Som jeg lovte dere forrige gang skal jeg skrive litt om da vi var i den vakre national parken.. Jippi! - og jeg skal proeve aa ikke skrive altfor lang denne gangen.. :)
Vi kjoerte motorsykkel fra Ninh Binh og til Cuc Phuong med to gamle ringrever.. De snakket ikke saa mye engelsk, men de var hyggelige. Litt for hyggelige skulle det vise seg..
Men ihvertfall.. Mopedturen (for det var det det var, ingen motorsykkel...) var en opplevelse i seg selv. Vi kjoerte ut paa landet og det var saa mye fin natur, og vi fikk se litt av hvordan de lever.. Det var masse soete smaa hus og forskjellige dyr.. Mange aakre hvor folk jobba. Redskapene de bruker er ikke akkurat som hjemme, men ligger 50 aar tilbake i tid, aa det blir jo saa mye tyngre og tar mye lengre tid. Det foeltes som en liten tidsreise. - ogsaa saa idyllisk og flott som det er!! og der satt vi paa mopeden og suste avgaarde med vind i haaret og foelte oss lykkelige! (for dere som er litt observante saa har jeg jo skrevet foer at alle bruker hjelm her, ogsaa vi. saa det med vind i haaret er en sannhet med modifikasjoner, med det oedelegger jo det idylliske bilde dere danner dere inne i hodet naar jeg skriver at jeg hadde en altfor stor lyseROSA hjelm....) saa la oss si vind i haaret og at vi foelte oss lykkelige!
vi kom fram til nationalparken hvor vi skulle sove i en hytte langt inne i skogen midt i parken. hytta var uten varmt vann og med stroem bare et par timer om kvelden. det var veldig koslig, og vi fikk et lite rom med hver vaar seng og myggnetting (les: himmelseng..)
Foer vi innstalerte oss gikk vi en tur paa ca 7 km, det tok litt over to timer, og var en veldig spennende tur. vi saa ingen spennende dyr, men vi saa et tusen aar gammelt tre og en hule. Ja, en HULE, langt inne i skogen.. Vi tok fram lommelykta for aa utforske hula. Den var stooor, hoeyt i taket og et par hundre meter lang.. det var litt skummelt men mest spennende. - og jeg har jo lest og sett itt for mye krim, saa jeg haapet jo selvfoelgelig paa aa finne en skatt eller et lik eller noe lignende, men vi fant ingenting. Spennende var det uansett! Det som var litt skummelt var jo hvis lommelykta plutselig skulle streike, da kunne vi fort faatt problemer.. Ingen visste jo at vi var der, og vi visste jo ikke veien ut, ikke var det helt uproblematisk aa gaa rundt heller.. Men det gikk fint og vi kom oss helskinna ut.. En veldig spennende opplevelse :) Ellers var det godt aa faa en ordentlig gaatur med FRISK luft (det er det jo ikke altfor mye av inne i byene..)
Etter at vi kom "hjem" spiste vi nuddelsuppe og la oss under dyna, det var jo litt kjoelig, nei ikke kjoelig, friskt vil jeg kalle det.. - og leste bok og kosa oss. Jeg tok en liten joggeutr, men den ble ikke saa lang, for det ble fort moerkt inne i den tetteste skogen, og jeg hadde ikke lyst til aa gaa meg bort.
Saa spiste vi nuddelsuppe til kveldsmat.
Dagen etter gikk vi ogsaa en liten tur, til et gammelt tre. der saa vi en stor edderkopp, og hadde en lite fotosession - ogsaa vi holdt paa aa gaa oss vill langt inne i jungelen der, saa vi fant ut at det var best aa snu.
Etterpaa var vi i ett rescue center for aper, som folk prover aa smugle ut eller er skada. der har de apene en liten stund og prover aa venne de til aa kunne leve fritt i skogen. det tar ca to aar, og de fleste apene kommer ut igjen :)
De var morsomme! -og det er saa sykt hvor like mennesker og aper er, fascinerende aa se.
Ny motorsykkeltur hjem (jeg mener mopedtur..) med ENNAA finere landskap! Det var en helt fantastisk tur, med saaa mye fint aa se. Jorder og fjell og vann og folk og dyr og aakre you name it.
-og naa er det paa tide og fortelle om han mopedfyrn (paa ca 50 aar eller noe) som syntes mari var saa pen, og stroek ho paa haret, og ville kysse og massere.. haha men da satte mari ned foten og sa stopp!
Vi besoekte forresten en til hule paa veien hjem. Der bodde det mennesker for 7500 aar siden! :) Mari saa en doed flaggermus og det var det!
Jeg er ikke saa god til aa formidle foelelser, men det var tre spesifikke foelelser jeg fikk paa disse dagene i nationalparken.
Foelelse nr 1. Vi kom, det var straalende sol og lufta var frisk og god. Det laa en lite koselig hus like ved der vi skulle bo. Det var saa fint og koselig der. Bestemor og Bestefar paa landet folelse. Deilig og avslappende!
Foelelse nr 2. Vi hadde vaert i aktivitet hele dagen, var slitne og dusja i iskaldt vann. Naa laa inne i "hytta" under dyna som var varm og god og hoerte paa alle lydene utenfor. Speider hyttetyr foelelse. Gode minner!
Foelelse nr 3. Vi vaakna tidlig om morgenen og var uthvilte, lufta var kjeolig, men sola varma gjennom ruta. Fuglene kvitra utenfor og vi hadde fri. Norsk (tidlig) sommer morgen. En herlig foelelse!
Vi er i Hanoi naa, en kul by! - som rocker! og vi har blitt sosiale!!
vent i spenning paa neste kapittel...
Forresten mamma, er det som vanlig hjemme naar du og kristian skal paa gudstjeneste??
- og Pappa, det blir nok noen ekstra kilo a drassa med hjem hehe
søndag 8. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
soeren, jeg som trodde dette skulle bli ett kort innlegg.. jaja
SvarSlettjeg liker at innleggene er lange jeg:)
SvarSlettjassaaa, sier hvem?
SvarSlettMå passe dere for skummle 50-åringer :)
SvarSlettGod tur videre
klem pappa
ps. gjør ikke'no om innleggene er lange:)
Anne Katt som liker at innleggene er lange :)
SvarSlettJa detta var skummelt, det har du helt rett i,
SvarSlettbåde mopedturer med ukjente gubber og vandring alene i skumle huler. Kan dere være så snille å holde dere der det er litt mer folk og mest jenter og damer.
Heldigvis gikk alt bra:)men tro ikke godt om alle, det er mange banditter i verden.
Ellers: kos dere videre.
Alt bra med både meg og bror din, sjøl om vi var i kjørkja:)
Hilsen mamsen
det var absolut ikke noe farlig de to mopedfoererne.. det var bare vennlighet! -og de var de faste sjaafoererne for hostellet.. han bare syntes mari var veldig soet! ingenting aa bekymre seg for..
SvarSlettjeg vil også være med....jens
SvarSlett