Vi har vaert i to fantastiske byer her i Vietnam. Nha Trang og Hoi An! Baade Mari og jeg forelsket oss i disse byene, spesielt Nha Trang! En passe stor strandby, med alt man kan oenske seg! Vi var som tidligere nevnt ute en dag og paa stranda og kosa oss dagen etter! Noe av det som var saa deilig med Nha Trang er rensligheten, stranda var fri for soeppel og det var ordna til en fin park og var saa koslig! - og rent og pent det er luksus her... :)
Vi leide oss sykler for en dag og sykla ut til et lite spa omraade ca fem km utenfor byen, selvfoelgelig ble det litt proeving og feiling,men vi fant fram til slutt, saare i rompa etter de harde sykkelsetene :) Vi klarte fint og manoevrere oss gjennom den vaerste trafikken foer vi kom ut paa en humpete og svingete vei, og langt der ute i ingenmannsland laa himmelen! Kort fortalt vi fikk gjoermebading (med sunne mineraler) litt soling (saa det skulle stoerkne paa kroppen for saa aa dusje det av igjen..) , mineralvannspray paa hele kroppen, mineralvannsbad i smaa steinbasseng og etterpaa kunne vi bade i bassengene som var der, varmt eller kaldt! - for 25 kr!! Vi foelte oss sunne og deilige etterpaa og fulle av sunne mineraler... :) vi sykla hjem og hađe gjoerme i oerene de neste dagene... :) Vi fant en butikk hvor de hadde SYKT masse musikk saa vi fylte opp ipod, med masse nytt! - og vi har kjeopt oss hoeytaler saa vi kan hoere musikk og ha disco paa rommet!
Om kvelden spiste vi paa et sted da hadde gratis strawberry daquary paa mandager, den smakte ikke godt!- det gjorde derimot maten!
Saa til hoeydepunktet VINPEARL OEYA! Vi betalte for taubane ut til en oey, som egentlig var den forlystelsespark! karuseller, vi tok en men den var helt forferdelig (vi hang bare opp og ned hele tiden...) saa vi droppa flere karuseller... Men vi fant en stor spillehall, med alle slags spill! - og alt var gratis (formel 1, motorsykkel, dansegreier, kaste baller og treffe noe, spille fotball, maskiner med kortspill, - og ikke minst Airhockey!!!) Vi maatte jo selvsagt proeve alt, det koster jo penger ellers... De hadde simulator, og det hadde Mari aldri proevd foer, saa det var suksess! De hadde underwaterworld, som jeg hadde lest om paa forhaand at skulle vaere veldig bra! vi kom inn og der var det to STORE akvarier med litt kjedelige fisker... - var dette alt? Nei, det var det ikke, det var jammen med 20 akvarier til med ALL slags fisk! - ogsaa gikk man inn i en tunell, da var det haier, skilpadder, rokker, flyndrer osv overalt! Vi moette ogsaa noen vi snakka med i Malaysia, men som hadde vaert i Kina og reist en helt annen vei...Morsomt! :)
Saa til hoeydeounktet, vi hadde selvsagt ikke tenkt paa aa ta med bikini, saa det gikk vi glipp av, megabadeland, med alle slags vannsklier osv, litt bedroevet gikk vi rundt og saa paa alt vi gikk glipp av! Saa dro vi hjem, og tok taubanen hjem i solnedgangen (som vi ikke saa saa mye av..)
Saa var det med tungt sinn vi skulle forlate Nha Trang og reise med nattbuss til Hoi An. Helvetesturen blir den kaldt, men det gikk fint vi sov oss gjennom hele turen og kom fram, morgnenen etter, utvilte! Vi tok det forste og beste hotellet, ho pekte paa kartet hvor vi var, midt i gryta! jepp tenkte vil, men nei, det laa ikke midt i gryta far aa si det saann... Heldigvis hadde de gratis sykkelutleie, det benyttet vi oss av! - og sykla rùndt i byen som var saa koselig og liten, og vi sykla ut paa landsbygda, det var koslig! Hoi An er kjent for alle sine skreddere, som syr deg alt du vil ha,det gadd ikke jeg og mari, vi skulle jo ikke vaere der saa lenge heller... Men jeg fant noen som kunne reparere veska mi, og som kunne sy en spesialsydd silkalakenpose til jens:) litt stoerre og litt dyerêre enn de andre man faar kjoept der, men kun det beste til den beste, er det ikke saann? Vi spiste lunsj til 5 kr ( og da snakker vi nudler, boennespirer, svinekjeott, saus og masse urter - Hoi Ans spesialitet..) billig og verdt hver krone! :)
Vi var rundt paa markedet, hvor de solgt masse turist greier, silke og all den rare maten de spiser, og hele hoener, i bittesmaa bur (det skal jo vaere ferskt...) Det var goey! :)
dagen etter sykla vi til stranda som laa ca 5 km unna sentrum! vi kosa oss, leste bok og bada! - og handla bikini som vi ikke hadde nok penger til, saa ho foreslo at vi skulle komme tilbake dagen etter og betale resten(yeah, right!) jeg tror begge parter var fornoyde uansett! :)
Om kveldene leide vi dvd spiller og saa masse greys! :)
Dagen etter vaakna jeg kl sju om morgenen uthvilt, og da var det litt litt kaldt og overskyet, perfekt for en joggetur! for en fantastisk maate og starte dagen paa! - ogsaa de beste baguettene hittil paa turen med ost og et fruktfat til frokost! Mmmmm.....
Saa var det dags og reise videre! En kort busstur paa 4 timer til Hue, hvor vi er naa.... :)
Fortsettelse foelger...
Takk Ragnhild, Mamma og Elisabeth for oppdateringer! Jeg blir saa glad! Toveiskommunikasjon er den beste kommuniksjonen!! :)
dette tok evighêtr fordi det ẻ et môngtâstatur!!!!
mandag 2. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Det er sååååå koselig å lese bloggen din. Sjekker hver dag jeg. Det snør, og er skikkelig innevær. Kos døkk masse. Klem fra Maris mum:-)
SvarSlettHallo igjen:)
SvarSlettHar jo mailet litt også da.
Det høres ut som dere har det helt topp og det er jo koselig.
I dag har det snødd mye her og er ventet mer i
dagene framover, skia skal snart fram:)
litt misunnelig? he he
God tur videre fra mamsen:)
Hei Marit:)
SvarSlettDet er like gøy hver gang du har skrevet noe nytt på bloggen din! Jeg drømmer meg litt bort og ønske jeg var på tur sammen med deg. Du er HELDIG som får oppleve verden! Jeg er i praksis i Trysil om dagen, det er veldig kos å være hjemme:) Nå er huset klart utvendig, når du kommer hjem må du hjelpe meg å male:) hehe! Kos deg masse videre! nuss fra Katja
Hei, dere opplever mye spennende :-)
SvarSlettHar sendt deg en mail. God tur videre og kos dere.
Klem pappa
jeg følger også med, glæder mig til at følge med helt tæt på...
SvarSlettkærligst sv
hei å hå! fra roger
SvarSlett