søndag 15. november 2009

Hanoi Rocks!

Naa sitter jeg i Sapa. Sapa et lite omraade helt nord i vietnam, en natt med nattog fra Hanoi. Vi kan faktisk gaa til den kinesiske grensen fra her, det har vi tenkt aa gjoere senere idag. Vi er paa en utflukt regissert av hostellet vi bor paa. Her er det masse risaakre og fin natur og vi har gaatt trekking i to dager. Vaert litt uheldige med vaeret ettersom det har vaert kaldt deto dagene vi har vaert her. Det har vaert godt og varmt naar vi har gaatt, men saa fort man sitter stille blir man kald. Landskapet her er veeldig fint, men som sagt var ikke vaer gudene paa vaar side, saa vi fikk ikke sett all den fine utsikten vi kunne ha sett. Vi har akkurat kommet tilbake til byen hvor vi skal reise videre fra, og venter paa bussen til togstasjonen.
Tross vaer og kulde har det vaert to veldig fine dager! Selve trekkingen var litt kortere og lettere enn jeg og Mari hadde forestilt oss, men vi har gaatt musskritt og kosa oss :) Det er sju av oss som gaar sammen, og ikke alle er like spreke. Vi har ogsaa sett mange mindre spreke turister i alle slags former for klaer og ikke minst skotoey... Som mari sa (etter aa ha tenkt seg noeye om for ikke aa vaere negativ, nar ei dame foran oss sinka farten betraktelig) Hun er ikke akkurat en fjellgeit... Foerste dagen gikk vi 19 km og idag har vi gaatt 10 km :)
Vi har gaatt opp og ned, mellom risaakre, i gjoerme, over gyngende hengebruer og gjennom koselige smaa landsbyer. De som bor her har veldig spesielle lokale klaer og syr alt selv. De er veldig fine, men ogsaa morsomme. Guiden vaar paa turen er ei morsom jente, som har laert seg BRA engelsk bare ved aa snakke med turistene. Alltid blir og med en morsom kommentar paa lur. Det varmer naar man er kald. Hun har tre unger, den eldste er syv aar gammel og hun er hjemme og passer paa smaasoskene og lager mar mens mor er paa jobb to dager i strekk. Hun hadde masse morsomme historier og vi laerte masse om lokalbefolkningen og om vietnam. Hun fortalte bla om farfaren hennes som er 91 aar, og fortsatt paa leting etter kaereste (kona er doed..) og hver gang hun gaar paa markedet sier han: ta med en kjeaerste til meg. men hun kommer nok aldri til aa finne noen... hehe Hun har ogsaa fortalt om unge vietnamesiske jenter ned i 13- 14 aars alderen som forsvinner, fordi kinesisiske menn kommer og kidnapper jentene og selger de som koner til andre kinesiske menn. Soesteren til mannen hennes har akkurat forsvunnet...

Inatt har vi vaert paa hoestay, altsaa bodd hjemme hos noen av de lokale, midt ute i oedemarken. Det var veldig koslig. Damene og jentene i huset var ute paa skole og jobbe hele dagen, og lagde mat til oss og vaska opp etterpaa... Mens far i huset hadde besoek av en kompis og drakk risvin. Sann er det i mange familier her i Vietnam. Under middagen (som var veldig god!) Kom han med to flasker risvin han insisterte paa at vi skulle drikke opp, det var ikke annet aa gjeore enn aa skaale med naar far i huset insisterte (og det smakte ikke akkurat godt..) Vi satt og skavla, drakk litt oel, spilte litt poker og til slutt la oss til aa sove under de varme dynene... (det var ikke akkurat isolasjon i huset..) I morges vaaknet vi av en zoologisk hage utenfor... det var katter som sloss, hunder som bjeffet, duer som kurret paa taket, griser og gjesser som snakket i det fjerne, hanen som gol og ikke minst ungene som leop runndt aa lekte.. Noen syntes det var hakket irriterende, men jeg er uenig. Det var sjarm!
Det har vaert to spennende og innholdsrike, hvor vi har faatt nok soevn og mosjon! - og man blir alltid varm igjen... :)

Hanoi! Hanoi er hovedstaden i Vietnam og ligger opp nord. Det er en celdig koslig og fin by, men masse folk. Det bor narmere 90.000 mennesker i Vietnam,og naar man gaar rundt i gatene her skjeonner man hvor mange av de kommer fra :) Her er masse folk og liv og roere, hele doegnet. Hanoi har veldig god Pho, som er en slags nuddelsuppe, og de har spesielle omraader hvor du sitter ute paa plastik stoler og kikker paa trafikken der oelen koster 1 krone :) Det var nok om mat!
Ettersom vi droppa Laos har vi hatt god tid i byen, chilla mest rundt! -og ikke minst saa bor vi paa dorm og har blitt sosiale ( tidligere har vi bodd paa dobbeltrom nesten hver natt!)Det er et veldig bra og sosialt hostel, med grilling og masse bra utfluker.. Vi har faatt venner!! hehe Andrew, Luke og Miles tre morsomme karer fra england, de har vi hengt med det meste av tiden. Vi dro ogsaa paa utflukt sammen med de, til HALONG BAY! -og det var helt fantastisk!

Halong Bay er et omraade med masse oeyer og fin natur (igjen!)
Vi dro ut med baat og utfluken var i tre dager. og det var ikke hvilken som helst slags baat, det var en FIIIN baat! Vi var tilsammen naermere tredve personer paa baater. kort fortalt vi bade i havet, og jeg hoppa fra baaten (det var skummelt, jeg er jo ikke saa glad i vann) dro paa kajakktur inn i grotter og om kvelden var det selvoelgelig god mat, og etterpa fest! Festen varte hele natten lang, skal ikke gaa inn paa detaljer her, men morro var det :)

Neste dag dro vi ut til en oede oey! Mens de fleste baater drar ut paa en oey med resort hoteller osv, saa dro vi som en samlet gjeng fra hostellet ut paa en oey og sov i smaa hytter uten vegger. Mye mer eksotisk og morsomt spoer du meg! Der hadde de bordtennisbort, freesbee, volleyball bane og de som ville kunne dra ut paa vannski, wakeboard eller tubing. (det var desvaerre litt for dyrt for oss..) Men vi kosa oss med volleyball og annen aktivitet, og naar vi ble slitne kunne vi legge oss i hengekoeyene og lese beoker. Kan livet bli bedre?? Neppe!
jeg synes ihvertfall det var som aa komme til himmelen!
Om kvelden var det igjen duket for god mat og sosiale sammenkomster rundt oelen! (selv om vi allerede hadde starte ute paa volleyball banen....)
Vi var verdens beste gjeng som tilslutt ble sittende igjen oss fem (Andrew, Luke, Miles, en guide Mark, ei jente som het Kat og Mari og jeg..) Vi spilte drikkeleker og kosa oss! Vi laerte mange drikkeleker bla Fuck you! den skal vi spille naar jeg kommer hjem...
Ogsaa slokna vi...
Dagen etter var det opp igjen, paa baater og hjem igjen.. da var vi litt slitne!

Det var en helt fantastisk tur og veldig morro!
Det var to ting som var litt bajs.

Jeg mista kamera mitt, men hold dere fast, det var ikke min skyld! Guiden vaar (egentlig litt av en klovn) hadde med en drybag, naar vi var ute paa kajakktur, hvos vi kunne legge kameraene vaare og greier i, den glemte han igjen et sted vi stoppet paa, de dro ut igjen for aa finne den, men den var borte.. Saa han mistet kameraene til halve resiefoelge (ja, jeg gjentar klovn!) Det var kjipt, spess med alt forsikringstyret og saann, men heldigvis hadde jeg akkurat brent inn bildene paa dvd.

Den andre tingen er at Miles, som hadde vaert paa tubing i Vang Vieng traakaa paa en spiker, det var litt over en uke siden, og han har bare gaatt rundt paa foten, fordi han ikke hadde budsjett til aa reise til doktoren.. Alle sammen har jo seff sagt til han at han maa paa sykehuset, men nei.. det ordner seg sier han. Etter Halong bay turen hvor han fikk streng beskjed om aa gaa til doktoren av en av de lokale guttene, saa fikk vi overtalt han til aa ta seg en tur til legen. Han er nitten aar og reiser alene, saa vi fire foelte jo vi maatte ta oss litt av han.. saa vi ble med. Kort fortalt kunne det ha vaert livsfarlig hvis han ikke hadde kommet, pluss att han hadde maatte amputere beinet. saa han fikk drypp og de matte skjeare bort huden med infeksjon. Vi fikk komme inn paa tur og se. - og vi fikk kjaerlighet paa pinne.. :) Han fikk medisiner han skulle ta flere ganger daglig og maatte komme igjen om en uke. (-og ingen alkohol selvfoelglelig..) Det ble litt for dyrt for han, men som han selv saa, saa lenge han betalte for aa beholde livet var det greit.. Naa faar vi haape han foelger legenes raad, med medisin, bandasje og alkohol. (naa reiser alle vi fire fra han saa han maa klare seg paa egenhaand...)
Det endte ihvertfall godt og vi fikk en morsom opplevelse paa sykehuset!

Naa reiser vi snart tilbake til Hanoi, og har en dag igjen der, foer vi flyr til Bangkok for og moete Hanna! Det blir goey! :) Da blir det to uker med sol og bad, foer vi reiser til Australia og JENS kommer! Jaaahoo! :)

Det har vaert mye meg og Mari paa turen, saa det vaer goey aa moete masse nye folk og henge med! Vi faar snakka masse engelsk, og jeg som ikke er saa god, laerer noe nytt for hver dag! Noen ganger tar jeg meg selv i aa tenke og skrive paa engelsk...
Det blir vel enna mer av det i Australia!

Da takker jeg for oppmersomheten! imponerende hvis dere har lest alt.. dere sier at dere liker lange innlegg, men hva med de som aldri naar slutten? hehe

Vi har det ihvertfall super bra!! - og den seneste uka i Hanoi, med alt som har fulgt med har vaert noe av det beste hittil paa reisen! :)

Thank you Andrew, Luke and Miles!

3 kommentarer:

  1. Jada, leste hvert ord :-)
    Mye spennende!! Men jeg synes dere drikker litt vel mye øl jeg da... ;-)

    Klem pappa

    SvarSlett
  2. Jada leste hvert ord jeg også. Høres ut som dere
    har det bare bra, men er enig med pappa i at dere drikker vel mye øl:)
    Synes egentlig du har vært flink til å passe på tingene dine:)
    Klem fra mamsen

    SvarSlett
  3. jeg synes ikke dere drikker for mye øl hehe! stå på jenter, og nyt livet. før dere vet ordet om det så er dere tilbake i norge, til det samme gamle! blir mer imponert at dere klarer å kombinere øl og turer, er ikke alle som er så flinke hehe( jeg har ligget rett ut etter gårsdagens moroheter):P
    og marit, du har imponert veldig på turen, trodde det skulle går litt mer skeis hehe, om det ikke er noe du ikke forteller da:P men jeg har trua på deg:D

    SvarSlett