torsdag 1. oktober 2009

CAMERON HIGHLANDS

Ja, hva har skjedd siden sist. Vi har vaert paa Perhentian Islands som ligger nord-east i Malaysia, der var det ganske saa fint. Ikke overbebodd av turister ennaa, men det blir den i loepet av et par aar. Vi kosa oss paa den kritthvite finkornet stranda og bada i det varme turkise havet! haha :) Slappa av og lest masse!
Vi var paa snorkleur igjen! - og vi elsker snorkling begge to! Selv om vi bare for noen dager siden var paa snorkletur paa Koh tao, saa var det helt fantastisk og helt annerledes enn der.. Livet under havet er jo saa forskjellig rundt omkring! Her saa vi blant annet skilpadder, og hai (!) ikke stoerre enn en meter, men det var en hai, en vegetarhai, men det var fortsatt en hai! kult! og vi saa masse morsomme fisker og fine koraller, som var saa hoeye at5 du kunne svoemme mellom dem... det vi ogsaa fant ut er att naar fiskene spiser paa korallene saa hoeres det ut som de spiser corn flakes, saa man kan alltid hoere naar det er en stor fisk i nearheten, for da kommer det hoey corn flakes lyd! :) Bagdelen med snorkling er jo att du er ute paa havet hele dagen uten klaer, saa man kan fort bli solbrent..... jeg klarte meg denne gangen, fordi jeg hadde t-skjorte, men da glemte jeg og smoere armene, saa ble solbrent der... det er alltid noe! mari har faatt masse brunfarge, men jeg er fortsatt en hvit nordmann... Jeg sier som grekeren sa naar jeg og camilla var i syden sammen (og dere kjenner jo camilla): "Did you came the same day?" "But why...?"

Vi moette to kjempetrvilige svenske jenter paa snorkleturen saa de hang vi litt med! Drakk kjempedyr oel og kosa oss :) Innimellom er det altfor varmt!!! ..men heldigvis kommer det noen skurer, det er jo tross alt regntid!
Vi gikk en liten tur til en annen strand paa oeya, for aa se paa solnedgang og spise! Fiiint!

Det var masse sol og strand, naa har vi forflyttet oss litt vest og soer i landet, til Cameron Highlands! (og her er det by the way ingen jordskjelv....) her er det deilig og kaldt!! det er ett omraade med masse plantasjer av alle slag! idag var vi paa guida tur med Francis... vi saa verdens stoerste blomst, som bare blomstrer en gang i hele sitt liv som verdens stoerste blomst, og for en lykke vi var der foerste dagen, og da har den attpaatil finest farge... Goey aa se, og det var det! vi fikk da en liten gaatur og en frisk dukkert inne i skogen. Vi besokte en landby med opprinnelsesfolket her, og blaaste med saan greie.... hehe Vi var paa det hoeyste punktet i hele camerin highlands, masse taake, saa det var ikke saa mye aa se... Tilslutt var vi i en moseskog, der det er mose i hele skogen, og han viste oss masse forskjellige planter som man bruker som legemidler, men som snart doer ut, fordi de oedelegger skogen og skal rive og bygge.... det er veldig synd!
Vi bor paa ett kjempekoslig sted, Fathers Gesthouse. Vi valgte det billigste, saa vi bor paa dorm med 12 sengeplasser, men til gjengjeld koster det 10 RM (altsaa 17 kr) natta per pers..
Vi spiser saa sykt mye god mat her i asia!! Det beste hittil er uten tvil den Malaysiske karrien. den smaker annerledes enn vanlig karri. Og ellers masse godt krydder og masse gode suaser. Savner IKKE norsk mat og ikke kjeottbollene til mamma ennaa (sorry mamma, det er sant...)

Hoerer att det snoer i trysil!? og det savner jeg ihvertfall ikke!!
Ogsa hoerer jeg rykter om at brosjan har skutt tre elger, det er jammen itte daarlig!grattis med det! :)

Naar det gjelder jordskjelv, saa maa vi innroemme at vi ikke har fulgt saa godt med! saa vi hadde da ikke hoert om noe jordskjelv foer igaar... - og da har det jo tydligvis itte vaert her vi er.. Skal kanskje sjekke litt mer i framtida!? :) Vi var nok heldige som var her vi var :)

det er veldig traelet aa legge ut bilder, er ikke alle steder de har usb lett tilgjengelig,... men fisker noe en gang snart! ..jeg mener jo selvfoelgelig fikse og ikke fiske!

Hvis dere har lyst paa ennaa mere reisestoff, saa kan dere sjekke ut mari sin reisedagbok (som paa befaling av andre maatte skrive dagbok selv om hun ikke hadde tenkt det...) Det er www.resdagboken.se soek paa hermansen.

Takk for denne gang! Hilsen Berit og Bodil!

6 kommentarer:

  1. hallo
    jeg sier bare OMG en hai!!!! fytti, skumle greier det. ening med deg, en hai er en hai selv om den er vegitarianer. plutselig en dag så forandrer den mening og har lyst på litt kjøtt:P

    høres ut som dere har det fantastisk, blir en smule misunnelig her jeg sitter i det ustabile norke kystværet. vært regn og opphold som varierer vært femte min her i flere uker, huff huff huff!
    men jeg har bestilt meg tur til spania idag som skal bli digg! hvertfall sol for jeg da virkelig håpe hehe!

    kos dere videre, og bare fortsett å skriv! gøy å lese!

    SvarSlett
  2. forresten HAHA over kommentaren til deg og cæmelæmen!!! morrro morro morrro

    SvarSlett
  3. Ja det var mange opplevelser på en gang. Mye nytt å fordøye.
    Høres jo ut som dere har det bare fint så da får jeg vel slå meg til ro med det:)
    Men lurer enda på hvilken del av Malaysia dere er i, den på fastlandet el den på Borneo?
    Måtte be dem på 1881 sjekke geografien for meg
    i dag da jeg hørte om jordskjelvet på Sumatra.
    Visste jo at Malaysia grenser til Indonesia på ei av de store øyene. Ble beroliget da.
    Ha det fortsatt kos og pass dere for alt:)
    Klem fra mamsen

    SvarSlett
  4. vi er paa Peninsular (ikke borneo) og her er det ikke fastlandsgrense til indonesia. men man skal ha kunne kjent jordskjelvet i visse deler av malaysia og singapore, men vi er midt i landet og hoeyt opp, saa ingen fare!

    Bra med update Lillis!! :) digg med spania tur:) hehe en hai er en hai!

    SvarSlett
  5. glæder mig til at deltage i eventyret, glæder mig til at se jer.

    jens

    SvarSlett
  6. om aa gjoere aa legge ut lengst blogginnglegg. Berit vant!!! Og om aa gjoere aa legge ut deiligsvettebilde av Mari. Berit vant!!!

    SvarSlett