lørdag 7. november 2009

Fantastiske Vietnam!

Vietnam er et fantastisk land som vi trives kjempegodt i!! Saa for aa fa bedre tid her og rekke alt det vi har lyst til aa rekke, er det med trist sinn jeg maa meddele att vi dropper Laos! (i tillegg til at det koster en del penger, er ganske omstendig aa komme seg dit og at det er lang reisetid ti og fra.. (saa da blir det enna en tur paa meg igjen i naermeste framtid, for Laos skal jeg til.. snart! ) Saa naa har vi litt over en uke igjen i Vietnam, foer vi flyr ned til nagkok igjen for aa moete Hanna og nyte strandlivet i Thailand! :)

Jeg har skrevet om trafikken i Vietnam foer, men den er ikke saa ille som det kan virke som ved foerste oyekast! det er system paa hele greia vettu, og tuta er det viktigste redkapet man har, i tillegg til rattet, seff! Heldigvis er det paabudt med hjelm her! - det har vi ihvertfall regnet ut naar alle kjoerer rundt med saanne nye kule retrohjelmer!

Vi var i Hue, det var en fin liten by! hvor vi var itt uheldige med vaeret og litt mageondt gjorde at vi bl. a gikk glipp av en baattur.. - MEN vi fikk gaatt litt rundt og sett paa markedet der, som var et helt sinnsykt kult marked, annerledes enn de andre vi har sett.. Her var det foerst og framst ikke turist ting, men ting og saker som de lokale trenger (dvs alt mulig..) og selvfoelgelig masse spennende mat! (det er ikke maate paa hva man spiser i disse landene...)

Vi gikk ogsaa glipp av en fantastisk Halloween feiring!! - jeg var frisk, men Mari var sengeliggende.. saa jeg tok meg en liten tur alene og fikk sett de lokale som hadde kledd seg ut og hadde fest og lagde masse show og morro! :) det var veldig goey, spesielt ettersom jeg ikke deltok, saa kunne jeg staa paa siden og vaere flue paa veggen:) - og det er jo ikke ofte jeg er naar det er fest!

Den lokale maten i Vietnam er ikke like god som ellers i Soeroest Asia, det er ikke like mye godt krydder og den er litt kjedelig! Men tilgjengjeld har de mange andre vireklig gode restauranter med bla. a italiensk, fransk og indisk mat! Mmmm... Vi har spist verdens beste, og da mener jeg VERDENS BESTE sjokoladepudding!! - den var himmelsk!! ..og det var et oeyblikk der vi trodde vi var i himmelen..( men kom for den paa jorda naar den kom opp igjen dagen etter...) Vi spiste ogsaa paa en indisk restaurant hvor de hadde sinnsykt god mat! det maa vaare den beste indiske maten vi har faatt! - i tillegg fikk vi Chai Te, og det var virkelig noe va det beste jeg har drukket, om ikke det beste! Det var saa godt att vi maatte gaa tilbake dagen etter mens vi venta paa bussen.. Vi drakk Chai Te, spiste Naan broed og spilte backgammon... Kan livet bli bedre? Og som om ikke det er nok, saa spiste vi paa en italiensk restaurant med fantastisk gode baguetter og ost! - og verdens beste Salat, med alt mulig godt i! Mmmm... (begynner snart aa gaa tom for adjektiver....)
Saa, selvom den vietnamesiske maten er litt kjedelig, saa mangler det ikke paa kulinariske opplevelser... (Mari har forresten ogsaa spist de beste vaarrullene hun har smakt og det er ikke faa ganger hun har spist det...)
Nok mat! Haaper dere ikke sitter og er sultne naar dere leser dette... og hvis ikke dere er, saa haaper jeg dere blir...

Saa tok vi en laaaang nattbusstur til Ninh Binh en liten og ikke altfor fin by.. Det var en sove buss emd ligge seter! deilig! - helt til vi stoppa, og vi stoppa litt for lenge.. hva skjer? Jo, vi maatte bytte buss, og ikke til en tom buss, nei til en stappfull buss, saa det var bare og sette seg ned paa gulvet! - heldigvis hadde ikke vi saa langt igjen, noen skulle kjeore flere timer lenger enn oss.. Men det var ikke mye soevn vi fikk etter det (dvs ingenting) Det var ihvertfall avtion nok aa sitte aa foelge med paa veien. Jeg var var vitne til de mest skumle forbikjoeringene du kan tenke deg.. (vel nesten ihvertfall..) Saa kom vi fram kl fem om natta, og visste ikke ehlt hvor vi var eller hvor vi skulle, og ikke hadde vi kart.. Vi hadde bare et navn paa ett hotell vi ville bo paa.. Det pleier alltid aa sta masse irriterende fyrer som kaster oss naar vi gaar av bussen. Det var en kar som sto der, og han lurte jo selvfoelgelig paa om vi ville paa paa hans hotell... Vi sa, nei vi har et hotell, som vi pleier. Men han ga seg ikke. Javel, faa se paa kartet ditt da! - og for en lykke! Det var jo det hotellet vi ville bo paa... Da var mannen ikke fullt saa irriterende lenger! :) Det var hundre meter aa gaa, og vi sovna ganske saa fort...

Vi har leid sykler her i Ninh Binh og sykla ut til Tam Coc, ca 7 km. Der dro vi paa baattur og kjorte gjennom grotter og saa masse fjell og vann og fin natur. Det var oss to og ei dame som rodde med bena i baaten vaar.. Hun fikk overbevist meg til aa kjeoepe et broderi av ho (hva skal jeg med det?) ..og ho skravla og skravla, laerte oss masse vietnamesiske ord vi IKKE kommer til aa huske. og visste oss masse fjellgeiter som gikk oppe i de bratte fjellene, de gikk omtrent 90 grader rett ned, men de vandra rundt som ingenting. Utrolig! Fjellgeit er visst en av spesialitetene her.. syns jeg ser en mann som leoper rundt og skal fange fjellgeiter i fjellveggen (ha ha) lykke til sier jeg bare! Saa var vi framme igjen og dama var saa blid og fortsatte og prate, ogsaa sier ho tib tib, og vi hermer som viu hadde gjort tib tib, men ho ga seg ikke: tib tib.. ogsaa skjeonte vi det, ho ville ha tips! - men ettersom vi allerede hadde kjeot en brus og en kjekspakke (i tillegg til aa ha betalt for turen) sa synes vi at vi hadde gjort vaart.. Men nei, ho ville ha tib, 10.000 dong (3 kroner...) jaja, okei da, du faar smaapengene vaare, 7000 dong og to bananer. Da lo ho hoeyt og var fornoeyd! :) - og vi sykla hjem..

De har kuer med pukkler her, som de kjoerer rundt med! altsaa, istedet for hest og kjerre saa har de kuer med pukkel og kjerre. Det ville Marit ha bilde av, ho dro fram kamera og da smila foereren og sa streng til kua si, foto foto.. saa jeg fikk ikke bare en smilene sjafoer, men ogsaa en smilene ku paa bilde!

Jeg hadde en liten episode her naar jeg skulle ta ut penger... Jeg og Mari sto i minibanken og skulle ta ut penger, vi tok ut og begynte og telle og veksle litt med hverandre. det var i orden, og vi begynte aa ga dit vi naa skulle... saa kom det en mann loepende og ropte etter oss.. Hva var det han ville...? Jo, han hadde bankkortet mitt!! det hadde jeg visst glemt igjen i automaten! For en snill mann og for en lykke! Litt hell skal man ha.. Men det viser jo ogsaa hvor aerlige og snille folk er her! :) - og til dere som tror jeg ikke har rota bort noen ting saa har jeg altsaa rota bort kodebrikka til nettbanken min, et kart over bangkok og agatha christie boka mi.. men jeg synes egentlig ikke det er saa vaerst jeg.... :)

Jeg hadde egentlig tenkt aa fortelle dere om at vi akkurat har vaert i en nationalpark og gaat litt turer og sett masse natur, men naa begynner dette aa bli ganske langt saa jeg faar ta det neste gang.... :) Haaper dere holder ut de lange innelggene mine, men naar jeg foerst starter saa klarer jeg ikke stoppe..

Naa skal vi pakke snippsekken og reise til Hanoi! (heldigvis bare to timer med buss!!)

Hei og haa Roger! - og Ka jeg skal definitivt hjelpe deg aa male! jeg gleder meg allerede! :) Ragnhild jeg trenger adressa di! Foreldre, dere er vaare trofaste foelgere! -og vi har ikke hoert noe om flom, det er ihvertfall ikke flom her! Ingen fare! :)

Takk for oss! :)

4 kommentarer:

  1. Hei eg fant nettopp en kjedelig blogg:( Eg vil ikkje ha meir innlegg! JODA :D Eg har nesten ingen venner så da er det lett å finne ut kem mari og marit er og jens og hanna(?)

    Moro at du kommenterte bloggen min, eg var akkurat inne på bloggen din sjøl. God tur videre, når kommer du til afrika? dere..

    SvarSlett
  2. hallo
    jasså marit, det var ikke værst på bare rote bort de tre ting,synes du klarer deg bra selv om den kodebrikken sikkert hadde vært god å ha:)

    rart å tenkte på at folk kan bli fornøyd med tre kroner, hadde jammen vært digg om noen kunne være slik i norge også! i dag er det den store kinodagen der alle kinoer er på halvpris, og syne jeg gjør et kupp som skal på kino for 40 kr i dag hehe.

    du må bare fortsette å skrive, skriv masse! gøy å lese, så fortsett fortsett:)

    SvarSlett
  3. Gøy å lese om alt dere opplever, -og all maten.. Dere legger vel ikke på dere vel..he-he Men jeg tror nå fortsatt at medisterkaker er det aller beste:-)
    Jeg er virkelig imponert av deg Marit, at du bare har mista kodebrikka av viktige ting!!
    Forøvrig så regner det her og er klineføre.

    Klem Pappa

    SvarSlett
  4. Ja maten ja. Det er ganske utrulig å høre om alt rart du spiser.Det hadde jeg hvertfall itte trudd for 15-20 år sia, så klesset smm du var da:) er full håp for yngstebror din og da.
    Ellers som vanlig her, gudstjeneste på meg og
    Kristian i dag.
    Klem fra mamsen:)

    SvarSlett