardshaug! Den synes jeg alle burde lese! Vi har akkurat funnet ut at det er en toer, saa vi gleder oss til aa lese den! :)

SINGAPORE!

Vi har reist soerover og kommet til Singapore! Her er det fiint! Det er slutten av andre dagen vaar her naa, og reiser imorgen natt! Vi har vaert litt slitne etter masse storby og gaaing og gaaing i Kuala Lumpur, saa var har slappa litt av.. menvi har da faatt sett en del ting for det! Naa har vi akkurat kommet hjem fra Night Safari i Singapore Zoo, det var veldig arti! Kjoerte rundt i en tram og saa dyrene som gikk rundt og ante fred og ingen fare! veldig kos naar det var moerkt og masse lys rundt omkring! vi saa alle slags dyr, leopard, loeve, sjiraff, moskus, aper og verdens stoerste rotte som var giga!! etter det var det show, med dyr som gjorde masse morsomt, blant annet resirkulerte flasker..og midt i showet stoppa ho dama opp og sa at det var et lite problem, det var et dyr som hadde blitt borte... dyrepasserne gikk rundt og lette og noen ble helt hysteriske naar de trodde at det var et loest dyr i naerheten av de... det endte med at det laa en to- tre meter langt slange i en boks som noen satt paa, saa folk begynte aa loepe og skrike...haha det var jo seff en del av showet... noen jeg og mari skjeonte ganske fort, og vi var jo heller ikke redd slangen.. hehe Igaar var vi ute paa byen, betalte litt for inngang ogsaa gratis drikke fram til tolv! Liveband som spilte, og verdens kjekkeste asiater som bartender, kan det bli bedre? Ja, naar de spilte Kings of leon gikk Mari amokk og vi erobret danskegulvet.. nok om det! vi kom helskinnet hjem!
Igaar var vi ogsaa en tur paa Sentosa Island, som ligger rett uttafor Singapore, det var ikke helt det store, men vi kjorte saan kjelke nedover, problemet var bare att det var saa tett med folk, og det sto masse skilt hele tiden "slow down" og "caution" saa det var ikke akkurat nok action for oss! Idag har jeg sendt en stor pakke hjem, mest julegaver til family og litt shopping til meg selv... :)
Vi nyter hver dag og koser oss kjempemasse!! det er saa herlig aa vaere ute i verden og se og oppleve saa masse nytt! - ogsaa var det veldig godt aa komme til singapore en tur, er ganske vestlig her, godt med sitte (istedet for staa) do og dopapir paa doene. Naa bor vi paa et helt fantastisk sted i "Little India" her er det syykt koslig! det er en eller annen indisk festival her naa, saa masse folk og boder med alt mulig! nesten som aa vaere i India (bortsett fra at jeg aldri har vaert der...) Vi har begge to tatt henna tatovering!:) det ble fint!
Vi spiser fortsatt masse fantastisk mat!! - vi elsker det!

Naa skal jeg proeve aa legge ut bilder paa face, saa faar vi se vhordan det gaar! :)

mandag 5. oktober 2009

KUALA LUMPUR!

Naa er vi i Kuala Lumpur! Her er det fantastisk! En flott by med masse god atmosfaere som har alt! :) Jeg stortrives her! Vi har vaert her noen dager naa, og har sett en masse foeler vi! Night Market i Little India og gaat rundt og spist verdens beste mat i Chinatown, hvor vi ogsaa bor! Rett over gata hat vi Reggea bar, og ja den liker vi! Vi har vaert i en stor moske og Islamic Museum of Art, minatyrbygninger av de viktigste moskeene i verden! Vi har gaatt litt rundt og sett og naa er vi paa et kjeopesenter for aa handle litt, her har de ogsaa berg og dalbane, joohoo, vi gleder oss til aa proeve! Igaar kveld var vi oppe i Menara Tower, en av verdens hoeyeste bygninger! Vi var der om kvelden og hadde kjmpefin utsikt, bl.a over Petronas Tower, som vi skal opp i imorgen!
Naa maa vi paa do!

Har lagt ut noen flere bilder, nederst paa siden! Vet ikke helt hvordan jeg faar bilder innimellom teksten saa hvis noen vet, rop ut!

See you later alligator!

torsdag 1. oktober 2009

CAMERON HIGHLANDS

Ja, hva har skjedd siden sist. Vi har vaert paa Perhentian Islands som ligger nord-east i Malaysia, der var det ganske saa fint. Ikke overbebodd av turister ennaa, men det blir den i loepet av et par aar. Vi kosa oss paa den kritthvite finkornet stranda og bada i det varme turkise havet! haha :) Slappa av og lest masse!
Vi var paa snorkleur igjen! - og vi elsker snorkling begge to! Selv om vi bare for noen dager siden var paa snorkletur paa Koh tao, saa var det helt fantastisk og helt annerledes enn der.. Livet under havet er jo saa forskjellig rundt omkring! Her saa vi blant annet skilpadder, og hai (!) ikke stoerre enn en meter, men det var en hai, en vegetarhai, men det var fortsatt en hai! kult! og vi saa masse morsomme fisker og fine koraller, som var saa hoeye at5 du kunne svoemme mellom dem... det vi ogsaa fant ut er att naar fiskene spiser paa korallene saa hoeres det ut som de spiser corn flakes, saa man kan alltid hoere naar det er en stor fisk i nearheten, for da kommer det hoey corn flakes lyd! :) Bagdelen med snorkling er jo att du er ute paa havet hele dagen uten klaer, saa man kan fort bli solbrent..... jeg klarte meg denne gangen, fordi jeg hadde t-skjorte, men da glemte jeg og smoere armene, saa ble solbrent der... det er alltid noe! mari har faatt masse brunfarge, men jeg er fortsatt en hvit nordmann... Jeg sier som grekeren sa naar jeg og camilla var i syden sammen (og dere kjenner jo camilla): "Did you came the same day?" "But why...?"

Vi moette to kjempetrvilige svenske jenter paa snorkleturen saa de hang vi litt med! Drakk kjempedyr oel og kosa oss :) Innimellom er det altfor varmt!!! ..men heldigvis kommer det noen skurer, det er jo tross alt regntid!
Vi gikk en liten tur til en annen strand paa oeya, for aa se paa solnedgang og spise! Fiiint!

Det var masse sol og strand, naa har vi forflyttet oss litt vest og soer i landet, til Cameron Highlands! (og her er det by the way ingen jordskjelv....) her er det deilig og kaldt!! det er ett omraade med masse plantasjer av alle slag! idag var vi paa guida tur med Francis... vi saa verdens stoerste blomst, som bare blomstrer en gang i hele sitt liv som verdens stoerste blomst, og for en lykke vi var der foerste dagen, og da har den attpaatil finest farge... Goey aa se, og det var det! vi fikk da en liten gaatur og en frisk dukkert inne i skogen. Vi besokte en landby med opprinnelsesfolket her, og blaaste med saan greie.... hehe Vi var paa det hoeyste punktet i hele camerin highlands, masse taake, saa det var ikke saa mye aa se... Tilslutt var vi i en moseskog, der det er mose i hele skogen, og han viste oss masse forskjellige planter som man bruker som legemidler, men som snart doer ut, fordi de oedelegger skogen og skal rive og bygge.... det er veldig synd!
Vi bor paa ett kjempekoslig sted, Fathers Gesthouse. Vi valgte det billigste, saa vi bor paa dorm med 12 sengeplasser, men til gjengjeld koster det 10 RM (altsaa 17 kr) natta per pers..
Vi spiser saa sykt mye god mat her i asia!! Det beste hittil er uten tvil den Malaysiske karrien. den smaker annerledes enn vanlig karri. Og ellers masse godt krydder og masse gode suaser. Savner IKKE norsk mat og ikke kjeottbollene til mamma ennaa (sorry mamma, det er sant...)

Hoerer att det snoer i trysil!? og det savner jeg ihvertfall ikke!!
Ogsa hoerer jeg rykter om at brosjan har skutt tre elger, det er jammen itte daarlig!grattis med det! :)

Naar det gjelder jordskjelv, saa maa vi innroemme at vi ikke har fulgt saa godt med! saa vi hadde da ikke hoert om noe jordskjelv foer igaar... - og da har det jo tydligvis itte vaert her vi er.. Skal kanskje sjekke litt mer i framtida!? :) Vi var nok heldige som var her vi var :)

det er veldig traelet aa legge ut bilder, er ikke alle steder de har usb lett tilgjengelig,... men fisker noe en gang snart! ..jeg mener jo selvfoelgelig fikse og ikke fiske!

Hvis dere har lyst paa ennaa mere reisestoff, saa kan dere sjekke ut mari sin reisedagbok (som paa befaling av andre maatte skrive dagbok selv om hun ikke hadde tenkt det...) Det er www.resdagboken.se soek paa hermansen.

Takk for denne gang! Hilsen Berit og Bodil!

lørdag 26. september 2009

MALAYSIA

Naa har vi forlatt Thailand, og er i en liten by helt nord i Malaysia, som heter Kota Bharu. Her skal vi bare overnatte i natt foer vi reiser videre. Vi har nesten akkurat kommet fram, og endelig fatt spist litt! Foer dette maaltidet var det ca 20 timer siden forrige, saa ganske sulten. Vi har reiset i 28 timer naa, og sovet paa nattog. De siste dagene pa Koh Tao var vi paa snorkletur, det var kjempfint!! :) Ellers er det jo regntid her, saa det har regnet en del, og vi har bare slappet litt av og spilt kort osv..
Her om dagen hadde vi besoek av en Gekko paa rommet vaart, vi har konkludert med at den har vaert der noen dager, for mari syntes hun saa den noen dager tidligere, men vi fant den ikke igjen da, saa vi tenkte at enten saa hun en skygge ellers saa hun syner.... Saa Mari ble jop egentlig ganske gl;ad naar hun fant ut at hun ikke saa syner.. Vi maatte hente en Thaimann for aa jage den ut, det var ikke bare bare.. Det endte med at den maatte boete med livet. Og da kan du tro Thaimannen vra stolt som hadde reddet to jomfruer i noed.. :)
Imorgen tidlig kl aatte reiser vi til en oey ved den Malaysiske oestkysten som heter Pulau Perhentian Kecil. Det blir veldig spennende og se hvordan det er, skulle visst vaere veldig fint og et veldig bra backpacker sted. Ingen minibank og ingen biler!! saa det lover bra. Men mest sannsynlig heller ingen internett da... Tenker litt paa aa ta dykkerlappen der, hvis vi faar tid til det... Staar i boka her at det er ett av verdens fineste steder aa dykke (men det staar det om alle steder...) Ellers er det vel ikke saa mye nytt. Veldig varmt og klam luft. Regner litt innimellom. Det er masse mygg her, og jeg har faatt sykt masse myggstikk, som kloer!!!
Naa skal vi ut og sjekke ut livet paa Night Market tror jeg...
Haaper dere har det bra! :)

torsdag 24. september 2009

POSTKORT?

Hvis dere vi ha postkort, og jeg itte har adressa deres, saa maa dere skrive den her!
Saa goey aa hoere fra dere, og faa noen kommentarer:) Fortell meg hvordan dere har det der hjemme..... Skjer det noe nytt?

tirsdag 22. september 2009

KOH TAO

Koh Tao er en oey i den Thailandske gulfen, paa soer-oest kysten. Koh betyr oey, og Tao betyr skilpadde. Skilpaddeoeya, fordi den stikker opp av havet som en skilpadde. Den er 21 kvadratkilometer og hr 5000 innbyggere + alle trusistene, som det er mange av her, og det baerer oeya preg av...
Naa er det 2 dagen vi er her. igaar brukte vi dagen paa aa utforske og se litt hva som finnes her, og selvfoelgelig bada i havet. Vannet her er saa utrolig varmt! det er nesten som boblebad, ikke saa veldig forfriskende, men heldigvis kan vi sitte i restauranten paa hotellet og chille. Skikkelig backpacker stemning og veldig god mat! Nydelig solnedgang igaar, som det er bilde av nederst paa siden. Iag har vi gaat fjelltur over paa den andre siden av oeya, og skilpadda er hoey og bratt... vi gikk og gikk og svetta og svetta, kikka paa kartet og visste ikke helt hvor vi var... Men etter 3 timer kom vi fram og da var det 20 min til den siste taxien hjem gikk.. men vi fikk oss da en gaatur i varmen! :) og vi rakk en smoothie... :)
Hittil har Thailand vist seg fra sin stressende side ved Bangkok, og den avslappende side ved Koh Tao.. Thailenderne er kjempesoete og hyggelige, og de fleste snakker engelsk, men litt vanskelig aa forstaa.. de sier saally (sorry) og falang (farang= tursiter og hvite folk). Maten her er saaaa god og alt er sykt billig! blir overraska hver gang! Vi tok forresten tuk-tuk taxi hjem til hosteller i Bangkok for 10 Baht (1, 76 nok - altsaa 90 oere per pers....) Middagen ligger paa ca 20 kr!
Naa skal vi sjekke litt vaer melding og se hvor og naar ferden gaar videre...
Imorgen blir det heldag paa baat med snorkling :) Naa skal vi spise og kanskje drikke en oel!
Vi bor kjempekoslig her i en bungalow og med den finste restauranten eller chillout omraade hvis du vil...

Det var nok for denne gang!

søndag 20. september 2009

BANGKOK!

ja, naa sitter jeg og svetter og svetter! det er sykt varmt!men det er jo bare godt! :) snart skal vi ta bussen videre sydover i Thailand, til koh Tao en oey i den thailandske gulfen. Vi har vaert i Bangkok noen dagre naa! og det er an fantastisk by, paa sin maate... masser av folk og liv og leven hele tiden.. Idag har vi spist god mat og faatt 1 times thaimassage! skal si det var godt!! vi har ogsaa vaert paa Chatuchak marked, kjempestort og der finnes alt mulig, til en billig peng! jeg fikk kjoept meg noen smaating, bl.a pyntepute trekk (hva skal jeg med det?) Det er jo regntid her naa, og det begynte aa sprutregne naar vi var der, saa skal se det ble oversvoemmelse paa markedet, smaa gater under presseninger og blikktak, med vann opp til anklene! litt av en opplevelse. maa stikke! bussen gaar!

torsdag 17. september 2009

Ankomst Bangkok!

Vi er framme og har det bra! :)
hostellet vi bor paa er greit, og koster 30 kr natta! :) vi bor paa rom med tre norske (faktisk) jenter fra tynset..
Fantastisk flytur. God mat og jeg sov noenlunde godt, men det beste av alt: alle hadde sin egen skjerm hvor vi kunne se MASSE forskjellige filmer og hore MASSE forskjellig musikk, digg!!:)

Idag har vi gaatt litt rundt i byen og kjoert litt tuk-tuk. Vi har spist kjempegod mat, og gaat en tur i handlegata Khao San (fra the beach) Naa skal vi snart legge oss!

skriver mere neste gang!

onsdag 16. september 2009

READY TO GO! Heia Maria!

Ja, nå sitter jeg her og det er en halvtime til avreise og jeg skal ut i den store vide verden!

Det føles faktisk helt uvirkelig og jeg skjønner ikke helt at nå skjer det. Det er som å være midt i en drøm og at jeg snart kommer til å våkne.. men jeg gleder meg veldig! Og er ganske spent på hva som venter der ute… Om ett døgn (eller noe sånt) så er jeg i Bangkok, og når varmen slår imot en stakkar nordmann er jeg sikker på at jeg skjønner at det er virkelig….. (ja det var minusgrader i natt..brrrr)

Tusen takk til slettmoen familien m/venner (dere vet hvem dere er…) for en superhyg kveld i går! Jeg er fortsatt fed-up på ost, kjeks og ingefær te… Tusen takk til alle som har ønska meg god tur!
Og til alle som er bekymra:
Jeg LOVER å:
Passe meg for alle skumle typer, itte rote meg bort i noe tull, itte miste det ene bankkortet mitt, itte miste det andre bankkortet mitt, itte miste det tredje bankkortet mitt, itte glømme att tinga mine i asia når jeg skal til australia, itte få svinenfluensa, itte ta bussen i feilretning midt i bangkok, itte glemme passet, itte miste sikkerthetskortet til nettbanken, itte drukne, itte gå meg vill, itte komme for sent til flyet, itte rote bort passet mitt, itte dette ut tå køyesenga, itte miste mari, itte snuble i en diger vasslok med all bagasjen min og itte miste kamera i havet…
MEN dere kjenner meg: en eller flere av de tingene kommer mest sannsynlig til å skje.. så nå er det bare og satse penger på hva som kommer til å skje…først..
Heldigvis har jeg Mari som passer på meg! :)

- og med det vil jeg si hadetbra til alle sammen, pass på dere sjøl! – nå skal jeg gå og pakke ferdig….

Det er forresten meldt 29 grader, mørk sky og 7 mm med regn i Bangkok i morgen, så det kan jo bli spennende…

Heia Maria! Alle sammen må huske og se på x- factor og maria i kveld kl 20.00. Det er jeg faktisk ganske lei meg for at jeg går glipp av! GO MARIA!

torsdag 3. september 2009

Å glede seg

Marit teller dagene, og Marit har telt til tretten!
Tretten dagen igjen!

Marit gleder seg til Mari og Marit står på gardermoen og er spente og klare for avreise.
Marit gleder seg egentlig ennå mer til vi er framme i Bangkok, om FJORTEN dager.
Marit gleder seg til det neste halve året,
og til masse spennende opplevelser.
Marit gleder seg til å møte nye mennesker
Marit gleder seg til å se nye kulturer
Marit gleder seg til sol og varme
Marit gleder seg til elefanter og apekatter
Marit gleder seg til surfing
Marit gleder seg til fest og moro
Marit gleder seg til solneddgang.. og soloppgang
Marit gleder seg til å sende postkort
Marit gleder seg til surfing
Marit gleder seg til regn
Marit gleder seg til kokosnøtter!
Marit gleder seg til fjellturer
Marit gleder seg til å smake på ny øl
Marit gleder seg til å leve primitivt
Marit gleder seg til seilturer
Marit gleder seg til asiatisk mat
Marit gleder seg til å sovne sammen med Mari hver natt
Marit gleder seg til fersk presset juice
Marit gleder seg til morsomme lyder
Marit gleder seg til koselige hosteller
Marit gleder seg til å være på en øy
Marit gleder seg til saltvann
Marit gleder seg til kortspill og venting
Marit gleder seg til å si hei på nye språk
Marit gleder seg til å fylle opp reisesekken sin
..den skal være full av opplevelser!

..men først gleder Marit seg til Jens kommer på besøk til Trysil
Også gleder Marit seg til å møte Hanna!! :)