tirsdag 26. januar 2010

Ekstremsport i Queenstown!

Yess! Vi er i Queenstown, en fantastisk fin by i New Z med verdens fineste natur! Sjoe og fjell og fjorder! :)Atmosfaeren er god, og byen er veldig liten og hyggelig! en av de fineste stedene jeg har besoekt paa denne reisen! Vi har vaert her i tre netter! - og vi har vaert med paa masse actionfylte greier! Foerst tok vi gondolbane opp til et lite berg, 400 meter over Queenstown, med fantastisk utsikt! Dette er noe av det flotteste jeg har sett! Vi kjeorte Luge ned, som er gokart i nedover bakke.. naermest! det gikk ganske fort og var veldig goey! :) Etterpaa fikk jens den gode ideen om aa hoppe i strikk (bungyjaump) noe vi hadde planlagt dagen etter.. men han klarete ikke aa vente, saa han tok et lite oppvarmingshopp paa 47 m! det var kick! - tilog med aa se paa var spennende og skummelt! saa gikk ferden videre til booking av morgendagens herligheter! Bungyjump! Vi var veldig nervoese og lurte litt paa hva vi egentlig hadde begitt oss ut paa.. men vi gleda oss! her er litt fakta: hoppet er 143m hoeyt! (og det er ganske hoeyt naar du kikker ned) Du har fritt fall i 8,5 sek!! Hoeyeste bungy i Nz! Det var sykt goey! men ikke saa skummelt som man skulle tro naar du foerst hadde hoppa! da var det bare aa nyyyte! Det vaerste var naar du sto der og venta paa og hoppe! da hoppa hjertet dobbelt saa fort som normalt! Det kan oppsummeres med et ord: SYYYKT! (og GOEY) Baade Mari, Jens og jeg hoppa bungy!
I tillegg til bungy tok vi swingen som rett og slett er en megastor huske! du blir sluppet ned, og har 70 meter fritt fall... foer du begynner aa huske! det var faktisk ennaa morsommere enn bungy! Matilda og Mari gjorde det sammen, og Jens og jeg sammen! det var morro!:) Vi proevde forlengs, baklengs og paa hodet! Det var adrenalinkick det!!!! Det ligger litt bilder paa face, hvis noen ikke har sett men vil se... Detta ga jaggu mersmak!! :)


Ellers har Jens og jeg vaert ute og spilt discgolf i en kjempefin hage her i Queenstown! Vi har kjoept oss discer og vaert ute og spilt tilsammen fire ganger, altsa 4 x 18 huller! Jeg har virkelig faatt smaken paa discgolf og synes det er kjempegoey! man merker jo ogsaa at man blir flinkerenaar man spiller litt, og da er det jo saaklart ennaa goeyere! Jeg har lova Jens og spille en turnering i vaar, saa da maa jeg vel bare trene litt... Det har ihvertfall vaert kjempegoey!! -og vaeret har vaert mye bedre, sol og perfekt varme, folk rundt i parken er hyggelige og blide, og lurer paa hva det er for en merkelig sport vi driver med....
Vi har saavidt bada, men vannet er iskaldt! - og da mener jeg iskaldt! saas elvom vaeret har blitt bedre og vi9 ikke fryser saa er det ingen badeferie vi er paa... men forfriskende er det! - og vi har litt begrenset tiilgang paa dusj, saa vi maa bruke alle muligheter vi har til aa skylle av oss litt!

Med tanke paa bilen, saa nyter vi aa cruise rundt som vi vil, og bare ta hver dag som den kommer!! Vi kan stoppe hvor vi vil og naar vi vil, og det er super deilig frihet aa ha, som gir en helt annen dimensjon paa reisingen i forhold til buss! :) desverre er det ikke lov aa campe hvor du vil, eller ute i naturen.. - og vi som ikke har raad til aa bo paa campingplass maa proeve aa gjemme bort (den lille bilen vaar...) det gaar greit naar vi er langt uti oedemarka (som vi har vaert innimellom..) men her inne i byen er det vaerre! vi ahr faat beskjed om at politiet er ute og patruljerer og camper du faar du bot! - en natt her sto vi parkert ulovlig paa en parkeringsplass, satt i bilen og tok noen oel foer vi skulle ut og var lit nervoese, ettersom vi visste at politiet kjoerte rundt... plutselig roper Hermansen "dukk dukk politi" vi dukker, blaaser ut lysene og hoerer at en bil stopper utenfor... Det var fem nervoese skandinavier med dunkene hjerter som sto paa huk inne i bilen.. det maa ha sett ganske dumt ut.. spesielt med tanke paa at politiet skulle laase et vaskeri, - ogsaa stikke igjen! PUH! da kunne vi puste letta ut! litt flaks skal man ha!! :)

Igaar var vi paa cruise i Milford Sounds! New Z stoerste fjord! det var fint, men vi har liksom sett det foer! Jeg vil nok paasta (uten egentlig aa ha sett det) at det er finere i Norge! Men det er jo uansett koslig aa se fin natur, spise frokost og vaere paaa baat! :) Hoeydeounktet var at vi saa seler. Det var veldig goey, og de er noen merkelige skapninger..

Ellers er det jo Australien Open, og hadde er verdens stoerste Tennis fan, saa vi har funnet oss en stambar som viser tennis paa storskjerm, der har vi sittet 3 av 4 kvelder og sett tennis! Det begynner aa nearme seg finale naa, saa det er spennende! - ogvhis noen skulle lure saa er det altsaa Federer vi heier paa! :)
Jeg har laert veldig mye tennis de siste dagene, og jo mer man kan om det og jo mer man foelger med, jo goeyere blir det:)
Tennis og Discgolf, mine to nye favorittsporter ( i tillegg til dykking og snorkling saaklart... )

Naa er det tre uker til jeg er hjemme!

2 kommentarer:

  1. Mye spennende dere har vært med på.. Bra du snart er hjemme igjen så jeg kan passe på deg litt;-) Her er det ikke mye strikkhopping.
    Kos dere videre, klem pappa

    SvarSlett
  2. sinnygt mye dåkk oppleve, d e på tide du komme jem nå! :p nei, d e bra dåkk kosa dåkk :D eg vil åg spela discgolf, eg suns d e rått! kult at du ska spela turnering :D

    her skjer ikkjend så mye spennnade, eg jobbe me bachlor oppgaven, ska jem imårå å gjennomføra någen undersøkelser på en skole jemma, ja..hehe

    hiiiils
    love<3

    SvarSlett